צים
צילום: ויקיפדיה
דוחות

צים מפספסת בגדול ונופלת ב-10% בטרום

מחירי התובלה הימית צללו והחברה רושמת הפסד של 50 סנט למניה (58 מיליון דולר) על הכנסות של 1.37 מיליארד דולר - נפילה של 63% לעומת הרבעון המקביל ומתחת קונצנזוס האנליסטים לרווח אפסי על הכנסות של 1.57 מיליארד דולר; ובכל זאת החברה מאשררת את התחזיות ומקווה לא להפסיד השנה. בשוק מניחים שהיא תפסיד השנה 1.4 דולר למניה (כ-150 מיליון דולר)
נתנאל אריאל | (3)

חברת הספנות הישראלית צים צים מפספסת את תחזיות האנליסטים ומוחקת את העלייה המוקדמת בוול סטריט. לפני פרסום הדוחות המניה עוד עלתה ב-4% וכעת היא יורדת ב-2% במסחר המוקדם בוול סטריט. עדכון ל-14:15: המניה נופלת כעת ב-10% בטרום.

צריך לומר, האכזבה הייתה ידועה מראש, גם בחברה אמרו בראיון לביזפורטל ש"הרבעונים הראשון והשני יהיו קשים אבל לא צופים שנפסיד השנה", אז אף אחד לא מופתע מכך. רק שהאנליסטים בטוחים שצים תחזור להפסיד השנה, ובחברה מאמינים שזה לא יקרה ושהיא תסיים את השנה ברווח מסוים. למרות החולשה, צים מאשררת את התחזיות ולא מורידה אותן. היא צופה EBITDA מתואם בטווח של 1.8-2.2 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם בטווח של 100-500 מיליון דולר. איך זה יכול להיות? החברה מדברת על "ציפייתה לשיפור בתנאי השוק במהלך המחצית השנייה של 2023, למרות התנאים מקרו-כלכליים והענפיים השליליים".

האם צים תצחק על כל האנליסטים בסוף השנה או שהיא תיאלץ להכיר בכך שהם צדקו?

צים הפסידה 50 סנט למניה על הכנסות של 1.37 מיליארד דולר (נפילה של 63% לעומת 1.7 מיליארד ברבעון המקביל), בעוד האנליסטים ציפו לרווח על האפס על הכנסות של 1.57 מיליארד דולר. צים רשמה EBITDA מתום של 373 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה (נפילה של 85%) והפסד תפעולי מתואם (EBIT) של 14 מיליון דולר (לעומת רווח של 2.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל). מרווח ה-EBITDA נפל ל-27% לעומת 68% ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה ייצרה רק 174 מיליון דולר תזרים מזומנים מפעילות שוטפת לעומת 1.66 מיליארד ברבעון המקביל.

ברבעון הבא האנליסטים צופים לחברה הפסד של 59 סנט למניה על הכנסות של 1.5 מיליארד דולר. 

נמשכת הירידה במחירי התובלה ובמספר המכולות שצים מעבירה

צים הובילה 769 אלף מכולות (TEU) ברבעון הראשון, ירידה של 10% לעומת 859 אלף ברבעון המקביל בשנה שעברה. מחיר ההובלה הממוצע למכולה (TEU) ברבעון הראשון עמד על 1,390 דולר, ירידה של 64% ביחס ל-3848, ברבעון המקביל.

מניית צים נסחרת תמורת 17 דולר למניה ושווי שוק של 2.1 מיליארד דולר אבל יש לה גם יותר מ-4 מיליארד דולר במזומן (4.25 מיליארד דולר, ירידה של 353 מיליון לעומת הרבעון הקודם) והשאלה הגדולה - מה היא תעשה עם כל המזומן הזה. יתרת החוב נטו של החברה עומדת על 381 מיליון דולר.

אלי גליקמן, נשיא ומנכ"ל צים, אמר: "לאחר שנת שיא במונחי EBITDA ו-EBIT מתואמים, תוצאות הרבעון הראשון של צים שיקפו את הירידה המשמעותית בדמי ההובלה והחולשה בביקושים, בעיקר בסחר מאסיה לצפון אמריקה, שהחלו בשנה שעברה. הצפי לטווח הקצר בספנות המכולות אמנם נותר מאתגר, אולם הצעדים היזומים בהם נקטנו בתקופת הגאות בשוק מציבים אותנו בעמדה משופרת להתמודד עם אתגרים אלו, ואנו מאמינים כי האסטרטגיה המבדלת שלנו תביא, בסופו של דבר, ערך בר-קיימא לבעלי המניות שלנו בטווח הארוך".

בשנתיים האחרונות צים הכניסה למדינת ישראל 5.2 מיליארד שקל. זה הכנסות למדינה שלא יחזרו בשנים הבאות וזו בעיה גדולה מבחינת תחשיבי התקציב של ישראל, מעבר לכל שאר הבעיות של ההאטה בהייטק ובמשק. רק שנדמה שבמשרד האוצר לא לקחו את זה בחשבון.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    פחות לקואליציה 22/05/2023 15:55
    הגב לתגובה זו
    הליכוד צריך להדיח הסגול .קואליציה ליכוד גנץ ליברמן לפיד .בועטים את הפרזיטים המשתמטים לטובת החזון הציוני ומדינה מפותחת.סוף לקצבאות הגבלת ילודה בחוק.
  • 2.
    הגאון שחשב שהוא טסלה 22/05/2023 14:41
    הגב לתגובה זו
    כעת אסון צים. שכן ייגמר לעולם
  • 1.
    הציבור משקיע האחים עופר גוזרים קופון (ל"ת)
    22/05/2023 14:34
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.