אילון מאסק
צילום: Pixabay

טוויטר החדשה - טסלה הישנה; מאסק ישנה את טוויטר מהקצה אל הקצה, מה זה אומר על טסלה?

הצעצוע החדש של אלון מאסק מסוכן לטסלה - מאסק עשוי לנהל את טוויטר ולהשקיע פחות זמן-משאבים בטסלה; וגם - איך תראה טוויטר בעידן מאסק?

אלון מאסק, האיש העשיר בעולם (הון של 210 מיליארד דולר) השלים את רכישת טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר. מאסק מתכוון להדיח כמה בכירים, בהם המנכ"ל, פרג אגראוול (שכבר הודח),  סמנכ''ל הכספים והיועצים המשפטיים הבכירים של טוויטר גם יפוטרו, אלא אם יעזבו לפני כן.

מאסק הביע את דעתו על הנהלת טוויטר מספר פעמים בעבר ודי ברור שהוא הולך לעשות שם חיסול.  כמו כן, מתכוון מאסק לפטר 75% מעובדי החברה ולהפוך אותה לרשת פתוחה יותר. מאסק מתכוון לבטל את החסימות הקבועות של משתמשים מסוימים מכיוון שהוא לא מאמין בחסימה לכל החיים. המשמעות היא כי משתמשים שחשבונותיהם הוסרו בעבר מהפלטפורמה יורשו לחזור, במילים אחרות - הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עוד עשוי לחזור לרשת.

הרכישה של טוויטר מפחידה את משקיע טסלה ובצדק. מאסק עם כל כישוריו וגאוניותו הוא בן אדם אחד והקשב והאנרגיה שלו יוסתו מטסלה שהיתה במוקד לטוויטר שכנראה תהפוך למוקד. זה יכול לחבל בניהול השוטף של טסלה, בפיתוח העסקי ובתדמית. על פי ההערכות מאסק ירצה לנהל את טוויטר וזה אומר הרבה. 

 

רכישת טוויטר בידי האדם העשיר בעולם היא סוג של סדר עולמי חדש. ענקיות הטק, מבטאות את הממשל התאגידי בכלכלות העולם ורכישת כוח השפעה גדול כמו טוויטר היא עוד שלב להפוך את הפירמות הענקיות לסוג של "מדינות" בעולם החדש.

על רקע זה, הממשל האמריקאי, החל לפעול. לאחרונה נודע כי ממשלת ארה"ב שוקלת להכפיף חלק מהמיזמים של אלון מאסק לבדיקות של ביטחון לאומי, כך גם לגבי עסקת רכישת טוויטר ופעילות רשת הלוויינים סטארלינק של SpaceX. גורמים רשמיים בארה"ב מרגישים לא נוח על רקע האיום האחרון של מאסק להפסיק לספק את שירות הלוויין סטארלינק לאוקראינה. הוא אמר שזה עלה לו 80 מיליון דולר עד כה, אבל בממשל חוששים שמעבר לעניין הכלכלי, יש כאן עמדה ידידותית כלפי רוסיה. כך זה גם עלה בסדרת ציוצים שהתוו הצעות שלום אוהדות לנשיא ולדימיר פוטין.

 

הממשל גם מודאג מתוכניותיו של מאסק לשתף פעולה עם קבוצה של משקיעים זרים ברכישת טוויטר שהיא גורם משפיע על השיח החברתי והפוליטי. הממשל חושש ממתן כוח כזה לאיש אחד, במיוחד אם הוא נתפס כידיד של רוסיה.

 

הממשל וגופי מודיעין לא מרוצים מנוכחותם של משקיעים זרים בקבוצה שרוכשת את טוויטר. הקבוצה כוללת את הנסיך אלווליד בן טלאל מסעודיה, Binance Holdings - בורסת נכסים דיגיטליים שנוסדה ומנוהלת על ידי יליד סין - וקרן העושר הריבונית של קטאר. עם זאת, בינתיים העסקה מתקדמת ומאסק הופך להיות בעל הבית בטוויטר החדשה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    יוכי 30/10/2022 00:01
    הגב לתגובה זו
    והסינים מחזיקים את פוטין ופוטין צריך את טראמפ ... זה הכל
  • 9.
    טסלה זה העתיד (ל"ת)
    משה 29/10/2022 23:31
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הניאו גרמנים שמחים 28/10/2022 20:37
    הגב לתגובה זו
    אבל הם מנצלים את זה כדי לרמוס את המדינה כמו בפריצה לגבעת הקפיטול.
  • 7.
    השמאל בארה"ב איבד את השליטה על טוויטר (ל"ת)
    הם מפחדים 28/10/2022 17:41
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    פרשנות ספורלטיבית (ל"ת)
    יוני 28/10/2022 16:59
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איש החופש 28/10/2022 16:01
    הגב לתגובה זו
    לא יכול לשים ברקסים של רגולציה סוציאליסטית.צנזורה זה הנשק של השליט העליון המורם מעם.
  • לצייץ בטוויטר? אותו הדבר.. (ל"ת)
    להיטלר היית נותן 28/10/2022 20:39
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מי שמתדרך את הממשל היא התקשורת הדמוקרטית - (ל"ת)
    יותם 28/10/2022 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    היעיל 28/10/2022 14:35
    הגב לתגובה זו
    לאנשים איכותיים תחתיו. הוא יתכנן ייעול ותכנית פעולה עתידית. שתי החברות יהיו יעילות, תוך ניקוי העודפים בטוויטר.
  • 2.
    טוויטרתהיה דמוקרטית יותר מרוב המדינות "הדמוקרטיות" (ל"ת)
    דויד - הצבר 28/10/2022 14:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    Bill Hwang 28/10/2022 13:47
    הגב לתגובה זו
    צפה להרצות, שחרור גרסאות לא מוכנות ושאר תעלולים. כדאי לתת בביז גם את האקסטרא ולא רק את המובן מאליו שלרוב יהיה שגוי
  • סולי 28/10/2022 17:26
    הגב לתגובה זו
    היא לא תיסחר יותר? הוא יקנה את המניות מהציבור?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social