מכונית רכב טסלה
צילום: מתוך דוחות החברה

טסלה עם מספר התאונות הגדול ביותר בנהיגה אוטונומית - מה הסיבה?

החברה מחזיקה במספר הרכבים הגדול מיותר שמחובר לרשת ומודיע על תאונות שהתרחשו בזמן אמת
אדיר בן עמי | (4)

חברת הרכבים החשמליים טסלה TESLA INC , נחשבת לאחת המובילות בכל מה שקשור לפיתוח מערכות התומכות בנהגים, אך נראה שהיא גם המובילה במספר התאונות שקרו כתוצאה משימוש הנהגים במערכות הללו.

המנהל הלאומי של ארצות הברית לבטיחות בדרכים, דורש מיצרניות הרכב לדווח על כל תקרית שהתרחשה בזמן שמערכת סיוע לנהג ברמה 2 הייתה בשימוש. על פי הנתונים שפורסמו באתר הרשות, טסלה מובילה במספר התאונות עם 800 תקריות. כלומר, קצת יותר מ-80% מהתקריות שדווחו מאז יולי 2021 היו של טסלה. אבל ויש אבל גדול, קצת פחות מ80% מהתקריות שדווחו הגיעו בכלל מהמערכות של הרכבים. כלומר הרכב שמחובר לרשת מדווח ליצרן שמדווח לרשות לבטיחות בדרכים שקרתה תאונה. טסלה מחזיקה במספר הגדול ביותר של רכבים שמחוברים לרשת ומעדכנים בזמן אמת שקרתה תאונה.

טסלה עם 1.7 מיליון רכבים שמחוברים לרשת ונוסעים בכבישי ארצות הברית, פורד לעומתה דיווחה כי רוב הרכבים שלה בכלל לא מחוברים לרשת ולא מודיעים לה ברגע שהתרחשה תקרית. ג'נרל מוטורס אמרה כי רק מנויים לשירות ה-OnStar שלה יכולים לדווח, אך מספר המנויים עומד על עשרות אלפים בלבד. כלומר, רוב הרכבים של היצרניות האחרות בכלל לא מחוברים לרשת ומדווחים בזמן אמת והם תלויים בבעלי הרכבים שידווחו להם על תאונה.

למרות זאת, הרשות לבטיחות בדרכים לא מקלה ראש במספר התאונות ברכבי טסלה כשפתחה בחקירת התקריות ודרשה שינויים ברכביה שמצריכים ריקול. טסלה דוגלת בגישה אגרסיבית מאוד בכל מה שקשור לנהיגה אוטונומית, כשאילון מאסק ממשיך לתת תחזיות למתי הנהיגה האוטונומית המלאה תהיה מוכנה וממשיך לפספס בהן. כמובן, אין זה אומר שטסלה היא לא בטוחה, להפך רכביה של טסלה נחשבים בין הבטוחים שיש, כשהם ממשיכים ללמוד ולהשתפר מכל תקרית.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ישראלי 21/06/2023 10:47
    הגב לתגובה זו
    אי אפשר להסתמך על תוכנה לכפות על מגרעות החומרה (מצלמות RGB) צריך גם תמונת עומק אחרת המצב רק יחמיר.
  • עוד גאון מיקלדת בעל שם עולמי: דוקטור ישראלי (ל"ת)
    דוקטור לפיד 21/06/2023 15:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טסלה = פונזי (ל"ת)
    ברי 21/06/2023 10:44
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לילי 21/06/2023 03:22
    הגב לתגובה זו
    הכתבה לא. מביאה נתונים השוואתיים לרכבים אחרים ללא סיוע לנהיגה . לפיכך הכתבה יוצרת הפחדה מיותרת מטלה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.