יו"ר ועדת הכלכלה שוב גילה היום בורות כלכלית - זה מסוכן לכלכלה
רועי גרון מספר בפודקאסט 'כשבגרוש היה חור' שהבדיחה בברית המועצות הייתה שמישהו קובע עם אינסטלטור לפתוח סתימה בבית. הם קובעים את המפגש לעוד 10 שנים ובעל הבית שואל את האינסטלטור אם "בבוקר או בצהריים". האינסטלטור מתעצבן ושואל אותו "זה עוד 10 שנים לכל הרוחות. מה אכפת לך אם בבוקר או בצהריים?" ובעל הדירה היה עונה "כי כבר קבעתי עם החשמלאי בבוקר באותו יום בעוד 10 שנים". פיקוח מחירים גם מוביל ליצירת שוק שחור שבו אנשים מוכרים את המוצרים שהם לא צריכים וקונים מוצרים אחרים במקומם. הפיקוח על המחירים לא באמת נשמר והציבור מנסה בדרכים שונות ומשונות לעקוף את האיסור - וכמובן מצליח.יו״ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, ״אולי נעשה פיקוח מחירים על כל המוצרים, אולי תשקלו הקפאת מחירים בכל הארץ?״ הכי אדום pic.twitter.com/PE6uxUdZ8G
— Roy Katz רועי כ"ץ (@roy_katz) April 19, 2023
דוד ביטן, יו"ר ועדת הכלכלה, מגלה בורות בנושאים כלכליים, וזה עלול לפגוע באזרחים. צילום: שלומי יוסף
בנוסף, הפיקוח גם גורם לכך שלבעלי החנויות לא באמת אכפת מה יקרה למוצרים שהם אמורים למכור. גם יצירת 'תלושים' לא פותרת את הבעיה שכן אנשים פשוט יסחרו באותם תלושים והנה שוב התפתח אותו שוק שחור.
הפיקוח גם גורם ליצרנים להתיישר למקסימום האפשרי (ראיתם תחרות של ממש בתחום הדלק בישראל? לא באמת, המחירים בכל התחנות כמעט זהים ולגמרי במקרה חופפים את התקרה המותרת) והיצרנים גם פועלים להפנות את המשאבים שלהם להרבה מאוד לובינג מול הרגולטור שלהם, במקום לתחרות ביצרנים האחרים. הם אומרים לו 'תראה התשומות שלנו עלו, המחירים של העובדים עלו וכו'. אז תעלה לנו בבקשה את המחיר בפיקוח. והרגולטור? עם כל הרצון הטוב, הוא לא מסוגל לבדוק את כל הנתונים של כל היצרנים בכל הארץ ואת העלויות האמיתיות שלהם כדי לקבוע את המחיר המתאים. תראו מה קורה בתחום הלחם המפוקח או בתחום החלב - היצרנים שוב ושוב פועלים כדי להעלות את המחיר וגם מצליחים (כך גילה לתדהמתו עמיר פרץ, עוד ח"כ מהצד השמאלי שתמך עקרונית בפיקוח מחירים - הנה כאן). בתחום הלחם קיבלה הממשלה הקודמת החלטה נכונה, להפסיק את הפיקוח וזה אמור לקרות בשנים הבאות (כאן).
בארה"ב של שנות ה-50 וה-60 ניסו לקבוע "מחיר הוגן וסביר" לגז טבעי באמצעות פיקוח מחירים. התוצאה הייתה שבמשך 13 שנים לא נקבע מחיר. הרגולטור פשוט טבע בנתונים ולא הצליח לעמוד במשימה. במקביל, גם פעילות חיפוש והפיתוח של שדות גז חדשים נחלשה משמעותית ומפעלים רבים בתעשייה פשוט נסגרו. זה גם גרם לצרכנים לשנות את העדיפויות שלהם - אם מחירי הגז כה נמוכים כדאי להשקיע ולקנות הסקה ביתית על בסיס גז ולשלם מחיר נמוך. הם השקיעו את הכסף ואז בשנות ה-70 סוף סוף נקבע מחיר "הוגן וסביר" על ידי הרגולטור. המחיר כמובן הושפע גם מהאינפלציה ולכן היה גבוה בהרבה מאשר 20 שנה קודם לכן. ומה שקרה הוא שכל ההון שהציבור השקיע בהסקה על בסיס גז ירד לטמיון - זה כבר לא השתלם.
ועוד דוגמה: ארגנטינה הטילה פיקוח על מחירי הגז וזה גרם לירידה חדה בהפקה של גז במדינה ועצירה של חיפוש גז. אחרי כמה שנים ארגנטינה עברה לייבא גז במחירים הרבה יותר יקרים מבוליביה.
אפשר לתת עוד דוגמאות ממדינות נוספות בעולם לכישלון של פיקוח מחירים ואפשר גם לחזור לישראל ולהיזכר שזמן קצר לאחר קום המדינה, בשנות הצנע בישראל, היה קושי להשיג מוצרים בסיסיים וגם כאן בארץ התפתח שוק שחור. אנשים סחרו בתלושים שהיו להם, היה קושי להשיג מוצרים בסיסיים ושאר בעיות של פיקוח מחירים. הממשלה ניסתה להילחם באנשים שעקפו את הפיקוח אבל היא כמובן נכשלה בכך.
מה האלטרנטיבה?
בקיצור - זה פשוט לא עובד. זו לא הדרך להוריד מחירים. הדרך האמיתית להוריד מחירים היא לפתוח את השוק לתחרות. מה לעשות, לשוק החופשי יש מגרעות, אבל הוא עדיף פי 100 משוק סגור שהמדינה מנהלת אותו. זה לא עובד בכל העולם ואין סיבה לייבא לישראל נושא שנכשל שוב ושוב ושוב.
לא חסר איפה אפשר לייעל את המערכת בישראל - אם זה פתיחת השוק לתחרות בחקלאות, אם בתחום שיפור השירות הציבורי וביטול הקביעות, הסרת חסמים ורגולציות מיותרות לחלוטין (אם הרגולציה טובה ומספיקה בכל העולם, למה היא לא טובה לישראל - במקרה הזה: אפשר ללמוד מניסיונם של אחרים וכן כדאי לייבא מהעולם את מה שכן עובד בצורה טובה). ואם נחזור לתחום הדיור - אז גם להעלות את הארנונה למגורים ולהפחית אותה לעסקים ובכך להביא לשינוי התמריצים השליליים לרשויות המקומיות כלפי בנייה.הבעיה שביטן לא מתעמק, הוא עסוק בפופוליזם - כך היה גם כשסיפק אוקסימורון: קרא לבנק ישראל לעצור את העלאות הריבית, כי יוקר המחיה עולה, מבלי להבין שאת העלייה ביוקר המחיה בנק ישראל בולם דווקא על ידי העלאת הריבית אבל הבעיה היא שביטן עסוק בפופוליזם, הוא הרי קרא לבנק ישראל להפסיק-להאט את העלאות הריבית "גם אם הדבר יאריך את פרק הזמן הנדרש להורדת האינפלציה" בטיעון המוזר, שלא לומר הזוי לגמרי, ש"הציבור לא עומד בנטל, המשכנתאות לזוגות צעירים התייקרו משמעותית, יוקר המחייה מאמיר" - ועל הדרך שוכח ביטן שהדרך של בנק ישראל לעצור את התייקרות המחירים, את יוקר המחיה, זה באמצעות העלאת הריבית במשק. הנה הציוץ:נראה שביטן, יו"ר ועדת הכלכלה מתוסכל מהמחירים העולים ולכן הציע היום שני רעיונות מטומטמים להחריד שהלוואי ועליהם היה קלון - סגירת סניפי סופרים שלא יורידו מחירים, ופיקוח על כלל מחירי המוצרים במדינה. אני לא נשאר אדיש למצוקה, ולכן חברים בואו נעזור לביטן להוריד מחירים בחמישה צעדים: 1/7 pic.twitter.com/ezJfc9Ruea
— Roy Schwartz Tichon (@SchwartzTichon) April 19, 2023
בנוסף, ביטן גם שומע שוב ושוב בוועדת הכלכלה, בנושאים שונים, אנשים מתחומי עיסוק מגוונים, שאומרים לו שוב ושוב - צריך לעודד תחרות, להביא ליותר תחרות. בעצם הם אומרים לו - צריך לעבוד קשה. הבעיה שהוא לא מקשיב להם (כאן וכאן למשל). הנה עוד משפט מדהים מתוך הדיון היום: "אני התייאשתי. יכול להיות שחוק ההסדרים יאושר כהוראת שעה לשנתיים. נבדוק את ההשפעה ונביא את זה לבדיקת ועדת הכלכלה – אם זה השפיע, נאריך. אם זה לא משפיע על המחירים, עזבו אותי מכל השטויות האלה". יו"ר ועדת הכלכלה אמור להתעמק בנתונים, הוא משפיע על החיים של כולנו, על יוקר המחיה בישראל. הוא חייב להבין מה המשמעות של מהלכים כלכלים שהוא מציע, לבחון לעומק, להתייעץ עם מומחים - אבל מהדברים שהוא אומר כנראה שהוא פשוט לא עושה את זה ואומר בעצם "לא יודע מה יהיו ההשלכות והתוצאות אבל לא אכפת לי. העיקר להגיד/ להראות/ לעשות קולות של כאילו שאני עושה משהו" - גם אם המשהו הזה הוא ההיפך הגמור ממה שחוקי הכלכלה והניסיון בעולם מראים. ולקינוח - הנה סרטון עם מה קורה כשיש פיקוח על שכר דירה. התוצאה מפתיעה: מלשכתו של ח"כ ביטן לא נמסרה תגובה.אני קורא היום לנגיד בנק ישראל למתן את המדיניות של העלאות הריבית התכופות גם אם הדבר יאריך את פרק הזמן הנדרש להורדת האינפלציה. הציבור לא עומד בנטל, המשכנתאות לזוגות צעירים התייקרו משמעותית, יוקר המחייה מאמיר, קורא לנגיד להרגיע, שלא ננצח את האינפלציה אבל הקורבנות יהיו אזרחי ישראל.
— דוד ביטן (@davidbitan) February 20, 2023
- 24.הבעייה היא לא דוד ביטן אלא מי שמינה אותו לתפקיד לל 04/05/2023 16:10הגב לתגובה זוהבעייה היא לא דוד ביטן אלא מי שמינה אותו לתפקיד ללא שמץ של הבנה בכלכלה. מילא מינה, אבל מדוע לא עוצר אותו מלהעלות את ההצעות המטורללות.ממשלה לא מתפקדת !!!
- 23.הדג מסריח מהראש 27/04/2023 13:56הגב לתגובה זורקב בתחבורה, דיסטל בהסברה ,קיש בחינוך ,בן גביר בביטחון פנים ,שמוקטריץ באוצר ובאנגלית, וקרעי מפליא מעל כולם בתקשורת . כולם מככבים תחת ראש ממשלה עבריין נמלט ועלוב . הרשימה ארוכה ומבזה .
- 22.לוקו 27/04/2023 09:32הגב לתגובה זולהתחיל עם מע״מ מדורג כמו באירופה. מזון ללא ע״מ למשל
- 21.ראשל"צי 25/04/2023 11:08הגב לתגובה זוראינו את ביטן מפליא במהירות ספירת כסף שחור , זה עושה אותו מתאים להיות יו"ר ועדת הכלכלה של כנסת ישראל ?
- 20.אנונימי 20/04/2023 14:29הגב לתגובה זושהמדינה תשווק קרקעות בזול תבטל את המעמ על הקרקעות שהיא משווקת
- קוקו לא מאילת 28/04/2023 08:39הגב לתגובה זוהיזם ינסה להוציא כמה שאפשר מהקונה. גם אם הקרקע תהיה בחינם הוא ינסה למכור באותו המחיר.
- 19.הדג מסריח מהראש 20/04/2023 14:27הגב לתגובה זוממשלה שהיא עיר מקלט לעבריינים וספקית ג'ובים לבעלי קשרים בלי כישורים . ישראל שוקעת למצולות . הם חיים לעוף מכאן .
- 18.אנונימי 20/04/2023 14:24הגב לתגובה זולמה המדינה לוקחת מעמ על הקרקעות למה לוקחים כאלה סכומים על קרקעות. שיורידו את מחירי הקרקעות ולמה המדינה לוקחת מעמ על קרקעות שהיא משווקת
- 17.אנונימי 20/04/2023 14:20הגב לתגובה זוהכל יקר ושקונים דירה משלמים מעמ ומס רכישה ומה לא? גם המדינה משווקת קרקעות במחיר מופקע ולוקחת מעמ על הקרקעות ויש להביא עוד עובדים זרים
- 16.אנונימי 20/04/2023 14:14הגב לתגובה זושמורידים מכסים המחירים יורדים זה מה שקרה שכחלון הוריד את המכס על נעליים וזה עובד ועבד על הרבה מוצרים.
- 15.תמיר 20/04/2023 13:01הגב לתגובה זוכישורים ולא קשרים
- 14.מבין 20/04/2023 12:36הגב לתגובה זודוד בינתיים אתה הקול השפוי בליכוד תתעסקו בלנהל את המדינה יוקר מחיה דיור וביטחון , כי בקצב הזה בבחירות הבאות גם אתה לא תיכנס לכנסת הליכוד בדרך להתרסקות .
- 13.איש פשוט 20/04/2023 12:31הגב לתגובה זוזה באמת נורא אם יו"ר וועדת הכלכלה מגלה שוב ושוב בורות כלכלית ?? הוא ממש ממש יותר גרוע מחלק מהשרים במשרדים שונים ??? חושבים שאמסלם או גוטליב או דיסטל יעשו עבודה טובה יותר ?? התחבורה הציבורית "זורמת" ללא הפרעות ?? התקציב מוכן בזמן וחלוקת הכספים (חוץ מהחלק היחסי של המגזר החרדי) עונה על צורכי המדינה ?? אה, ובטחון הפנים - הצלחה כבירה !!!!
- 12.חיים 20/04/2023 08:58הגב לתגובה זוכבר עשו פה נסיונות על הסרת פיקוח ממוצרים וראינו בדיוק את התוצאות. אנחנו מדינה קטנה ולא בכל מוצר אפשר לייצר תחרות משוכללת, מה שגורם לכך שאם לא יהיה פיקוח - יהי פה דואופול שיעלה מחירים ללא הגבלה
- 11.רמי 20/04/2023 07:24הגב לתגובה זובזמן ממשלת האחדות של פרס ושמיר כשמודעי שר האוצר הקפיאו את המחירים במשק .וזה הביא למהפך הכלכלי במדינה.
- אורי 20/04/2023 09:31הגב לתגובה זובאותה תקופה, הייתה אינפלציה של 450 אחוז,מבית מדרשו של הליכוד,ולא היו הרבה ברירות,חתכו בבשר החי. העלאת מחירים של 50%, והקפאת שכר.
- זו הייתה עסקת חבילה. גם המשכורות הוקפאו.... (ל"ת)יהופיץ 20/04/2023 09:24הגב לתגובה זו
- 10.888 20/04/2023 07:01הגב לתגובה זוככה פשוט.
- פחח 20/04/2023 12:04הגב לתגובה זובורים ועם הארץ. הדבר היחיד שמצריך ליכודניק בכנסת הוא טיפשות, ונאמנות למנהיג. האשכנזי הכל יכול.... טמבלים אחד אחד
- הוא גם שמאל בדיבורים , הליכוד של היום הוא שמאל כלכלי. (ל"ת)אוהד 20/04/2023 08:20הגב לתגובה זו
- 9.שיקה 20/04/2023 05:27הגב לתגובה זולא הייתי נותן לו אחריות על לפתוח בקבוקי בירה במסיבה שלי, אבל לתת לו להיות אחראי על כלכלת ישראל זה רעיון מצוין בעיני ביבי.
- 8.ימני 19/04/2023 20:45הגב לתגובה זוטיפשים
- 7.יכול להיות שמועמד שביבי בחר, חסר כישורים,ואינו מתאים ? (ל"ת)שאבי 19/04/2023 20:10הגב לתגובה זו
- פחח 20/04/2023 12:06הגב לתגובה זווזה העם הנבחר, איזו בדיחה עלובה
- 6.כותרת לא הוגנת וכמעט פוליטית (ל"ת)אלי 19/04/2023 20:09הגב לתגובה זו
- אבי כהן 19/04/2023 21:58הגב לתגובה זוביטן פשוט לא מתאים לתפקיד. הוא לא מבין בכלכלה. ויש כאן מלא דוגמאות כאלה
- 5.מבין2 19/04/2023 19:41הגב לתגובה זואבל אתה לא מבין שהכלכלה פה היא אוליגופול ולכל צריך להטיל מגבלות נגד הישירות.
- אוהד 20/04/2023 08:24הגב לתגובה זוצעדים כמו צמצום מכון התקנים , עידוד של ייבוא מקביל והורדת חסמים יהפכו א השוק לפחות ריכוזי ויורידו מחירים.
- 4.אבי כהן 19/04/2023 19:29הגב לתגובה זוהם לא מבינים כלום בתחומים שהם מתעסקים בהם ורק פוגעים בציבור. פשוט בושה
- 3.סטטיסטיקאית 19/04/2023 19:05הגב לתגובה זוהרי את הבעיות המבניות בצד ההיצע יצרו פוליטיקאים באמצעות סגרים, חרמות, מלחמות וכיוצ"ב החלטות גאוניות. איך תעזור תחרות?- היא לא! גם הריבית לא תעזור כי היא רק מדכאת ביקושים לזמן מה, אבל החסמים נשארים בדיוק באותם מקומות. לא רק לביטן אין פתרון, גם לנגיד וגם לכם אין פתרונות - עד שהבוחרים לא יבינו שצריך לקום ולהחליף את הפוליטיקאים והמדיניות המפגרת שלהם יצטרכו לחיות עם אותן הבעיות שרק ילכו ויחמירו.
- 2.גם לפיד וליברמן שהיו שרי אוצר היו בורים בכלכלה (ל"ת)שלמה 19/04/2023 19:03הגב לתגובה זו
- שמעון לביא 20/04/2023 00:47הגב לתגובה זוזה שלפיד היה שר אוצר גרוע שקידם תוכניות מטומטמות ואנטי כלכליות זהברור אבל מה הקשר לביטן? טיפשות של אחד לא מכשירה טיפשות של אחר. אחרת מה המשמעות לבחירות? אתה בוחר אנשים כדי לקדם מדיניות
- אבל ,הקשיבו ליועצים מומחים (ל"ת)איש אחד 19/04/2023 21:20הגב לתגובה זו
- אמנון דוד 19/04/2023 19:52הגב לתגובה זואז יש לו כמה נקודות טובות
- 1.מה אכפת לו לזרוק אמירות . זה מעניין אותו? 19/04/2023 18:48הגב לתגובה זומה אכפת לו לזרוק אמירות . זה מעניין אותו?

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
