מחירי הדלק יתייקרו הלילה ב-39 אגורות ל-6.85 שקלים לליטר
מחירי הדלק היו אמורים לזנק הלילה בחדות ב-72 אגורות, אחרי סיום תוקפו של הצו להפחתת מחירי הדלק (שנכנס לתוקף בחודש אפריל בעקבות הזינוק במחירי הדלק לקרוב לשיא כל הזמנים מ-2012, אז עמדו המחירים על 8.25 שקלים לליטר). היועמ"שית גלי בהרב מיארה הקשתה על הממשלה היוצאת, ודרשה למצוא מקור תקציבי. בסופו של דבר שר האוצר אביגדור ליברמן חתם על צו חדש להפחתת המחירים ב-33 אגורות, והמשמעות היא שהמחיר יעלה ב-39 אגורות. הצו ניתן לחודש, כלומר עד סוף חודש דצמבר. אחר כך? זה כבר צפוי להיות כאב הראש של הממשלה הבאה.
המשמעות היא שמחירי הדלק יעלו הלילה (בין רביעי לחמישי) ב-39 אגורות כך שמחיר של ליטר בנזין בשירות עצמי יעמוד בחודש דצמבר על 6.85 שקלים לליטר, לעומת 6.46 עד כה. המחיר בשירות מלא יהיה גבוה ב-21 אגורות, כלומר 7.06 שקלים.
המחיר באילת יעמוד על 5.86 שקל לליטר.
על פי הודעת משרד האוצר, "מאחר שתוקפה של הפחתה זו פג בסוף חודש נובמבר, ועל מנת למנוע את התייקרות הדלק בשיעור חד, נקבע כעת כי ההפחתה בשיעור המס לא תבוטל אלא תצומצם לסכום שיביא להוזלת הבנזין ב-33 אגורות במהלך חודש דצמבר".
המשמעות היא שהמדינה תממן את ההנחה בחודש דצמבר ב-100 מיליון שקל.
נזכיר שמשרד האנרגיה קורא לכם "לבחור את תחנת הדלק הזולה ביותר" והם ממשיכים לשלוח את המשפט הזה בכל חודש - אבל... ברצינות? המדינה אחראית למחירי הדלק הגבוהים, (כ-70% מס) ולחוסר התחרות בשוק, ולכן זה ממש מגוחך כשהיא קוראת לנו להשוות מחירים בתחום הזה. תגובת משרד האנרגיה: "חברות הדלק יכולות לתת הנחה של 5 אגורות" - וואו, באמת אחלה חסכון.
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי גם בחודש אוקטובר - סמוטריץ' חתם על צו
- שלא תופתעו בתחנה: מחירי הדלק יעלו הלילה באגורה אחת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד - חשוב לומר: חלק מהסיבה למחירי הדלק הגבוהים זה ניסיון של המדינה לווסת את העומסים בכבישים. ממוצע הנוסעים ברכב בישראל הוא 1.2 אנשים לרכב, כלומר אנחנו מאוד אוהבים לנסוע לבד ברכב ולא מוכנים לשקול חלופות. התוצאה היא כמובן פקקים גדולים. אפשר לייצר חלופות. צריך רק לרצות (הנה אחת מהן, וכנראה הטובה ביותר. זה אשכרה פתר את הפקקים במקומות הבודדים בעולם שניסו את זה). ומי שמתעקש לנסוע לבד? זה ממש בסדר שיעמוד בפקקים.
ורק נזכיר - כשהמדינה מסבסדת את מחירי הדלק זה בעצם אומר שמי שנוסע ברכב יקבל הטבה ומי שנוסע בתחבורה ציבורית ישלם עליה. למה זה הגיוני, כאשר המדינה בכלל צריכה לעודד תחבורה ציבורית ולהוריד מכוניות מהכבישים? זה לא. אבל זה מצטייר טוב בעיני ציבור הנהגים.
אנרג'יאן. קרדיט: אנרג'יאןאקסון מצטרפת לאנרגי'אן בקידוח ראשון לחיפוש גז ביוון מ-1981
ענקית האנרגיה האמריקאית מצטרפת לאנרג'יאן ול-HelleniQ Energy בזיכיון בלוק 2 שבצפון־מערב יוון; אנרג'יאן תחזיק ב-30% ותנהל את שלב החיפושים; הקידוח צפוי להתחיל בסוף 2026
חברת אנרג'יאן אנרג'יאן -3.37% , הנסחרת בבורסות לונדון ותל אביב, הודיעה על חתימת הסכם שותפות אסטרטגי בזיכיון בלוק 2 שבצפון-מערב הים היווני, עם ענקית האנרגיה האמריקאית אקסון מוביל Exxon
Mobil Corp. ועם HelleniQ Energy היוונית. ההסכם נחתם בטקס רשמי שנערך באתונה, במעמד ראש ממשלת יוון ובכירי החברות, והוא נחשב לאחת העסקאות הבולטות בתחום חיפושי הגז באזור הים התיכון בשנים האחרונות.
במסגרת ההסכם, אנרג’יאן תחזיק ב-30% מהזיכיון
ותשמש כמפעילה בשלב החיפושים, שתכלול את תכנון וביצוע הקידוח הימי. אקסון מוביל תחזיק ב-60% מהזיכיון ותהיה שותפה פעילה כבר משלב ההיערכות הראשוני, ואילו HelleniQ Energy מקבוצת Hellenic Petroleum תחזיק ב-10% הנותרים.
על פי ההבנות בין הצדדים, במידה
ותתגלה תגלית גז משמעותית, תעבור ההובלה בשלב הפיתוח לידי אקסון מוביל, שתהיה אחראית על מימוש הפוטנציאל המסחרי של המאגר. השלמת העסקה כפופה עדיין לאישורים רגולטוריים ולתנאי סגירה מקובלים בשוק האנרגיה.
בלוק 2 ממוקם בסמוך לגבול הימי שבין יוון לאיטליה, ונחשב כיום לזיכיון המתקדם ביותר במדינה מבחינת מוכנות לקידוח. מדובר באזור בעל פוטנציאל גבוה לאיתור גז טבעי, אשר עשוי לשנות את מפת האנרגיה של יוון ואף של האזור כולו. הקידוח הראשון צפוי להתחיל בסוף 2026 או בתחילת 2027, לאחר קבלת כלל האישורים הנדרשים והארכת שלב החיפושים לצורך עמידה בלוחות הזמנים.
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- אנרג'יאן חתמה על הסכם לייצוא גז דרך צינור ניצנה החדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר למעשה בקידוח החיפושי הימי הראשון ביוון מאז שנת 1981, אז התגלה שדה קטאקולו שבמערב המדינה. מאז, בוצעו ביוון רק קידוחי הפקה, כולם על ידי אנרג’יאן בשדה פרינוס.
בלוק 2 נחשב גם למבנה הימי הלא נחקר הגדול ביותר בים התיכון, והפוטנציאל שלו עשוי לחזק את ביטחון האנרגיה של יוון ושל אירופה כולה.
