אפסייד של 33%? ג'יי פי מורגן בהמלצה חמה לטאיוואן סמיקונדקטורס
בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן JP MORGAN אומר שהמשקיעים צריכים להתעלם מהנמכת הציפיות בכל הקשור לעסקי השבבים בטווח הקרוב ולקנות מניות של טאיוואן סמיקונדקטור TAIWAN SEMICOND MNFCG CO (TSM) בגלל סיכויים טובים וחזקים לדבריו של החברה.
האנליסט גוהול הריהראן חזר על דירוג העודף משקל שלו עבור TSM. האנליסט גם אישר מחדש את יעד המחיר שלו שעומד על 650 דולר טייוואני עבור המניות הנסחרות בטייוואן - אפסייד של 33.5%. "TSM ממוקמת כעת היטב כזו המאפשרת את מהפכת המחשוב החדשה בתעשיית המוליכים למחצה, עם ארכיטקטורות מרובות, פלטפורמות שבבים וצוותי עיצוב שמתחרים על דחיפה של חדשנות מחשוב ו-AI", כתב. "למרות ירידה ב-2023, אנו רואים צמיחה חזקה לטווח ארוך בשנים הקרובות".
הריהראן צופה ש-TSM עשויה להתמודד עם קיצוצים נוספים בהזמנות במחצית הראשונה של השנה הבאה בגלל הדרדרות הביקוש בשוקי הקצה של הסמארטפונים והמחשבים. עם זאת, האנליסט אמר שהמשקיעים צריכים להתמקד בהובלה בת-קיימא של החברה בהבאת יכולות חדשות מתקדמות לייצור שבבים ללקוחותיה.
הוא גם אופטימי לגבי התוכניות של TSM להרחיב את יכולת ייצור השבבים שלה מחוץ לאסיה. האנליסט מעריך שהחברה תבנה בסופו של דבר 10% עד 15% מטכנולוגיות ייצור השבבים המתקדמות שלה בארה"ב. "אנו מצפים שהרחבת הקיבולת המואצת של החברה בארה"ב תפיג את חששות השוק לגבי הפסדי מניות פוטנציאליים כתוצאה מהחמרה בנוף הגיאופוליטי", כתב.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טייוואן אחראית ליותר מ-90% מייצור השבבים המתקדם בעולם, כאשר דרום קוריאה עומדת על 8%, על פי דו"ח בשנה שעברה מאת איגוד תעשיית המוליכים למחצה וקבוצת הייעוץ Boston Consulting. רוב הקיבולת מגיעה מ-TSM, שהוקמה ב-1987, והיווה את המודל העסקי של ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים.
לפני כשבועיים רכש איל ההשקעות וורן באפט באמצעות ברקשייר האת'ווי BERKSHIRE HATHAWAY A מניות של TSM בסכום של מעל 4 מיליארד דולר, כך לפי דיווח של החברה לרשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC). לחברה קשר חזק עם הלקוחה הגדולה ביותר שלה אפל APPLE שהיא גם ההשקעה הגדולה של ברקשייר. TSM סבלה בשנה האחרונה גם בגלל הנפילה בשוק השבבים - נפילה בעסקי חברות בתחום (לא אצלה) וגם בגלל החשש שסין תפלוש אליה. סין רואה בטייוואן טריטוריה סינית והיא איימה במספר הזדמנויות כי האופציה הצבאית על השולחן. זה מתחבר למלחמה הסחר והמלחמה הקרה בין סין לארה"ב, אם כי בימים האחרונים בשיחות בין האמריקאיים לסינים מנשבת רוח ידידותית יותר.
מניית טאיוואן סמיקודנקטור - TSM - ירדה מתחילת השנה ב-38% למחיר של 79.5 דולר המבטא שווי שוק של 412.2 מיליארד דולר.
- 1.חיים 29/11/2022 22:29הגב לתגובה זואז מה זה אפסייד של 33%? העיקר לכתוב משהו. כי אם לא,אף אחד לא ירגיש בקיומם!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
