ארדואן ממשיך לפגוע בכלכלה הטורקית: הריבית יורדת ב-1.5%, כשהאינפלציה 83%

המדינה שנתונה תחת מתקפה אינפלציונית ממשיכה בהורדת הריבית המרכזית במשק לאור הוראותיו של הנשיא ארדואן שמסמן אותה כאויב גדול יותר מהאינפלציה עצמה - רק שמי שהורס את הכלכלה הטורקית הוא ארדואן עצמו
דור עצמון | (6)

הבנק המרכזי בטורקיה החליט היום להוריד את הריבית במדינה ב-1.5% בפעם השלישית ברציפות לרמה של 10.5%. לפני כשנה עמדה הריבית המרכזית בטורקיה על לא פחות מ-19% ולאור מדיניותו של הנשיא ארדואן והלחץ שהוא מפעיל להפחית את הריבית - הבנק המרכזי נאלץ ליישר קו (הוא פיטר נגידים של הבנק כשהם לא אהבו את מה שדרש או לא רצו להיכנע לגחמותיו).

אז כן, אין שום היגיון בהורדת ריבית בשלב הזה. ארדואן מונע מפחדים, פוביות, או שהוא פשוט לא מבין בכלכלה. ארדואן תוקף בשנה האחרונה את המערב וטוען שאלה פועלים כדי להרוס את המדינה שהוא עומד בראשה - אבל האמת היא אחרת. האינפלציה משתוללת בטורקיה בדיוק בגלל מהלכים חסרי אחריות מצידו של ארדואן. בעולם פועלים הפוך - הבנקים המרכזיים מעלים את הריבית כדי להילחם באינפלציה. גישתו הלא-כלכלית של ארדואן היא הסכנה הגדולה לכלכלה הטורקית כרגע יותר מכל 'ניסיון לפגוע במדינה מבחוץ' שכביכול קיים.

בחודש מאי אמר ארדואן: "אלו שמנסים לכפות עלינו את הקשר בין שיעור הריבית לשיעור האינפלציה הם בורים או בוגדים. אל תשימו לב לקשקושים של אלה שאיכותם היחידה היא שהם רואים את העולם מלונדון או מניו יורק"

האינפלציה בטורקיה עומדת על נתון שיא של 83.45% - מהרמות הגבוהות בעולם. באופן תמוה, ולמרות קצב האינפלציה שלא מראה מגמה של ירידה, הריבית ממשיכה לרדת כאמור לאור הנחייתו של ארדואן. כתוצאה מכך, מביא המצב לשחיקה של הלירה הטורקית שאיבדה בשנה האחרונה כ-50% מערכה - כלומר המחירים התייקרו לציבור במדינה בעשרות אחוזים. הלירה נסחרת בשפל של 18.6 לירה טורקית לדולר.

ארדואן נחוש בדעתו להפחית את הריבית ומגדיר אותה כאויב הגדול ביותר. במסגרת מלחמת התודעה, מקפיד ארדואן להבליט את הייצוא של המדינה והקשרים שחיזקה לאחרונה עם מדינות המפרץ וישראל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רועי 21/10/2022 07:11
    הגב לתגובה זו
    ביבי לא מבין בכלכלה הוא אלוף בניפוך בועות
  • 5.
    כך גם לפיד המלומד יעשה וכך המדינה תיראה (ל"ת)
    אלפי 20/10/2022 21:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גורי 20/10/2022 17:57
    הגב לתגובה זו
    אתם תמיד תטעו כי ממשיכים להסתכל על מדינות המזרח במשקפיים מערביות כי העמים במזרח הם סתגלנים ולא מתמקדים ולא צועקים ולא רצים לתקשורת ולכן המנהיגים שלהם לא מתחלפים כל יום שני וחמישי והעםמים יודעים להיסתכן לכל מצב
  • 3.
    מוסטפה 20/10/2022 16:41
    הגב לתגובה זו
    לעם פרימיטיבי מגיע טינופת כמו ארדואן .
  • 2.
    אולי הוא צודק (ל"ת)
    אני 20/10/2022 16:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יוסי 20/10/2022 15:58
    הגב לתגובה זו
    זה בסדר לשאוב רעיונות.. אבל לקחת אחד לאחד?....
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.