
מחירי הדלק יתייקרו הלילה ב-39 אגורות ל-6.85 שקלים לליטר
מחירי הדלק היו אמורים לזנק הלילה בחדות ב-72 אגורות, אחרי סיום תוקפו של הצו להפחתת מחירי הדלק (שנכנס לתוקף בחודש אפריל בעקבות הזינוק במחירי הדלק לקרוב לשיא כל הזמנים מ-2012, אז עמדו המחירים על 8.25 שקלים לליטר). היועמ"שית גלי בהרב מיארה הקשתה על הממשלה היוצאת, ודרשה למצוא מקור תקציבי. בסופו של דבר שר האוצר אביגדור ליברמן חתם על צו חדש להפחתת המחירים ב-33 אגורות, והמשמעות היא שהמחיר יעלה ב-39 אגורות. הצו ניתן לחודש, כלומר עד סוף חודש דצמבר. אחר כך? זה כבר צפוי להיות כאב הראש של הממשלה הבאה.
המשמעות היא שמחירי הדלק יעלו הלילה (בין רביעי לחמישי) ב-39 אגורות כך שמחיר של ליטר בנזין בשירות עצמי יעמוד בחודש דצמבר על 6.85 שקלים לליטר, לעומת 6.46 עד כה. המחיר בשירות מלא יהיה גבוה ב-21 אגורות, כלומר 7.06 שקלים.
המחיר באילת יעמוד על 5.86 שקל לליטר.
על פי הודעת משרד האוצר, "מאחר שתוקפה של הפחתה זו פג בסוף חודש נובמבר, ועל מנת למנוע את התייקרות הדלק בשיעור חד, נקבע כעת כי ההפחתה בשיעור המס לא תבוטל אלא תצומצם לסכום שיביא להוזלת הבנזין ב-33 אגורות במהלך חודש דצמבר".
המשמעות היא שהמדינה תממן את ההנחה בחודש דצמבר ב-100 מיליון שקל.
נזכיר שמשרד האנרגיה קורא לכם "לבחור את תחנת הדלק הזולה ביותר" והם ממשיכים לשלוח את המשפט הזה בכל חודש - אבל... ברצינות? המדינה אחראית למחירי הדלק הגבוהים, (כ-70% מס) ולחוסר התחרות בשוק, ולכן זה ממש מגוחך כשהיא קוראת לנו להשוות מחירים בתחום הזה. תגובת משרד האנרגיה: "חברות הדלק יכולות לתת הנחה של 5 אגורות" - וואו, באמת אחלה חסכון.
מנגד - חשוב לומר: חלק מהסיבה למחירי הדלק הגבוהים זה ניסיון של המדינה לווסת את העומסים בכבישים. ממוצע הנוסעים ברכב בישראל הוא 1.2 אנשים לרכב, כלומר אנחנו מאוד אוהבים לנסוע לבד ברכב ולא מוכנים לשקול חלופות. התוצאה היא כמובן פקקים גדולים. אפשר לייצר חלופות. צריך רק לרצות (הנה אחת מהן, וכנראה הטובה ביותר. זה אשכרה פתר את הפקקים במקומות הבודדים בעולם שניסו את זה). ומי שמתעקש לנסוע לבד? זה ממש בסדר שיעמוד בפקקים.
ורק נזכיר - כשהמדינה מסבסדת את מחירי הדלק זה בעצם אומר שמי שנוסע ברכב יקבל הטבה ומי שנוסע בתחבורה ציבורית ישלם עליה. למה זה הגיוני, כאשר המדינה בכלל צריכה לעודד תחבורה ציבורית ולהוריד מכוניות מהכבישים? זה לא. אבל זה מצטייר טוב בעיני ציבור הנהגים.

קריסה בענף האנרגיה המתחדשת; סולאראדג' נחתכת ב-19% בטרום
ממשל טראמפ בדרך לבטל הטבות מס לפרויקטים שלא יחלו בנייה תוך 60 יום מאישור החוק החדש, או שלא יופעלו עד 2028, מה שעשוי לפגוע משמעותית ביזמיות האנרגיה המתחדשת; אנלייט, דוראל ואנרג'יקס נופלות בת"א, סולאראדג' צוללת ב-19% במסחר המוקדם בוול סטריט, והאנליסטים בג'פריס מזהירים: "המניות הסולאריות צפויות לרדת"
מניות יזמיות האנרגיה המתחדשת בארה"ב תחת לחץ היום כש-אנלייט אנרגיה 1.25% , אנרג'יקס 1.64% ו-דוראל אנרגיה 2.46% יורדות במסחר בתל אביב, כשגם SolarEdge 0.8% הישראלית יורדת ב-19% במסחר המוקדם בוול סטריט. הסיבה היא מהלכי המיסוי החדשים של ממשל טראמפ שצפויים לפגוע משמעותית בהטבות לחברות בתעשייה.
רפורמת המס החדשה שמקדם ממשל טראמפ בקונגרס האמריקאי טורפת את הקלפים עבור יזמי האנרגיה המתחדשת, ועשויה להקשות משמעותית על פעילותן של חברות כמו אנרג'יקס, אנלייט ודוראל שפועלות בארה"ב, כמו גם על חברות טכנולוגיה כמו סולאראדג' שמספקת ציוד למערכות סולאריות. הדו"ח האחרון שפורסם על רקע ההצבעה בוועדת החוקה של בית הנבחרים חושף מהלומה חזקה לעידוד ההשקעות באנרגיה ירוקה, עם ביטול גורף של ההטבות המרכזיות שניתנו בפרק 48E ובפרק 45Y של חוק ה-IRA (Inflation Reduction Act), שאפשרו לחברות לקבל הטבות שלעיתים הגיעו לעד 50% מגובה הפרויקט.
האנליסטים בבנק ההשקעות ג'פריס מבהירים שהגרסה העדכנית של החוק כפי שאושרה בוועדת החוקה של בית הנבחרים היא חמורה בהרבה מהגרסה הקודמת, ומכנים אותה "הפירוש המגביל ביותר לחוק שראינו אי פעם". לטענתם, השילוב בין לוחות הזמנים הקצרים, השפה הלא ברורה לגבי מה נחשב "in construction" או "placed in service", ודרישות שרשרת האספקה תחת הגבלות FEOC, יוצרים מצב שבו אין כמעט דרך ריאלית לעמוד בתנאים.
אם הנוסח הקיים יעבור כפי שהוא, יוסרו כל ההקלות המס על פרויקטים שלא יופעלו עד סוף 2028 או שלא יחלו בבנייה תוך 60 יום מהחלת החוק. בניגוד לציפיות הקודמות, הגרסה החדשה לא כוללת לוח זמנים הדרגתי לביטול ההטבות אלא הפסקה חדה ומוחלטת, צעד שמקשה עוד יותר על תכנון פיננסי של פרויקטים חדשים ועלול לגרום ליזמים לעצור השקעות.
- סולאראדג': רבעון שני של צמיחה בהכנסות אבל עם הפסד נקי של 124 מיליון דולר
- ב-47 מיליון אירו: סולאיר תקים מתקן סולארי בספרד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשלכות על החברות הישראליות צפויה להיות משמעותית. אנרג'יקס שמרבית הצבר שלה מבוסס על פרויקטים בשוק האמריקאי, אנלייט, שמובילה פרויקטים גדולים של רוח וסולאר בארה"ב, ודוראל, שמנסה להרחיב את פעילותה ולבסס נוכחות בארה"ב, עלולה להיתקל בחומות חדשות. כולן צפויות לסבול מסנטימנט שלילי שיכול להתבטא גם במחירי המניות בטווח הקצר.

הושקה תכנית לאומית של 300 מיליון שקל להתייעלות אנרגטית ולהפחתת פליטות
הרשות להשקעות תנהל מסלול תמיכה חדש לתעשייה עם מימון נדיב, בעקבות כניסת מס הפחמן לתוקף. המטרה: תעשייה נקייה, תחרותית ועמידה יותר
שלושה משרדי ממשלה חברו יחד במהלך שמתיימר לשנות את מפת האנרגיה במפעלים ובתעשייה הישראלית: משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה משיקים תכנית רחבת היקף, בהיקף תקציבי של כ־300 מיליון שקל, שתחלק מענקים בעבור פרויקטים שמטרתם הפחתה בצריכת דלקים וחשמל.
מדובר בחלק ממנגנון התמיכה הממשלתי שנועד להקל על התעשיינים בתקופת המעבר שלאחר כניסת מס הפחמן לתוקף בתחילת 2025.
התכנית החדשה תחול על פרויקטים שיתבצעו בשלוש השנים הקרובות, ותכלול שני מסלולים מרכזיים: הראשון יכלול הסבת מערכות ממקור דלקי לחשמל, מימן או גז טבעי, כולל הפסקת שימוש במזוט, גפ"מ, פטקוק וגז טבעי לצרכים מזהמים – עם מענקים של 40-50% מההשקעה, ועד תקרה של 3.5 מיליון שקל לפרויקט.
המסלול השני יכלול שדרוג מערכות חשמל לאפקטיביות יותר, כולל משאבות חום, מיזוגים ותשתיות תעשייתיות – עם מימון של
25-30% מההשקעה, גם כאן עד גובה של 3.5 מיליון שקל.
התכנית משתלבת בהיערכות הממשלה ליישום "מס הפחמן", במסגרתו עלה מס הבלו על דלקים פחמניים בינואר 2025. ההחמרה הזו שינתה את עלות התפעול במפעלים כבדים, ולכן המענקים החדשים אמורים לא רק לעודד מעבר לטכנולוגיות חדשות, אלא גם למנוע פגיעה תחרותית בגורמי תעשייה ישראליים מול מתחרים בחו"ל.
- מי המרוויחות ומי המפסידות אם איראן תחסום את מיצר הורמוז?
- איראן מכוונת לתשתיות האנרגיה של ישראל - ההצלחה חלקית מאוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בין הכלים המשלימים למהלך החדש ישנם מענקי הסתגלות לחברות בגין מס הבלו ששילמו, במטרה לייצר ודאות כלכלית בתקופת המעבר. המענק יחושב ביחס ישיר לעלויות המיסוי, והוא יינתן לתקופה של
עד שש שנים.