הסייברטראק של טסלה סוף סוף עולה על הכביש. מה זה יעשה למכירות של החברה?
ארבע שנים לאחר ההכרזה, ביום חמישי הקרוב תמסור טסלה TESLA INC בשידור חי את ההזמנות הראשונות של הטנדר החשמלי בעל העיצוב העתידני. בעבר, כשטסלה השיקה דגם חדש, זה השפיע לטובה על מכירות יתר הדגמים ועל מחיר המניה. האם זה יקרה גם עכשיו?
הסייברטראק של טסלה, קרדיט: אתר החברה
מאסק הופך עוד חלום למציאות
עוד חזון של אילון מאסק יהפוך השבוע למציאות כאשר חברת טסלה תעביר בשידור חי ביום חמישי בשעה טובה ומוצלחת את המשלוחים הראשונים של רכבי הסייברטראק מתוצרתה. האירוע יתקיים במפעל הייצור של הסייברטראק של טסלה באוסטין, טקסס וישודר באתר האינטרנט של החברה.
הסייברטראק הוא טנדר חשמלי, בעל שלושה דגמים, במראה עתידני במיוחד, כמעט חללי. המחירים נעים בין 40 ל-70 אלף דולר. רכבי הסייבר טראק עברו הרבה עליות ומורדות מאז הכריז עליהם מאסק בסוף 2019. אף שמאסק הבטיח כי הדגמים הראשונים של הטנדר יעלו על הכביש כבר ב-2021, בפועל נתקלה ההבטחה בקשיים בייצור ובשיבושים בשרשרות האספקה שעיכבו את ההשקה שוב ושוב, כאשר באירוע ההצגה של הרכב נרשמה מבוכה כאשר המשאית נכשלה בהדגמה של החלונות, שאמורים להיות חסינים לשבירה, כאשר החלון התנפץ אחרי שנזרק עליו כדור מתכת.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פאשלה בשידור חי, קרדיט: יוטיוב
אבל חובבי רכב בכלל וחובבי טסלה בפרט לא בזבזו זמן. מאז שהרעיון הפך בהדרגה ממילים למעשים, נרשמו יותר מ-1.5 מיליון הזמנות מוקדמות לרכב, כשעל כל הזמנה נדרש תשלום מקדמה של 100 דולר.
ועכשיו, כשההזמנות הראשונות עומדות לצאת סוף סוף מהמפעל, מגיע תורם של המשקיעים לתהות אם מדובר ברב מכר חדש מבית טסלה ועד כמה הוא יעזור לדחוף את מכירות הדגמים האחרים של החברה.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אינדיקציה לשאלה הראשונה נתן מאסק עצמו כאשר אמר כי החברה לא תייצר יותר מ-250 אלף רכבי סייברטראק בשנה עד לפחות 2025, בגלל אותם קשיים בייצור. בהתייחסו לתהליך הייצור אמר לפני חודשים אחדים: "למרות שאני חושב שזה המוצר הטוב ביותר שלנו אי פעם, זה מוצר שקשה מאוד לבנות. אנחנו בטריטוריה לא מוכרת, היות שהרכב לא דומה לשום דבר אחר."
בשיחת הוועידה של החברה לרבעון השלישי שהתקיימה באוקטובר הוסיף מאסק: "אני יודע שאנשים נרגשים בנוגע לסייברטראק. אני גם נרגש. נהגתי ברכב. זה מוצר מדהים, אבל אני רוצה להדגיש שיהיו אתגרים עצומים בדרך לייצור המוני של הרכב".
מה התרחישים האפשריים?
ומה לגבי ההשפעה על מכירות דגמי טסלה האחרים? דגם חדש ומגניב שמגביר את המכירות של דגמים אחרים וישנים יותר הוא תופעה מוכרת בעסקי הרכב. טסלה עצמה חוותה אותה בעבר, עם מכירות הטסלה דגם Y שכנראה חיזקו את מכירות טסלה דגם 3.
ה-3 הושק ב-2017 וה-Y הושק ב-2020. המשקיעים, בזמן השקת ה-Y, חששו שדגם Y יביא לקניבליזציה של מכירות 3. זה לא קרה. טסלה מכרה יותר רכבי דגם 3 בארה"ב ב-2022 מאשר ב-2020, ובמקביל מכרה כ-250,000 רכבי Y. סך המכירות של טסלה בארה"ב ב-2022 היו גבוהות ב-150% מאשר ב-2020, וגם ה-Y וגם ה-3 נמכרו היטב.
אבל למשקיעים כבר לא אכפת משנת 2022. הם נושאים את עיניהם אל 2023 ו-2024. וול סטריט צופה שטסלה תספק כ-476,000 יחידות ברחבי העולם ברבעון הרביעי של 2023 וכ-487,000 ברבעון הראשון של 2024. עם רבעון אחד שנותר ל-2023, המסירות הראשונות של סייברטראק עשויות שלא להשפיע על המכירות בסוף השנה. אבל אם המכירות ל-2024 יכו את התחזיות, זה עשוי לשכנע את המשקיעים שהסייברטראק הוא רעיון טוב.
כאשר הרכב הושק ב-2019, מניית טסלה עמדה על כ-23 דולר למניה. כעת מחירה עומד על יותר מ-230 דולר למניה. כאשר טסלה השיקה את הסייברטראק בנובמבר 2019, המניות ירדו ב-6.1% כשהמשקיעים עיכלו את העיצוב. לקח כשבוע עד שהמניות חזרו לרמה שלהן לפני ה-הכרזת הסייברטראק. עכשיו נשאר לראות מה יעשו המכירות בפועל למחיר המניה.
מה מצב המניה?
המנייה של טסלה במצב די טוב. היא אמנם למטה 42% מהשיא אבל היא בפלוס 118% מתחילת השנה - הרבה מעל ה-19% של ה-S&P 500 ובעיקר מעל יצרניות רכבים חשמליים אחרות כמו ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE או ניו NIO INC שבכלל יורדות מתחילת השנה. עם זאת, המנייה עלתה רק ב-28% ב-12 החודשים האחרונים, שזה עדיין יותר מה-14% של מדד ה-S&P 500, אבל אולי לא גבוה כמו שהמשקיעים היו רוצים.
- 3.דנדי 28/11/2023 07:54הגב לתגובה זולא בטוח שמרכז הכובד שלו יהיה טוב .
- ביבי 06/12/2023 10:32הגב לתגובה זוזה לא ביבי
- 2.ביבי היה הראשון שישב קבינה! (ל"ת)שרה 27/11/2023 20:04הגב לתגובה זו
- 1.טנדר גועל נפש,צורה מוזרה. (ל"ת)שי.ע 27/11/2023 19:07הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
