יו"ר ועדת הכספים משה גפני תוקף: "נגיד בנק ישראל הוא נגיד רע, הקדנציה שלו מאופיינת בזה שפוגעים בחלשים"
שבוע בלבד לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליטו על הארכת כהונתו של נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לקדנציה נוספת, תוקף יו"ר ועדת הכספים משה גפני את ההחלטה וטוען כי מדובר בהחלטה רעה.
כזכור, כהונתו של ירון הייתה אמורה להסתיים ב-23 בדצמבר, בתום חמש שנים, אך הוא המתין לפניה רשמית מצד ראש הממשלה או שר האוצר בנוגע להארכתה. הנגיד מתעקש לאורך זמן ממושך להשאיר את הריבית גבוהה, הסיבות והשיקולים כלכליים, אבל אנחנו במלחמה עכשיו, האינפלציה יורדת ויש את כל הסיבות להוריד את הריבית. אך הוא לא צפוי לעשות זאת היום בהחלטה על הריבית והוא צפוי להשאירה ללא שינוי.
נגיד בנק ישראל פרו' אמיר ירון צילום לע"מ
על רקע זה תוקף אותו היום יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. גפני אמר בפתח דיון ועדת הכספים בנוגע לנגיד בנק ישראל כי "הקדנציה שלו מאופיינת בזה שפוגעים בחלשים, שהריבית עולה כל הזמן, העול על הציבור נורא ואיום הוא לא נגיד טוב, הוא נגיד רע, הממשלה מקבלת החלטה רעה. הבנקים מרוויחים הון תועפות ואין עיני צרה בהם, אבל מה זה הכסף הזה, מאיפה הכסף הזה של הבנקים? מהזוגות הצעירים שמרווחים הון על חשבון הזוגות הצעירים שלוקחים משכנתאות, ואעשה מה שצריך בעניין הזה".
לא ענה לשאלת גפני
- בנק ישראל רומז שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה?
- בנק ישראל פיתח כלי חדש לחיזוי אינפלציה: "מנהלי החברות יודעים יותר טוב מהמודלים הסטטיסטיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גפני אמר את הדברים לאחר שציין כי פנה אל הנגיד לקבלת תשובות בנושא הריבית, תשובות שלא הגיעו אליו. "אתמול הגיעה תשובה על הערבות מדינה בעקבות הלחימה מגיל כהן סגן החשב הכללי, ממה שאני רואה במכתב אין התייחסות לנושא הריבית הגבוהה שביקשנו ולעמותות, אני מתכוון לפנות אליו שיענה לוועדה תשובות יותר מקיפות, זו לא התשובה שביקשנו".
גפני ציין כי "ח"כ פרקש הכהן העלתה בשבוע שעבר את נושא ריבית הבנקים, אמרתי שאזמין לכאן את נגיד בנק ישראל, כיוון שזה נושא שאנחנו דנים בו הרבה מאוד זמן ולא משתנה לטובה, המציאות שאדם מקבל מעט מאוד על הכסף שיש לו בבנק והוא צריך לשלם הון על המשכנתאות והאשראי.
גפני ציין כי "המזכירה שלו אמרה למזכירה שלי שביום שני בערב הוא ידבר איתי בטלפון והיה יום רביעי, אני מבין שהממשלה מתכוונת למנות אותו לקנדציה נוספת, הקדנציה שלו מאופיינת בזה שפוגעים בחלשים, שהריבית עולה כל הזמן, העול על הציבור נורא ואיום הוא לא נגיד טוב, הוא נגיד רע"
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
כזכור, כלכלנים רבים במשק תמכו בהשארת הנגיד בטענה שהארכה זמנית תחליש את מעמדו. האיתותים האלה השליכו גם על הבורסה, משום שהמשקיעים חששו שבסוף יתבצע מינוי פוליטי ויתמנה "יס-מן" לתפקיד.
ירון, 59, מכהן בתפקיד מדצמבר 2018. קודם לכן כיהן כפרופסור לבנקאות ומימון בבית הספר וורטון למינהל עסקים של אוניברסיטת פנסילבניה.
- 11.סמי 27/11/2023 15:44הגב לתגובה זועדיף לגפני שיסגור את פיו מדברי הבלים.
- 10.יצחק זאבי 27/11/2023 14:45הגב לתגובה זוח"כ גפני , סגנון הדיבור שלך לא ראוי, לא יאה ולא נאה, אתם מזמן הפכתם את הכנסת לשיח באמה נמוכה וזאת בושה וחרפה ואתם משמשים דוגמה שלילית לעם ולנוער במיוחד. תתחלוי לדבר בצורה מכבדת וךהתנהג כמו נבחרים ולא כמו בשוק .
- 9.בני 27/11/2023 14:36הגב לתגובה זוצודק, רק שכח את סוף המשפט... הנגיד באמת רע, אבל רק לפופוליסטים שמוכנים למוטט את המדינה בשביל לקושש עוד כמה קולות במגזר שלהם.
- גפני לא צריך לקושש קולות בניגוד לאחרים (ל"ת)מישהו 27/11/2023 15:36הגב לתגובה זו
- 8.דניאל 27/11/2023 13:44הגב לתגובה זותגובה אחת עניינית ומקצועית לא היתה כאן, רק מילות גנאי והכפשות אתם לא יותר טובים מגפני או מהבוחרים שלו אלא יותר גרועים מהם
- 7.גולדפינגר 27/11/2023 13:26הגב לתגובה זוכיצד יודעים? כולם חזרו לעסוק בפוליטקה מגזרית ומפלגת
- 6.משאש 27/11/2023 13:17הגב לתגובה זורוב בכנסת שלנו אנשים מבינים מעט ויודעים מעט
- 5.על זה אמר ביבי: הכחול משחית 2 קדנציות בתפקיד מספיק. (ל"ת)תמיר 27/11/2023 12:44הגב לתגובה זו
- 4.ההחלטה הרעה היחידה פה היא להושיב את גפני לשמור על הקופה (ל"ת)יגאל 27/11/2023 12:06הגב לתגובה זו
- התנהגות חזירית. 27/11/2023 12:44הגב לתגובה זושהשאר ימותו ברעב. זאת היא מפלגת אגודת ישראל. גועל נפש של מפלגה. אפילו ש"ס תורמת למדינה פי כמה וכמה מיכם. אין לך שום בושה , מר גפני. אתה לא רב בעיני, בכלל לא. וגם לא בעיני אחרים. רק כספים קואליציונים אתה דורש כל הזמן, כל הזמן. ואם הנגיד מחליט לטובת המדינה, וזה טיפה נוגע בכם, כבר אתם משתוללים ומאבדים כל רסן. פרזיטים מגעילים. מתי תתרמו שמהו למדינה חוץ מלדבר. אתם אכזבה גדולה.
- יהלום 27/11/2023 15:17אחרים פופוליסטים הבנאדם הוא מגן החלשים במעשים לא בדיבורים בתוכם גם יש את המגזר החרדי
- 3.ניר שמש 27/11/2023 12:00הגב לתגובה זואפס כי ימלוך ימין חזק.. עלאק.. כבר אמרנו ?
- גפני ישר דרך וסופר מקצוען דואג לכל המגזרים (ל"ת)מישהו 27/11/2023 15:12הגב לתגובה זו
- חחחחח קרעת אותי (ל"ת)ברבור שחור 27/11/2023 16:04
- 2.רועי 27/11/2023 11:44הגב לתגובה זוגפני רוצה שעולם השקר של הרבית האפסית ימשך לנצח כמה טימטום ורוע
- 1.חנן 27/11/2023 11:40הגב לתגובה זוגפני כל הזמן פועל נגד מדינת ישראל ואזרחי המדינה , אחד שגם בזמן מלחמה פועל לגזל כספי הציבור צריך לבדוק ואולי גם לחקור על פשעי מלחמה
- הוא פוש וגנב 27/11/2023 12:50הגב לתגובה זולא איכפת להם מהחיילים ומהמפונים, רק הבן והכיס שלהם מענינים אותם. נבלות אמיתיות.לא מזיזים אצבע עבור מדינת ישראל. רשעים גמורים. אין אלוהים בליבם, רק כסף. כסף, כסף תרדוף.
- מישהו 27/11/2023 15:43שמכוונת מפמפמת ומראה מה שהיא רוצה שיראו העיקר שלא נבין למה אנחנו פה באמת ומה זכותנו על הארץ הזאת

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
