רכבים חשמליים גנרל מוטורס
צילום: פייסבוק

כמה מהרכבים שיימכרו ב-2030 יהיו חשמליים? האינפלציה משפיעה גם על זה

אם לפני שנה מנהלים צפו ש-65% מכלל כלי הרכב שיימכרו בארה"ב יהיו חשמליים, היום הם כבר מדברים אחרת. וגם - כמה מהם בטוחים שגם אפל תהיה יצרנית מובילה בתחום?
נתנאל אריאל | (1)

אם חשבתם שאימוץ הרכבים החשמליים יקרה מהר יותר - תחשבו שוב. 900 בכירים בתעשייה נשמעים היום הרבה פחות בטוחים מאשר לפני שנה ביחס לקצב כניסת כלי הרכב החשמליים. לפני שנה, הם האמינו שעד שנת 2030 לפחות 65% מכלי הרכב החדשים שנמכרים בארה"ב יהיו כלי רכב חשמליים. היום, שנה אחרי, שנה של ירידות בשווקים ועלייה חדה באינפלציה - הם צופים שיהיה מדובר על 35% מכלי הרכב, נפילה די מרשימה בהתייחס לכך שמדובר על תחזית לעוד 7 שנים קדימה. לא מחר או בעוד שנה, כלומר הם לפחות לכאורה היו אמורים לקחת בחשבון שמדובר על פרק זמן משמעותי  שבו הכלכלה העולמית כבר אמורה להתאושש במידה זו או אחרת, גם אם בשנה הבאה יהיה מיתון. אבל זה לא קורה, הפסימיות שיש כעת בשווקים משפיעה עליהם וגורמת להם לחתוך בחדות את התחזיות.

לא מיותר לציין שהמספר החדש הוא הרבה מתחת היעד של 50% שהציב הממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. הסקר החדש משקף את החשש מהעלות הגבוהה של חומרי הגלם לייצור כלי רכב חשמליים, במקביל כמובן לבעיות שנובעות מהריבית והאינפלציה. מדובר על סקר שנתי של פירמת רואי החשבון KPNG. ביחס לאחוז של מכירת כלי הרכב בעולם ב-2030, הם צופים כעת טווח של 10% עד 40% מכלל המכירות, בעוד בשנה שעברה הם צפו 20% עד 70%.

ומה לגבי השנה הקרובה? 76% מהבכירים סבורים שהעסקים שלהם ייפגעו. בארה"ב החשש עולה ל-84%. לגבי השנים הבאות הם אופטימיים יותר - 83% מהם "בטוחים" שהרווחים יהיו גבוהים יותר בחמש השנים הבאות - לעומת 53% בשנה שעברה. בארה"ב, 82% מהמנהלים אמרו שהם "בטוחים" בצמיחה ברווחים בחמש השנים הקרובות, לעומת 67% ב-2021.

אפל תיכנס למירוץ ותהיה גם יצרנית כלי רכב חשמליים?

באופן לא מפתיע, המנהלים שוריים ביותר על טסלה שנמצאת במקום הראשון עם 233 קולות (שומרת על המיקום בצמרת. עם זאת, מדובר בירידה משמעותית לעומת 418 בשנה שעברה). במקום השני אאודי עם 206 קולות (לא הופיעה ב-10 הגדולות בשנה שעברה), השלישית היא BMW עם 196 קולות (ירידה לעומת 238 בשנה שעברה. ירידה במיקום לעומת 2 בשנה שעברה).

מי שמזנקת למקום הרביעי היא אפל, יצרנית האייפונים והמחשבים, שעל פי השמועות מפתחת רכב כבר שנים. אפל לא מאשרת בינתיים שהיא נכנסת לתחום, אבל 133 מנהלים בכירים בטוחים שהיא תהיה שם ובגדול (לעומת 91 בשנה שעברה, מקום 8). ייתכן שהסיבה להייפ סביב אפל היא שילוב של המותג שלה, הניסיון בייצור המוני ואולי בעיקר - פוקסקון, שמייצרת כיום את מכשירי האייפון של אפל ונכנסה לאחרונה לתעשיית הרכב. היא בונה טנדר חשמלי באוהיו.

אחרי אפל ברשימה: פורד, הונדה, BYD שמוחזקת ע"י וורן באפט ומייצרת נכון להיום הכי הרבה כלי רכב חשמליים - יותר מפי 2 מטסלה. בהמשך, יונדאי, מרצדס, טויוטה, באידו ופיסקר.

מעניין לציין כי המנהלים לא נותנים קרדיט לג'נרל מוטורס. אף אחד מהמותגים שלה לא נכנס ל-12 המקומות הראשונים, זאת למרות שיצרנית הרכב השקיעה מיליארדי דולרים בטכנולוגיות והיא נכנסת בצורה חזקה לתחום, עם יעדי מכירות עד 2035.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

"עדיין יש תחושה של אופטימיות לטווח ארוך, ובכל זאת, והכי חשוב, יש תחושה של ריאליזם בטווח הקרוב. אתה רואה את הריאליזם הזה לאורך כל הסקר", אמר גארי סילברג, ראש תחום הרכב העולמי של KPMG. "אתה יכול להיות אופטימי לטווח ארוך, אבל בטווח הקרוב, אתה צריך להיות מאוד מציאותי. זה כבר לא קשתות ופרפרים ואופוריה - זה המשחק".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק מראה מה רמת ההבנה של ה "בכירים" האלה (ל"ת)
    יי 21/12/2022 11:14
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.