משרדי מיקרוסופט
צילום: pixbay

מיקרוסופט תפטר אלפי עובדים: "המצב בענף ממשיך להחמיר"

על פי הערכות, תפטר 11 אלף עובדים - כ-5% מכוח העבודה שלה. כזכור, הרבעונים האחרונים הצביעו על ירידה בשוק המחשבים הניידים. זה פגע במכירות של תוכנת החלונות ומוצרים נוספים. גם בישראל המצב לא מזהיר: על פי ההערכות, פוטרו כבר 12 אלף עובדים  
איציק יצחקי | (3)

חברת מיקרוסופט MICROSOFT מתכננת לקצץ אלפי משרות, חלקן בחטיבת משאבי אנוש והנדסה. הפיטורים הצפויים מתווספים למגמה של חברות כמו פייסבוק ואמזון, שהכריזו גם הן על צמצומים בתגובה להאטה בביקוש וציפיות למיתון גלובלי.

המהלך של מיקרוסופט עשוי להיות צעד נוסף מתוך המגמה של חברות הטכנולוגיה לקצץ השנה. "במאקרו, סבב פיטורים נוסף במיקרוסופט מצביע על כך שהמצב ממשיך להחמיר", אמר אנליסט מורנינגסטאר, דן רומנוף. על פי דיווחים אחרים, מיקרוסופט תקצץ כ-5% מכוח העבודה שלה - 11,000 עובדים. בכל מקרה, על פי כל הדיווחים, נראה שמדובר יהיה בקיצוצים גדולים יחסית לסבבים קודמים.

לחברה 221,000 עובדים במשרה מלאה, כולל 122,000 עובדים בארצות הברית. הרבעונים האחרונים הצביעו על ירידה בשוק המחשבים הניידים. זה פגע במכירות של תוכנת החלונות ומוצרים נוספים והוביל את החברה להחלטה לצמצם.

בחודש יולי השנה דווח כי החברה החליטה לצמצם מספר תפקידים ובאוקטובר דווח על פיטורי כאלף עובדים, במספר חטיבות. המניה עלתה אתמול ב-0.5%.

מה קורה בהייטק הישראל? גם יוניטי ופאגאיה מפטרות

גם בהייטק הישראלי המצב לא מזהיר. בהמשך לצמצומים, אתמול התברר כי מנכ"ל חברת המשחקים והאפליקציות יוניטי, שרכשה לאחרונה את איירון סורס, הודיע לעובדים על מהלך לפיטורים 284 עובדים בהמשך ל-225 עובדים שפוטרו לפני חצי שנה. גם חברת פאגאיה מפטרת עובדים: היא הודיעה על פיטורי 120-130 עובדים בישראל ובארה"ב. על פי ההערכות, הקיצוצים בהייטק הובילו לפיטורי 12 אלף עובדים.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    "אין מיתון" אבל יש פיטורים ועליית מחירים וריבית עולה .. (ל"ת)
    העיקר ש"אין מיתון" 18/01/2023 11:41
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עושים מיתון בטוח (ל"ת)
    נתניהו 18/01/2023 09:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אמאזון פיטרה מחסנאים .. כתב פח. אין עורך?? (ל"ת)
    כלכלן 18/01/2023 08:44
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.