מיקרוסופט חושפת שבב AI חדש שיכול להחליף את זה של אנבידיה
ענקית הטכנולוגיה מיקרוסופט MICROSOFT תשתמש בקרוב בשבב משלה, במקום זה של אנבידיה, עבור חלק מיישומי הבינה המלאכותית שלה. החברה הכריזה היום (רביעי) על המאיץ החדש שלה Azure Maia AI שנועד להרצה של יישומי בינה מלאכותית ומאפשר לאמן מודלי שפה גדולים.
עד היום, לפחות חלק מהעבודה בשירות הענן - Azure, רצה על מעבדים תוצרת אנבידיה, שהמעבד הגרפי (GPUׂ) המוביל של ענקית השבבים, H100, כולל 80 מיליארד טרנזיסטורים. לפי מיקרוסופט, השבב החדש שלה מיוצר בתהליך של 5 ננומטר ומכיל כ-105 מיליארד טרנזיסטורים. השבב Maia יושק במרכזי הנתונים של החברה בתחילת השנה הבאה וישמש תחילה להרצת שירותי Microsot 365, Bing ו-Azure OpenAI. מיקרוסופט לא סיפקה פרטים בנוגע לביצועי השבב החדש, אך אמרה כי היא מתכננת לספק מדדים לאחר שתפרוס את השבב. החברה גם הכריזה על מעבד חדש למרכזי הנתונים לשימוש כללי, שנקרא Azure Cobalt ומבוסס על עיצוב מבית Arm.
"מיקרוסופט בונה את התשתית בכדי שתוכל לתמוך בחדשנות בבינה מלאכותית, ואנו מדמיינים מחדש כל היבט של מרכזי הנתונים שלנו על מנת לתת מענה לצרכי הלקוחות", אמר סקוט גאת'רי, סגן נשיא בכיר בקבוצת Cloud + AI של מיקרוסופט. "בקנה המידה בו אנו פועלים, חשוב לנו לייעל כל שכבה בתשתית על מנת למקסם את הביצועים, לגוון את שרשרת האספקה שלנו ולתת ללקוחות אפשרויות בחירה."
מיקרוסופט לעומת המתחרות
מיקרוסופט היא לא ספקית הענן היחידה שיצרה שבבי AI משלה. לגוגל יש את יחידת העיבוד Tensor או TPU וב-AWS של אמזון משתמשים במאיץ ה-Trainium. יתכן מאוד ששבב ה-AI החדש של מיקרוסופט לא ישפיע יותר מדי על ההובלה של אנבידיה, שכן שבב ה-H100 של החברה, שעולה 25 אלף דולר ליחידה, נהנה מביקוש רב שאנבידיה התקשתה לעמוד בו והפך למעבד המועדף להפעלת יישומי בינה מלאכותית.
- הביקוש בשיא: מיקרוסופט השקיעה כבר 60 מיליארד דולר בתשתיות AI
- מיקרוסופט תשקיע 8 מיליארד דולר באיחוד האמירויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הלקוחות כיום מעדיפים את הפתרונות שמציעה אנבידיה בכל הקשור ל-AI לעומת הספקים האחרים בעקבות הביצועים וההכרות עם מערכת התוכנה של החברה שנקראת CUDA. המפתחים בונים ומשתפים כלים וספריות הקשורים ל-AI כבר למעלה מעשור בפלטפורמה של אנבידיה, מה שמקל באופן משמעותי על בניית יישומי AI במהירות.
כנס Microsoft Ignite וה-Copilot
חזרה למיקרוסופט: ענקית הטכנולוגיה החלה היום כנס בן יומיים בשם Microsoft Ignite, שיכלול יותר מ-100 הכרזות על מוצרים חדשים הקשורות ברובן לבינה מלאכותית. החברה חשפה גם כי לפי סקר שערכה בקרב 22 אלף משתמשים מוקדמים בעוזר הדיגיטלי ה-Copilot שלה עבור Microsoft 365, המוצר מביא לשיפור הפרודוקטיביות ולתוצרים טובים יותר.
אלו חדשות טובות. שכן החברה השיקה את Copilot 365 לפני שבועיים, במחיר של 30 דולר למשתמש לחודש. עבור לקוחות שפועלים בנפחים גדולים המשמעות עשויה להיות הכפלת העלות הבסיסית של חבילת 365. לפי התאוריה של מיקרוסופט, תוספת של 360 דולר בשנה למשתמש היא הגיונית לגמרי, בהנחה שהמוצר מאפשר פרודוקטיביות גבוהה יותר. לפי הסקר, כ-70% ממשתמשי Copilot אמרו שהם פרודוקטיביים יותר, בעוד 68% דיווחו על שיפור באיכות העבודה. כ-64% אמרו שזה עזר להם לבזבז פחות זמן על מיילים וכ-85% דיווחו כי הגיעו מהר יותר לטיוטה ראשונה.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנוסף, כ-22% מהמשתמשים אמרו כי נחסכת להם חצי שעה ביום, כשהזמן הממוצע שנחסך עמד על 14 דקות. כ-27% מהמשתמשים אמרו כי מצאו מידע מהר יותר וכ-77% דיווחו כי הם לא הולכים לוותר על המנוי ל-Copilot. מיקרוסופט אמרה כי היא מצפה שעוזר ה-AI יגיע לעוד יישומים וליותר משתמשים, "מעובדי משרד ועד למפתחים ואנשי IT". החברה מנסה לפנות גם לנישות. מיקרוסופט החלה להשיק גרסאות של Copilot עבור מקרי שימוש ספציפיים. לדוגמה, Copilot Service לדלפקי שירות לקוחות, Copilot Azure לניהול משימות IT וכן Copilot for Sales, שמתחבר לתוכנות אחרות וכלים ליצרית תוכן.
החברה השיקה גם את Azure AI Studio, פלטפורמה חדשה לפיתוח, בדיקה והשקה של יישומי בינה מלאכותית חדשים בקלות. "עם Azure AI, אתה יכול לבנות Copilot משלך ולאמן בעצמך מודלים של AI", אמרה מיקרוסופט.
בדוחותיה האחרונים רשמה החברה רווח למניה של 2.99 דולר על הכנסות של 56.5 מיליארד דולר. צפי האנליסטים היה לרווח למניה של 2.65 דולר על הכנסות של 54.49 מיליארד דולר. מגזר הענן החכם של מיקרוסופט, הכולל את עסקי ה-Azure שלה, הכניס 24.3 מיליארד דולר, בוול סטריט ציפו להכנסות של 23.6 מיליארד דולר. הכנסות מגזר הפרודוקטיביות והתהליכים העסקיים של החברה עמדו על 18.6 מיליארד דולר, בעוד מגזר המחשוב האישי רשם הכנסות של 13.7 מיליארד דולר, לעומת צפי האנליסטים של 18.3 מיליארד דולר ו-12.9 מיליארד דולר בהתאמה.
- 1.זה דיווח משמעותי כי מיקרוסופט היא לקוחה משמעותית (ל"ת)שי.ע 15/11/2023 21:44הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
