לקראת עדכון האחזקות של ברקשייר: מה באפט עושה עם 109 מיליארד דולר במזומן?
חברת האחזקות של האורקל מאומהה תדווח היום (שלישי) על האחזקות שלה והשאלה האם היא הגדילה אחזקות בטייוואן סמיקונדקטור, שברון, אקטיוויז'ן בליזארד, ואחרות. את הדוחות היא צפויה לפרסם בשבת, ה-25 בפברואר, ושם המשקיעים יתעניינו ברווח התפעולי וההשקעה בחברות הפרטיות
חברת האחזקות ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY A של המשקיע האגדי וורן באפט ושותפו צ'ארלי מאנגר, צפויה לדווח על תוצאותיה בשבת, ה-25 בפברואר. מה שחשוב כנראה יותר למשקיעים (שיודעים בכל רגע נתון מה קורה בשוק ולכן גם מה קורה להשקעות של ברקשייר) הוא הרווח התפעולי והמצב של החברות הפרטיות - שלא נסחרות בשוק הציבורי. חברת האחזקות היא הגדולה בעולם מבחינת שווי שוק, כאשר היא נסחרת לפי שווי 691 מיליארד דולר, ומכפיל 21.5 על רווחי השנה הבאה (להרחבה על מכפיל רווח עתידי, לעומת מכפיל רווח היסטורי).
עוד לפני כן, היום (שלישי) ברקשייר צפויה לדווח לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) על השינויים בהחזקות שלה. היא תדווח היום על המניות שברשותה, אחרי שרכשה את חברת הביטוח אלגני (Alleghany) ב-11.6 מיליארד דולר במזומן, והשלימה את הרכישה בחודש אוקטובר האחרון, שבאמצעותה באפט הרחיב את סקטור הביטוח בחברה שלו (להרחבה על הרכישה). בנוסף, החברה נחשבה לסוג של חברת אחזקות קטנה, ובשוק מעריכים שבאפט חיסל את תיק האחזקות שלה בהיקף של 2 מיליארד דולר בחברות כמו JP MORGAN (סימול: JPM), Roper Technologies (סימול: ROP) ומיקרוסופט MICROSOFT (סימול: MSFT).
חברת האחזקות של באפט מנהלת 350 מיליארד דולר, אבל השאלה הגדולה בשנים האחרונות היא מה באפט מתכנן לעשות עם 109 מיליארד דולר שהוא החזיק במזומן (נכון לסוף הרבעון השלישי של 2022). הוא ביצע רכישות ברבעון הרביעי אבל יש לו עוד יתרת מזומנים שמנה מאוד לנצל. מהבחינה הזו, זה לא חדש. המשקיעים שואלים את עצמם את זה לא מעט בשנים האחרונות. חלקם גם ביקרו את באפט כאילו שהוא איבד את הקצב ונשאר במזומן. אבל באפט בשלו. הוא הצליח יותר מכל אדם אחר בהיסטוריה בעולם ההשקעות, אז לצד הביקורת צריך לזכור גם את זה. הוא אומר לציבור הרחב להשקיע במדדים כי רוב הציבור לא יודע לבחור מניות מנצחות, אבל הוא עצמו לא מקיים את הכלל הזה (ובצדק, התשואה של החברה שלו הייתה גבוה יותר מהשוק במשך עשרות שנים).
>> עשרת הדיברות להשקעה של וורן באפט
- אירוע נדיר: "תמכרו את המניה של וורן באפט"; ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה
- וורן באפט קונה את חטיבת הכימיקלים של אוקסידנטל ב־9.7 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה באפט קנה השנה?
ברקשייר הגדילה השנה את אחזקותיה בחברות כמו יצרניות הנפט שברון ואוקסידנטל (שברון הפכה לאחזקה השלישית בגודלה בתיק של באפט, 8.2% מהמניות ושווי שוק של 29 מיליארד דולר), וכמו כן רכשה 60 מיליון מניות של יצרנית המוליכים למחצה טאוויאן סמיקונקטור. ברקשייר גם מחזיקה במניות של אקטיוויז'ן ושל הבנק האמריקאי US Bancorp והשאלה האם היא הקטינה את האחזקות בהן. האחזקה הגדולה של ברקשייר היא כמובן עדיין אפל, שהיא כ-40% מהפרוטפוליו עם מניות בשווי של 141 מיליארד דולר. בנק אוף אמריקה היא האחזקה השנייה (10.4% מהתיק) עם מניות בשווי של 37 מיליארד דולר.
נתון נוסף שיעניין את המשקיעים הוא האם החברה החליטה לנצל את הירידות בשווקים כדי להגדיל את ההשקעות שלה, בכלל וגם ביחס לרבעונים קודמים. ברבעון השלישי ברקשייר רכשה מניות בהיקף של 4 מיליארד דולר בלבד, היקף דומה להיקף הרכישות ברבעון השני.
יצוין כי ברבעון הראשון של 2022, רכשו באפט ועמיתיו לצוות, טד וולשר וטוד קומבס, מניות בשווי של 41 מיליארד דולר, בהן כאמור מניות אוקסידנטלOCCIDENTAL PETROLEUM CP (סימול: OXY) ומניות שברון CHEVRON CORP (סימול: CVX) (להרחבה לחצו כאן).
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ההשקעה הגדולה ברבעון השלישי - מניות של יצרנית השבבים טיוואן סמיקונקטורס
בתוך כך, הצעד הגדול ביותר שביצעה הקרן ברבעון השלישי היה כאמור רכישה של כ-60 מיליון מניות של יצרנית המוליכים למחצה טאיוואן סמיקונדקטורס. למעשה, מדובר באחת העסקאות הטובות ביותר של ברקשייר בשנים האחרונות, כאשר המניה שווה היום 96.1 דולר, גידול של 20% על ממוצע הרבעון השלישי של שנת 2022. החזקה זו שווה כעת לברקשייר כ-6 מיליארד דולר.
המשקיעים שואלים את עצמם אגב, אם הבחירה לרכוש את מניות חברת המוליכים למחצה הובלה על ידי באפט עצמו, או שמא על ידי עמיתיו – טד וטוד. אותם משקיעים נוטים להאמין כי גודל ההשקעה מצביע על כך שהיא בוצעה על ידי באפט, שכן טד וטוד מנהלים בערך כ-10% מהפורטפוליו של ברקשייר. מנגד, באפט לא נחשב למומחה בענף המוליכים למחצה, דבר היכול להצביע על כך שדווקא טד וטוד רכשו את מניות החברה. האמת? זה לא כל כך משנה. בסופו של דבר הכסף של באפט מדבר.
דבר נוסף שאותו ירצו המשקיעים השונים לבחון הוא כמה מחזיקה החברה בבנק האמריקאי U.S Bancorp. מאז תחילת 2021 ועד חודשה נובמבר האחרון, חתכה ברקשייר את השקעתה בחברה בכ-63% לכ-52 מיליון מניות, זאת לעומת 143 מיליון מניות בסוף שנת 2021. לרוב, כאשר באפט נפטר ממניות שבהם החזיק הרבה בעבר, הוא נוטה למחוק אותם לגמרי מתיק ההשקעות שלו או של החברה, דבר שיתכן שעשה גם עם הבנק האמריקאי.
לדוגמא, בשנים האחרונות מכרה ברקשייר את כל המניות שהחזיקה בכמה בנקים אמריקאים גדולים כמו ג'יי.פי מורגן, גולדמן זאקס GOLDMAN SACHS (סימול: GS) - ב-2020 ובשנה האחרונה באפט גם יצא גם מבנק וולס פארגו WELLS FARGO & CO (סימול: WFC). כל החברות הללו נרכשו בזמנים לא טובים עבור ברקשייר. לצורך העניין, מניית בנק וולס פארגו נסחרת במחיר כפול ממה שנסחרה עבורו בשנת 2020 ושנת 2021.
המשקיעים יסתכלו גם על כמה מחזיקה ברקשייר בחברת התקשורת Paramount Communications PARAMOUNT GLOBAL (סימול: PARA). החברה החזיקה עד כה כ-14% מחברת התקשורת, שהם כ-91 מיליון מניות השוות כ-2 מיליארד דולר.
בנוסף לכך, יתכן וביצעה ברקשייר שינויים באחזקת חברת המשחקים אקטיויז'ן בליזארד ACTIVISION BLIZZARD (סימול: ATVI). החברה הודיעה בעבר כי תירכש על ידי מיקרוסופט תמורת 87 מיליארד דולר, אך עסקה זו מתעכבת כעת בעקבות החלטת ועדת הסחר הפדרלית (FTC) שקבעה כי היא תילחם במכירת החברה למיקרוסופט. אקטיוויז'ן נסחרת כעת סביב ה-75.5 דולר, הרבה מתחת למחיר שמיקרוסופט הציע לה – 95 דולר למניה. ברקשייר החזיקה כ-60 מיליון מניות בסוף הרבעון השלישי, ירידה של כ-8 מיליון מניות שמחזיקה החברה מאז הרבעון השני. החזקתה שווה כעת 4.5 מיליארד דולר.
לסיום, משקיעים רבים יבחנו האם החברה המשיכה להזרים עוד כסף לתוך ענקית הנפט שברון CHEVRON CORP . ברקשייר רכשה מניות בהיקף הקרוב ל-500 מיליון דולר ברבעון השלישי, והחזיקה בכך ב-170 מיליון מניות של שברון, שהיו שוות נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה החולפת כאמור כ-29 מיליארד דולר.
ברקשייר מחזיקה כעת בכ-9% מענקית הנפט, והיא החברה הגדולה ביותר שמחזיקה בה. החזקה של יותר מ-10% תחייב את החברה לחשוף באופן מיידי מכירות ורכישות הקשורות לחברה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
