למה מניית ג'ט בלו קופצת אחרי שהורידה את תחזית ההכנסות?
חברת הלואו קוסט ג'ט בלו JETBLUE AIRWAYS CORP הודיעה שהיא מורידה את תחזית ההכנסות שלה כאשר הודיעה שהיא צופה שההכנסות שלה לרבעון השלישי יהיו בצד הנמוך של הצפי שלה בין 8%-4%. הנהלת חברה ציינה שקיימים מכשולים רבים בדרכה של חברת התעופה כמו בדרכן של שאר חברות התעופה האמריקניות, במיוחד לאלה החשופות יותר לשוק המקומי.
החברה ציינה שהזמנות בדקה ה-90 בחודש ספטמבר היו נמוכות מהצפי, מה שמחזק את המגמה של ההאטה בביקוש לטיסות פנים בארה"ב. בנוסף ציינה החברה כי מחירי הדלק העולים מכבידים עליה כאשר היא צופה מחיר ממוצע של 2.95 דולר לגלון ברבעון השלישי לעומת הצפי הקודם של 2.75-2.9 דולר לגלון. המניה הציגה ביצועים גרועים ברבעון בכל מקרה. המניה כבר איבדה 50% מאז תחילת יולי והגיעה למחיר הנמוך ביותר מאז 2012, כל זה לאחר שזינקה ב-30% ביוני לאור הביקוש הגבוה לטיסות בקיץ.
בנוסף סימני השאלה סביב האיחוד עם ספיריט גם מכביד על המניה. אחרי שהצהירה שהיא מתכוונת להעלות את המחירים אחרי האיחוד משרד המשפטים תבע אותה ומאיים למנוע את המיזוג בשווי 3.8 מיליארד דולר. לפי מסמכים שנחשפו בטעות ג'ט בלו מתכננת לעלות את המחירים במטוסים שתקבל עם רכישת ספיריט ב-24% לפחות, כאשר בחלק מהטיסות העלאה הגיעה ל-40%.
דובר מטעם ג'ט בלו אמר כי "הראיות העובדתיות, שיוצגו כתמונה המלאה, יוכיחו שג'ט בלו מעוניינת במיזוג עם ספיריט על מנת להגביר את התחרות ולסייע בהורדת תעריפי הטיסות". אחד ההסברים האפשריים הוא כי ספיריט מציעה תעריפים מאוד נמוכים, אך בדר"כ גובה עמלות גבוהות על תוספות כמו מטען וכו' . אם בסופו של דבר ג'ט בלו תוריד את העמלות עבור תוספות בטיסות ספיריט, סביר להניח שמחיר הבסיס יצטרך לעלות על מנת להשלים את המרווח. אבל זה לא בהכרח אומר שהנוסעים ישלמו יותר.
- מיזוג ענק יוצר את חברת האנרגיה השלישית בגודלה בארה"ב ומה קרה היום לפני 62 שנה
- ג'ט בלו צוללת ב-25% אחרי תחזית חלשה לרבעון הראשון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתחשב כל הנתונים והאירועים, יכול להיות שהמצב של ג'ט בלו לא גרוע כמו שיכול היה להיות. האנליסטים ציפו לנפילה בהכנסות של 6% גם ככה והחלק התחתון של הטווח בין 8%-4% לא כל כך שונה מזה גם ככה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
וול סטריט שור (גרוק)פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
שלושת המדדים העיקריים פתחו ביציבות, עם חזרת המשקיעים מחופשת חג המולד ליום מסחר יחיד ודליל לפני סוף השבוע. הדאו יורד קלות בעוד ה-S&P 500 והנאסד״ק עולים קלות, כאשר מחזורי המסחר נותרו נמוכים על רקע היעדר טריגרים כלכליים משמעותיים.
המסחר הדליל מגיע לאחר שיום המסחר המקוצר של ערב חג המולד הסתיים בשיאים היסטוריים. מדדי S&P 500 ודאו ג’ונס רשמו רמות שיא חדשות, והשלימו חמישה ימי עליות רצופים. מגמה זו משתלבת ב”ראלי סנטה קלאוס” המסורתי, התקופה שבין סוף דצמבר לתחילת ינואר, הנחשבת לרוב חיובית עבור שוקי המניות.
במבט שנתי, השווקים מציגים ביצועים חזקים במיוחד. מדד S&P 500 עלה בכ-18% מתחילת השנה והוא בדרך לשנה שישית של תשואות דו-ספרתיות מתוך שבע השנים האחרונות. מדד נאסד״ק הוביל את העליות עם זינוק של יותר מ-20% בשנת 2025, זאת למרות תנודתיות חריפה במהלך השנה, כולל כניסה זמנית לטריטוריית שוק דובי לאחר הכרזת מכסי היבוא הרחבים של הנשיא טראמפ באפריל.
במקביל למניות, שוק הסחורות היקרות ממשיך להתחזק. חוזים עתידיים על זהב וכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית מתחדשת והיחלשות הדולר האמריקאי. מגמה זו מחזקת את מעמד המתכות היקרות כנכסי מקלט בתקופות של אי-ודאות גלובלית.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות העליות החדות בשווקים, המשקיעים מתמודדים עם ציפיות הולכות ומצטמצמות להפחתות ריבית מצד הפדרל ריזרב בשנה הקרובה. פחות מ-15% מהסוחרים מעריכים כי תתרחש הורדת ריבית כבר בחודש הבא, וההערכות לגבי חודש מרץ נותרות חלוקות. בשלב זה, היעדר נתוני מאקרו ופרסומי דוחות כספיים מסמן סיום שקט יחסית לשבוע המסחר המקוצר של תקופת החגים.
