מדד המחירים ליצרן בארה"ב - טוב מהצפי. ירד בחצי אחוז ל-6.2% בחודש דצמבר
אופטימיות זהירה בכלכלה האמריקאית. מדד המחירים ליצרן ירד בחודש דצמבר ב-0.5%, טוב מהצפי לירידה של 0.1%, ושיפור לעומת עליה של 0.2% בחודש נובמבר. בראייה שנתית מדובר על עליה של 6.2%, טוב מהצפי ל-6.8%, וירידה מ-7.2% בחודש נובמבר.
מדד מחירי הליבה עלה ב-0.1%, בהתאם לצפי, אבל זה מבטא עליה שנתית של 5.5%, טוב מהצפי לעלייה של 5.7%.
מנגד, המכירות הקמעונאיות ירדו ב-1.1%, כאשר הצפי היה לירידה של 0.4% בלבד.
מדד המחירים ליצרן נחשב ככזה שמקדים את מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) ולכן - ירידה במדד הזה עשויה לבשר על המשך התמתנות האינפלציה בארה"ב בחודשים הבאים. זה כמובן נתון שהוא טוב לשווקים, כי הוא לכאורה יאפשר לפד' להאט עוד יותר ואולי לעצור מוקדם מהצפי את קצב העלאות הריבית. עם זאת, כלכלנים מסבירים שהקשר בין מדדי המחירים ליצרן ולצרכן בארה"ב הוא די רופף (בפרט בנתון החודשי) ולכן זה לא בהכרח מנבא מה יקרה גם במדד המחירים לצרכן. מעבר לכך, המדד הנוכחי - ללא מזון ואנרגיה - עלה בהתאם לצפי ב-0.1%, כלומר מבחינת האינפלציה הבסיסית אין כאן הפתעה כלפי מטה של המדד. ועדיין קצב השינוי העתידי שלו יחסית גבוה. וכמובן - הפד מתייחס בעיקר לליבת המחירים, ולא לנתון הזה. כלומר זה עוד מדד רלוונטי במכלול השיקולים של הפד' אבל המשקל שלו יחסית נמוך.
כזכור, האינפלציה בארה"ב המשיכה לרדת גם בחודש נובמבר והיא הגיעה לקצב שנתי של 6.5%, בהתאם לצפי הכלכלנים. המדד ירד בחודש דצמבר ב-0.1%. זה נשמע אולי מינורי, אבל מדובר בירידה החדה ביותר מאז פרוץ מגיפת הקורונה בתחילת שנת 2020. במקביל, מדד הליבה (ללא קטגוריות המזון והאנרגיה) ירד ל-5.7% - בהתאם להערכות. הקצב החודשי עמד על 0.3%, גם כן בהתאם לצפי.
על פי פרוטוקול הפגישה האחרונה של הפד' שפורסם לאחרונה - אף אחד מאנשי הפד' לא מאמין שהריבית תרד בשנה הקרובה. הצפי שלהם הוא להתייצבות. הפד' ירצה להמשיך ולראות בחודשים הבאים את נתוני האינפלציה יורדים (להרחבה).
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת חודש פברואר (ב-1 בחודש) הפד' יקבל את החלטת הריבית הבאה שלו, ובשוק צופים עליית ריבית 'מתונה' של 0.25%, בלבד, וזאת אחרי רצף העלאות הריבית המהירות בשנה האחרונה. כזכור, לפני כחודש העלה הפד' האמריקאי ב-0.5% נוספים לטווח של 4.25%-4.5%, זאת לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75%. הפד' האמריקאי, והעומד בראשו ג'רום פאוול, חוזרים ואומרים שהם "נחושים" לדכא את האינפלציה בכל מחיר, גם אם הכלכלה תיכנס למיתון בעקבות כך. הם מקווים ל"נחיתה רכה" אבל אף אחד לא באמת יכול לשלוט בזה לחלוטין.
כמו שאר חברי הפד', פאוול יודע שהאינפלציה היא דבר מסוכן מאוד. זינוק באינפלציה מכניס את הכלכלה לסחרור של עוד ועוד עליות מחירים, שבעצמן מתדלקות שוב ושוב את האינפלציה (להרחבה על המשמעות ההרסנית של האינפלציה - לחצו כאן). פאוול וכלכלנים נוספים חוזר ומדגיש שאם הוא לא "יהרוג" אותה, היא "תחזור להרוג את הכלכלה" (גם נגיד בנק ישראל אומר זאת). הוא כבר הדגיש בעבר כי המחויבות של הפד' היא להוריד את האינפלציה וכי הבנק מוכן לראות קשיים כלכליים בכדי להשיג את המטרה שלו.
- 2.אטייה 18/01/2023 22:13הגב לתגובה זוהוא מומחה
- 1.כלכלן 18/01/2023 16:31הגב לתגובה זומביאים לדיפלציה בכלכלה שגם ככה הולכת ונחלשת בגלל דמוגרפיה בעייתית. אפילו הורדת ריבית לא תעזור לתקן את הנזק שהם מחוללים לכלכלה.
- עידו 19/01/2023 09:25הגב לתגובה זוועד שזה לא יתמתן, הפד ימשיך "לעבוד"
- מייק1 18/01/2023 17:14הגב לתגובה זומרמזת על ירידת אינדקס האינפלציה העתידי דבר שיגרום לצמצום עלית הריבית בעתיד. דבר שיעודד את שווקי המניות בהמשך.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
