בנק אוף אמריקה
צילום: טוויטר

הפסדים של 100 מיליארד דולר מתחבאים בדוחות של בנק אוף אמריקה

הראלי הנוכחי בשווקים תרם קצת למאזן של בנק אוף אמריקה, אבל לפי ההערכות עדיין יש לו הפסדים לא ממומשים בהיקף של 100 מיליארד דולר על אגרות חוב - אבל הוא מציג אותם כנכסים לא למימוש
רוי שיינמן | (11)

כל המשקיעים שמחים לראות את ראלי סוף השנה המסורתי מתממש בשווקים, אבל בנק אוף אמריקה  BANK OF AMERICA שמח במיוחד - לבנק היו את הפסדי האג"ח הלא ממומשים הגדולים ביותר, ובפער, מבין כל הבנקים בתום הרבעון השלישי, אבל הראלי הנוכחי צמצם את ההפסדים האלה משמעותית.

לפי ההערכות, לבנק אוף אמריקה יש בסך הכל הפסדים של בערך 600 מיליארד דולר באגרות חוב ממשלתיות והלוואות מגובות משכנתאות, אבל הוא סיווג אותם כנכסים לא למכירה, משמע להחזקה עד לפקיעה, וככה הוא הצליח לייפות את המאזן שלו, ולפי ההערכות הראלי הנוכחי הוריד את ההפסדים שלו על האג"ח מסכום של 130 מיליארד דולר ל-100 מיליארד דולר.

לשם השוואה, לג'יי פי מורגן צ'ייס  JP MORGAN יש הפסדי אג"ח לא ממומשים בסכום שמוערך בין 30-35 מיליארד דולר, כאשר בתום הרבעון השלישי המספר הזה עמד על 40 מיליארד דולר.

אחד האנשים היותר ביקורתיים כלפי התופעה הזו הוא הבעלים של בעלת המניות הגדולה ביותר של בנק אוף אמריקה - וורן באפט שמחזיק בברקשייר האת'אווי. באפט מתמקד יותר בהלוואות מגובות משכנתאות בביקורת שלו בטענה שאלה נכסים גרועים להחזקה בסביבת ריבית גבוהה - מועד הפקיעה שלהן מתארך, שזה בדיוק ההפך ממה שהמחזיקים היו רוצים. ברקשייר, שמחזיקה ב-13% ממניות הבנק, לא רכשה מניות נוספות במהלך השנה.

למרות ההפסדים הגדולים שעדיין רשומים על הנייר, המנייה של בנק אוף אמריקה דווקא עלתה ב-25% מסוף הרבעון השלישי וזאת בזכות צמצום ההפסד מסכום גדול הרבה יותר. המחיר של הלוואות מגובות משכנתאות עלו בערך ב-5% מאז תחילת הרבעון, מה שתורגם לצמצום ההפסד על הנייר של הבנק ב-30 מיליארד דולר, ובנוסף בתקופה הזו התשואות על האג"ח ירדו משיא של 5% ל-3.95%.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    האמיתי 20/12/2023 05:38
    הגב לתגובה זו
    המפולת בפתח זה הזוי איך שהם מחזיקים את השוק בכוח עם מכפילים בחלל בעיקר מניות כמו אינבידיה ברדקום נטפליקס ועוד כמה חלליות
  • 8.
    שכחת מהריביות החדשות שלא מעודכן בדוחות שאתה מסתכל (ל"ת)
    יוסי 19/12/2023 22:09
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ברי 19/12/2023 22:06
    הגב לתגובה זו
    הריקבון נמשך ..
  • 6.
    אבי 19/12/2023 20:49
    הגב לתגובה זו
    זה יגמר בירידות חזקות
  • 5.
    גדול מדי 19/12/2023 18:31
    הגב לתגובה זו
    הוא עדיין לא התאושש מ2008
  • 4.
    בבר 70 שנה בבורסה 19/12/2023 17:55
    הגב לתגובה זו
    לא לומדים האמריקאים הקפיטליסטים תאבי הבצע. לברוח מהר
  • 3.
    הריבית תרד והאגח לא יהיה הפסדי, מניות בנקים ארה"ב UP (ל"ת)
    מושיקו 19/12/2023 17:26
    הגב לתגובה זו
  • ככל שהריבית תעלה, ככה אגח שלהם יצטמצם (ל"ת)
    הפוך 19/12/2023 20:27
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ככה בונים את משבר הבנקאות הבא (ל"ת)
    גולדפינגר 19/12/2023 17:11
    הגב לתגובה זו
  • רון בוי 19/12/2023 17:26
    הגב לתגובה זו
    גם שם כמו אצלנו עכשיו יחפשו אשמים ויגידו לא ראינו ולא ידענו..
  • 1.
    מ. כהן 19/12/2023 16:53
    הגב לתגובה זו
    שהתשואות של אג"ח ממשלתי ירדו בחדות בשבועות האחרונים, אחרת ההפסדים היו גבוהים ב 10-15 מיליארד גבוהים יותר
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.