האינפלציה עדיין גבוהה ובבנק המרכזי לא רואים את הסוף להעלאות הריבית - איך המצב באירופה הפך לגרוע יותר מארה"ב
נשיאת הבנק המרכזי האירופי כריסטין לגארד, אמרה היום בנאומה כי האינפלציה באירופה עדיין גבוהה מדי וכי זה עדיין מוקדם מדי בכדי להכריז על ניצחון. האינפלציה באיחוד עומדת כיום על 6.1%, נמוכה מה-7% אליו הגיעה באפריל אך גבוהה לעומת 4% בארצות הברית. מטרת הבנק המרכזי היא להגיע לאינפלציה של 2%.
"האינפלציה עדיין גבוהה מדי וצפויה להישאר כזו לאורך זמן. אופי האינפלציה משתנה והמלחמה בה צפויה להיות מאתגרת" , אמרה לגארד. "הדביקות של האינפלציה נגרמת כתוצאה מכך שהיא מפלסת את דרכה במשק בשלבים, כאשר גורמים במשק מעבירים מאחד לשני את העלויות".
באירופה סבלו משיעורי אינפלציה גבוהים בעיקר כתוצאה מפלישת רוסיה לאוקראינה, שדחפה מעלה את עלויות האנרגיה. בחודשים האחרונים די התפוגגה השפעת הפלישה וקפיצת המחירים עברה אל מוצרי המזון. הריבית באירופה עומדת על 4% מאז החלו לעלות אותה ביולי, כשההתמהמהות בהעלאת הריבית נבעה מהחשש כי לאחר העלאת המחירים בעקבות המלחמה באוקראינה, העלאת ריבית תקשה עוד יותר על האזרחים. בשוק צופים כעת העלאת ריבית נוספת בחודש הבא ועוד אחת כנראה בספטמבר. "לא סביר שהבנק המרכזי יצהיר בביטחון כי הריביות הגיעו לשיא וזו הסיבה שהמדיניות שלנו צריכה להיות מוכרעת פגישה אחר פגישה ותסתמך על הנתונים", אמרה הנשיאה.
המצב באירופה הרבה יותר מסובך מאשר בארה"ב: בארה"ב יש ניהול מדיניות מוניטרית אחת, על ידי הבנק המרכזי, הפד, וניהול פיסקאלי אחד על ידי הממשלה - אבל באירופה המצב שונה: אמנם יש ניהול מדיניות מוניטרית אחת, על ידי הבנק המרכזי, אבל כל מדינה מתוך ה-19 פועלת פיסקאלית בצורה אחרת - כל ממשלה בגוש פועלת בצורה אחרת.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך, יש מדינות שהמצב הכלכלי בהן קשה יותר (יוון, ספרד, פורטוגל ועוד) ויש מדינות עם מצב כלכלי טוב בהרבה (גרמניה). במדינות החלשות האבטלה הרבה יותר גבוהה, התוצר נמוך, פריון העבודה של האנשים נמוך יותר, ובחלק מהמקומות - גם הרצון שלהם לעבוד ומוסר העבודה נמוך יותר. אבל כשמעלים את הריבית אי אפשר להעלות אותה רק באזורים החזקים יותר, ויותר מכך - הכלכלות החלשות ממילא הן אלה שסובלות יותר, כי מראש המצב אצלן קשה יותר. עליית הריבית היא רוחבית בכלכלה האירופאית ולכן החשש באירופה חמור יותר מפני זליגה למיתון חמור.
בארצות הברית לעומת אירופה החלו להעלות את הריבית שעומדת כיום על 5.25% כבר במרץ שנה שעברה וגם שם צופים כעת עוד העלאות ריבית. פאוול אמר בנאומו לקונגרס כי האינפלציה עדיין ברמה הרבה יותר גבוהה מהרמה שבה היא צריכה להיות. "לחצי האינפלציה ממשיכים להיות גבוהים למרות שהאינפלציה התמתנה מעט מאז אמצע השנה שעברה, ולתהליך הורדת האינפלציה ל-2% יש עוד דרך ארוכה לעבור".
על פי תחזית הפד' צפויות עוד שתי העלאות ריבית עד סוף השנה. האינפלציה בארה"ב אמנם ירדה בחודש האחרון ל-4% אבל אינפלציית הליבה (בניכוי מזון ואנרגיה) עומדת על רמה של 4.7%, והמדד ה-PCE המועדף על הפד' (המדד למחירי ההוצאות לצריכה אישית) לחודש מאי עמד על 5.3%. "כמעט כל משתתפי ה-FOMC (חברי הפד'. נ"א) צופים שיהיה נכון להעלות את הריבית בעוד קצת עד סוף השנה", אמר פאוול.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הציפיות לאינפלציה, הנחשבות למשתנה מרכזי לאן הולכים המחירים לאורך זמן, "מעוגנות היטב", אמר פאוול. סקר אמון הצרכנים שנצפה מקרוב באוניברסיטת מישיגן, למשל, הראה שתחזית האינפלציה לשנה מהיום ירדה ל-3.3%, הנמוך ביותר מאז מרץ 2021. עם זאת, פאוול גם ציין כי הורדת האינפלציה תדרוש האטה של הכלכלה לצמיחה מתחת למגמה. הוא גם חזר והדגיש את המשפט הקבוע - שהחלטות הריבית הבאות יתקבלו על סמך 'נתונים נכנסים' ופגישה אחר פגישה, ולא על בסיס מסלול שנקבע מראש.
- 3.גופים המזוהים עם השלטון יפמפמו אינפלציה נמוכה יש בחירות (ל"ת)יורם 28/06/2023 11:28הגב לתגובה זו
- 2.לילי 28/06/2023 08:25הגב לתגובה זו" איך המצב באירופה הפך לגרוע יותר מארה"ב " פשוט הדפיסו כסף וממשיכים להדפיס . הריבית הראלית שלילית ונמוכה . אף אחד שם לא רוצה ריבית ראלית .
- 1.1929 כאן !!! (ל"ת)דן 27/06/2023 22:11הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
