ירידה של 90% בשווי בפחות משנה ופיטורי 350 עובדים: מה קורה בסלינה?
לקראת סוף שנה שעברה, למרות האטה משמעותית בהיקף ההנפקות, התמזגה רשת המלונות/הוסטלים סלינה סלינה אל תוך הספאק BOA לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר. עוד באותו היום, החברה שילשה את עצמה והגיעה עד לשווי של 5 מיליארד דולר, אך האוויר צנח במהירות - בתוך 3 ימי מסחר המניה הייתה בשווי נמוך ב-60% ממחיר ההנפקה של 9.75 דולר ובמרחק של 92% מהשיא של 49.5 דולר למניה. היום המניה נסחרת סביב מחיר של 1.15 דולר כשגיעה לנקודת השפל לפני כחודש, אז נסחרה המניה במחיר הנמוך מ-80 סנט.
מעבר לתיקון הצפוי שלאחר הזינוק הלא סביר שרשמה המניה לאחר ההנפקה, מה הוביל את המניה למצב הנוכחי?
חברת האירוח הוקמה בשנת 2014 על ידי דניאל רודסבסקי ורפי מוסרי ולה, בעת ההנפקה בשנה שעברה, 163 אתרי אירוח ביותר מ-20 מדינות בכל רחבי העולם (בשש יבשות שונות). המיקומים של ההוסטלים של החברה יכולים להמצא גם בג'ונגלים מצד אחד ומצד שני גם במרכזי אורבניים ומרכזי ערים, בין היתר החברה פועלת בקוסטה ריקה, מלבורן, לונדון וישראל.
החברה פרסמה היום עדכון למצבה העסקי ושפכה אור על המצב הרעוע שלה. סלינה רשמה ברבעון הראשון הכנסות של 54.2 מיליון דולר והפסד למניה של 0.31 דולר. אמנם החברה עקפה את ציפיות האנליסטים להפסד של 0.35 דולר למניה על הכנסות של 49.2 מיליון דולר, אך בסופו של דבר מדובר על הפסד של 30.3 מיליון דולר ברבעון כשסך המזומנים של החברה, נכון לסוף חודש מרץ, עומד על 23 מיליון דולר בלבד.
עם שחרור הדוחות, ובכדי להתמודד עם ההכנסות שלא מספיקות לכסות את ההוצאות, החברה הודיעה על כך שתפטר 350 עובדים במשרה מלאה עד לחודש אוקטובר. בנוסף, החברה סגרה חמישה מלונות שלה אשר היו אחראיים להפסד תפעולי של 2.8 מיליון דולר בשנה שעברה. ביחד עם שלבי התייעלות, החברה הודיעה על קבלה של התחייבות לגיוס של עד 50 מיליון דולר מחברת GUS, חברה המפעילה פלטפורמה ללימודים מרחוק, אשר תקבל 2 מושבים בדירקטוריון החברה. GUS תעביר לסלינה בתמורה 10 מיליון דולר עם אפשרות ל-20 מיליון דולר נוספים אם והיא תצליח לגייס סכום זהה ממשקיעים נוספים.
- איי.סי.אל: ירידה של 16.5% ברווח הנקי ל-91 מיליון דולר
- ממשיכה במומנטום החיובי: אלוט מכה את הצפי - המניה קופצת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה לגיוס, אמר רפי (רפאל) מוסרי, מנכ"ל החברה והמייסד השותף: "התחייבות ההשקעה האסטרטגית הזו מ-GUS מהווה אבן דרך משמעותית עבור סלינה. עסקה זו, תוצאה של סקירה ממצה של חלופות שונות, לא רק מחזקת את מצבנו הפיננסי כאשר אנו פועלים למען חיוביות ורווחיות תזרים מזומנים, אלא גם מחזקת את היעדים האסטרטגיים שלנו".
שיעור התפוסה של החברה עמד ברבעון הראשון של השנה על 56.9%, זאת לעומת 45.2% ברבעון המקביל בשנת 2022. סך ההפסד התפעולי של החברה עמד על 10.5 מיליון דולר לעומת הפסד של 10 מיליון דולר ברבעון המקביל. סך ההתחייבויות של החברה עומדות על 809 מיליון דולר (190 מיליון דולר מתוכן שוטפות), בזמן שסך הנכסים של החברה עומדים על 613 מיליון דולר (נכסים שוטפים בהיקף של 58 מיליון דולר בלבד).
תזרים בהמזומנים החופשי של החברה עמד על נתון שלילי של 12.6 מיליון דולר, זאת בהשוואה לנתון שלילי של 14.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. ה-EBITDA המתואם של החברה עמד על 0.4 מיליון דולר בהשוואה ל-1.4 מיליון דולר ברבעון המקביל.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 6.סלינה שמלינה....שדדו את הציבור כמו כולם (ל"ת)אלק משהו חדש 28/06/2023 10:46הגב לתגובה זו
- 5.אזרח 28/06/2023 09:16הגב לתגובה זויכיר להם את המושג ''הונאת משקיעים'' ....גנבים.... מחקתם לנו את הפנסיות וקרנות ההשתלמות
- 4.קצב שריפת המזומנים הרבעון היה 24 מיליון. החברה חיי 28/06/2023 07:45הגב לתגובה זוקצב שריפת המזומנים הרבעון היה 24 מיליון. החברה חייה כרגע על הלוואות וקווי אשראי. הם לא קיבלו השקעה, אלא חוב להמרה. בתמורה לחוב, כמו שכתבתם, בעל החוב קיבל מושבים בדירקטוריון. לא שמעתי על דבר כזה. היזמים נתנו ערבות אישית על החוב הזה. המצב לא טוב.
- 3.אנונימי 27/06/2023 23:52הגב לתגובה זואז הנייר הזה מושמד.בהצלחה...מישהו פה עשה סיבוב של החיים .איזה כיף לו עשו פה עקיצה מטורפת.ואוו לא יתכן בכלל דבר כזה .פששש פשוט מדהים
- 2.חברה פח (ל"ת)אנונימי 27/06/2023 21:39הגב לתגובה זו
- 1.חברה שלא משלמת לספקים אין לה זכות קיום (ל"ת)27/06/2023 21:38הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
