וול סטריט
צילום: Ahmer Kalam, Unsplash

מדד המחירים ליצרן בארה"ב - טוב מהצפי. ירד בחצי אחוז ל-6.2% בחודש דצמבר

מדובר בנתון חשוב לשווקים שכן הוא מקדים את האינפלציה - התקררות מהירה מהצפוי תוכל לסייע לפד' לעצור את העלאות הריבית מהר יותר
נתנאל אריאל | (4)

אופטימיות זהירה בכלכלה האמריקאית. מדד המחירים ליצרן ירד בחודש דצמבר ב-0.5%, טוב מהצפי לירידה של 0.1%, ושיפור לעומת עליה של 0.2% בחודש נובמבר. בראייה שנתית מדובר על עליה של 6.2%, טוב מהצפי ל-6.8%, וירידה מ-7.2% בחודש נובמבר. 

מדד מחירי הליבה עלה ב-0.1%, בהתאם לצפי, אבל זה מבטא עליה שנתית של 5.5%, טוב מהצפי לעלייה של 5.7%. 

מנגד, המכירות הקמעונאיות ירדו ב-1.1%, כאשר הצפי היה לירידה של 0.4% בלבד. 

מדד המחירים ליצרן נחשב ככזה שמקדים את מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) ולכן - ירידה במדד הזה עשויה לבשר על המשך התמתנות האינפלציה בארה"ב בחודשים הבאים. זה כמובן נתון שהוא טוב לשווקים, כי הוא לכאורה יאפשר לפד' להאט עוד יותר ואולי לעצור מוקדם מהצפי את קצב העלאות הריבית. עם זאת, כלכלנים מסבירים שהקשר בין מדדי המחירים ליצרן ולצרכן בארה"ב הוא די רופף (בפרט בנתון החודשי) ולכן זה לא בהכרח מנבא מה יקרה גם במדד המחירים לצרכן. מעבר לכך, המדד הנוכחי - ללא מזון ואנרגיה - עלה בהתאם לצפי ב-0.1%, כלומר מבחינת האינפלציה הבסיסית אין כאן הפתעה כלפי מטה של המדד. ועדיין קצב השינוי העתידי שלו יחסית גבוה. וכמובן - הפד מתייחס בעיקר לליבת המחירים, ולא לנתון הזה. כלומר זה עוד מדד רלוונטי במכלול השיקולים של הפד' אבל המשקל שלו יחסית נמוך.

כזכור, האינפלציה בארה"ב המשיכה לרדת גם בחודש נובמבר והיא הגיעה לקצב שנתי של 6.5%, בהתאם לצפי הכלכלנים. המדד ירד בחודש דצמבר ב-0.1%. זה נשמע אולי מינורי, אבל מדובר בירידה החדה ביותר מאז פרוץ מגיפת הקורונה בתחילת שנת 2020. במקביל, מדד הליבה (ללא קטגוריות המזון והאנרגיה) ירד ל-5.7% - בהתאם להערכות. הקצב החודשי עמד על 0.3%, גם כן בהתאם לצפי.

על פי פרוטוקול הפגישה האחרונה של הפד' שפורסם לאחרונה - אף אחד מאנשי הפד' לא מאמין שהריבית תרד בשנה הקרובה. הצפי שלהם הוא להתייצבות. הפד' ירצה להמשיך ולראות בחודשים הבאים את נתוני האינפלציה יורדים (להרחבה). 

בתחילת חודש פברואר (ב-1 בחודש) הפד' יקבל את החלטת הריבית הבאה שלו, ובשוק צופים עליית ריבית 'מתונה' של 0.25%, בלבד, וזאת אחרי רצף העלאות הריבית המהירות בשנה האחרונה. כזכור, לפני כחודש העלה הפד' האמריקאי ב-0.5% נוספים לטווח של 4.25%-4.5%, זאת לאחר ארבע העלאות רצופות ואגרסיביות של 0.75%. הפד' האמריקאי, והעומד בראשו ג'רום פאוול, חוזרים ואומרים שהם "נחושים" לדכא את האינפלציה בכל מחיר, גם אם הכלכלה תיכנס למיתון בעקבות כך. הם מקווים ל"נחיתה רכה" אבל אף אחד לא באמת יכול לשלוט בזה לחלוטין.

כמו שאר חברי הפד', פאוול יודע שהאינפלציה היא דבר מסוכן מאוד. זינוק באינפלציה מכניס את הכלכלה לסחרור של עוד ועוד עליות מחירים, שבעצמן מתדלקות שוב ושוב את האינפלציה (להרחבה על המשמעות ההרסנית של האינפלציה - לחצו כאן). פאוול וכלכלנים נוספים חוזר ומדגיש שאם הוא לא "יהרוג" אותה, היא "תחזור להרוג את הכלכלה" (גם נגיד בנק ישראל אומר זאת). הוא כבר הדגיש בעבר כי המחויבות של הפד' היא להוריד את האינפלציה וכי הבנק מוכן לראות קשיים כלכליים בכדי להשיג את המטרה שלו.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אטייה 18/01/2023 22:13
    הגב לתגובה זו
    הוא מומחה
  • 1.
    כלכלן 18/01/2023 16:31
    הגב לתגובה זו
    מביאים לדיפלציה בכלכלה שגם ככה הולכת ונחלשת בגלל דמוגרפיה בעייתית. אפילו הורדת ריבית לא תעזור לתקן את הנזק שהם מחוללים לכלכלה.
  • עידו 19/01/2023 09:25
    הגב לתגובה זו
    ועד שזה לא יתמתן, הפד ימשיך "לעבוד"
  • מייק1 18/01/2023 17:14
    הגב לתגובה זו
    מרמזת על ירידת אינדקס האינפלציה העתידי דבר שיגרום לצמצום עלית הריבית בעתיד. דבר שיעודד את שווקי המניות בהמשך.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.