יצרנית הרכב החשמלי NIO מורידה תחזית - זה לא טוב לטסלה, שתי המניות נופלות
מניית יצרנית הרכב החשמלי ניאו NIO INC נופלת ב-7% במסחר המוקדם בוול סטריט לאחר שאמרה שהיא מקצצת את תחזית המסירה שלה לרבעון הרביעי על רקע הרוחות הנגדיות של סין. NIO הודיעה כי היא צופה כעת לספק 38,500-39,500 כלי רכב ברבעון הרביעי של 2022, ירידה מהציפיות הקודמות של 43,000 עד 48,000 כלי רכב.
"בדצמבר 2022, החברה התמודדה עם אתגרים במשלוחים ובייצור, יחד עם אילוצי שרשרת אספקה מסוימים, שנגרמו מהתפרצות גרסה של נגיף האומיקרון בערים הגדולות בסין", אמרה החברה.
NIO היא לא חברת הרכב החשמלי היחידה שמתמודדת עם רוחות הנגד המגיעות מסין. מניית טסלה TESLA INC יורדת גם במסחר המוקדם ב-6%. על פי דיווח של רויטרס, טסלה מתכננת להפעיל לוח זמנים בעל ייצור מופחת במפעל שלה בשנחאי בינואר. החדשות מגיעות לאחר שמספר דיווחים מסוף השבוע לפיהם החברה משעה לשבוע את הייצור במפעל שלה בשנחאי.
אנליסטים שונים נשמעו מודאגים בכל הקשור לכושר הייצור והביקוש של טסלה. האנליסט של וודבוש, דן איבס, שמדרג את המניה ב-Outperform, הוריד את מחיר היעד שלו מ-250 דולר ל-175 דולר בשבוע שעבר. "אנו מאמינים שיחידות האספקה של 4Q נמצאות כעת בטווח של 410,000-415,000 מההערכה הקודמת שלנו של 450,000 ומתחת למספרי שמעריך השוק בטווח של כ-435 אלף", כתב איבס. "המציאות היא שאחרי סביבת ביקוש של סיפור סינדרלה, מאז 2018 טסלה מתמודדת עם כמה רוחות נגד תחרותיות רציניות בסביבת המאקרו ולחברה ספציפית שכן מכוניות חשמליות מתחרות מתחילות להופיע בשנת 2023 הן בארה"ב והן בסין".
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- דאונסייד של 19% - בגולדמן זאקס מורידים המלצה ל-NIO
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה יצאה בשבוע שעבר במבצע סוף שנה על הרכבים שלה. חברת הרכבים החשמליים מאפשרת ללקוחות לרכוש את דגם ה-3 החדש או דגם ה-Y עד ה-31 לחודש בהנחה של 7,500 דולר. מניית טסלה נסחרת כיום לפי שווי שווק של פחות מ-400 מיליארד דולר וחזרה שנתיים אחורה מבחינת שווי השוק שלה.
טסלה גם צפויה לעצור גיוסים ותפטר עובדים ברבעון הבא. מדובר על גל פיטורים נוסף בחברה, לאחר שלפני חצי שנה החברה החליטה לפטר 10% מהעובדים. מנגד, טסלה אמורה לגייס עובדים למפעלים החדשים שפתחה.
האנליסטים בינתיים חותכים את מחיר היעד הממוצע של מניית טסלה וזה עומד כעת על 250 דולר למניה, ירידה של יותר מ-40 דולר למניה מאז השלים מאסק את רכישת טוויטר בחודש אוקטובר. יעדי מחירי האנליסטים הגיעו לשיא באפריל של 340 דולר למניה. מחיר המניה בכל מקרה עומד כעת על 123 דולר למניה (ויירד היום ל-117 דולר).
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מייסד ומנכ"ל טסלה אלון מאסק מכר בשנה האחרונה מניות טסלה בהיקף של 39 מיליארד דולר (3.9 מיליארד דולר רק לאחרונה). עם זאת, הוא התחייב אחרי המכירה שלא ימכור יותר מניות בשנה - שנה וחצי האחרונות. האם הוא יעמוד בכך? ימים יגידו.
- 3.עמירם זקין 28/12/2022 05:21הגב לתגובה זולזכותו של אלון מאסק עומדת הראשוניות וההצלחה המדהימה בהסטת ענף הרכב העולמי לייצור מכוניות חשמליות. מרגע זה יתרונותיה הריאלית של חברת טסלה הולכות ויורדות. תשתיות מבוססות וצוותי פיתוח וייצור אצל גדולות יצרני הרכב בעולם עוסקים באותו הנושא - רכב חשמלי - היתרון היחסי של טסלה נמחק ובסופו של יום תגיע לשווי שוק אמיתי שמחשב את נכסיה הפיזיים. זמן למכור ולהשאר עם נוסטלגיה והערכה לאיש שעשה זאת (אבל לשמור את הכסף בכיס).
- 2.Bond James Bond 27/12/2022 17:47הגב לתגובה זוכל שנה שנת שיא בשורה העליונה ובעיקר התחתונה
- 1.החיים 27/12/2022 15:29הגב לתגובה זונמשיך להיות מופתעים כשתמשיך לרדת לשווי של יצרנית רכב טובה חלומות נמוגים כשהריבית עולה וצריך הרבה מזל כדי להצליח להצדיק בעתיד שווי חברה כמו השווי הנוכחי
- רציונאלי 27/12/2022 19:08הגב לתגובה זוהכי קל לבא להפריח נאד ולברוח מה מי למה כמה זורקים כותרת- תדבר תסביר תהייה רציונאלי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
