עליבאבא נערכת לספין אוף של יחידת הלוגיסטיקה שלה והנפקתה בהונג קונג
עליבאבא ALIBABA GROUP מתכננת לרשום את יחידת הלוגיסטיקה שלה 'קאיניאו' ('Cainiao') בבורסת הונג קונג על פי ההגשה הרגולטורית שהגישה היום. עליבאבא תמשיך להחזיק ביותר מ-50% ממניות קאיניאו לאחר הספין-אוף. המהלך המהלך הזה מגיע לאחר שבחודש מרץ הודיעה החברה כי תפצל את המבנה שלה לשש יחידות עסקיות, שרובן יוכלו לגייס כספים חיצוניים ולצאת להנפקה (בהן ענן, מסחר אלקטרוני, לוגיסטיקה, מדיה ובידור). ההחלטה של החברה מגיעה אחרי שהרגולטורים בסין פעלו בשנתיים הקודמות נגד חברות טכנולוגיה - וגררו התרסקות של עשרות אחוזים במניות שלהן.
'קאיניאו' הוקמה בשנת 2013 על ידי קבוצת עליבאבא, בשיתוף עם קבוצות נוספות (בתוכן יינטאי, קבוצת פוסון, קבוצת פוצ'ון ואחרות) ומוסדות פיננסיים קשורים, אשר השיקו במשותף את "רשת עמוד השדרה הלוגיסטי החכמה של סין." קאיניאו למעשה היא רשת לוגיסטית המסייעת לעליבאבא למלא משלוחים המבוצעים בפלטפורמות המסחר האלקטרוני שלה הן בסין והן בחו"ל. ברבעון השני של 2023, הכנסותיה צמחו ב-34% משנה לשנה ל-23.16 מיליארד יואן (3.18 מיליארד דולר).
עליבאבא שואפת למלא את הזמנות הצרכנים בתוך 24 שעות בסין ותוך 72 שעות בכל מקום אחר בעולם. החברה קנתה את רוב המניות בקאיניאו ב-2017 והיא מחזיקה בכמעט 70% נכון ליום שלישי. מהירות המשלוח היא נקודת תחרות בין חברות המסחר האלקטרוני הסיניות. המתחרה של עליבאבא JD.com JD.COM מתמקדת במשלוח באותו יום כדי להגביר את הכוח וההפצה של הפלטפורמה שלה בקרב צרכנים סינים. עליבאבא אמרה שההנפקה תשפר את "הפרופיל העצמאי של 'קאיניאו' בקרב לקוחותיה, הספקים והשותפים האסטרטגיים הפוטנציאליים שלה, מה שיעזור לקאיניאו להיות בעמדה טובה יותר לנהל משא ומתן ולהשיג יותר עסקים".
הספין-אוף כפוף, בין היתר, לאישור ועדת הרישום של הבורסה של הונג קונג לרישום, והרשאה לעסקה, במניות קאיניאו. מכירת המניות ממתינה גם להשלמת ההגשה לנציבות הרגולטורית של ניירות הערך בסין ולהחלטות הסופיות של מועצת המנהלים של עליבאבא ושל הדירקטוריון ובעלי המניות של קאיניאו.
- ביום המסחר הראשון: אנדרסן גרופ מזנקת ב-30%
- פרודלים בדרך להנפקה, השווי הצפוי 1.7-1.8 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תוכניות ההנפקה של קאיניאו מגיעות לאחר שעליבאבא הכריזה על שינוי הנהלה גדול ביוני, כאשר המנכ"ל לשעבר דניאל ג'אנג התפטר והוחלף על ידי אדי וו. ג'אנג בן ה-51 קיבל את האחריות על חטיבת הענן לפני חודשים ספורים ומוקדם יותר החודש הודיע על התפטרותו מתפקיד זה. "דירקטוריון החברה מביע את הערכתו העמוקה למר ג'אנג על תרומתו לקבוצת עליבאבא במהלך 16 השנים האחרונות", מסרה עליבאבא. עוד נמסר כי אדי יונגמינג וו יחליף את ג'אנג כיו"ר בפועל ומנכ"ל יחידת הענן של ענקית המסחר המקוון.
בנוסף ל-קאיניאו, עליבאבא גם מחפשת לרשום את עסקי מחשוב הענן שלה, אם כי היא לא הגישה רשמית בקשה לספין אוף מסודר. חטיבת הענן מוערכת כיום בשווי של 41-60 מיליארד דולר. עם זאת, אנליסטים אמרו כי מאגר הנתונים שהוא מפקח עליו מעמיד אותו בסיכון לעמוד בפני בדיקה רגולטורית של רגולטורים מקומיים ובינלאומיים כאחד. אנליסטית Citi, אלישיה יאפ, אמרה כי "המשקיעים עשויים להיות מודאגים שהתזמון והתהליך של הספין-אוף של AliCloud עשויים להיות מושפעים". היא הוסיפה כי סיטי תמשיך לעקוב אחר ההתפתחויות וכי הם ממתינים לכל הודעה חדשה.
מניית עליבאבא נשארה יציבה מתחילת השנה ונסחרת במחיר של 87 דולר ושווי שוק של 222 מיליארד דולר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה
האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%
הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.
המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.
אינפלציה נמוכה מהצפוי
הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.
נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים
מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.
