שוק אינפלציה
צילום: Tim Mossholder on Unsplash

לקראת נתוני האינפלציה בארה"ב: למה צריך לצפות?

המשקיעים בוול סטריט כוססים ציפורניים לקראת פרסום מדד המחירים לצרכן; הציפיות  הן ל-7.3%; מדד גובה יותר יערער את השווקים ואולי אף יגרום לפד' לחזור בו מהרצון להעלות את הריבית ב-0.5%; ומה יקרה אם האינפלציה תהיה לפי הציפיות ו-או אפילו מעט מתחת - לא מה שציפיתם 
דור עצמון | (1)

נתוני מדדי המחירים לצרכן (האינפלציה) בארה"ב כנראה יצביעו על התקררות בנובמבר מהחודש הקודם ומהתקופה שלפני שנה. אלו אמורות להיות חדשות טובות למשקיעים ולפדרל ריזרב, שהעלה את הריבית ב-3.75% השנה במאמץ אגרסיבי לעצור את עליית המחירים.

נתוני מדד המחירים לצרכן (CPI) של נובמבר יתפרסמו היום בשעה 15:30. כלכלנים שנסקרו על ידי FactSet צופים כי מדד המחירים לצרכן יעלה בקצב שנתי של 7.3% בנובמבר, לעומת שיעור של 7.7% באוקטובר. על בסיס חודשי, מדד המחירים לצרכן צפוי לעלות ב-0.3% בנובמבר, בהשוואה לעלייה של 0.4% באוקטובר. שימו לב למידע מעניין - בחודש שעבר האינפלציה הפתיעה לטובה והיתה מתחת לציפיות אחרי שנה רציה של מדדים גבוהים שחלק היו מעל הציפיות. ולכן, כעת, התחושה בשוק היא למדד נמוך. המשמעות שכדי להפתיע לטובה צריך להיות מדד מאוד נמוך, אחרת, זה לא ירשים מדי את השווקים - הם כבר מגלמים ככל הנראה מדד טוב. מדד של 7.3% כנראה גלום במחירי המניות, גם מדד של 7.2% אולי גלום חלקית, אם כי הוא סימן חיובי כמובן.    

כך או אחרת, אינפלציית הליבה, ללא מחירי מזון ואנרגיה, צפויה גם היא לעלות ב-0.3% זה החודש השני ברציפות, וב-6.1% משנה לשנה, ירידה לעומת עלייה שנתית של 6.3% באוקטובר. "אנו צופים שעליית הליבה של מדד המחירים לצרכן בנובמבר תאשר את ההאטה שנצפתה באוקטובר", כתב כלכלן UBS פבלו וילנויבה. "בניגוד למרץ ויולי כאשר האינפלציה האטה לסביבות 0.3% ולאחר מכן זינקה למעלה בחודש הבא, איננו רואים נתוני אינדיקטורים המצביעים על זינוק באינפלציה".

למרות ההאטה המתמשכת בקצב האינפלציה וכנראה ההאטה גם בהמשך, צריך לזכור שהמחירים נותרו גבוהים. מדד המחירים לצרכן עלה בקצב שנתי של 9.1% ביוני, שסימן את השיא של השנה ואת העלייה הגדולה ביותר של 12 חודשים מאז נובמבר 1981. הנתון של היום (הנתון האחרון של השנה) הוא בהמשך נתוני מדד המחירים ליצרן בנובמבר משבוע שעבר, שעלו ב-0.3% בחודש וב-7.4% משנה לשנה - מעבר לציפיות. שני הדיווחים יתבטאו בדיונים של הפד' בפגישת המדיניות בת היומיים שלו, שתתחיל היום. מחר הבנק המרכזי של ארה"ב צפוי להכריז על העלאה נוספת של הריבית במטרה לרסן את האינפלציה שטרם הראתה סימני התקררות מספקים, אך כאמור תלוי מה יהיה היום. 

הפד' העלה את הריבית ב-0.75% בארבע מתוך חמש פגישותיו עד כה השנה. יו"ר הפד', ג'רום פאוול, אמר שהפד' עשוי להעלות את הריבית ב-0.5% בלבד בדצמבר. כ-74.7% מהסוחרים מצפים כעת להעלאת ריבית של חצי אחוז בהמשך השבוע. אם האינפלציה תהיה גבוהה מהצפוי, הפד' עשוי להרגיש צורך להעלות את הריבית בצורה אגרסיבית יותר בשנה הבאה, ואולי להטות את הכלכלה למיתון. "סוחרים יביטו על מדד המחירים לצרכן השנה בניסיון להבין אם אנחנו במגמת האינפלציה הנכונה ואם זה מספיק כדי להקל על חששות המיתון".

המעבר מהעלאות של 0.75% ל-0.5% מסמן במידה מסוימת שינוי מגמה של הבנק המרכזי האמריקאי ואולי גם התחלת השפעה של מהלך זה על דיכוי האינפלציה. עם זאת, צריך להדגיש כי דרושים עוד מספר נתוני אינפלציה כי להחליט אם המעבר להעלאה של 0.5% היה מוצדק או שמא מוקדם מדי.

דוח חזק של מדד המחירים לצרכן עלול לערער את יציבות השווקים. "אנו מצפים לתגובת שוק משמעותית במקרה של הפתעה הפוכה או צדדית למדד הליבה של נובמבר, ממש לפני ישיבת FOMC [ועדת השוק הפתוח הפדרלית] האחרונה לשנת 2022", כתבה כלכלנית סיטי ורוניקה קלארק.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    aaeu 13/12/2022 14:32
    הגב לתגובה זו
    כול אינפלציה של מעל 5 אחוז בעיתית ...
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.