טסלה
צילום: Pixabay

יצרנית הרכב החשמלי NIO מורידה תחזית - זה לא טוב לטסלה, שתי המניות נופלות

חברת NIO מקצצת את צפי מסירת הרכבים החשמליים שלה לרבעון הרביעי ומשפיעה כל הסקטור; מניית טסלה תצלול היום לשווי שוק של 360 מיליארד דולר בלבד (אחרי שנסחרה בשווי של 1.4 טריליון)
דור עצמון | (4)

מניית יצרנית הרכב החשמלי ניאו NIO INC נופלת ב-7% במסחר המוקדם בוול סטריט לאחר שאמרה שהיא מקצצת את תחזית המסירה שלה לרבעון הרביעי על רקע הרוחות הנגדיות של סין. NIO הודיעה כי היא צופה כעת לספק 38,500-39,500 כלי רכב ברבעון הרביעי של 2022, ירידה מהציפיות הקודמות של 43,000 עד 48,000 כלי רכב.

"בדצמבר 2022, החברה התמודדה עם אתגרים במשלוחים ובייצור, יחד עם אילוצי שרשרת אספקה מסוימים, שנגרמו מהתפרצות גרסה של נגיף האומיקרון בערים הגדולות בסין", אמרה החברה.

NIO היא לא חברת הרכב החשמלי היחידה שמתמודדת עם רוחות הנגד המגיעות מסין. מניית טסלה TESLA INC יורדת גם במסחר המוקדם ב-6%. על פי דיווח של רויטרס, טסלה מתכננת להפעיל לוח זמנים בעל ייצור מופחת במפעל שלה בשנחאי בינואר. החדשות מגיעות לאחר שמספר דיווחים מסוף השבוע לפיהם החברה משעה לשבוע את הייצור במפעל שלה בשנחאי.

אנליסטים שונים נשמעו מודאגים בכל הקשור לכושר הייצור והביקוש של טסלה. האנליסט של וודבוש, דן איבס, שמדרג את המניה ב-Outperform, הוריד את מחיר היעד שלו מ-250 דולר ל-175 דולר בשבוע שעבר. "אנו מאמינים שיחידות האספקה של 4Q נמצאות כעת בטווח של 410,000-415,000 מההערכה הקודמת שלנו של 450,000 ומתחת למספרי שמעריך השוק בטווח של כ-435 אלף", כתב איבס. "המציאות היא שאחרי סביבת ביקוש של סיפור סינדרלה, מאז 2018 טסלה מתמודדת עם כמה רוחות נגד תחרותיות רציניות בסביבת המאקרו ולחברה ספציפית שכן מכוניות חשמליות מתחרות מתחילות להופיע בשנת 2023 הן בארה"ב והן בסין".

טסלה יצאה בשבוע שעבר במבצע סוף שנה על הרכבים שלה. חברת הרכבים החשמליים מאפשרת ללקוחות לרכוש את דגם ה-3 החדש או דגם ה-Y עד ה-31 לחודש בהנחה של 7,500 דולר. מניית טסלה נסחרת כיום לפי שווי שווק של פחות מ-400 מיליארד דולר וחזרה שנתיים אחורה מבחינת שווי השוק שלה. 

טסלה גם צפויה לעצור גיוסים ותפטר עובדים ברבעון הבא. מדובר על גל פיטורים נוסף בחברה, לאחר שלפני חצי שנה החברה החליטה לפטר 10% מהעובדים. מנגד, טסלה אמורה לגייס עובדים למפעלים החדשים שפתחה.

האנליסטים בינתיים חותכים את מחיר היעד הממוצע של מניית טסלה וזה עומד כעת על 250 דולר למניה, ירידה של יותר מ-40 דולר למניה מאז השלים מאסק את רכישת טוויטר בחודש אוקטובר. יעדי מחירי האנליסטים הגיעו לשיא באפריל של 340 דולר למניה. מחיר המניה בכל מקרה עומד כעת על 123 דולר למניה (ויירד היום ל-117 דולר).

קיראו עוד ב"גלובל"

מייסד ומנכ"ל טסלה אלון מאסק מכר בשנה האחרונה מניות טסלה בהיקף של 39 מיליארד דולר (3.9 מיליארד דולר רק לאחרונה). עם זאת, הוא התחייב אחרי המכירה שלא ימכור יותר מניות בשנה - שנה וחצי האחרונות. האם הוא יעמוד בכך? ימים יגידו.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עמירם זקין 28/12/2022 05:21
    הגב לתגובה זו
    לזכותו של אלון מאסק עומדת הראשוניות וההצלחה המדהימה בהסטת ענף הרכב העולמי לייצור מכוניות חשמליות. מרגע זה יתרונותיה הריאלית של חברת טסלה הולכות ויורדות. תשתיות מבוססות וצוותי פיתוח וייצור אצל גדולות יצרני הרכב בעולם עוסקים באותו הנושא - רכב חשמלי - היתרון היחסי של טסלה נמחק ובסופו של יום תגיע לשווי שוק אמיתי שמחשב את נכסיה הפיזיים. זמן למכור ולהשאר עם נוסטלגיה והערכה לאיש שעשה זאת (אבל לשמור את הכסף בכיס).
  • 2.
    Bond James Bond 27/12/2022 17:47
    הגב לתגובה זו
    כל שנה שנת שיא בשורה העליונה ובעיקר התחתונה
  • 1.
    החיים 27/12/2022 15:29
    הגב לתגובה זו
    נמשיך להיות מופתעים כשתמשיך לרדת לשווי של יצרנית רכב טובה חלומות נמוגים כשהריבית עולה וצריך הרבה מזל כדי להצליח להצדיק בעתיד שווי חברה כמו השווי הנוכחי
  • רציונאלי 27/12/2022 19:08
    הגב לתגובה זו
    הכי קל לבא להפריח נאד ולברוח מה מי למה כמה זורקים כותרת- תדבר תסביר תהייה רציונאלי
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.