פקקים איילון
צילום: תמר מצפי

האוצר: בלי מס נסיעה על כלי רכב חשמליים - פקקי התנועה יחריפו משמעותית

על פי הנתונים, 19.7% מכלי הרכב החדשים בישראל הם חשמליים או היברידיים (14% חשמליים), דומה לממוצע באירופה ומעל היעדים. זה מצוין כמובן מבחינת זיהום אוויר אבל רכב חשמלי נוסע יותר קילומטרים (כי הוא זול יותר לנסיעה). באוצר רוצים להחיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים - והאמת שהם צודקים (צריך להחיל את זה רק באזורים עמוסים ולא בכל הארץ)
נתנאל אריאל | (13)

"לפי הערכות שמרניות, בהנחה שהמיסוי על רכב חשמלי לא ישתנה, הנסועה ברכב חשמלי ממוצע עשויה להיות גדולה ב-15% מאשר ברכב בנזין, דבר שיביא להחרפה במצב הגודש בכבישים בתוך מספר שנים", כך חוששים-מזהירים היום במשרד האוצר במסגרת דוח חדש שהוציאו בנושא ובו המלצה להטיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים, שייקבע בהתאם לכמות הנסועה השנתית של הרכב (בדומה למס הבלו אותו משלמים רכבי בנזין), אבל מציינים שהוא יהיה נמוך יותר ממס הבלו כיום.

רגע, מה, עוד מס? כן, והאמת שמשרד האוצר דווקא צודק. כלי רכב חשמליים מזהמים פחות את האוויר וזו בהחלט סיבה טובה לעבור לשימוש רחב יותר בכלי רכב כאלה. אבל חוץ מזיהום האוויר יש עוד נושא: עומסי תנועה, או: פקקים. ובנושא הזה אין שום יתרון לכלי רכב חשמלי. אולי להיפך. מאחר שאין עלויות דלק אנשים שיש להם כלי רכב חשמלי נוסעים בו יותר. באוצר חוששים שהפקקים במדינת ישראל רק יחריפו בעקבות הכניסה המשמעותית של כלי הרכב החשמליים (על פי הנתונים -19.7% מכל כלי הרכב החדשים הם חשמליים או היברידיים, לעומת 8.9% בשנת 2021 ו-3.5% בשנת 2020).

בקיצור, כדי לפתור את בעיית הפקקים - לא מספיק לעודד שימוש בכלי רכב חשמליים. מה שצריך זה יותר תחבורה ציבורית. אבל מאחר שהיא "תמיד לא מספיק טובה" הפתרון הוא להטיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים באזורים הפקוקים בישראל (ובכלל על כל כלי הרכב, במקום מס הבלו). לא כדי שלא ייסעו בהם אלא כדי שיהיה יותר כדאי לנסוע בתחבורה ציבורית ולאזן בין אלה שממש רוצים לנסוע דווקא לבד עם הרכב הפרטי שלהם ובין רוב האנשים, שאם האוטובוס לא ייתקע בפקקים, הם אולי אפילו ישמחו לנסוע בו.

כלכלנים ומומחי תחבורה מסכימים שהדרך להפחית את הפקקים ואולי אף להעלים אותם לחלוטין זה באמצעות אותן אגרות גודש. הבעיה היא שאגרות גודש נהנות מיחסי הציבור הכי גרועים - כולם שומעים את המילה 'מס' ואף אחד לא שומע את המילים 'אין פקקים'.

אתם בוודאי מרגישים שאתם עומדים יותר בפקקים. גם נתוני הלמ"ס מראים את זה. בשנת 2021 היקף הנסיעה בכבישים גדל ב-16% לעומת שנת הקורונה וב-1.3% לעומת השיא של 2019. מספר המכוניות בכבישים הוכפלו ב-20 שנה, והנסועה הכוללת גדלה ב-75% (לניתוח המלא של הלמ"ס לחצו כאן). על פי האוצר, כבר היום הגודש בכבישים בישראל הוא גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית; כך למשל, לפי מדד TOMTOM הבינלאומי, הגודש בכבישי מטרופולין ת"א חמור יותר מאשר בכמעט כל ערי אירופה.

אז מה מחדשים היום במשרד האוצר? הם רוצים להטיל מס נסיעה על כלי רכב חשמליים ומציגים את הנתונים לפיהם 19.7% מכלי הרכב החדשים בישראל הם חשמליים או היברידיים (14% חשמליים), דומה לממוצע באירופה ומעל היעדים. 

באוצר רוצים לבטל את הטבות המס המפליגות שיש לכלי רכב חשמליים, הטבות שנחשבות גבוהות גם בהשוואה בינלאומית. מדובר על הנחות במס הקנייה ובאגרת הרישוי השנתית. וכמובן - הם לא משלמים מס בלו כי הם לא צורכים בנזין או סולר. באוצר אומרים כי "היקפי ההטבות לרכב חשמלי בישראל לאורך חיי הרכב גבוהות כיום משמעותית מהממוצע באיחוד האירופי".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הנה ההשוואה:

עכשיו, אתם יכולים להגיד - 'אוף שוב האוצר האלה רק מחפשים איך לקחת לנו כסף'. אבל אם תחשבו כך אתם בעצם עושים לעצמכם הנחה, הקלה. צריך לשנות את הרגלי הנסיעה בישראל - בהנחה שאתם לא רוצים לבלות את כל החיים בפקקים. אבל האם אנחנו, הציבור הישראלי, נסכים לעשות שינוי משמעותי בצורת החשיבה שלנו ובהרגלים? זה תלוי בעיקר בנו, וגם בכך שחברי הכנסת יואילו בטובם להתעמק בנושא ולהבין שפשוט אין ברירה, וחייבים לעשות את השינוי הזה.

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אלי 23/02/2023 21:23
    הגב לתגובה זו
    משלמים/מסבסדים בעלי רכב חשמלי, שני הסוגים זקוקים לדרכים ותחזוקתם לכן ההצעה הוגנת ונכונה.
  • 10.
    גל 23/02/2023 07:37
    הגב לתגובה זו
    מדוע תושב הפריפריה שנדרש לעבוד במרכז ישלם מס על נסיעה כדי לעבוד?? הרי הוא לא נוסע עודף ק"מ כדי לטייל ,הסיבה העיקרית לק"מ היא עבודה ולכל החוכמולוגים שמייעצים לסוע ברכבת ,תוסיפו לכל כיוון עוד שעה-שעתיים שלא לדבר עם בעלי מקצוע שחייבים ציוד.מס על רכב אן אגרת רישוי יקרה אין בעיה אבל מס על אדם שעובד כנראה באוצר חיים רק במרכז.
  • 9.
    כספי 22/02/2023 21:53
    הגב לתגובה זו
    לא ירתיע אותו מהשימוש בו.
  • 8.
    תורידו מיסוי אופנועים וקטנועים... חוסכים בפקקים ובזיהום (ל"ת)
    לוגיקה פשוטה 22/02/2023 20:31
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כתב לוביסט 22/02/2023 18:27
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא ישב בפקקים כי זה זול יותר מבנזין ואף בעל רכב לא עבר לחשמלי מתחבורה ציבורית. נמאס מהצעות בולשביקיות.
  • שמעון דוידי 22/02/2023 20:27
    הגב לתגובה זו
    להיפך. זו הכי כלכלה חופשית שיש. במקום לעמוס בפקקים כולם ייהנו מניעה טובה יותר. ככה יש במדינות נורמליות כמו אנגליה (בלונדון) ושבדיה (בשטוקהולם)
  • 6.
    הבעיה היא שאין תחבורה ציבורית בשבת (ל"ת)
    ב 22/02/2023 18:20
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הזיה 22/02/2023 17:31
    הגב לתגובה זו
    מעודדים לרכב חשמלי והוא עוד לא הספיק לצבור כוח שוק וכ ר אוצים כסף כי מבנזין האוצר לא מקבל. מדינת אוכלת יושביה
  • 4.
    יאיר 22/02/2023 16:49
    הגב לתגובה זו
    פתרון הבעיה היא לא על ידי הטלת מס. עובדה, סגירת נתיבים ומס גודש לא גורם לנהגים לעבור לתחבורה ציבורית. תודה
  • ניר 22/02/2023 19:24
    הגב לתגובה זו
    מס גודש ישנה את שיווי המשקל לטובת תחבורה ציבורית . זה הוכח בכל מקום. אבל להטיל רק מס על רכבים חשמליים זה כבר טמטום לשנות את שיווי המשקל לטובת רכבי בנזין אם כבר הפוך להטיל מס לפי רמת זיהום
  • 3.
    אלון 22/02/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
    הגידול במס המכוניות ישפיע על הפקקים אך בעיקר על "כיס" האוצר.
  • 2.
    מחפשים למלא את הקופה הציבורית בשעה שהם גונבים ממנה (ל"ת)
    יותם 22/02/2023 15:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מס השוואה של מחיר טעינה למחיר ליטר דלק בדרך תתכוננו המד (ל"ת)
    מושון 22/02/2023 15:41
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)כלי רכב חשמלייםשפורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)

פניית הפרסה של פורד אירופה

המעבר מעבר מפואר לעתיד לא ברור של פורד אירופה

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה פורד

לאחרונה חתמו פורד אירופה וקבוצת רנו על הסכם לייצור כלי רכב חשמליים קטנים, סופרמיני ומיני, שיתבססו על פלטפורמה החשמלית שפיתחה Ampere, חטיבת כלי הרכב החשמליים של קבוצת רנו. מדובר בשני דגמים קטנים, שישתלבו בסגמנט B ואולי אף A, סגמנט שעדיין אין לו נוכחות גדולה בקטגוריית כלי הרכב החשמליים, בעיקר בגלל הקושי בשילוב סוללה בכלי רכב קטן. אולם בעיה זו תיפתר בעתיד - היא חייבת להיפתר - מאחר שלא סביר ששוק הרכב העתידי יתנהל ללא כלי רכב קטנים, שלא רק שהם מתאימים יותר לסביבה עירונית, אלא גם מחיריהם יהיו נמוכים יותר ויקרבו את המכונית החשמלית אל ההמונים.


כלי רכב חשמליים שב-2022 פורד אירופה ציפתה להשיק עד סוף 2024, הבטחה שלא התגשמה (פורד)


עבור פורד אירופה זהו שיתוף פעולה שני בייצור כלי רכב חשמליים עם יצרנית רכב אירופית. פורד אקספלורר ופורד קאפרי, שני קרוסאוברים הנושאים שמות היסטוריים של המותג, שאין להם קשר למוצר עליו הם מודבקים (כשם שלמוסטנג מאך-E אין שום קשר למוסטנג המקורי), הינם קרוסאוברים חשמליים המבוססים על פלטפורמת MEB של קבוצת פולקסווגן ומיוצרים במפעל פורד בקלן, שהוסב בשנים האחרונות, בהשקעה של כ-2 מיליארד יורו, למרכז לייצור כלי רכב חשמליים וסוללות. אולם הפרויקט כשל, בין השאר בגלל הצמיחה האיטית מהצפוי בגידול התפוצה של כלי רכב חשמליים. כשלונו של המפעל תרם לכך שבעסקה הנוכחית עם רנו, כלי הרכב ייוצר במפעלי רנו בצפון צרפת, המתמחים בייצור כלי רכב חשמליים – מיוצרים בהם הדגמים רנו 5 ורנו 4 החשמליות - אחרי שפורד תעצב את כלי הרכב, מבחוץ ומבפנים, ותעניק לו את המאפיינים הוויזואליים של פורד אירופה. שני הסכמים אלה, עם פולקסווגן ועם רנו, מעידים שיתכן שפורד אירופה, כפי שהיתה מוכרת ב-58 השנים האחרונות, נמצאת לקראת סיום דרכה. בנוסף להפיכת רנו לקבלנית ייצור (contract manufacturing) לפורד, שתי החברות גם ינהלו מו״מ על שיתוף פעולה בייצור כלי רכב מסחריים. עבור פורד, וככל הנראה גם עבור רנו, סגמנט כלי רכב מסחריים הוא בעל רווחיות גבוהה.

שיתוף הפעולה עם רנו, מצטרף למהלך שנקטה פורד מוטור קומפני השנה, כאשר הזרימה לפורד אירופה, שהמטה הראשי שלה נמצא בקלן, גרמניה, 4.4 מיליארד דולר, והודיעה שהיא אינה מחויבת יותר לתמוך בחברה, במידה ותידרש תמיכה כזו. כלומר פורד אירופה צריכה להפוך לחברה רווחית לטווח ארוך.


פיננסים

בשנים האחרונות התוצאות הפיננסיות של פורד אירופה אינן נחשפות, אחרי שבראשית 2022, בהתלהבות שנבעה מהצלחה הצפויה של המכונית החשמלית, פורד מוטור קומפני שינתה את צורת הדיווח מחלוקה לאזורים גיאוגרפיים לחלוקה לחטיבות כלי רכב: כלי רכב בעלי מנועי בעירה פנימית (פורד בלו), כלי רכב חשמליים (מודל e), וכלי רכב מסחריים (פורד פרו). החטיבה האחרונה היא גם החטיבה הרווחית ביותר של הקבוצה ובאופן ניכר.

למרות שנתונים מדויקים אינם ידועים ההערכה שבשנתיים האחרונות פורד אירופה אינה מפסידה, אולם רווחיה נמוכים.