מורגן סטנלי מורידים המלצה למניית טסלה: המחיר פשוט גבוה מדי
מניית טסלה TESLA INC ירדה ב-3% לזמן קצר וכעת מחקה את הירידות. הסיבה לירידה היא הורדת המלצה על ידי בנק מורגן סטנלי ל"החזק" מ"קנייה", וזאת למרות שבמקביל הוא העלה את מחיר היעד מ-200 ל-250 דולר למניה, כך על פי האנליסט אדם ג'ונאס. מניית טסלה נסחרת כעת במחיר של כ-260 דולר למניה.
האם מורגן סטנלי מצאו דווקא עכשיו משהו שלילי לומר על טסלה? לא ממש אבל בוול סטריט מתקשים להצדיק את הזינוק של 57% בחודש האחרון במניה, חלק אומרים שהסיבה היא שגעת ה-AI, הבינה המלאכותית, בעקבות דוחות חברת השבבים אנבידיה. למעשה, טסלה שנסחרה רק לאחרונה במחיר של 166 דולר למניה זינקה במהירות.
"אנחנו רואים בטסלה חברה שתיהנה מהבינה המלאכותית וזאת לצד היותה חברת רכב, אבל הציפיות הגבוהות כבר הביאו את המניה לשווי הוגן". לדבריו, טסלה היא מניית רכבים חשמליים (EV) "שחובה להחזיק" ובכל זאת - הוא פספס את העלייה במניה .
לצד מורגן סטנלי, גם האנליסט של ברקליס דן לוי הגיע למסקנה דומה וגם הוא הוריד את דירוג מניית טסלה "להחזק" מ"קנייה", כשבמקביל הוא מתיישר למחיר המניה בשוק ומעלה את מחיר היעד שלו ל-260 דולר למניה, מ-220 דולר.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל - לוי נשמע קצת יותר מודאג מעסקי הרכב של טסלה והוא צופה רווח למניה של 4 דולר בלבד בשנה הבאה (2024), בעוד וול סטריט צופה 4.85 דולר למניה.
מעניין לציין זה שהאנליסטים פשוט 'נגררו' אחרי העלייה במניית טסלה והעלו את מחירי היעד שלהם בעקבות העלייה במניה. רק לפני חודש, יעד מחיר האנליסטים הממוצע על מניית טסלה היה כ-190 דולר למניה. כעת יעד המחיר הממוצע הוא כ-204 דולר למניה, כ-55 דולר מתחת למחיר הנוכחי.
עם הורדה נוספת, נכון לעכשיו כ-43% מהאנליסטים ממליצים על 'קנייה' למניית טסלה, וזאת לעומת 64% מהאנליסטים שחשבו כך בתחילת השנה, וזאת כאשר הסיכוי שהאנליסטים באופן כללי יצביעו על קניית מנייה כלשהי שנסחרת במדד ה-S&P 500 עומד כעת על 55%.
מבין האנלסיטים שמסקרים את טסלה, מי שנותן את מחיר היעד הגבוה ביותר לטסלה הוא אנליסט ניו סטריט ריסרץ' - פייר פראגו שנתן לפני חודש מחיר יעד של 300 דולר למניה. כעת היעד הגבוה ביותר הוא 305 דולר למניה של אנליסט RBC, טום נאראיאן. פראגו לא שינה בינתיים את ההערכה שלו.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 3.אלי888 23/06/2023 11:30הגב לתגובה זועוד תופעה של הבועה. ב 80 עד 100 דולר למניה זו השקעה סבירה.
- 2.Yos 23/06/2023 06:12הגב לתגובה זולא יעזור לכם המניה שווה הרבה יותר לא הפנתם מי זה איילון מאסק בושה
- אלי888 23/06/2023 11:32הגב לתגובה זואילון מאסק ? חשבתי קונים מניות של טסלה?? אתה תגלה ביום פקודה שלא קנית שותפות עם מאסק. שלך שלו, שלו שלו.
- 1.שוקי 22/06/2023 18:27הגב לתגובה זוthe market can remain irrational longer than you can remain solvent
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
