צמיחה בכאילו? הכלכלנים אומרים שהיה דווקא "קיפאון"
כלכלת ישראל צמחה בצורה חזקה ברבעון האחרון של 2022? כך אומרים הנתונים היבשים. התוצר צמח ברבעון הרביעי ב-5.8% והשלים צמיחה שנתית של 6.5% (להרחבה). אבל רגע, האם זה מה שקרה? הכלכלנים לא בטוחים. אם תבדקו את הנתונים יותר לעומק, מתברר שעיקר הגידול נבע מרכישת כלי רכב, והמיסוי על כך - הצריכה הפרטית זינקה ברבעון ב-10.6% אבל אם תנטרלו את רכישות כלי הרכב מדובר בהתכווצות של 1.5% בצריכה הפרטית - ולכן גם קיפאון בצמיחה הכוללת, כך על פי בנק דיסקונט ולידר שוקי הון. לדעתם, אמנם הנתון היבש הוא צמיחה, אבל אם לא מנטרלים את הנתון של כלי הרכב בעצם נוצר "עיוות" בנתוני הצריכה הפרטית.
בחטיבת המאקרו של דיסקונט אומרים כי "התנודות החדות ביבוא כלי רכב מוסיפות להשפיע על נתוני הצמיחה, והפעם באופן דרמטי". לדבריהם, בפועל היה "קיפאון בצמיחה ברבעון האחרון של 2022, בניכוי מיסוי מכוניות (לצריכה בפרטית ורכבי ליסינג לעסקים)".
אז איך נתון חיובי יכול להפוך לקיפאון? בסקירה של לידר שוקי הון אפשר למצוא נתון מפלצתי - על פי יונתן כץ, מדובר בזינוק ברכישת כלי רכב של 1,260% כאשר הגורם לזינוק הזה הוא "על רקע הקדמת רכישות לפני עליית מיסים בתחילת 2023". הם גם מוסיפים ש"נתוני היבוא היו מעט תמוהים: זינוק כה חזק ברכישת כלי רכב היה אמור להביא לעלייה ביבוא (מה שגורע מהתוצר). בפועל היבוא ירד ב-7.1%" ולדעתם "כנראה שהיבוא האחר, בעיקר יבוא תשומות לייצור ויבוא מוצרי השקעה, ירד בחדות"
בכל מקרה, למרות ה"עיוות", לידר בכל זאת מציינים ש"נתוני הצמיחה ברבעון הרביעי היו חיוביים בסך הכל".
בדיסקונט מציינים ש"הצריכה הפרטית התרחבה ב-10%, אולם, בניכוי יבוא מכוניות (שוב רכיב מתעתע זה), התכווצה בקצב שנתי של 1.5%. נציין, כי למעט הגידול החריג ביבוא מכוניות (וגידול נאה בצריכת מוצרי מזון), התאפיין הרבעון האחרון בנסיגה במספר רב של רכיבים לצריכה שוטפת ובני-קיימא. מנגד, נמשכה העליה המהירה בצריכה פרטית של שירותים. כזכור, רכיב זה ספג במהלך הקורונה את עיקר הפגיעה, ועתה (בחלוף שלוש שנים) גבוה בכ-6% בהשוואה לרמתו ערב המשבר, קצב גידול נמוך משמעותית מזה של טרום הקורונה".
- בדרך לכלכלה סגורה? הדולר מזנק בעקבות נאום נתניהו
- איך 270 כלכלנים ישראליים בכירים טעו לגמרי וכמה הפסיד מי שהקשיב להם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החולשה ביבוא: נסיגה שנתית של 10% ביצוא הייטק ויצוא תעשייתי
על פי לידר, "באותה עת, נמשכת החולשה ביצוא, עם נסיגה בשיעור שנתי של 10% ביצוא ההייטק וביצוא התעשייתי. ההשקעה במכונות וציוד התכווצה בלמעלה מ-10%, ומנגד, ההשקעה בבניה למגורים הוסיפה להתרחב בקצב מהיר (שיעור שנתי של כ-15%) וכך גם ההשקעה בבניה שלא למגורים ובתשתיות. כשאנו בפיתחה של שנת 2023, תמונה זו בהחלט מעוררת דאגה. כזכור, אנו צופים השנה צמיחה מתונה מאד של כ-2.5%, כאשר נתוני הרבעון האחרון של 2022 עשויים לרמז על תרחיש פסימי עוד יותר".
- הרובוטקסי של גוגל יתחיל לפעול בשדה התעופה סן פרנסיסקו
- הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כך חוסכים אלפי שקלים בשנה בטיפולי רכב - מדריך פרקטי עם...
בלידר גם מציינים ש"ההשקעות בבנייה למגורים ממשיכות לתמוך בפעילות עם גידול של 14.9%, מגמה מתמשכת כבר מספר רבעונים, וגם ההשקעות בתשתית 19.6%. מנגד, ההשקעות במכונות וציוד ירדו לאחר גידול חד ברבעון הקודם.
ומה לגבי פריון העבודה?
בלידר אומרים שאמנם "הצמיחה הגיעה ל-6.5% בשנת 2022 אך הפריון ירד. לאחר גידול מהיר בפריון בשנים האחרונות 3.5% בשנת 2021, 6.7% בשנת 2020. בשנת 2022 הפריון (התפוקה לשעת עבודה בסקטור העסקי) ירד ב-6%, כאשר מספר שעות העבודה עלה ב-8.9% לעומת גידול בתוצר העסקי הנקי של 8.3%. לדברי לידר, התופעה מוסברת בעיקר על ידי תמהיל הצמיחה עם גידול חד בצריכת שירותים לאחר היציאה מהקורונה - עם אפשרות להתייעלות מוגבלת במרבית הסקטורים. לאחר שנתיים של צמיחה מוטת הייטק עם פריון גבוה.
- 3.אנונימי 19/02/2023 18:09הגב לתגובה זופשוט ישראבלוף. צמיחה מעוותת, הכול באשראי ובמימון
- 2.תרגיל המיסוי לרכב 19/02/2023 15:40הגב לתגובה זולא אתפלא אם הייתה פה הכוונה מלמעלה להעלות את התוצר
- 1.אז מה בדיוק הבעיה שלך? הממשלה הקודמת? (ל"ת)שומר הסף 19/02/2023 14:59הגב לתגובה זו

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.
לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.
אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.
העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות, וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.
פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.
- לא מחיר 'מבצע' - הוזלות במחיר קטלוגי של דגמי MG
- אופל גרנדלנד החדש - החל מ 187.0 אש"ח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao
ל BYD יכולות טכנולוגיות מרשימות, פרימיום עם דנזה כבר יודעים לעשות, אז למה לא לקחת אותן עכשיו לשטח, ואם כבר אז למה לא להקים תת מותג מתמחה - וזהו בדיוק המהות של מותג פנג צ'אנג באו FangChengBao.
אחרי מה ש BYD עשתה בשוק הקרוסאוברים, לא הייתי מקל ראש ביכולות שלהם לעשות אותו הדבר בעולמות השטח
אנחנו עדיין בשנז'ן, במסלול הניסויים שהושכר עבור BYD להשקת הסיליון 5 פלאג אין הייבריד, ואנשי BYD העמידו לטובתנו את שלושת הקרוסאוברים של מותג 'פנג צ'אנג באו' ( FangChengBao).
'פנג צ'אנג באו' הוא מותג צעיר של BYD שהושק לראשונה בשנת 2023. בסינית המשמעות היא Formula Leopard ואין לי כוונה לנסות לתרגם את זה לעברית. תת המותג מיועד להיות מותג קרוסאוברים מוטי ביצועים ובעלי יכולות שטח.
לרשותנו עומדים שלושת הקרוסאוברים של 'פנג צ'אנג באו', ונתחיל מהראשון שבהם, הבאו 3 .
המימדים של ה 3 הם אורך כולל של 4.605 מטר, רוחב של 1.9 מטר, ובסיס גלגלים של 2.745 מטר. הגובה משתנה בין 1.72 מטר ל 1.93 מטר לגדם ה 4X4 עם מערכת הרחפנים של BYD. (גגון ממנו ממריא רחפן הנשלט מהרכב, ויודע לחזור חזרה למנחת הנייד שעל גג הבאו 3. ובנינו, מי לא חייב רחפן שיצא מהגג וידווח עוד כמה ק"מ עד לסיום הפקק).
- נהיגה קצרה ב BYD סיליון 5 על מסלול, דנזה GT ו U9
- הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7