רכבים חשמליים גנרל מוטורס
צילום: פייסבוק

כמה מהרכבים שיימכרו ב-2030 יהיו חשמליים? האינפלציה משפיעה גם על זה

אם לפני שנה מנהלים צפו ש-65% מכלל כלי הרכב שיימכרו בארה"ב יהיו חשמליים, היום הם כבר מדברים אחרת. וגם - כמה מהם בטוחים שגם אפל תהיה יצרנית מובילה בתחום?
נתנאל אריאל | (1)

אם חשבתם שאימוץ הרכבים החשמליים יקרה מהר יותר - תחשבו שוב. 900 בכירים בתעשייה נשמעים היום הרבה פחות בטוחים מאשר לפני שנה ביחס לקצב כניסת כלי הרכב החשמליים. לפני שנה, הם האמינו שעד שנת 2030 לפחות 65% מכלי הרכב החדשים שנמכרים בארה"ב יהיו כלי רכב חשמליים. היום, שנה אחרי, שנה של ירידות בשווקים ועלייה חדה באינפלציה - הם צופים שיהיה מדובר על 35% מכלי הרכב, נפילה די מרשימה בהתייחס לכך שמדובר על תחזית לעוד 7 שנים קדימה. לא מחר או בעוד שנה, כלומר הם לפחות לכאורה היו אמורים לקחת בחשבון שמדובר על פרק זמן משמעותי  שבו הכלכלה העולמית כבר אמורה להתאושש במידה זו או אחרת, גם אם בשנה הבאה יהיה מיתון. אבל זה לא קורה, הפסימיות שיש כעת בשווקים משפיעה עליהם וגורמת להם לחתוך בחדות את התחזיות.

לא מיותר לציין שהמספר החדש הוא הרבה מתחת היעד של 50% שהציב הממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הסקר החדש משקף את החשש מהעלות הגבוהה של חומרי הגלם לייצור כלי רכב חשמליים, במקביל כמובן לבעיות שנובעות מהריבית והאינפלציה. מדובר על סקר שנתי של פירמת רואי החשבון KPNG. ביחס לאחוז של מכירת כלי הרכב בעולם ב-2030, הם צופים כעת טווח של 10% עד 40% מכלל המכירות, בעוד בשנה שעברה הם צפו 20% עד 70%.

ומה לגבי השנה הקרובה? 76% מהבכירים סבורים שהעסקים שלהם ייפגעו. בארה"ב החשש עולה ל-84%. לגבי השנים הבאות הם אופטימיים יותר - 83% מהם "בטוחים" שהרווחים יהיו גבוהים יותר בחמש השנים הבאות - לעומת 53% בשנה שעברה. בארה"ב, 82% מהמנהלים אמרו שהם "בטוחים" בצמיחה ברווחים בחמש השנים הקרובות, לעומת 67% ב-2021.

אפל תיכנס למירוץ ותהיה גם יצרנית כלי רכב חשמליים?

באופן לא מפתיע, המנהלים שוריים ביותר על טסלה שנמצאת במקום הראשון עם 233 קולות (שומרת על המיקום בצמרת. עם זאת, מדובר בירידה משמעותית לעומת 418 בשנה שעברה). במקום השני אאודי עם 206 קולות (לא הופיעה ב-10 הגדולות בשנה שעברה), השלישית היא BMW עם 196 קולות (ירידה לעומת 238 בשנה שעברה. ירידה במיקום לעומת 2 בשנה שעברה).

מי שמזנקת למקום הרביעי היא אפל, יצרנית האייפונים והמחשבים, שעל פי השמועות מפתחת רכב כבר שנים. אפל לא מאשרת בינתיים שהיא נכנסת לתחום, אבל 133 מנהלים בכירים בטוחים שהיא תהיה שם ובגדול (לעומת 91 בשנה שעברה, מקום 8). ייתכן שהסיבה להייפ סביב אפל היא שילוב של המותג שלה, הניסיון בייצור המוני ואולי בעיקר - פוקסקון, שמייצרת כיום את מכשירי האייפון של אפל ונכנסה לאחרונה לתעשיית הרכב. היא בונה טנדר חשמלי באוהיו.

אחרי אפל ברשימה: פורד, הונדה, BYD שמוחזקת ע"י וורן באפט ומייצרת נכון להיום הכי הרבה כלי רכב חשמליים - יותר מפי 2 מטסלה. בהמשך, יונדאי, מרצדס, טויוטה, באידו ופיסקר.

מעניין לציין כי המנהלים לא נותנים קרדיט לג'נרל מוטורס. אף אחד מהמותגים שלה לא נכנס ל-12 המקומות הראשונים, זאת למרות שיצרנית הרכב השקיעה מיליארדי דולרים בטכנולוגיות והיא נכנסת בצורה חזקה לתחום, עם יעדי מכירות עד 2035.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

"עדיין יש תחושה של אופטימיות לטווח ארוך, ובכל זאת, והכי חשוב, יש תחושה של ריאליזם בטווח הקרוב. אתה רואה את הריאליזם הזה לאורך כל הסקר", אמר גארי סילברג, ראש תחום הרכב העולמי של KPMG. "אתה יכול להיות אופטימי לטווח ארוך, אבל בטווח הקרוב, אתה צריך להיות מאוד מציאותי. זה כבר לא קשתות ופרפרים ואופוריה - זה המשחק".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק מראה מה רמת ההבנה של ה "בכירים" האלה (ל"ת)
    יי 21/12/2022 11:14
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.