הסוף לראלי באנבידיה?
מניית אנבידיה NVIDIA COR הייתה אחת הנהנות העיקריות משיגעון הבינה המלאכותית וזינקה ב-195% מתחילת השנה, אבל עכשיו המשקיעים מתחילים לשאול את עצמם אולי היא עלתה יותר מדי?
חברת השבבים כמעט והכפילה את שוויה השנה, לאחר שההכרזה על ChatGPT הזניקה את הראלי במניות הבינה המלאכותית בשנה שעברה. המומנטום הוסיף להתחזק לאחר שהחברה נתנה תחזיות טובות מהצפוי ואמרה שהיא מצפה שההכנסות לרבעון השני יעמדו על 11 מיליארד דולר, כשהאנליסטים ציפו ל-7 מיליארד דולר. עבור חברה כה גדולה, אשר רושמת הכנסות של עשרות מיליארדי דולרים בשנה, זינוקים כאלה בתוצאות ובתחזיות הם לא עניין של מה בכך - על כן ההתלהבות היוצאת דופן של המשקיעים, שגם אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים המשיכו לקנות.
אנליסטים מ-Lynx אמרו כי "ציפיות המשקיעים מאנבידיה הגיעו לרמות גבוהות מדי" והוסיפו כי "ברמות הנוכחיות אנחנו דוביים על מניית החברה". ב-Lynx נתנו מחיר יעד של 360 דולר למניה מה שמייצג ירידה של 16% מהמחיר הנוכחי של 430.45 דולר. למרות זאת, מחיר היעד הממוצע בקרב האנליסטים עומד על 445 דולר. עוד על פי הערכות האנליסטים מ-Lynx, אנבידיה תגדיל את ההכנסות שלה ממרכזי הנתונים ב-10% בלבד ב-2025, לעומת הצפי בשוק ל-36.8%. הסיבה להערכה הנמוכה יותר היא העובדה שהחברה כמעט והכפילה את עסק מרכזי הנתונים שלה בשנה הנוכחית, בעוד יכולתה לעלות את המחירים של המוצרים שלה בעתיד מאותגרת על ידי מצטרפים חדשים לעולם הבינה מלאכותית. מה שעלול לגרום להורדת מחירים.
לא רק בחברת ההשקעות חושבים שהגיע הזמן לקחת רווחים ולצאת. מעריך השווי דמודריאן כתב לאחרונה כי זה כנראה הזמן הנכון לסגור פוזיציות, גם קת'י ווד הודיעה החודש כי מכרה 20 אלף מניות של אנבידיה בשווי של 8 מיליון דולר, אך מדובר בסכום יחסית נמוך מתוך כל ההשקעה של ווד בחברה העומדת על 178 מיליון דולר. מניית ענקית השבבים נסחרת במכפיל רווח של 52.3 ל-12 חודשים הבאים, מעל ממוצע 5 השנים של 39.4.
- השווקים סוגרים שנה בעליות - מה קורה באסיה ובחוזים והאם האופוריה מוצדקת?
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה בשיחת וועידה אמר ג'נסן האנג מנכ"ל אנבידיה כי "תעשיית המחשבים עוברת בשני מעברים בו זמנית - מחשוב מואץ ובינה מלאכותית יצירתית". האנג הסביר מה הכיוון אליו אנבידיה צועדת ואמר: "אנחנו מגדילים משמעותית את הייצור שלנו כדי לעמוד בביקוש הגואה עבור שבבים לתעשיית ה-AI". בנוסף לכך, אנבידיה הכריזה על בנייתו של מחשב על חדש שיוקם בישראל, המבוסס על AI, ושפותח על ידי צוות של מלאנוקס שנרכשה על ידי החברה ב-2019 בתמורה ל-7 מיליארד דולר.
אנבידיה כבר שנים מכינה את עצמה לשינוי העולמי שמתרחש כרגע ונכון לעכשיו שבבי ה-A100 שלה הם המנוע העיקרי לרוב הפיתוחים והמודלים הנוכחיים בתחום. החברה כבר נמצאת בשלבי הסיום של פיתוח הדור הבא, שבבי ה-H100, שבבים מיועדים ספציפית לטכנולוגיית AI והפעלה של מרכזי דאטה. החברה רשמה ברבעון האחרון רווח מתואם למניה של 1.09 דולר על הכנסות של 7.19 מיליארד דולר, הרבה מעל הצפי בשוק, שהיה לרווח של 92 סנט למניה על הכנסות של 6.53 מיליארד דולר.
- 6.מושקע 23/06/2023 08:08הגב לתגובה זואינבדיה הולכת ל500 בקרוב ואחרי דוחןת של אוגוסט כי סבב המכירות הפסיכי שקורה והרווח שהם מרווחים היא תמשיך לדהור
- 5.יונתן קפרסון 23/06/2023 02:34הגב לתגובה זוכאשר כמעט כל חברות הענק פיטרה אנשים על ימין ושמאל בי טיפת רחמים למשפחות, אנבידיה ביטלה גיוסים, ביטלה מותרות, חסכה בציוד אבל איש לא איבד את העבודה. אותו הסיפור לגבי המצורים שלהם, תמיד מצאה ויצרה טכנולוגיות חדשות שרק מקדמות את העולם הזה וזה גם למה משקיעים ממשיכים לתת את האמון שלהם בחברה וימשיחו לעשות זה.
- 4.עופרי 22/06/2023 23:24הגב לתגובה זואנבידיה תפתיע גם ברבעון הקקוב ותעלה תחזיות. יש אפסייד של עוד 30% לפחות על מכירות 2023
- 3.רון 22/06/2023 20:59הגב לתגובה זואף חברה לא מגיעה לרמה שלה
- לחי 23/06/2023 04:03הגב לתגובה זואבל היא מתומחרת כאילו זה יהיה לתמיד
- 2.חברה מדהימה.ייקח עוד שנה לאנליסטים,להבין את זה.. (ל"ת)לירי 22/06/2023 19:46הגב לתגובה זו
- hh 23/06/2023 04:01הגב לתגובה זוזו חברת חומרה, ובניגוד לכל ענקיות ההייטק האחרות, בחומרה קשה לשמור על מונופול.
- ישראל 22/06/2023 21:07הגב לתגובה זוכרגע היא פשוט גבוהה מידי
- 1.מוציאים את האוויר מהבלון - ליברוח (ל"ת)לילי 22/06/2023 19:30הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
