מיקרוסופט
צילום: עמית גרון

מיקרוסופט חושפת שבב AI חדש שיכול להחליף את זה של אנבידיה

החברה ממשיכה להרחיב את מוצריה בעולם הבינה המלאכותית כשהיא החלה היום (רביעי) אירוע בן יומיים בו היא צפויה לחשוף יותר מ-100 מוצרים חדשים
אדיר בן עמי | (1)

ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט MICROSOFT תשתמש בקרוב בשבב משלה, במקום זה של אנבידיה, עבור חלק מיישומי הבינה המלאכותית שלה. החברה הכריזה היום (רביעי) על המאיץ החדש שלה Azure Maia AI שנועד להרצה של יישומי בינה מלאכותית ומאפשר לאמן מודלי שפה גדולים.

עד היום, לפחות חלק מהעבודה בשירות הענן  - Azure, רצה על מעבדים תוצרת אנבידיה, שהמעבד הגרפי (GPUׂ) המוביל של ענקית השבבים, H100, כולל 80 מיליארד טרנזיסטורים. לפי מיקרוסופט, השבב החדש שלה מיוצר בתהליך של 5 ננומטר ומכיל כ-105 מיליארד טרנזיסטורים. השבב Maia יושק במרכזי הנתונים של החברה בתחילת השנה הבאה וישמש תחילה להרצת שירותי Microsot 365, Bing ו-Azure OpenAI. מיקרוסופט לא סיפקה פרטים בנוגע לביצועי השבב החדש, אך אמרה כי היא מתכננת לספק מדדים לאחר שתפרוס את השבב. החברה גם הכריזה על מעבד חדש למרכזי הנתונים לשימוש כללי, שנקרא Azure Cobalt ומבוסס על עיצוב מבית Arm.

"מיקרוסופט בונה את התשתית בכדי שתוכל לתמוך בחדשנות בבינה מלאכותית, ואנו מדמיינים מחדש כל היבט של מרכזי הנתונים שלנו על מנת לתת מענה לצרכי הלקוחות", אמר סקוט גאת'רי, סגן נשיא בכיר בקבוצת Cloud + AI של מיקרוסופט. "בקנה המידה בו אנו פועלים, חשוב לנו לייעל כל שכבה בתשתית על מנת למקסם את הביצועים, לגוון את שרשרת האספקה שלנו ולתת ללקוחות אפשרויות בחירה."

מיקרוסופט לעומת המתחרות

מיקרוסופט היא לא ספקית הענן היחידה שיצרה שבבי AI משלה. לגוגל יש את יחידת העיבוד Tensor או TPU וב-AWS של אמזון משתמשים במאיץ ה-Trainium. יתכן מאוד ששבב ה-AI החדש של מיקרוסופט לא ישפיע יותר מדי על ההובלה של אנבידיה, שכן שבב ה-H100 של החברה, שעולה 25 אלף דולר ליחידה, נהנה מביקוש רב שאנבידיה התקשתה לעמוד בו והפך למעבד המועדף להפעלת יישומי בינה מלאכותית. 

הלקוחות כיום מעדיפים את הפתרונות שמציעה אנבידיה בכל הקשור ל-AI לעומת הספקים האחרים בעקבות הביצועים וההכרות עם מערכת התוכנה של החברה שנקראת CUDA. המפתחים בונים ומשתפים כלים וספריות הקשורים ל-AI כבר למעלה מעשור בפלטפורמה של אנבידיה, מה שמקל באופן משמעותי על בניית יישומי AI במהירות. 

כנס Microsoft Ignite וה-Copilot

חזרה למיקרוסופט: ענקית הטכנולוגיה החלה היום כנס בן יומיים בשם Microsoft Ignite, שיכלול יותר מ-100 הכרזות על מוצרים חדשים הקשורות ברובן לבינה מלאכותית. החברה חשפה גם כי לפי סקר שערכה בקרב 22 אלף משתמשים מוקדמים בעוזר הדיגיטלי ה-Copilot שלה עבור Microsoft 365, המוצר מביא לשיפור הפרודוקטיביות ולתוצרים טובים יותר. 

אלו חדשות טובות. שכן החברה השיקה את Copilot 365 לפני שבועיים, במחיר של 30 דולר למשתמש לחודש. עבור לקוחות שפועלים בנפחים גדולים המשמעות עשויה להיות הכפלת העלות הבסיסית של חבילת 365. לפי התאוריה של מיקרוסופט, תוספת של 360 דולר בשנה למשתמש היא הגיונית לגמרי, בהנחה שהמוצר מאפשר פרודוקטיביות גבוהה יותר. לפי הסקר, כ-70% ממשתמשי Copilot אמרו שהם פרודוקטיביים יותר, בעוד 68% דיווחו על שיפור באיכות העבודה. כ-64% אמרו שזה עזר להם לבזבז פחות זמן על מיילים וכ-85% דיווחו כי הגיעו מהר יותר לטיוטה ראשונה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, כ-22% מהמשתמשים אמרו כי נחסכת להם חצי שעה ביום, כשהזמן הממוצע שנחסך עמד על 14 דקות. כ-27% מהמשתמשים אמרו כי מצאו מידע מהר יותר וכ-77% דיווחו כי הם לא הולכים לוותר על המנוי ל-Copilot. מיקרוסופט אמרה כי היא מצפה שעוזר ה-AI יגיע לעוד יישומים וליותר משתמשים, "מעובדי משרד ועד למפתחים ואנשי IT".  החברה מנסה לפנות גם לנישות. מיקרוסופט החלה להשיק גרסאות של Copilot עבור מקרי שימוש ספציפיים. לדוגמה, Copilot Service לדלפקי שירות לקוחות, Copilot Azure לניהול משימות IT וכן Copilot for Sales, שמתחבר לתוכנות אחרות וכלים ליצרית תוכן. 

החברה השיקה גם את Azure AI Studio, פלטפורמה חדשה לפיתוח, בדיקה והשקה של יישומי בינה מלאכותית חדשים בקלות. "עם Azure AI, אתה יכול לבנות Copilot משלך ולאמן בעצמך מודלים של AI", אמרה מיקרוסופט. 

בדוחותיה האחרונים רשמה החברה רווח למניה של 2.99 דולר על הכנסות של 56.5 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 2.65 דולר על הכנסות של 54.49 מיליארד דולר. מגזר הענן החכם של מיקרוסופט, הכולל את עסקי ה-Azure שלה, הכניס 24.3 מיליארד דולר, בוול סטריט ציפו להכנסות של 23.6 מיליארד דולר. הכנסות מגזר הפרודוקטיביות והתהליכים העסקיים של החברה עמדו על 18.6 מיליארד דולר, בעוד מגזר המחשוב האישי רשם הכנסות של 13.7 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים של 18.3 מיליארד דולר ו-12.9 מיליארד דולר בהתאמה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זה דיווח משמעותי כי מיקרוסופט היא לקוחה משמעותית (ל"ת)
    שי.ע 15/11/2023 21:44
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מניות הקוונטים נופלות, אקספנג קופצת ב-8%; המדדים סביב ה-0

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.

המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.

במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.

במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.

למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.