האם למודרנה יש גם יכולת לרפא את הסרטן? תוצאות טובות בשלב שני של הניסויים בסרטן עור
חברת מודרנה MODERNA שמוכרת בזכות חיסוני הקורונה מדווחת על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 2 שהיא מובילה יחד עם חברת התרופות מארק MERCK & COMPANY בנוגע לתרופה לטיפול בסרטן העור. תוצאות הניסוי הראו שחיסון של מודרנה פלוס תרופת הקוטרנה של מארק הראו שיפור במצבם של 44% מהמטופלים יחסית לקבוצת הביקורת שהתממשה רק בתרופה של מארק (קוטרנה).
הניסוי נערך על 157 משתתפים שנמצאים במצב סופני שנשאר להם, על פי ההערכה, עד שנה לחיות, הקבוצה חולקה לשתי קבוצות: אחת טופלה עם התרופה של מארק בלבד ואחת טופלה עם התרופה של מארק פלוס החיסון של מודרנה.
החיסון של מודרנה מבוסס על MRna (אותו טכנולוגיה שהשתמשה בחיסונים נגד הקורונה גם של פייזר וגם של מודרנה) כאשר החיסון מכיל קידוד גנטי שעוזר לגוף ליצור את החלבונים הדרושים בשביל להיאבק במחלה/הנגיף. מודרנה הצליחה לטענתה להתאים את הקידוד הגנטי נגד סרטן המנולמה (סרטן העור) ולהביא לנסיגה של המחלה, החברה מצפה להתחיל את הניסוי בשלב השלישי בשנה הבאה. הניסוי בשלב הבא יכלול מגוון רחב וגדול של משתתפים אשר יקבלו את הזריקה והתרופהבשלב הבא, ינותחו ויבוקרו התוצאות כשבמקביל יש כמובן גם קבוצת ביקורת.
רק אחרי שהתוצאות יעברו את הביקורת, החברה יכולה להגיש אישור ל-FDA שיבדוק את הבטיחות של החיסון. מודרנה מעורבת בעוד כמה ניסויים כמו חיסון כולל נגד השפעת וחיסון נגד סוגי שונים של סרטן .מנכ"ל החברה סטפן בנסל אמר על רקע תוצאות הניסוי: "התוצאות היום מעודדות מאוד את תחום הטיפול בסרטן. mRNA היה עבור קוביד-19, וכעת, לראשונה אי פעם, הוכחנו את הפוטנציאל של mRNA להשפיע על התוצאות בניסוי קליני במלנומה".
- מזנקת 420% - מה הסיבה ומה קורה לרוב אחרי זינוקים
- סערה בארה"ב: קנדי פיטר את כל חברי ועדת החיסונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנסל הוסיף - "נתחיל במחקרים נוספים במלנומה ובצורות אחרות של סרטן במטרה להביא טיפולים מותאמים אישית לסרטן לחולים. אנו מצפים לפרסם את מערך הנתונים המלא ולשתף את התוצאות בכנס רפואי אונקולוגי קרוב, כמו גם עם רשויות הבריאות". ד"ר דין ילי, נשיא מעבדות המחקר של מרק אמר: "במהלך שש השנים האחרונות, הצוותים שלנו עבדו בשיתוף פעולה הדוק ושילבו את המומחיות שלנו בהתאמה ב-mRNA ובאימונו-אונקולוגיה תוך התמקדות בשיפור התוצאות עבור חולי סרטן. אנו מצפים לקדם תוכנית זו לשלב הבא של הפיתוח".
מפרוץ הקורונה ועד חודש מרץ מכר בנסל מניות בהיקף של יותר מ-400 מיליון דולר והפך (ביחד עם יתר המניות שלו) למיליארדר. כמובן שהעיתוי של המנכ"ל היה טוב מאוד, שכן מינואר 2020 עד שנה לאחר מכן, מניית החברה עלתה ב-2,000% לשווי של יותר מ-450 דולר למניה. עם היעלמותו של נגיף הקורונה והירידה במספר המתחסנים החלה המניה של החברה לרדת ובאוקטובר הגיעה לשפל שנתי של כ-115 דולר למניה - 70% מהשיא. המניה של מודרנה נסחרת כעת במחיר של 198 דולר למניה, מה שמעניק לחברה שווי של 76 מיליארד דולר.
המניה של החברה ירדה בצורה חדה לאחר שחרור הדוחות האחרונים שלה, כאשר פספסה את צפי האנליסטים הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה. ההכנסות ברבעון האחרון הסתכמו ב-3.36 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים להכנסות של 3.53 מיליארד דולר. הרווח מתואם למניה עמד על 2.53 דולר לעומת צפי אנליסטים לרווח מתואם של 3.29.
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הניסוי של החברה אינו הראשון בו היא משתמשת בטכנולוגיית ה-mRNA, הטכנולוגייה שימשה את החברה לחיסון הקורונה ובחודש מרץ דיווחה החברה כי החלה לחסן כנגד נגיף ה-HIV. השימוש בטכנולוגייה הזו שונה ממה שהיה מקובל עד כה בחיסונים רבים, כאשר היה מוזרק חלק מוחלש של נגיף כלשהו בכדי לתת לגוף שלנו להתמודד מולו ולפתח הגנה כלפיו, בסופו של דבר ה-mRNA הרבה יותר מהיר ונותן לחברה אופציות רבות בנוגע לאיך להנדס את מה שהיא רוצה להשיג.
- 3.מנשר 13/12/2022 18:29הגב לתגובה זוהשימוש בטכנולוגית Mrna ששימשה לחיסוני קורונה איננה מבשרת שנימצא פתרון אמיתי לסרטן העור, סביר יותר שתופעות הלוואי של החיסון יגרמו לנזקים ומוות שלטובת המפתחים יוגדרו כפגיעות שאינן סרטניות.
- 2.יעל 13/12/2022 18:19הגב לתגובה זויהיו להם אינסוף פתרונות להמון מחלות
- 1.הלוואי (ל"ת)aukno 13/12/2022 17:37הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
