פציעה החלקה תאונה
צילום: FREEPIK

העובד החליק בעבודה ותבע פיצויים; המעסיק טען שהעובד התרשל; מה קבע השופט?

מנהל מחלקת בצקים בקונדיטוריה החליק על שמן ושבר את קרסולו בזמן הכנת סופגניות לפני חג החנוכה, תבע מאות אלפי שקלים כפיצוי על פציעתו. מעסיקו טען כי מדובר בעובד ותיק שהתרשל ולכן יש לדחות את התביעה. מה קבע בית המשפט?
נחמן שפירא | (8)

עובד ותיק בקונדיטוריה, שעבד כמנהל מחלקת בצקים במפעל מגדנית מרציפן החליק במהלך העבודה לפני חג החנוכה על שמן ושבר את קרסולו בזמן הכנת סופגניות. כתוצאה מהפציעה העובד שבר את הקרסול שלו ונעדר מהעבודה במשך ארבעה חודשים. לאחר שחזר לעבודתו הוא תבע מאות אלפי שקלים פיצוי על פציעתו. מעסיקו טען כי מדובר בעובד ותיק שהיה צריך לדעת כי יש סכת החלקה וכי העובד התרשל ולכן יש לדחות את התביעה.

תחילתו של הסיפור בשנת 2019, התובע כיום בן 45 כיהן בתפקיד מנהל מחלקת בצקים במגדנית מרציפן מפעל לקונדיטוריה. שבוע לפני חג החנוכה הוא החליק נפצע מכתם שמן שהיה על הרצפה. לדברי העובד כתם השמן נזל ממגשים שהיו על השולחן. העובד בהתחלה טען כי  נפל במעבר בין שולחנות במחלקה בה עבד. בעדותו בבית המשפט טען התובע כי הכתם היה ליד שולחן עודף - "ספייר" בו עבדו כל מיני עובדים מחוץ למחלקה. כתוצאה מהנפילה שבר העובד את קרסולו ונותרה לו נכות קבועה של 10%, כמו כן בעקבות כך החל לסבול מבעיות נפשיות אשר כתוצאה מהם הוא התגרש מאשתו.

לאחר שיחה עם חוקר מטעם הביטוח הודה התובע כי החליק סמוך למקום עבודתו. השופטת ציינה כי גרסתו של התובע ביחס לאופן התרחשות התאונה כפי שמסר לחוקר נתמכת בעדות מנהל המפעל אשר העיד כי הגיע למקום זמן קצר לאחר התאונה וראה שמן באזור בו עבד התובע. 

במפעל הקונדיטוריה טענו כי לתובע סופקו בגדי עבודה ונעליים נגד החלקה. וכי התובע קיבל הדרכות בטיחות, כולל הנחיות מפורשות לנקות מיד כל לכלוך. כמו כן טענו כי במקום העבודה הועסק צוות ניקיון קבוע שמגיע לנקות לפי דרישה וכי התובע היה עצמאי בתפקיד ואחראי על הסדר והניקיון במחלקה. העובד העיד שכשיש לכלוך העובדים מנקים בעצמם או קוראים לצוות הניקיון.

לדבריו כל עובד היה אחראי על הניקיון והסדר בעמדה בה הוא עבד ויכול היה להסתייע בעובדי הניקיון בכל עת. רצפת המפעל הייתה מצופה בציפוי מיוחד למניעת החלקה ולאחר התאונה, הוחלף חלק מהרצפה כחלק מהליך תחזוקה שוטף.

התובע טען כי לא קיבל נעליים נגד החלקה. מגדנית מרציפן טענו להגנתם בנוסף כי מדובר בעובד ותיק מנוסה בתחום הקונדיטוריה, שעבד כעשר שנים במפעל באותה מחלקה, היה מודע לסכנות שבסביבת העבודה ומודע לכך שבתקופת חג החנוכה קיים שימוש מוגבר בשמן המחייבו לנהוג בזהירות. 

 

המעביד חייב לנקוט צעדים סבירים להגנה

השופטת ודאד יונס גנאים מבית המשפט השלום בבית שאן קבעה כי "לא יכולה להיות מחלוקת על כך, שמוטלת על מעביד חובת זהירות מושגית כלפי עובדיו. המעביד חייב לנקוט צעדים סבירים כדי למנוע מן העובד סכנות מיותרות ולהזהירו מפני סכנות קיימות. הוא חייב לנקוט צעדים סבירים כדי להרחיק אותן סכנות, שניתן לצפותן מראש בשל אופי העבודה ובשל אופי המקום, בו מתבצעת העבודה".

קיראו עוד ב"משפט"

השופטת ציינה כי על פי הפסיקה הימצאותו של שמן על רצפתו המפעל היא בבחינת סכנה "בלתי רגילה". נפסק כי כשמדובר בנזק תולדת החלקה עקב חומר ש"אינו טבעי", או חומר שחייבים לנקוט בעניינו אמצעים מיוחדים - כגון שמן על רצפת מטבח או שומן על רצפת איטליז או סבון, שמנים וחומרים דומים אחרים על רצפת אולם ייצור בבית חרושת - מוטלת על המעביד חובה לנקוט אמצעים מיוחדים לשם הקטנת סכנתה של החלקה. 

השופטת גנאים הוסיפה כי אמנם, אין לדרוש ממעביד לנקוט אמצעים כה מרחיקי לכת, שימנעו לחלוטין כל סיכון אפשרי ותיאורטי, שאינו עולה על הדעת, אך בכל זאת עלול להתהוות. אולם חובה על המעביד לנקוט אותם אמצעים, שימנעו מהעובד סיכונים אפשריים, ושסביר להניח שללא האמצעים שיינקטו עלולים הסיכונים לגרום לתאונה.

במקרה שלפנינו קבעה השופטת כי לא ניתן לדרוש מהמעביד שיקבע הסדרים, אשר ימנעו לחלוטין,  הימצאותו של שמן במקום כלשהו על רצפת המפעל, אולם היה עליהם לקבוע הסדרים שיצמצמו את סכנת ההחלקה, אם בדיעבד, לאחר שנשפך השמן, היו מפזרים עליו חומר סופג, או שהיו מנקים את המקום במיוחד, או שהיו מעסיקים עובד ניקיון קבוע במחלקה, במיוחד בתקופה בה קיים שימוש מוגבר בשמן, ובכך היו מונעים את התממשות הסיכון במקרה של התרשלות העובד, ולא סומכים על כך שהעובד עצמו ינקה את השמן.

השופטת גנאים קבעה כי "המעביד חייב לצפות גם מעשה רשלני של העובד, אפילו כשהוא בא בניגוד לחובות מפורשות ואף כשהעובד מודע לסכנה שבמעשהו. המעביד נדרש להביא בחשבון שהעובד עשוי להתרשל ולשגות ולכן עליו ליצור סביבת עבודה שתגן עליו ותקשה את התרשלותו, המעביד חייב להגן על העובד גם מפני רשלנותו הוא וגם מפני טעויותיו". 

 

אשם תורם

השופטת קבעה כי הן התובע והן מנהל המפעל העידו כי כל עובד אחראי על הניקיון והסדר בסביבת עבודתו ובמקרה שצריך ניתן היה להזמין את עובדי הניקיון שהועסקו במפעל. למרות שהתובע לא הבחין בכתם השמן על הרצפה אך, משום שהוא עובד ותיק ומנוסה במחלקה והאחראי על העובדים במחלקה, בתקופת חג החנוכה בה קיים שימוש מוגבר בשמן, היה עליו  לצפות את קיומו של שמן על רצפת המחלקה ולדרוש מהעובדים להקפיד יותר על הניקיון.

השופטת קבעה כי "התובע היה אחראי על המחלקה בה עבד, והיה עליו לדאוג לניקיון והסדר במחלקה, גם אם השמן לא נשפך ממגשים בהם הוא עצמו עבד, עליו היה להנחות את העובדים במחלקתו לנקות מידית כל לכלוך במיוחד בתקופה שבה השימוש מוגבר בשמן.

"מודעתו של התובע לאפשרות קיומה של סכנת החלקה בשל השימוש המוגבר בשמן מעידה על אשם תורם מצדו, שכן כאמור היה זה מתפקידו של התובע, לנקות או לקרוא אנשי ניקיון על מנת שינקו את המקום ולנקוט זהירות מירבית. לפיכך, אני קובעת כי התובע חב באשם תורם בשיעור של 20%".  

מהם הפיצויים?

מומחה בית המשפט בתחום האורתופדי קבע לתובע נכויות זמניות של אי כושר מלא מיום התאונה ועד ליום 2.4.20. נכות זמנית בשיעור של 50% מיום 3.4.20 עד 3.10.20. נכות זמנית בשיעור של 30% מיום 4.10.20 עד 4.4.21. 

בנוסף נקבעה לתובע החל מיום 5.4.21 נכות צמיתה בשיעור של 10% בשל השבר בקרסול ו-5% בגין הצלקות המכאיבות או מכערות.

המומחה קבע כי "בבדיקתי מצאתי כי התובע מהלך בצליעה קלה וכי קיימת נפיחות בקרסולו. קיימות שתי צלקות (פנימית וחיצונית) המכערות במידה קלה, אך אין רגישות. בבדיקת התנועות מצאתי כי קיימת הגבלה קלה בחלק מתנועות הקרסול. בבדיקות ההדמיה מצאתי כי איחוי השברים בקרסול הינו בעמדה משביעת רצון וללא קיומם של שינויים ניווניים".

בנוסף קבע המומחה כי להערכתו לא יזדקק התובע לטיפולים רפואיים נוספים בגין נכותו. מומחה בית המשפט בתחום הנפשי קבע כי לתובע נותרה נכות בשיעור של 10% בגין הפרעת הסתגלות כרונית בחומרה קלה.

המומחה קבע כי כתוצאה מהתאונה פיתח התובע תסמינים נפשיים ביניהם הפרעה בדפוסי השינה, סף גירוי נמוך, נטייה לעצבנות ולהתפרצויות זעם, לחץ ופגיעה קלה בתפקוד החברתי, המשפחתי והנפשי. 

השופטת קבעה כי  נכותו התפקודית של התובע הינה 30%. "בהתחשב בכך שלצלקות ברגלו של התובע אין השלכה תפקודית כאשר לנכות הרפואית שנקבעה לתובע בתחום הנפשי, אך יכולה להיות השלכה תפקודית בשל הנטייה לעצבנות והתפרצויות הזעם. ולאור הנכות האורתופדית ואופי עבודתו של התובע בתחום הקונדיטוריה המחייבו לעמוד בעבודה".

השופטת הוסיפה כי לפי נתוני הביטוח הלאומי שכרו הממוצע של התובע לפני התאונה עמד על כ-13,000 שקל לחודש. התובע שב לעבודה ב-7/21 ושכרו עמד על 5,700 שקל לחודש. התובע בעל ותק בתחום הקונדיטוריה, ועבד אצל הנתבעת משך כעשר שנים. השופטת ציינה כי "לא שוכנעתי כי אלמלא, הפגיעה שכרו היה עולה".  השופטת פסקה פיצויים בגין הפסד שכר לעבר של 246,183 שקל. בנוסף בגין הפסד השכר לעתיד פסקה פיצויים של 841,911 שקל כולל הפסדי פנסיה. 

בנוסף קבעה השופטת גנאים כי בהתחשב בתקופת ההחלמה ואי הכושר וקביעת המומחה כי התובע לא יזדקק לטיפולים רפואיים נוספים בעתיד, יקבל התובע פיצויים של 5,000 שקל עבור הוצאות רפואיות ונסיעות לעבר ולעתיד.

כמו כן ועל אף שלא הובאו ראיות לעניין עזרת צד ג' לאור הליך הגירושין אותו מנהל התובע מול רעייתו בעקבות התאונה, פסקה השופטת  פיצוי של 8,000 שקל בגין עזרת צד ג' לעבר ולעתיד,  ופיצוי של 100,000 שקל בגין כאב וסבל בהתחשב בנכותו גילו והטיפולים הרפואיים להם נזקק. 

השופטת גנאים קבעה כי לאחר ניכוי 20% של אשם תורם ותגמולי הביטוח הלאומי התובע יקבל פיצויים של 734,293 שקל בתוספת 120,000 שקל הוצאות ושכר טרחה. 

 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מגוחך 20/09/2023 21:05
    הגב לתגובה זו
    פשוט לא ייאמן.
  • 5.
    ליאורה 19/09/2023 11:45
    הגב לתגובה זו
    הוא יטען שבגלל שהתעצבן היא התגרשה. אבל היא סבלה ממנו שנתיים ומגיע לה פיצוי דיוק כמוהו. נקווה שבית משפט יעזור לה.
  • 4.
    ליאור בטיחות 19/09/2023 08:59
    הגב לתגובה זו
    אין ספק כי העובדה שמעסיק סיפק לעובד הדרכות בטיחות עומדת לזכותו. אילולא ההדרכות האלה סביר להניח שגובה הקנס היה גבוה יותר. עם זאת היה עליו גם לדאוג לניקיון המקום מכתמי שמן כדי למנוע סכנת החלקה.
  • 3.
    נוף 18/09/2023 22:33
    הגב לתגובה זו
    ניצול לרעה של המעסיק
  • 2.
    איזה הפרעות נפשיות בגלל שבר? (ל"ת)
    אני 18/09/2023 18:18
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 18/09/2023 14:22
    הגב לתגובה זו
    הזיה
  • nav 18/09/2023 17:29
    הגב לתגובה זו
    אתה מביין מדוע צריך רפורמה משפטית
  • אחד העם המקורי 19/09/2023 10:04
    אם הרפורמה היייתה מחייבת קיצור הליכים משפטיים, מינוי שופטים נוספים על מנת למנוע עינוי דין, עונשי מאסר מינימום לעבריינים וכו' כולם כולל כולם היו תומכים בה. הרפורמה לא עוסקת בזה כלל, אלה בסופו של יום, קובעת שתהיה ממשלה שגם תנהל את המדינה, גם תחוקק חוקים וגם לא תהיה עליה שום ביקורת.
בית משפט (גרוק)בית משפט (גרוק)

המתנה של ארבע שעות הובילה לפיצוי של מיליונים

בית משפט השלום בתל אביב אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד רשפים דלתות: הלקוחות שהמתינו לביקורי התקנה ותיקון של טכנאי החברה יקבלו הארכת אחריות בשווי מצטבר של כ-3 מיליון שקל, לאחר שנקבע כי תיאום חלונות זמן ארוכים פגע בזכויות הצרכנים ובזמנם

עוזי גרסטמן |

הדלת כבר היתה מותקנת, הבית סגור, סדר היום השתנה, וההמתנה הלכה והתארכה. עבור לקוחות רבים של רשפים דלתות, זה היה תסריט מוכר: ביקור של מתקין או טכנאי שתואם לטווח של ארבע שעות, שבמהלכן נדרש הלקוח להישאר בבית, להמתין, לדחות פגישות ולעתים גם להפסיד יום עבודה. מה שנתפש במשך שנים כגזירת גורל צרכנית, נהפך לבסיס של תובענה ייצוגית, שהסתיימה כעת בפסק דין מפורט ובאישור הסדר פשרה רחב היקף, שבמרכזו פיצוי לציבור הלקוחות והתחייבות לשינוי התנהלות עתידי.

פסק הדין ניתן בבית משפט השלום בתל אביב על ידי השופט ליאור גלברד, במסגרת תובענה ייצוגית שהגישה זוהר יעקבסון נגד רשפים דלתות. ההליך עסק בפרקטיקה של תיאום ביקורי הובלה, התקנה ותיקון של דלתות ומוצרי החברה, בטווחי זמן של ארבע שעות, שלטענת המבקשת חרגו מהוראות חוק הגנת הצרכן ופגעו בזכויות הלקוחות. על פי המתואר בפסק הדין, המקרה הפרטי שממנו צמחה התובענה אינו חריג. יעקבסון רכשה דלת כניסה מתוצרת רשפים, ולאחר שהתגלתה תקלה ביקשה לתאם ביקור טכנאי. הביקור נקבע ליום מסוים, בטווח שבין 10:00 ל-14:00. ארבע שעות של המתנה, ללא אפשרות לדעת מתי בדיוק יגיע הנציג. לטענתה, לא מדובר במקרה נקודתי אלא במדיניות שיטתית, שננקטה כלפי לקוחות רבים. במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית צורפו גם ראיות נוספות, לרבות הליך משפטי אחר שבו הודתה החברה כי זהו חלון הזמן המקובל אצלה.

בבסיס התביעה עמדה פרשנות של סעיף 18א לחוק הגנת הצרכן, העוסק בזמני המתנה לביקור נותן שירות בבית הצרכן. הסעיף קובע כי כשנדרש ביקור של שליח, מתקין או מתקן, על העוסק לתאם מועד כך שזמן ההמתנה לא יעלה על שעתיים מעבר לשעה שנקבעה. לטענת המבקשת, תיקון לחוק שנכנס לתוקף ב-2018 הרחיב את תחולת ההסדר, כך שהוא חל על כלל נותני השירות ולא רק על טכנאים של מוצרי חשמל, כפי שהיה בעבר. תכלית התיקון, כך נטען, היא פשוטה וברורה: לכבד את זמנו של הצרכן ולמנוע פגיעה בשגרת יומו.

רשפים דלתות מצדה, דחתה את הטענות. בתשובתה לבקשה לאישור היא טענה כי החוק אינו חל עליה במלואו, וכי פרשנות המבקשת מרחיבה יתר על המידה את הוראות הדין. החברה הסתמכה בין היתר על חוות דעת של ארגון אמון הציבור, שלפיה החובה הנוגעת לזמני המתנה קשורה למוצרים מסוימים בלבד, ובראשם מוצרי חשמל, ואינה חלה בהכרח על דלתות. עוד נטען כי גם כשתואם חלון זמן של ארבע שעות, בפועל ברוב המקרים הגיעו נציגי החברה מוקדם יותר, כך שהלקוחות לא נדרשו להמתין את מלוא הזמן.

הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל

המבקשת לא קיבלה את הדברים. בתגובתה היא טענה כי עצם קביעת חלון זמן של ארבע שעות מהווה הפרה של החוק, ללא קשר למועד ההגעה בפועל. לדבריה, מדובר בפרקטיקה שמנצלת את העובדה שהחוק קובע פיצוי סטטוטורי רק לאחר חלוף פרק זמן מסוים, ומאפשרת לעוסקים להתיישר פורמלית עם הדין, אך לפגוע בפועל בצרכנים. עוד הודגש כי המונח "טובין" בחוק הגנת הצרכן אינו מוגבל למוצרי חשמל, אלא כולל כל נכס מוחשי שאינו מקרקעין, ובהגדרה זו נכללות גם דלתות.

בית משפט (X)בית משפט (X)

כללי הבית: המדריך המלא להישרדות (והצלחה) בבית המשפט

רובנו נגיע לבית המשפט לפחות פעם אחת בחיים, ושם חוקי המשחק משתנים לחלוטין. מניהול העדות ועד קוד הלבוש והתנהלות בדיוני וידאו - כך תימנעו מטעויות באולם שעלולות להרוס לכם את התיק

ענת גלעד |
עבור רוב האנשים, חציית מפתן דלתו של בית המשפט היא כניסה ליקום מקביל. זהו מרחב שבו חוקי הדינמיקה האנושית הרגילים מושעים, ובמקומם נכנסת מערכת כללים נוקשה וטקסית. בימינו, כשהמערכת המשפטית בישראל פועלת תחת עומסים חסרי תקדים, השופטים מחפשים ענייניות קרה ומזוקקת. בתוך המכונה הזו, בעל דין שלא מכיר את "כללי הבית" עלול לגלות שהגרסה שלו קורסת לא בגלל היעדר ראיות, אלא בגלל התנהלות שגויה שיצרה אנטגוניזם בכס השיפוט. כדי לצלוח את היום הזה בשלום, חשוב להבין שכל תפקיד באולם דורש אסטרטגיה התנהגותית שונה לחלוטין.



על דוכן העדים: אסטרטגיית הדיוק והאיפוק
העדות היא לב ליבו של ההליך המשפטי והנקודה שבה תיקים רבים מוכרעים. עבור העד, הדוכן הוא זירה פסיכולוגית מלחיצה שבה כל מילה נשקלת במאזניים. חקירה נגדית נועדה מטבעה להוציא את העד משיווי משקל ולייצר סתירות בגרסתו, ולכן הכלי החזק ביותר שעומד לרשות העד הוא הצמצום - תשובות קצרות, מדויקות וענייניות הן אלו שבונות אמינות. 

שופטים נוטים להעריך עדים שאינם מנדבים מידע מיותר ואינם מנסים לנחש תשובות לשאלות שאינם יודעים. ניסיונות להתחכם עם עורך הדין החוקר או להפגין ציניות על הדוכן נרשמים מיד בפרוטוקול ופוגעים אנושות במהימנות. הכלל החשוב ביותר הוא הפניית התשובות ישירות לשופט; קשר עין עם כס השיפוט משדר ביטחון ואמת, בעוד שוויכוח עם עורך הדין החוקר משדר מגננה.


נאשמים בפלילים: השקט ככלי הגנה
עבור נאשם בהליך פלילי, כל רגע באולם הוא מבחן התנהגותי תחת עיניו הבוחנות של בית המשפט. בתפקיד זה, האיפוק הוא לא רק המלצה אלא צורך הישרדותי. ישיבה זקופה, קשב פעיל וארשת פנים ניטרלית משדרים כבוד למעמד ולחומרת האישומים. 

הטעות הנפוצה ביותר של נאשמים היא ההתפרצות לדברי התובע או העדים כאשר נאמרים דברים שנתפסים בעיניהם כשקריים. השופטים מחמירים מאוד עם הפרעות מסוג זה. כל הערה או השגה צריכה להירשם בכתב ולהימסר לעורך הדין בפתק, כדי לא לפגוע בריכוז של צוות ההגנה או לעורר את חמת השופט. בנוסף, חשוב לזכור ששתיקת הנאשם בבית המשפט עלולה לשמש כחיזוק לראיות התביעה, ולכן עמידה על הדוכן דורשת הכנה מנטלית מדוקדקת וניהול קר רוח של כל מילה.


תובעים ונתבעים באזרחי: ניהול הסכסוך ללא רגש
בסכסוכים כספיים, עסקיים או אזרחיים, המאבק בין הצדדים הוא לרוב אישי ויצרי מאוד. כאן, המבחן הגדול הוא הניתוק הרגשי. בעלי דין המצליחים לשמור על טון ענייני ומקצועי מעלים את ערך הטיעונים שלהם. השימוש בתארים "אדוני" או "גברתי" והקפדה על הגשת מסמכים ותצהירים בלוחות הזמנים הנוקשים, הם הדרך להוכיח לבית המשפט שאתם פועלים בתום לב. 

בתי המשפט נוטים להטיל הוצאות כספיות כבדות על בעלי דין שמנהלים "ויכוחי רחוב" בתוך האולם או מעליבים את הצד שכנגד. ניצחון בתיק אזרחי מושג דרך הוכחת עובדות, והתנצחות מילולית רק מסיטה את תשומת הלב של השופט מהעיקר.


העדים המומחים: המקצועיות כערך עליון
תפקיד ייחודי באולם הוא של העדים המומחים - רופאים, מהנדסים, שמאים או מומחי טכנולוגיה. השופטים מצפים מהם לפעול כיד ימינו של בית המשפט ולא כסנגורים של הצד ששילם עבור שירותיהם. המגמה המודרנית היא שימוש בשפה פשוטה ונגישה; מומחה שמתבצר מאחורי מונחים טכניים מורכבים בלי להסבירם, מאבד את היכולת להשפיע על פסק הדין. מומחה שנתפס כלא אובייקטיבי או כמי שמנסה "לעגל פינות" לטובת לקוחו, פוגע לא רק בתיק הנוכחי אלא בשמו המקצועי ובאמינותו בתיקים עתידיים.


קהל, משפחות ודיוני וידאו: האחריות של הסובבים