למרות ההכרזות החגיגיות; מדוע נפלה אתמול מניית אינטל ב-4.5%?
ענקית השבבים והטכנולוגיה אינטל אמנם סיפקה אתמול בערב שורה של בשורות טכנולוגיות, ובראשן היכולות להריץ מודלים של בינה מלאכותית במחשבים ניידים והקמת מחשב-על, המבוססים כולם על השבבים והמעבדים שפיתחה. עם זאת, דברים שאמר סמנכ"ל הכספים של החברה לקראת סיום הערב החגיגי, שלחו את המניה לירידה של 4.3%.
אתמול בערב קיימה אינטל את כנס החדשנות השנתי שלה, בו הכריזה על שורה של התפתחויות וחידושים הנוגעים למוצריה. אלא שדבריו של הדובר האחרון בכנס, סמנכ"ל הכספים של החברה דוד זינסנר, העיבו על כל ההכרזות החגיגיות ושלחו את מניות החברה לירידות שערים לקראת נעילת המסחר. בדבריו, הוא חזר והדגיש כי בעוד שהרבעון הבא מתנהל בצורה טובה, הכנסות החברה במרכזי הנתונים עדיין יהיו נמוכות מאשתקד. הוא גם הצהיר שהחברה מקווה להגיע לאיזון תזרימי עד סוף השנה הבאה, נתון נוסף שאכזב ככל הנראה את המשקיעים.
השינויים האסטרטגיים אותם החברה עוברת מאז כניסתו של פט גלסינגר, לתפקיד מנכ"ל החברה במהלך שנת 2021, דורשת הקצאת הון משמעותית. על כן, ההכרזה של זיסנר בנוגע לתזרים המזומנים הוציאה לא מעט אוויר מהמפרשים של המשקיעים שקיוו להתחיל לראות בקרוב רווחים על ההשקעות הגדולות. כמו כן, דבריו של זיסנר הפתיעו את המשקיעים שהניחו שעסקי המחשבים המרכזיים של אינטל כבר הגיעו לתחתית, וכי צמיחה במרכזי הנתונים תחל מוקדם מהצפוי.עם זאת, כעת מתברר שככל הנראה האופטימיות הייתה מוקדמת, וכי המשקיעים יאלצו להמתין זמן רב יותר כדי לראות שיפור בסקטור זה.
- 8.רן 23/09/2023 00:25הגב לתגובה זוהAI מעניין את קליפת השום ל99% מהאנשים וגם ה-13900k תומך בה, שורה תחתונה אינטל לא תחדש כלום חוץ מסתם "דור חדש של מעבדים עם תושבת חדשה" כדי לגזור עוד קופון מאלה שרוצים להתלהב ולהגיד שיש להם את המעבד הכי חדש שיש, וגם Nvidia כבר החליטו שהם הולכים להשתלט על שוק המעבדים ולייצר מעבדים רגילים שיהיו הרבה יותר אפקטיביים מכולם, גם מאינטל וגם מAMD, ואני מאמין להם, בקרוב הם ירמסו את שניהם ועד שאקנה שוב מחשב חדש אני מאמין שה13900kf שלי שרכשתי לא מזמן יתחלף למעבד של Nvidia בעתיד.
- 7.חביב 20/09/2023 20:16הגב לתגובה זואינטל זו חברה של המאה ה 20 זמנה עבר.
- 6.מיכה 20/09/2023 17:19הגב לתגובה זותתחילו לשנות מיינדסט ולפנק את ההנדסאים שעושים את העבודה
- 5.AMD עקפה אותה ברמת המעבדים אבל מעבד AI יחזיר אותה לראש (ל"ת)אללי 20/09/2023 11:35הגב לתגובה זו
- 4."הדור הבא"? מחשב יכול להריץ AI "מקומית" (לא בענן) ממזמן (ל"ת)מהנדס מחשבים 20/09/2023 10:26הגב לתגובה זו
- לא נראה שאתה מבין מה המשמעות וסתם זורק משפטים (ל"ת)א 20/09/2023 14:24הגב לתגובה זו
- שי 20/09/2023 11:28הגב לתגובה זומה צריך בשביל להריץ ai?
- 3.אינטל מפטרת מהנדסים מהשורה הראשונה (ל"ת)יורם 20/09/2023 10:25הגב לתגובה זו
- 2.לא ברור מי יותר חסר הבנה,הסמנכ"ל או ציבור המשקיעים. (ל"ת)סביון 20/09/2023 09:43הגב לתגובה זו
- 1.לרון 20/09/2023 09:34הגב לתגובה זובמניות כמו בעסקים רגילים צריכים מזל ,אינטל אף פעם לא היתה ב"צד הנכון" של המזל,כל הניתוחים לביצועים לא עוזרים עם מזל מחורבן
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
