קרפור
צילום: צילום קרפור

רשתות השיווק העלו את המחירים ב-4% בחודשיים; קרפור הזניקה את המחירים ב-8%

כלכלני משרד הכלכלה על ההתאוששות המשקית בשבועות האחרונים, על החזרה לעבודה ועל יוקר המחייה
רוי שיינמן | (12)

סקירה של כלכלני משרד הכלכלה מבטאת תחושה מאוד לא נוחה. רשתות השיווק העלו את המחירים בקרוב ל-4% מתחילת השנה, קרפור עומדת בראש עם זינוק של 10%. זאת במקביל לגאות עסקית בתחום שלהם - למרות שהמשק בירידת מדרגה מאז המלחמה, רשתות המזון מגדילות את ההכנסות.

הביקושים הגדולים הם אלו שגורמים לרשתות להעלות את המחירים וזה מתחבר להם מצוין עם העובדה שאנשים רבים מוטרדים ולא ממש יש להם כוח וחשק להתחיל לבדוק מחירים ומבצעים. 

"לאחר השבועות הראשונים של המלחמה והירידה בפעילות המשקית במגוון תחומים, אנו רואים מגמה של התאוששות רוחבית ומעבר ל'שגרת מלחמה'", נכתב בסקירה של כלכלני משרד הכלכלה. "עדיין קיימים אתגרים משמעותיים, בראשם אתגרים עמם מתמודדים העסקים הקטנים והבינוניים, ובענפי פעילות מבוססי עובדים פלסטינאים, המתקשים לחזור לפעילות בשל היעדר עובדים ובשל אי-הגעת עובדים זרים כחלופה. קצב עליית המחירים הואץ במלחמת חרבות ברזל ביחס לתקופה שלפני המלחמה, ואף ביחס לתקופה מקבילה אשתקד. בתחילת המלחמה עליית המחירים נבעה בעיקר מצמצום וביטול מבצעים, אך בשבועות לאחר מכן נצפו עליות במחיר המלא של המוצרים השונים".

עליית המחירים הזו מרתיחה במיוחד לאור העובדה שעסקים רבים וכן משפחות רבות נמצאים בקשיים כתוצאה מהמלחמה.

העלייה במחירים ברשתות השיווק מתבטאת בעיקר בצמצום המבצעים. עם תחילת המלחמה התחילו לצוץ ברשתת החברתיות תיעודים מסניפי רשתות השיווק המראים שמבצעים שהיו לפני תחילת המלחמה נעלמו, ולפי הסקירה של משרד הכלכלה, כנראה שכך באמת היה.

קיראו עוד ב"בארץ"

המכירות רשתות השיווק זינקו עם תחילת המלחמה, בעיקר מתוך הפאניקה והבהלה שהייתה בציבור והחשש מלחימה אגריסיבת שתחייב הישארות בבתים לזמן ממושך. הציבור שטף את סניפי רשתות השיווק בתופעה דומה לזו שהייתה בתקופת הקורונה ורשתות החליטו לנצל את זה ולהוריד את המבצעים, מהלך לגיטימי בסך הכל אבל מתקבל פחות טוב אצל הציבור. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    קונה בקרפור 19/12/2023 10:36
    הגב לתגובה זו
    שאר הרשתות מנסות להפיל אותה בשביל לשמור על המונופול ועל הדורסנות שלהן
  • 11.
    קרפור 19/12/2023 09:35
    הגב לתגובה זו
    והמחירים באינטרנט הם של און ליין . לא של הסניפים הכל בלוף
  • 10.
    תשובה: קרפור בארץ זה אלקטרה . מי יותר יקר שופרסל או קרפ (ל"ת)
    מיקי 19/12/2023 08:20
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    זד 18/12/2023 16:28
    הגב לתגובה זו
    ככה זה כשהניהול ישראלי בלי כיסים עמוקים שבאים לעשות סיבוב על הצרכן הישראלי. חשיבה לטווח קצר ורווחים מהירים חובבני ומצער להגיד אבל צפוי. נראה שקרפור תלך בקרוב בדרכה של מגה ויינות ביתן ... נראה שספאר בסוף גם לא תגיע ... בקיצור...נשאר עם רשתות ישראליות שאוהבות לקרוע לנו את הכיס
  • 8.
    איתן 18/12/2023 15:26
    הגב לתגובה זו
    דוגמא :סחוג גדול 14.50.ברמי לוי ואושר עד וויקטורי 9.90 והרבה מוצרים שיקרים מאוד לעומת אחרים.מאז שקרפור נכנסו המחירים בסניפי יינות ביתן קפצו בגלל חמדנות. לא קונה יותר
  • 7.
    הרואה את העתיד 18/12/2023 15:01
    הגב לתגובה זו
    אני מהמר על סגירה שקטה תוך שנתיים גג !!! לא הבאתם שום בסורה ואין בכם שום ייחוד ...... ביי ביי
  • 6.
    צחי 18/12/2023 14:39
    הגב לתגובה זו
    רק 4% ?!
  • 5.
    זליג 18/12/2023 14:39
    הגב לתגובה זו
    כל האגרות הממשלתיות עלו מתחילת השנה (2023) ב 6% הארנונה התייקרה ב 4%, החשמל ב 12% שרותי המוסכים עלו ב18% ביטוח רכב עלה ב 30% המדד לשנת 2023 צ"ל לפחות 6%
  • 4.
    העיקר המדד יורד... (ל"ת)
    מיקו 18/12/2023 14:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 18/12/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
    חצופים, גזלנים, אין להם שובע מהררי הכסף שלהם וגורמים לאנשים חלשים להיות יותר חלשים!! המוזר שלא קם אף גוף שיעצור את ההשתוללות הבלתי הגיונית הזאת שיעצור את זה, וזאת עוד קודם התירוץ הבא שלהם שמחירי התובלה עלו.
  • 2.
    עדי 18/12/2023 14:13
    הגב לתגובה זו
    השרים באו להצטלם איתה. זה התברר כעוד בלוף, היא רשת יקרה
  • 1.
    רועה חשבון 18/12/2023 14:11
    הגב לתגובה זו
    רק מוצרים מפוקחים!
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.