וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

הנאסד"ק עלה ב-0.9%, רובלוקס זינקה ב-26%, סולאראדג' קפצה ב-9%

פאגאיה מחקה קפיצה של 10%, TSM איבדה 5%, AIRBNB קפצה ב-13%, קורנית צנחה ב-9%, ננו דיימנשן זינקה ב-12%; אתמול עודכנה האינפלציה בארה"ב ל-6.4% כאשר אינפלציית הליבה עומדת על 5.6%; הלילה לאחר הסגירה - דוחות שופיפיי, סיסקו ורוקו
מערכת ביזפורטל |
מדד הדאו ג'ונס וה-S&P 500 ירדו אתמול לאחר שמדד המחירים לצרכן לינואר הראה שהאינפלציה לא התקררה כמצופה. הנאסד"ק, לעומת זאת, סיים את המסחר בירוק. למרות שהאינפלציה הייתה גבוהה מהערכות הכלכלנים, נראה היה שוול סטריט לוקחת את זה בהליכה שכן האינפלציה עדיין הראתה את האטה מסוימת בקצב עליות המחירים. היום יתפרסמו נתונים נוספים, כולל אינדיקטורים משוק הדיור, כמו גם קומץ נוסף של דוחות רווחי תאגידים, בהם שופיפיי וסיסקו. האינפלציה בארה"ב המשיכה כאמור לרדת והגיעה לקצב שנתי של 6.4%. הכלכלנים ציפו ל-6.2%, לכאורה זה נתון גרוע, זה נתון שצפוי להוריד את שוק המניות שחושש מהעלאת קצב העלאות הריבית כמענה של הפד' להילחם באינפלציה. בפועל, זה לא נורא. זה לא נורא (אבל זה לא נעים) - מדד הליבה שהוא מבחינת הכלכלנים המדד הרלבנטי יותר, האמיתי, זה שבאמת מצביע על המגמה, עומד על 5.6%, שזה בערך בצפי - 5.5%-5.6%. מדד הליבה הוא המדד בניכוי מחירי המזון והאנרגיה שנחשבים תנודתיים במיוחד (לכתבה המלאה).  

S&P 500 0.13% נאסד"ק -0.21% דאו ג'ונס 0.16% BITCOIN 2.45%

    נתוני מאקרו שיתפרסמו בהמשך השבוע: רביעי - המסחר הקמעונאי והייצור התעשייתי לינואר, מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) בבריטניה. חמישי - מספר התחלות הבנייה ואישורי הבנייה (ינואר), מדד מחירי התפוקה PPI (ינואר). דוחות בהמשך השבוע: רביעי - רובלוקס, טרייד-דסק, ביוג'ן, שופיפיי, רוקו, סיסקו; ישראליות: סימילרווב, נובה, סיוה, קורנית, אוטונומו, ווקמי. חמישי - וויוורק, קרוקס, איירבאס, אפלייד מטיריאלס, הסברו, דורדאש; ישראליות: טאואר, קמטק. מאקרו משקיע ה"ביג שורט" מייקל ברי מהמר על עליבאבא ו-JD - מה חושבים בוול סטריט? חברת ההשקעות Scion של ברי רכשה מניות עליבאבא ו-JD.com סכ-9 מיליון דולר; החברות הללו הוכו במהלך השנתיים האחרונות על ידי תקיפות רגולטוריות בבייג'ינג ובוושינגטון הבירה, כמו גם האטה בכלכלת סין על רקע הגבלות הקורונה בשנה שעברה (לכתבה המלאה). "מדד ה-S&P500 צפוי לרדת ב-20% בעתיד הקרוב, ל-3300 נקודות" - כך צופה ירון גורדון, מנהל צוות מניות בחברת הביטוח הכשרה, שמוסיף: "התייקרות המימון תעצור את הבייבאק". עד כמה עליית הריבית פוגעת ברווחיות החברות ומייקרת להן את המימון, מה יהיו הסימנים לכך שהמיתון 'כבר הגיע' ומהי דילמת המכפיל של המשקיעים? - צפו בראיוןTV. דוח הביקוש למשכנתאות מראה כי היקף בקשת המשכנתאות הכולל ירד ב-7.7% בשבוע שעבר, לפי איגוד בנקאי המשכנתאות, כאשר הריבית הקבועה הפופולרית ל-30 שנה עלתה מ-6.18% ל-6.39%. בקשות למימון מחדש ירדו ב-13% משבוע לשבוע, בעוד שבקשות לרכישת בית ירדו ב-6%​.

    מניות במרכז ביוג'ן BIOGEN IDEC מעלה את תחזית הרווח מכיוון שתרופות לאלצהיימר ודיכאון מרכזות עניין - החברה רשמה ברבעון הרביעי רווח מתואם של 4.5 דולר למניה על הכנסות של 2.54 מיליארד דולר; המשקיעים מצפים להתפתחויות בשתי תוכניות המפתח של החברה: הטיפול "לקמבי" לאלצהיימר ותרופת הדיכאון שלה zuranaolone (לכתבה המלאה). אייר BNB AIRBNB, INC עקפה בשורה העליונה והתחתונה - מזנקת במסחר. החברה רשמה רווח מתואם של 48 סנט למניה על הכנסות של 1.9 מיליארד דולר - מעל לצפי שעמד על רווח מתואם של 25 סנט למניה על הכנסות של 1.86; AIRBNB מסרה תחזיות טובות לקראת הרבעון הראשון של 2023 (לכתבה המלאה). ניחשתם נכון: מניית טייוואן סמיקונדקטור TAIWAN SEMICOND MNFCG CO צוללת 6% אחרי שבאפט מכר - זה היה רק עניין של זמן (מעט מאוד, מסתבר) עד שהשוק יחקה את באפט. ברקשייר "חתכה" את חלקה במניות TSMC ב-86%. מה יקרה עכשיו, אחרי שהמניה עלתה ב-38% מתחילת השנה והאנליסטים המליצו לקנות? היום היא תרד (לכתבה המלאה). וורן באפט משנה פוזיציות - מה הוא קנה ומה מכר? ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY A הקטינה את אחזקותיה בבנק אוף ניו יורק מלון BANK OF NEW YORK MELLON , בטיוואן סמיקונדקטורס TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , בבנקורפ US BANCORP ובאקטיביז'ן ACTIVISION BLIZZARD ; אבל גם השקיעה בחברת מוצרי בניה מעץ והגדילה בדרך עקיפה את האחזקות באפל (לכתבה המלאה). מניית רובלוקס ROBLOX CORPORATION מזנקת במסחר לאחר שעקפה את צפי האנליסטים ורשמה הפסד מתואם של 48 סנט על הכנסות של 900 מיליון דולר. מניית AIRBNB AIRBNB, INC מזנקת במסחר לאחר שפרסמה דוחות לרבעון הרביעי שגברו על ציפיות האנליסטים. החברה דיווחה על רווח מתואם של 48 סנט למניה, בהשוואה ל-25 סנט שציפו האנליסטים. הכנסותיה הגיעו ל-1.9 מיליארד דולר, גבוה מהצפי ל-1.86 מיליארד דולר.

    מניית  ANALOG DEVICES עולה במסחר לאחר שהחברה דיווחה על רווחים טובים מהצפוי ברבעון הראשון הפיסקאלי. יצרנית השבבים רשמה רווח מתואם למניה של 2.75 דולר, גבוה מה-2.61 דולר שציפו האנליסטים. הכנסותיה הגיעו ל-3.25 מיליארד דולר, מעל ל-3.15 מיליארד דולר שציפו בוול סטריט. מניית חברת הנסיעות המקוונות TRIPADVISOR מזנקת במסחר לאחר שעקפה את צפי האנליסטים בוול סטריט ורשמה רווח מתואם של 16 סנט על הכנסות של 354 מיליון דולר. ישראליות בוול סטריט

    וויקס וויקס מפטרת (שוב) כ-370 עובדים - מרביתם בארה"ב. נשיא החברה ניר זוהר: "כשאנו רואים שהכלכלה נותרת חלשה, אנחנו מבינים שעלינו לבצע את השינוי הנדרש באופן ההתנהלות שלנו כדי להתאים את עצמינו"; בחודש אוגוסט האחרון פיטרה כ-100 עובדים (לכתבה המלאה). ננו דיימנשן ננו דיימנשן משיקה תוכנית לרכישה חוזרת של מניות - מזנקת במחסר. החברה לבעלי המניות: "אנו מאמינים שהחברה עומדת בפני קפיצת מדרגה שתגיע מיישום התוכנית האסטרטגית ומצמיחה עסקית אורגנית, ומזמינים את בעלי המניות שאינם שותפים לאמונה זו, למכור לנו את מניותיהם" (לכתבה המלאה). נובה נובה (US) בתוצאות טובות ותחזית טובה להמשך - סיימה את 2022 בתוצאות שיא. צופה הכנסות של 130 מיליון דולר ורווח של 1.03 דולר למניה, מעל הקנסנזוס; אבל ההנהלה מדברת על אי וודאות בשווקים (לכתבה המלאה). סלברייט סלברייט צופה צמיחה של 15% בהכנסות ל-310 מיליון דולר; ה-EBITDA יעלה ל-38 מיליון דולר (לכתבה המלאה). קורנית קורנית דיגיטל עם תוצאות ותחזית חלשות - אבל המשקיעים כבר לא מתרגשים. המניה לא מגיבה בעקבות הדוחות - קורנית דיווחה על הפסד מתואם של 13 סנט למניה על הכנסות של 63 מיליון דולר, הפסד גבוה מקונצנזוס האנליסטים להפסד של 10 סנט למניה והכנסות של 67.4 מיליון דולר. החברה צופה ברבעון הראשון הכנסות בטווח של 47-52 מיליון דולר, כאשר גם הקצה העליון נמצא מתחת קונצנזוס האנליסטים להכנסות של 53 מיליון דולר; רונן סמואל, מנכ"ל החברה: "בשנה הקרובה נתמקד בחזרה לרווחיות" (לכתבה המלאה). סיוה סיוה מסכמת את 2022 עם צמיחה של 10% בהכנסות לשיא של 134.6 מיליון דולר. החברה שמספקת טכנולוגיות קישוריות וחישה חכמה, עקפה את התחזיות ברבעון הרביעי עם הכנסות של 33.4 מיליון דולר ורווח מתואם של 23 סנט למניה (לכתבה המלאה). פאגאיה פאגאיה עוקפת בשורה העליונה ובשורה התחתונה - מזנקת ב-23% במסחר. החברה רשמה הפסד מתואם של סנט 1 למניה על הכנסות של 178 מיליון דולר; מעלה תחזית וצופה הכנסה של 775-825 מיליון דולר ב-2023 כולה (לכתבה המלאה). נובוקיור NOVOCURE מודיעה שהצליחה לגייס את כל החולים למחקר בפאזה 3 בסרטן לבלב (עוד לפני המועד המתוכנן). איי.סי.אל איי.סי.אל (US) בתוצאות שיא אבל בכל זאת פספסה את צפי האנליסטים. התחזית לשנה הקרובה: חזרה למציאות - איי.סי.אל הרוויחה השנה 2.35 מיליארד דולר; החברה הרוויחה ברבעון הרביעי 28 סנט למניה (מתחת הצפי ל-29 סנט למניה) על הכנסות של 2.09 מיליארד דולר (מתחת הצפי ל-2.22 מיליארד). בשנה כולה החברה הכניסה 10.15 מיליארד דולר - בהתאם לצפי. השנה ה-EBITDA המתואם הגיע ל-4 מיליארד דולר. הצפי לשנה הקרובה: 2.3 מיליארד דולר (לכתבה המלאה). סימילרווב סימילרווב מצמצמת הפסדים, אבל מנמיכה ציפיות – תצמח השנה ב-15% בלבד. החברה הכתה את התחזיות לשנה כולה ועולה במסחר המוקדם, אבל 2023 תהיה מאתגרת (לכתבה המלאה).  

    הגב לכתבה

    השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

    "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

    מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

    רן קידר |

    הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

    לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

    הדיון מסתכל אחורה 

    הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

    שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

    תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

    יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

    המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

    הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

    בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

    אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

    שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

    בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

    אדיר בן עמי |
    נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

    לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


    מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


    הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


    האסטרטגיה היא לב הסיפור

    הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


    פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.