האוצר: בלי מס נסיעה על כלי רכב חשמליים - פקקי התנועה יחריפו משמעותית
"לפי הערכות שמרניות, בהנחה שהמיסוי על רכב חשמלי לא ישתנה, הנסועה ברכב חשמלי ממוצע עשויה להיות גדולה ב-15% מאשר ברכב בנזין, דבר שיביא להחרפה במצב הגודש בכבישים בתוך מספר שנים", כך חוששים-מזהירים היום במשרד האוצר במסגרת דוח חדש שהוציאו בנושא ובו המלצה להטיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים, שייקבע בהתאם לכמות הנסועה השנתית של הרכב (בדומה למס הבלו אותו משלמים רכבי בנזין), אבל מציינים שהוא יהיה נמוך יותר ממס הבלו כיום.
רגע, מה, עוד מס? כן, והאמת שמשרד האוצר דווקא צודק. כלי רכב חשמליים מזהמים פחות את האוויר וזו בהחלט סיבה טובה לעבור לשימוש רחב יותר בכלי רכב כאלה. אבל חוץ מזיהום האוויר יש עוד נושא: עומסי תנועה, או: פקקים. ובנושא הזה אין שום יתרון לכלי רכב חשמלי. אולי להיפך. מאחר שאין עלויות דלק אנשים שיש להם כלי רכב חשמלי נוסעים בו יותר. באוצר חוששים שהפקקים במדינת ישראל רק יחריפו בעקבות הכניסה המשמעותית של כלי הרכב החשמליים (על פי הנתונים -19.7% מכל כלי הרכב החדשים הם חשמליים או היברידיים, לעומת 8.9% בשנת 2021 ו-3.5% בשנת 2020).
בקיצור, כדי לפתור את בעיית הפקקים - לא מספיק לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים. מה שצריך זה יותר תחבורה ציבורית. אבל מאחר שהיא "תמיד לא מספיק טובה" הפתרון הוא להטיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים באזורים הפקוקים בישראל (ובכלל על כל כלי הרכב, במקום מס הבלו). לא כדי שלא ייסעו בהם אלא כדי שיהיה יותר כדאי לנסוע בתחבורה ציבורית ולאזן בין אלה שממש רוצים לנסוע דווקא לבד עם הרכב הפרטי שלהם ובין רוב האנשים, שאם האוטובוס לא ייתקע בפקקים, הם אולי אפילו ישמחו לנסוע בו.
כלכלנים ומומחי תחבורה מסכימים שהדרך להפחית את הפקקים ואולי אף להעלים אותם לחלוטין זה באמצעות אותן אגרות גודש. הבעיה היא שאגרות גודש נהנות מיחסי הציבור הכי גרועים - כולם שומעים את המילה 'מס' ואף אחד לא שומע את המילים 'אין פקקים'.
- אגרת גודש בדרך - מירי רגב מסכימה, אלה התנאים
- תשלום בכניסה לגוש דן - מתי תחויבו באגרת גודש וכמה זה יעלה לכם? כל השאלות והתשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתם בוודאי מרגישים שאתם עומדים יותר בפקקים. גם נתוני הלמ"ס מראים את זה. בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75% (לניתוח המלא של הלמ"ס לחצו כאן). על פי האוצר, כבר היום הגודש בכבישים בישראל הוא גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית; כך למשל, לפי מדד TOMTOM הבינלאומי, הגודש בכבישי מטרופולין ת"א חמור יותר מאשר בכמעט כל ערי אירופה.
אז מה מחדשים היום במשרד האוצר? הם רוצים להטיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים ומציגים את הנתונים לפיהם 19.7% מכלי הרכב החדשים בישראל הם חשמליים או היברידיים (14% חשמליים), דומה לממוצע באירופה ומעל היעדים.
באוצר רוצים לבטל את הטבות המס המפליגות שיש לכלי רכב חשמליים, הטבות שנחשבות גבוהות גם בהשוואה בינלאומית. מדובר על הנחות במס הקנייה ובאגרת הרישוי השנתית. וכמובן - הם לא משלמים מס בלו כי הם לא צורכים בנזין או סולר. באוצר אומרים כי "היקפי ההטבות לרכב חשמלי בישראל לאורך חיי הרכב גבוהות כיום משמעותית מהממוצע באיחוד האירופי".
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
הנה ההשוואה:
עכשיו, אתם יכולים להגיד - 'אוף שוב האוצר האלה רק מחפשים איך לקחת לנו כסף'. אבל אם תחשבו כך אתם בעצם עושים לעצמכם הנחה, הקלה. צריך לשנות את הרגלי הנסיעה בישראל - בהנחה שאתם לא רוצים לבלות את כל החיים בפקקים. אבל האם אנחנו, הציבור הישראלי, נסכים לעשות שינוי משמעותי בצורת החשיבה שלנו ובהרגלים? זה תלוי בעיקר בנו, וגם בכך שחברי הכנסת יואילו בטובם להתעמק בנושא ולהבין שפשוט אין ברירה, וחייבים לעשות את השינוי הזה.
- 11.אלי 23/02/2023 21:23הגב לתגובה זומשלמים/מסבסדים בעלי רכב חשמלי, שני הסוגים זקוקים לדרכים ותחזוקתם לכן ההצעה הוגנת ונכונה.
- 10.גל 23/02/2023 07:37הגב לתגובה זומדוע תושב הפריפריה שנדרש לעבוד במרכז ישלם מס על נסיעה כדי לעבוד?? הרי הוא לא נוסע עודף ק"מ כדי לטייל ,הסיבה העיקרית לק"מ היא עבודה ולכל החוכמולוגים שמייעצים לסוע ברכבת ,תוסיפו לכל כיוון עוד שעה-שעתיים שלא לדבר עם בעלי מקצוע שחייבים ציוד.מס על רכב אן אגרת רישוי יקרה אין בעיה אבל מס על אדם שעובד כנראה באוצר חיים רק במרכז.
- 9.כספי 22/02/2023 21:53הגב לתגובה זולא ירתיע אותו מהשימוש בו.
- 8.תורידו מיסוי אופנועים וקטנועים... חוסכים בפקקים ובזיהום (ל"ת)לוגיקה פשוטה 22/02/2023 20:31הגב לתגובה זו
- 7.כתב לוביסט 22/02/2023 18:27הגב לתגובה זואף אחד לא ישב בפקקים כי זה זול יותר מבנזין ואף בעל רכב לא עבר לחשמלי מתחבורה ציבורית. נמאס מהצעות בולשביקיות.
- שמעון דוידי 22/02/2023 20:27הגב לתגובה זולהיפך. זו הכי כלכלה חופשית שיש. במקום לעמוס בפקקים כולם ייהנו מניעה טובה יותר. ככה יש במדינות נורמליות כמו אנגליה (בלונדון) ושבדיה (בשטוקהולם)
- 6.הבעיה היא שאין תחבורה ציבורית בשבת (ל"ת)ב 22/02/2023 18:20הגב לתגובה זו
- 5.הזיה 22/02/2023 17:31הגב לתגובה זומעודדים לרכב חשמלי והוא עוד לא הספיק לצבור כוח שוק וכ ר אוצים כסף כי מבנזין האוצר לא מקבל. מדינת אוכלת יושביה
- 4.יאיר 22/02/2023 16:49הגב לתגובה זופתרון הבעיה היא לא על ידי הטלת מס. עובדה, סגירת נתיבים ומס גודש לא גורם לנהגים לעבור לתחבורה ציבורית. תודה
- ניר 22/02/2023 19:24הגב לתגובה זומס גודש ישנה את שיווי המשקל לטובת תחבורה ציבורית . זה הוכח בכל מקום. אבל להטיל רק מס על רכבים חשמליים זה כבר טמטום לשנות את שיווי המשקל לטובת רכבי בנזין אם כבר הפוך להטיל מס לפי רמת זיהום
- 3.אלון 22/02/2023 15:49הגב לתגובה זוהגידול במס המכוניות ישפיע על הפקקים אך בעיקר על "כיס" האוצר.
- 2.מחפשים למלא את הקופה הציבורית בשעה שהם גונבים ממנה (ל"ת)יותם 22/02/2023 15:49הגב לתגובה זו
- 1.מס השוואה של מחיר טעינה למחיר ליטר דלק בדרך תתכוננו המד (ל"ת)מושון 22/02/2023 15:41הגב לתגובה זו

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה
מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית.
כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק.
רוב נהגי המוניות הם עברייני מס
במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי
המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות
בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.
במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע
עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- מחירי המוניות יתייקרו ב-3% - למה Uber לא פועלת בארץ?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים
המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.

