לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האם הזינוקים יימשכו?
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח מחר אחרי שהנאסד"ק זינק קרוב ל-10% ביומיים - 7.5% ביום חמישי וקרוב ל-2% ביום שישי. הזינוקים בנאסד"ק היו אגרסיביים ביותר, אבל גם יתר המדדים זינקו בשיעור חד. השאלה לאן הולכים מכאן?
הסיבה לזינוקים היא ההערכה כי האינפלציה שירדה לקצב של 7.7% לעומת צפי ל-8%, תגרום ליו"ר הפד, ג'רום פאוול לרסן את קצב עליות הריבית. העלייה בריבית היא הנשק החזק ביותר מול האינפלציה והיא עלתה בקרוב ל-4% ותמשיך לעלות כדי לרסן את האינפלציה. עד יום חמישי, לא היו סימנים שהריבית עוזרת וזה יצר חשש מאוד גדול להמשך העלאות ריבית. ביום חמישי, עם פרסום האינפלציה הנמוכה יחסית, השוק נשם לרווחה והמניות זינקו. המשקיעים סבורים או מאמינים שהגענו לתפנית - לנקודה שבה הריבית כבר מצליחה להשפיע והמדדים ירדו. הם סבורים שהפד' ייקח את זה בחשבון יעלה במתינות יחסית את הריבית בפעמים הבאות. ולמה זה טוב לוול סטריט?
כי במקביל לכך שעליית ריבית פוגעת באינפלציה, מרסנת את האינפלציה, היא גם פוגעת במחירי המניות. ריבית גבוה וריבית במגמת עלייה הופכים את אגרות החוב לאטרקטיביות יותר וכשהן אטרקטיביות יותר זורם אליהן כסף, אז המניות נפגעות - הכסף זורם מהמניות לשוק האג"ח. כשמקבלים בביטחון גבוה 4%-5% לשנה באגרת חוב ממשלתיות ו-6% בשנה באגרות חוב קונצרניות איכותיות, מי צריך מניות?
וזו הסיבה העיקרית לירידה בשוקי המניות בשנה האחרונה כשבמקביל האינפלציה והריבית הגבוהים גם מייצרים האטה וחש ממיתון. אז ביום חמישי נפל דבר, השאלה אם זה חזק מספיק כדי שהעליות ימשכו היא שאלה פתוחה, אבל נראה שמי שחושב שכל הרע מאחור, מסתכן. הגורואים של וול סטריט חלוקי דעות, אך רובם זהירים כשקארל אייקו אמר בסוף השבוע שהוא עדיין פסימי והוא מגדר את תיק ההשקעות שלו.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחירות - תוצאות "טובות" מהמצופה
בניגוד לתחזיות שאחזו גם בשוק ל"גל אדום" (הצבע של הרפובליקנים), הדמוקרטים הפתיעו ושמרו על הרוב בסאנט עם הניצחון בנבדה. הדמוקרטים אפילו יכולים להגדיל את מספר הנציגים שלהם בסנאט אם ינצחו בסיבוב השני בג'ורגיה שיתקיים ב-6.12 (המצב לפני הבחירות היו 50-50 בעוד לסגנית הנשיא קמילה האריס יש גם קול שהעניק יתרון של קול אחד על הרפובליקנים). כמו כן מסתמן שיהיה רוב דחוק בקונגרס לרפובליקנים ומשמעות הדבר שלנשיא ביידן והדמוקרטים יהיה להם קל להעביר את הרפורמות והחוקים שהן רוצים.
עונת הדוחות:
עונת הדוחות בוול סטריט נמצאת בעיצומה וביום רביעי יגיע תורה של אנבידיה NVIDIA COR . השווקים צופים לאנבידיה הכנסות של 5.8 מיליארד דולר ורווח מתואם של 70 סנט למניה. צריך לזכור שיצרנית השבבים, כמו מתחרותיה, מתמודדת עם משבר שבבים חמור בעולם שמתגבר על רקע המתיחות בין סין וארה"ב. ענקית הסחר המקוון עליבאבא ALIBABA GROUP תדווח ביום חמישי והצפי הוא כי החברה תרשום הכנסות של 29.34 מיליארד דולר ורווח מתואם של 1.64 דולר למניה.
חברת אבטחת המידע הישראלית פאלו אלטו תדווח ביום חמישי על דוחותיה והערכות האנליסטים צופים כי היא תעמוד בצפי להכנסות של 1.55 מיליארד דולר ורווח מתואם של 69 סנט למניה. חברה ישראלית נוספת שתדווח השבוע היא חברת הספנות צים. השוק צופה כי החברה תכניס 3.18 מיליארד דולר ורווח מתואם של 9.54 דולר למניה. גם חברת התוכנה מאנדיי מאנדיי תדווח ביום שני - האנליסטים מצפים להכנסות של 130.4 מיליון שקל והפסד מתואם של 54 סנט למניה.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הריבית תעלה עד 4.5% ותתחיל לרדת עוד ב-2023
במחלקת המחקר של בנק לאומי מעדכנים שיש סימנים נוספים להתמתנות האינפלציה. ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות מעדכנים כי בשלושת הענפים המרכזיים המשפיעים על מדד המחירים לצרכן, הצפי של החברות בנוגע לשינוי במחירי המכירה של המוצרים והשירותים התמתן משמעותית מאז תחילת הרביע השני של 2022. עוד הם כותבים בסקירתם כי מסקר הערכת המגמות בעסקים עולה כי בחודשים האחרונים החברות בכל ענפי הכלכלה המרכזיים הצביעו על צפי להאטה בקצב העלאת מחירי המוצרים והשירותים אותן הן מוכרות לצרכנים, במבט לטווח הקצר.
ולגבי הירידה באינפלציה כפי שהתבטא בפרסום מיום חמישי, פרסום שהזניק את שוקי המניות, הם מציינים כי נראה שהמדד הנמוך יסמן את תחילתה של מגמה דיס-אינפלציונית ארוכה, שתשכנע את הפד לעצור את מחזור ההידוק בתחילת השנה הבאה, כאשר הריבית תגיע לשיא של עד 4.50% . הורדת הריבית לגישתם תהיה לפני סוף 2023.
להערכתם ולמרות שתוצאות בחירות האמצע בארה"ב טרם ברורות, בהנחה שהרפובליקנים ינצחו בלפחות מאחד מבתי הנבחרים זה עלול להאיץ תרחיש של מיתון "קל" הדומה בעוצמתו למיתון של 1991. תסריט כזה תומך אף הוא במדיניות פחות "ניצית" מהצפוי של הפד.
האם העליות בשוק המניות מוגזמות?
"בטרם פותחים את השמפניות ומכריזים על שינוי מגמה בשווקים כדאי לשים לב שהנתונים, ובעיקר תגובת השווקים שמים את הפד בין הפטיש לסדן בכל הנוגע למדיניות העתידית שלו", אומר אורי גרינפלד מפסגות, "ראשית, בפד לא יכולים לשנות כיוון רק על סמך נתוני אוקטובר שכן מדובר על נתון אחד ולאו דווקא על שינוי מגמה. נכון, קריאה של מפת האינפלציה בארה"ב מלמדת שזו תמשיך לרדת בחודשים הקרובים כאשר אפילו מחירי הדיור שמהווים כיום כשליש מסך האינפלציה רושמים בשטח ירידה שתבוא לידי ביטוי בנתונים תוך כחצי שנה. עם זאת, בפד רוצים להיות בטוחים שהלחצים האינפלציוניים לא יחזרו בטרם הם מאותתים על שינוי כיוון במדיניות הריבית ולכן הם לא יפעלו על סמך נתון אחד בלבד. אגב, עד להחלטת הריבית הבאה יתפרסמו בארה"ב מדד מחירים לצרכן נוסף, שני מדדי מחירים ליצרן, דו"ח התעסוקה של נובמבר ונתונים רבים נוספים שיעזרו לשפוך אור על התמונה ולתרום להבנה לגבי המגמה הכללית.
"שנית, כבר מספר חודשים שג'רום פאוול וחבריו עושים ככל שביכולתם על מנת להעביר למשקיעים מסר ברור: אנחנו מתכוונים להעלות את הריבית בחדות ולהותיר אותה גבוהה למשך זמן ארוך על מנת לעצור את האינפלציה אחת ולתמיד. מסרים אלו פגעו כמובן בשוקים הפיננסיים אך בכך גם השיגו את מטרתם שכן הירידות בשווקים הביאו להחמרה בתנאים הפיננסיים בארה"ב ובכך עזרו למעשה למדיניות הפד להשפיע על הכלכלה באופן יעיל.
"הראלי של שני ימי המסחר האחרונים עשו את הפעולה ההפוכה – התנאים הפיננסיים הוקלו והיעילות של מדיניות הפד נפגעה. לכן, על אף ההאטה באינפלציה, קשה לראות כיצד בפד משדרים מסרים מתונים יותר, מבלי לסתור לגמרי את כל המסר שלהם מהחודשים האחרונים". במילים אחרות דווקא העליות יכולים להביא לאי הפחתת קצב העלאות הריבית.
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב: "הירידה באינפלציה התרחשה בגלל המשך הירידה בקצב השנתי של מחירי המוצרים (ללא האנרגיה). לעומת זאת, הקצב השנתי של אינפלציית השירותים המשיך לעלות והגיע ל-6.8%, הרמה הגבוהה מאז 1982. על פניו, זה מעיד על הירידה באינפלציה הטרנזיטורית ולא בליבת האינפלציה. אולם, גם במחירי השירותים מתרחש שינוי. ירד שיעור הסעיפים והתת סעיפים שתרומתם לאינפלציה עלתה. לעומת זאת, שיעור הסעיפים עם תרומה פוחתת דווקא עלה בחדות בחודש אוקטובר. עדיין לא באה לידי ביטוי בצורה ברורה השפעת השינוי במחירי השכירות על סעיף הדיור "הכבד" במדד המחירים, אך הוא אכן צפוי לקרות כי כל הסקרים הפרטיים משקפים ירידה משמעותית בקצב עליית מחירי השכירות. לפיכך, בשלו התנאים לעצירה בעליית ריבית ה-FED כבר בחודשים הקרובים. אולם, להערכתנו, הסיכויים לירידת ריבית בשנה הקרובה, תרחיש שמגולם בחוזים, די נמוכים. מחיר הטעות של ירידה מוקדמת בריבית שעלולה שוב להחזיר אינפלציה לעלייה גבוה מדי מכדי שה-FED יסתכן בצעד זה לפני שהאינפלציה תגיע קרוב מאוד ליעד".
- 1.Bonbon 13/11/2022 23:54הגב לתגובה זובמיוחד בארץ - שימו לב שהזרים בורחים לאחר הבחירות…
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
