אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: צילום מסך, מסיבת עיתונאים בנק ישראל

נגיד בנק ישראל: "המטרו יתרום רבות לכלכלת ישראל"

פרופ' ירון על פרויקט המטרו: "אומדן ההשפעה הפוטנציאלית להשקעה במטרו צפויה להניב בטווח של כ-10 עד 15 שנים, רמת תוצר גבוהה יותר בכשלושה עד ארבעה אחוזים. מדובר בכ-50 מיליארד שקל לתוצר הישראלי בכל שנה, שהם כ-5,000 שקל תוספת לתוצר לנפש"
דור עצמון | (1)

נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, דיבר היום בכנס המטרו על חשיבות הפרויקט המתוכנן במטרופולין תל אביב כרכיב מרכזי בעתיד מערכת התחבורה בישראל. לדבריו, תשתיות תחבורה איכותיות הן מרכיב הכרחי לשיפור רמת החיים בישראל, ולאורך השנים ההשקעה בהן בישראל אינה מספקת. זו תובנה שכמעט כל מי שחוזר מביקור בחו"ל, גם ממדינות מתקדמות הרבה פחות מישראל, מסיק במהירות. לפיכך, למערכת מטרו איכותית יהיו השפעות חיוביות רבות על התעסוקה והתוצר במשק.

הנגיד מדגיש כי בד בבד עם קידום פרויקט המטרו, נדרשות השקעות רבות נוספות בתשתיות התחבורה – בעיקר הציבורית - בגוש דן וברחבי המדינה, כגון טיוב מערכי הסעת המונים כמו אוטובוסים ורכבות קלות. כמו-כן יש לנקוט במגוון צעדים נוספים לוויסות השימוש ברכב הפרטי כגון אגרות גודש, מס נסועה, והורדת התמריץ לשימוש ברכב פרטי. שילוב של צעדים אלו עם הקמת המטרו, צפויים להוביל לשיפור משמעותי בפריון העבודה ובאיכות החיים בישראל.

"תשתיות התחבורה בישראל מפגרות מאחור לעומת מרבית מדינות ה-OECD. הצפיפות בכבישי ישראל עולה בקצב מהיר והיא גבוהה מאוד בהשוואה בינלאומית. בנוסף, שיעור גידול האוכלוסייה בישראל שעומד על כ-1.8% בשנה הוא הגבוה ביותר בקרב מדינות מפותחות, מה שמחייב השקעות גדולות יותר מאשר במדינות אחרות, אחרת תגדל כאן הצפיפות בכבישים ותיפגע איכות השירות בתחבורה הציבורית", אמר הנגיד. "בנוסף, ההשקעה הנמוכה יחסית בתשתיות הציבוריות בישראל, ובעיקר בתשתיות תחבורתיות, מסבירה חלק לא מבוטל מפערי הפריון בין ישראל למדינות ב-OECD".

התועלות הכלכליות שצפויות לנבוע מהמטרו

"ראשית, המטרו יקל משמעותית על הגידול בגודש בכבישים ועל העלות הכרוכה בהגעת עובדים למקום העבודה. בכך, תגדל הן כמות שעות העבודה במשק, והן איכותן, בעקבות הסרת העלות – במונחי זמן ובמונחי אי-תועלת אחרת מעמידה בפקקים. כמו כן, קיצור זמן ההגעה לעבודה ירחיב את אפשרויות הבחירה הן בפני המעסיקים והן בפני העובדים, ובכך יפעל להגביר את מיצוי פוטנציאל העובדות והעובדים בהתאם ליכולות וההעדפות שלהם. אחת הדרכים לאמוד את תרומת המטרו לכלכלה היא באמצעות מודל צמיחה ארוכת טווח, אשר באמצעותו ניתן לנפק תחזית לצמיחת התוצר, ולכמת את השפעתן של התפתחויות חיצוניות או צעדי מדיניות שונים על אותה הצמיחה. 

"מהאומדן עולה, כי היא צפויה להניב בטווח של כ-10 עד 15 שנים, רמת תוצר גבוהה יותר בכשלושה עד ארבעה אחוזים. כדי לסבר את האוזן, מדובר בכ-50 מיליארד שקל לתוצר הישראלי בכל שנה, שהם כ-5,000 שקל תוספת לתוצר לנפש. עלות ההשקעה במטרו, נאמדת בכ-150 מיליארד שקל, כך שברור שהתשואה על ההשקעה גבוהה", אמר פרופ' ירון.

היבטי המימון של הפרויקט

"נכון להיום, הצעת החוק קובעת כי סך ההוצאות על הפרויקט לא יעלה על 150 מיליארד שקלים וכי כל תוספת מעבר לכך תחייב דיון נפרד בממשלה. עם זאת, הקביעה הנוספת הקיימת בחוק, לפיה מימון הפרויקט יתחלק באופן שווה בין ההכנסות הייעודיות ממנו לבין תקציב המדינה הכללי עלולה ליצור בעיתיות. אנו בבנק ישראל סבורים כי יצירת קשר בין המימון התקציבי השוטף לבין ההכנסות הייעודיות עלולה לגרום לקשיים ועיכובים בביצוע הפרויקט ולפגיעה באיכות המטרו כשיופעל.

"יצירת קשר בין המימון התקציבי השוטף לבין ההכנסות הייעודיות עלולה לגרום לעיכובים רבים בביצוע הפרויקט – בפרט אם יתבסס על חתימת חוזים נפרדים לשלבי הביצוע השונים לאורך התהליך. לאור זאת, אנו סבורים כי יהיה נכון יותר שהממשלה תממן את ההוצאות הנדרשות לקידום הפרויקט בכל שנה, בסכום שיידרש כדי להשלים את התקבולים מההכנסות הייעודיות".

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

היבטים רגולטוריים

"אי החקיקה מעכבת את ביצוע הפרויקט, וזמן שווה כסף. יש לכך השלכות לא מבוטלות גם בכל הנוגע לוודאות של העסקים, המשקיעים וגופי התכנון והבניה באזור המרכז. לכן, יש לבנות את תהליכי הביצוע בצורה שתימנע סיבוכיות יתר, המוליכה בסופו של דבר לעלויות לא צפויות ולעיכובים בביצוע, וכן לבחון דרכים לתגמל את חברות הביצוע על עמידה והקדמת לוח הזמנים, תוך וידוא שזו לא תהא מלווה בפגיעה באיכות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ג'ק 19/10/2022 15:56
    הגב לתגובה זו
    השאלה מתי יקרה הנס הזה ???
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגMGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברג

התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG

לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.

ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח

ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח

יואב פולס |
נושאים בכתבה לובינסקי MGS5 MGS6

קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.

הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.

ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).


MGS5 - קרוסאובר חשמלי C-SUV. צילום רונן טופלברג

ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.

ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.