מטא תיקנס ב-11.8 מיליארד דולר על הפרת חוקי ההגבלים העסקיים?
האיחוד האירופי הוצי לחברת האם של מטא META PLATFORMS רשימה של התנגדויות לגבי עסקי המודעות המקוונות שלה, Facebook Marketplace. הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, אמרה כי החברה הפרה את כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי על ידי עיוות התחרות בשווקים בתחום המודעות מקוונות. הנציבות התייחסה לצירוף של מטא לשירות Facebook Marketplace, המאפשר למשתמשים לרשום פריטים למכירה, באמצעות הרשת החברתית שלה, פייסבוק. הנציבות אמרה שהיא מודאגת שההסדר הזה מעניק ל-Facebook Marketplace "יתרון הפצה משמעותי שמתחרים לא יכולים להשתוות אליו".
מרגרת' וסטגר, סגנית נשיא הנציבות האחראית על מדיניות התחרות, אמרה כי הקשר של פייסבוק עם Marketplace לא מותיר ברירה למשתמשים "אלא לקבל גישה ל-Facebook Marketplace". היא הוסיפה כי "אנו מודאגים מכך שמטא הטילה תנאי מסחר לא הוגנים, המאפשרים לה להשתמש בנתונים על תחרות שירותי פרסומות באינטרנט. אם יאושרו, השיטות של מטא תהיינה בלתי חוקיות לפי כללי התחרות שלנו".
טים לאמב, ראש תחרות EMEA במטא אמר כי "הטענות של הנציבות האירופית חסרות בסיס. נמשיך לעבוד עם רשויות רגולטוריות כדי להוכיח שהחדשנות במוצר שלנו היא פרו-צרכנית ופרו-תחרותית". הנציבות שפתחה בחקירה נגד מטא ביוני 2021, בוחנת "התנהגות אנטי-תחרותית אפשרית של פייסבוק".
עם זאת, אם לאחר שהחברה תציג את כתב ההגנה שלה, הנציבות עדיין תמצא ראיות מספקות להפרה, היא עלולה לעמוד בפני שינויים פוטנציאליים בשיטות העסקיות שלה או קנס של עד 10% מההכנסה השנתית העולמית. עבור מטא, שהרוויחה 117.92 מיליארד דולר בהכנסות שנתיות ב-2021, המשמעות עשויה להיות קנס בשווי של עד 11.8 מיליארד דולר. אם אכן תיקנס החברה, זה עלול להיות אחד מהכשלונות הגדולים ביותר עבורה, בזמן שהיא מתמודדת עם לחץ מצד המשקיעים. מחיר מניית החברה ירד השנה ביותר מ-65% על רקע צניחה רחבה יותר במניות הטכנולוגיה.
- ארה״ב וקטאר נגד אירופה: חוק הקיימות החדש יוביל להפסקת מסחר וסנקציות
- גוצ'י תשלם מעל ל-100 מיליון אירו לאיחוד האירופי - קנס על תיאום מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בד בבד, פתחה היום הנציבות האירופית חקירה על שותפות בין מטא וגוגל, לאחר שנחשדו כי פגעו בתחרות בטכנולוגיית הפרסום. "לאחר הערכה מדוקדקת של כל הראיות הרלוונטיות, לרבות מידע שהתקבל מגוגל, מטא וחברות אחרות הפעילות במגזר הטכנולוגי, הנציבות הגיעה למסקנה שהעדויות לא מאשרות את חששותיה הראשוניים ולכן החליטה לסגור את חקירתה", אמרה הנציבות.
- 2.ביידן הוא אפס הוא מרשה לאירופאים לפגוע בחברות אמריקאיות ולא מגן עליהן ביידן הוא לא אמריקאי הוא לא מגןנעל האינטרסים של ארה"ב! (ל"ת)אמנון 20/12/2022 10:39הגב לתגובה זו
- 1.אלמוד 20/12/2022 10:36הגב לתגובה זוארה"ב צריכה לאיים עליהם בסנקציות הם כל הזמן מטילים קנסות ענק לא תמיד מוצדקים על חברות אמריקאיות, זה כסף קל בשבילם ככה האירופאים מתעשרים מעבודה של אחרים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
