צוקרברג רוצה להפוך את ווטסאפ לבוננזה: היעד - מדינות מתפתחות
אפליקציית המסרים הפופולארית וואטסאפ (WhatsApp), מרחיבה את שירותי התשלום שהיא מעניק בהודו, וכעת תציע למשתמשים לבצע באפליקציה תשלומים ושירותים בכרטיסי האשראי שלהם באמצעות ספקי תשלומים דיגיטליים מתחרים. לצד זאת, הודיעה החברה על שירות חדש בשם Flows, שיאפשר לעסקים לבנות מערכות שונות של אינטראקציה מול לקוחות, כמו קביעת תורים או מילוי טפסים מקוונים באמצעות האפליקציה.
המהלכים האחרונים מגיעים על רקע הניסיונות של מנכ"ל מטא META PLATFORMS מארק צוקרברג, להפוך את שירות ההודעות, לאחד מעמודי התווך העסקיים של החברה, במיוחד לאור הדשדוש של עסקי הליבה וחוסר היכולת של פרויקט הדגל מטאברס (metaverse) להמריא. בחודשים האחרונים עומלים בחברה על גיבוש אסטרטגיה להגדלת ההכנסות מעסקים, שכיום מסתכמים בשירותים מצומצמים שבעיקר מבוססים מטבע הדברים על הודעות ומסרים מהירים. עם זאת בחברה ינסו להרחיב את השירותים גם לתחום התשלומים והעמיק את פלטפורמות קשרי הלקוח שהיא מציעה.
הכיוון האסטרטגי אליו הולכת וואטסאפ, ובפרט הרחבת המסחר והתשלומים המבוצעים דרך האפליקצייה שלה, מזכיר מאד את אפליקציית WeChat הסינית, הכוללת מרכיבים שונים כולל שירות הודעות ושירותי תשלומים. מטא אינה החברה המערבית היחידה שפועלת לאמץ את המודל של האפליקציה הסינית הפופולארית, היזם ואיש העסקים אילון מאסק דיבר לא פעם על רצונו להפוך את פלטפורמת ה-X שלו (לשעבר טוויטר) לכזו המשלבת בין פלטפורמה פיננסית ורשת חברתית. עם זאת, עד כה אפליקציות-על מעין אלו, זכו להצלחה בעיקר במדינות מתפתחות, בהן כניסת המשתמשים לשירותי אינטרנט היא באמצעות מכשירים ניידים בלבד.
הרחבת שירותי התשלומים
הבוקר הודיעה החברה, כי בכוונתה לאפשר תשלום באפליקציה באמצעות שירותים פופולריים כמו Google Pay, Paytm ו-PhonePe של ענקית הקמעונאות וולמארט, או כל שירות אחר הפועל על מערכת העברת הכספים המיידית במדינה (UPI). למרות שלוואטסאפ יותר מ-500 מיליון משתמשים בהודו, השוק הגדול ביותר שלה, עד כה הרגולטורים במדינה הגבילו את שירות WhatsApp Pay ל-100 מיליון איש בלבד. כעת, לא צפויה מגבלה על שימוש בשירותי התשלומים האחרים.
- ישראל והודו מהדקות קשרים כלכליים; הגדלת השקעות בין המדינות
- הודו וסין מחדשות טיסות ישירות - על רקע קריסת השיחות בין ניו דלהי לוושינגטון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה, הגבילה ווטסאפ את שירותי התשלומים שלה בהודו לתוכניות פיילוט בודדות כמו זו עם שירות המכולות המקוון JioMart, המנוהל על ידי האדם העשיר ביותר בהודו, המיליארדר מוקש אמבאני, ומערכות המטרו בערים צ'נאי ובנגלורו. בהמשך, כלי התשלום החדשים יהיו זמינים לכל חברה הפועלת בהודו ומשתמשת בפלטפורמה העסקית של ווטסאפ, המשרתת כיום בעיקר חברות גדולות.
על פי ההערכות, כל חודש כ-300 מיליון אנשים מבצעים עסקאות בהודו באמצעות הפלטפורמות הללו, בהיקף כולל של כ-180 מיליארד דולר. כך שהעמקת הפעילות בתחום בהחלט עשויה לסייע לחברה למשוך אליה עסקים שיהיו מוכנים לשלם עבור גישה למשתמשי האפליקציה.
קשרי לקוח
לצד ההודעה על הרחבת עסקי התשלומים בהודו, דיווחה החברה על השקת תכונה חדשה בשם Flows, שתאפשר למשתמשים לבצע משימות כמו בחירת מושב בטיסה או הזמנת תור מבלי לצאת מהאפליקציה. החברה צפויה להציע בחודשים הקרובים לעסקים פלטפורמה שתאפשר להם לבנות מערכות שונות של אינטראקציה מול לקוחות, כמו קביעת תורים או מילוי טפסים באמצעות האפליקציה. פלטפורמה אשר נבחנת הימים אלו עם עסקים שונים כמו הבנק הברזילאי Banco Pan, הקמעונאית לנובו (Lenovo), שירות הנסיעות ההודי Redbus, והבנק ההודי SBI.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
