סייברטראק
צילום: אתר טסלה

הסייברטראק של טסלה סוף סוף עולה על הכביש. מה זה יעשה למכירות של החברה?

מחיר הטנדר החשמלי החדשני ינוע בין 40 ל-70 אלף דולר כשצבר ההזמנות עומד על יותר מ-1.5 מיליון 
רוי שיינמן | (4)

ארבע שנים לאחר ההכרזה, ביום חמישי הקרוב תמסור טסלה TESLA INC בשידור חי את ההזמנות הראשונות של הטנדר החשמלי בעל העיצוב העתידני. בעבר, כשטסלה השיקה דגם חדש, זה השפיע לטובה על מכירות יתר הדגמים ועל מחיר המניה. האם זה יקרה גם עכשיו?

הסייברטראק של טסלה, קרדיט: אתר החברה

מאסק הופך עוד חלום למציאות

עוד חזון של אילון מאסק יהפוך השבוע למציאות כאשר חברת טסלה תעביר בשידור חי ביום חמישי בשעה טובה ומוצלחת את המשלוחים הראשונים של רכבי הסייברטראק מתוצרתה. האירוע יתקיים במפעל הייצור של הסייברטראק של טסלה באוסטין, טקסס וישודר באתר האינטרנט של החברה.

הסייברטראק הוא טנדר חשמלי, בעל שלושה דגמים, במראה עתידני במיוחד, כמעט חללי. המחירים נעים בין 40 ל-70 אלף דולר. רכבי הסייבר טראק עברו הרבה עליות ומורדות מאז הכריז עליהם מאסק בסוף 2019. אף שמאסק הבטיח כי הדגמים הראשונים של הטנדר יעלו על הכביש כבר ב-2021, בפועל נתקלה ההבטחה בקשיים בייצור ובשיבושים בשרשרות האספקה שעיכבו את ההשקה שוב ושוב, כאשר באירוע ההצגה של הרכב נרשמה מבוכה כאשר המשאית נכשלה בהדגמה של החלונות, שאמורים להיות חסינים לשבירה, כאשר החלון התנפץ אחרי שנזרק עליו כדור מתכת.

פאשלה בשידור חי, קרדיט: יוטיוב

אבל חובבי רכב בכלל וחובבי טסלה בפרט לא בזבזו זמן. מאז שהרעיון הפך בהדרגה ממילים למעשים, נרשמו יותר מ-1.5 מיליון הזמנות מוקדמות לרכב, כשעל כל הזמנה נדרש תשלום מקדמה של 100 דולר.

ועכשיו, כשההזמנות הראשונות עומדות לצאת סוף סוף מהמפעל, מגיע תורם של המשקיעים לתהות אם מדובר ברב מכר חדש מבית טסלה ועד כמה הוא יעזור לדחוף את מכירות הדגמים האחרים של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אינדיקציה לשאלה הראשונה נתן מאסק עצמו כאשר אמר כי החברה לא תייצר יותר מ-250 אלף רכבי סייברטראק בשנה עד לפחות 2025, בגלל אותם קשיים בייצור. בהתייחסו לתהליך הייצור אמר לפני חודשים אחדים: "למרות שאני חושב שזה המוצר הטוב ביותר שלנו אי פעם, זה מוצר שקשה מאוד לבנות. אנחנו בטריטוריה לא מוכרת, היות שהרכב לא דומה לשום דבר אחר."

בשיחת הוועידה של החברה לרבעון השלישי שהתקיימה באוקטובר הוסיף מאסק: "אני יודע שאנשים נרגשים בנוגע לסייברטראק. אני גם נרגש. נהגתי ברכב. זה מוצר מדהים, אבל אני רוצה להדגיש שיהיו אתגרים עצומים בדרך לייצור המוני של הרכב".

 

מה התרחישים האפשריים?

ומה לגבי ההשפעה על מכירות דגמי טסלה האחרים? דגם חדש ומגניב שמגביר את המכירות של דגמים אחרים וישנים יותר הוא תופעה מוכרת בעסקי הרכב. טסלה עצמה חוותה אותה בעבר, עם מכירות הטסלה דגם Y שכנראה חיזקו את מכירות טסלה דגם 3.

ה-3 הושק ב-2017 וה-Y הושק ב-2020. המשקיעים, בזמן השקת ה-Y, חששו שדגם Y יביא לקניבליזציה של מכירות 3. זה לא קרה. טסלה מכרה יותר רכבי דגם 3 בארה"ב ב-2022 מאשר ב-2020, ובמקביל מכרה כ-250,000 רכבי Y. סך המכירות של טסלה בארה"ב ב-2022 היו גבוהות ב-150% מאשר ב-2020, וגם ה-Y וגם ה-3 נמכרו היטב.

אבל למשקיעים כבר לא אכפת משנת 2022. הם נושאים את עיניהם אל 2023 ו-2024. וול סטריט צופה שטסלה תספק כ-476,000 יחידות ברחבי העולם ברבעון הרביעי של 2023 וכ-487,000 ברבעון הראשון של 2024. עם רבעון אחד שנותר ל-2023, המסירות הראשונות של סייברטראק עשויות שלא להשפיע על המכירות בסוף השנה. אבל אם המכירות ל-2024 יכו את התחזיות, זה עשוי לשכנע את המשקיעים שהסייברטראק הוא רעיון טוב.

כאשר הרכב הושק ב-2019, מניית טסלה עמדה על כ-23 דולר למניה. כעת מחירה עומד על יותר מ-230 דולר למניה. כאשר טסלה השיקה את הסייברטראק בנובמבר 2019, המניות ירדו ב-6.1% כשהמשקיעים עיכלו את העיצוב. לקח כשבוע עד שהמניות חזרו לרמה שלהן לפני ה-הכרזת הסייברטראק. עכשיו נשאר לראות מה יעשו המכירות בפועל למחיר המניה.

מה מצב המניה?

המנייה של טסלה במצב די טוב. היא אמנם למטה 42% מהשיא אבל היא בפלוס 118% מתחילת השנה - הרבה מעל ה-19% של ה-S&P 500 ובעיקר מעל יצרניות רכבים חשמליים אחרות כמו ריביאן  RIVIAN AUTOMOTIVE או ניו  NIO INC שבכלל יורדות מתחילת השנה. עם זאת, המנייה עלתה רק ב-28% ב-12 החודשים האחרונים, שזה עדיין יותר מה-14% של מדד ה-S&P 500, אבל אולי לא גבוה כמו שהמשקיעים היו רוצים.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    דנדי 28/11/2023 07:54
    הגב לתגובה זו
    לא בטוח שמרכז הכובד שלו יהיה טוב .
  • ביבי 06/12/2023 10:32
    הגב לתגובה זו
    זה לא ביבי
  • 2.
    ביבי היה הראשון שישב קבינה! (ל"ת)
    שרה 27/11/2023 20:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    טנדר גועל נפש,צורה מוזרה. (ל"ת)
    שי.ע 27/11/2023 19:07
    הגב לתגובה זו
הואנג וליפ בו טאןהואנג וליפ בו טאן

אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - מיריבות לשותפות אסטרטגית

מניית אינטל מזנקת ב-33% אחרי הודעה על השקעת ענק של אנבידיה שרוכשת נתח באינטל ותקים יחד איתה תשתיות לשבבים לתעשיית ה-AI; המהלך מגיע בדחיפת הממשל האמריקאי שכבר השקיע 9 מיליארד באינטל
מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

ג'נסן הואנג עוזר לליפ בו טאן. מנכ"ל אנבידיה שלו היכרות קודמת עם מנכ"ל אינטל, הציע עסקה שאי אפשר לסרב לה. אנבידיה תשקיע סכום משמעותי באינטל ותפתח יחד איתה שבבים בתחום הדאטה סנטרס. אינטל שנסחרת בכ-2% מהשווי הכולל של אנבידיה, מזנקת בשיעור חד, אבל אם המיזם הזה יצליח, מדובר רק בהתחלה.  


אנבידיה משקיעה 5 מיליארד דולר באינטל - שיתוף פעולה אסטרטגי בתחום הדאטה סנטרים

מניית אינטל מזנקת 33%  לאחר הודעה דרמטית על השקעה של אנבידיה בהיקף של 5 מיליארד דולר, במחיר של 23.28 דולר למניה. ההשקעה היא חלק מהסכם אסטרטגי רחב במסגרתו החברות יפתחו במשותף מספר דורות של מוצרים ייעודיים לדאטה סנטרים ולמחשבים אישיים. נזכיר כי הממשל השקיע באינטל סכום של 9 מיליארד דולר לפני כחודשיים - הממשל האמריקאי רוכש 10% מאינטל בדיסקאונט של כ-20% 

במסחר בניו יורק בטרום נסחרת מניית אינטל במחיר של 32.4 דולר - מחיר שיא של השנים האחרונות, ומניית אנבידיה עולה בטרום ב־2.6%. המהלך נתפס כהבעת אמון יוצאת דופן בחברת אינטל, שבשנים האחרונות התמודדה עם ירידה במעמדה מול מתחרות כמו AMD ואנבידיה עצמה.

מהות העסקה

אנבידיה, שמובילה את מהפכת הבינה המלאכותית עם שבבי ה־GPU שלה, מחפשת דרכים להרחיב את היכולות בתחום השרתים וה־PC באמצעות שילוב עם טכנולוגיות ייצור השבבים של אינטל. אינטל מצידה מקבלת חיזוק הוני משמעותי לצד אפשרות לשתף פעולה עם אחת החברות הדומיננטיות ביותר בשוק.

במסגרת ההסכם, אינטל ואנבידיה צפויות לפתח במשותף ארכיטקטורות חדשות שיותאמו במיוחד ליישומים בדאטה סנטרים, תחום הצומח בקצב מסחרר עם העלייה בביקוש לשירותי בינה מלאכותית, ענן ו־edge computing.

גיי פי מורגן
צילום: טוויטר

ג’יי.פי מורגן: בועת ה-AI היא סיכון גדול יותר לשווקים מהמתיחות הגיאופוליטית

בנק ההשקעות ג’יי.פי מורגן מזהיר כי ההתלהבות הגוברת סביב תחום הבינה המלאכותית הפכה לגורם סיכון מרכזי עבור שוקי ההון.

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה AI סיכון

קרי קרייג, אסטרטג שווקים גלובלי בחטיבת ניהול הנכסים של בנק ההשקעות ג’יי.פי מורגן מזהיר כי אכזבה מתוצאות כספיות של חברות בתחום עשויה להוביל לתיקון חד הרבה יותר מזה שעלול להיגרם מהסלמה במתיחות פוליטית בעולם.

קרייג מסביר כי המיקוד החריג ב-AI וההשקעות האדירות של ענקיות הטכנולוגיה יצרו ציפיות גבוהות במיוחד. אם ההשקעות האלו לא יתורגמו להכנסות ממשיות, שוק המניות עלול להתחיל להטיל ספק בתחזיות הצמיחה ובשוויי החברות. לדבריו, כבר באפריל האחרון ראינו כיצד דוחות חלשים של מספר חברות טכנולוגיה הובילו לירידות חדות - תרחיש שיכול לחזור על עצמו.

לצד זאת, קרייג מציין כי השילוב בין ביקוש גבוה ל-AI לבין הציפיות להפחתות נוספות בריבית הפדרל ריזרב הוא אחד הגורמים שהובילו את המדדים המרכזיים בארה״ב לרמות שיא היסטוריות בו זמנית. עם זאת, הוא סבור כי הפוטנציאל להמשך עליות בארה״ב מוגבל, בעוד שבאירופה ניתן למצוא תמיכה פיסקלית שעשויה לסייע לשוקי המניות. ביפן, לדבריו, הרפורמות התאגידיות צפויות להוסיף רוח גבית, ובשווקים המתעוררים בולטות במיוחד ההזדמנויות על רקע תמחור אטרקטיבי יחסית.


ג’יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגיע שבוע שעבר לביקור מפתיע בקפיטול היל, שם נפגש עם קבוצת סנאטורים רפובליקנים ודן עמם בצמיחה הכלכלית ובמדיניות הפדרל ריזרב. דיימון, אמר לכתבים לאחר הפגישה כי אינו מודאג בנוגע לעצמאות הפד. לדבריו, “הפד צריך להיות עצמאי. שמעתי גם את הנשיא טראמפ אומר שהפד צריך להיות עצמאי, ולכן איני מודאג מכך”. דבריו נאמרו על רקע ביקורת מתמשכת מצד הנשיא טראמפ כלפי יו"ר הפד וצוותו, ובזמן שבו רגישות השווקים לנושאי מדיניות מוניטרית נמצאת בשיא.

בנוסף, דיימון תיאר את מצב הכלכלה האמריקאית כ”עד כה,  טוב”. לדבריו, "ישנם סימנים להאטה, אך התמונה הכוללת עדיין יציבה, אך צריך לפעול כדי שתישאר כך".