פורד רכב
צילום: Istock

פורד צופה פגיעה של 1 מיליארד דולר ברבעון הקרוב - נופלת ב-12%

הסיבה לעלויות הנוספות לדברי החברה היא בעקבות הבעיות בשרשרת האספקה והאינפלציה. המתחרה ג'נרל מוטורס הזהירה מפני הפגיעה הצפויה עוד ברבעון הקודם
עומר רוסו |

ענקית הרכבים פורד FORD MOTOR  צופה כי שרשרת בעיות האספקה בשילוב עם האינפלציה גרמו לעליה של מיליארד דולר בעלות הייצור, נתון אשר יפגע ברווחיות החברה.  לפי החברה, בעיות באספקה ​​הביאו למחסור בחלקים מהותיים שמשפיעים על כ-40-45 אלף כלי רכב, בעיקר משאיות פורד, הידועות בשולי רווח יחסית גבוהים ורכבי שטח שלא הצליחו להגיע לרוכשים בעקבות מחסור בחלקים.

יצרנית הרכב, למרות הפגיעה ברבעון השלישי, אישרה מחדש את תחזית הרווחים לשנה כולה, מתוך אמונה שברבעון הרביעי הבעיות ייפתרו והיא תצליח לספק את הרכבים לקונים. תחזית הרווח המותאם לשנת 2022 לפני ריבית ומיסים עומד על בין 11.5 ל-12.5 מיליארד דולר. ברבעון השלישי פורד צופה שהרווח המתואם לפני ריבית ומיסים יעמוד בטווח של 1.4 עד 1.7 מיליארד דולר.

יצרניות הרכב נאבקות בבעיות שרשרת האספקה ​​מאז מגיפת הקורונה הביאה את הייצור לעצירה בתחילת 2020. הביקוש המשיך להיות חזק למרות בעיות מתמשכות בזמינות חלקים, במיוחד שבבי מוליכים למחצה.

המתחרה הגדולה ביותר של פורד, ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , הכריזה על בעיות דומות מוקדם יותר השנה. GM ב-1 ביולי הזהירה את המשקיעים שהבעיות בשרשרת האספקה ​​יפגעו ברווחיה ברבעון השני, וציינה שיש לה כ-95,000 כלי רכב במלאי שיוצרו אך חסרים כמה רכיבים.

GM באותה תקופה גם אישרה מחדש את ההנחיה השנתית שלה ואמרה שהיא מצפה ש"באופן מהותי כל הרכבים הללו" יושלמו ויימכרו לסוחרים לפני סוף 2022.

פורד, נסחרת לפי שווי של 60 מיליארד דולר ומכפיל הכנסות של מפתה של 0.4, מנסה בכל כוחה למקסם את יכולות הייצור של החברה, תוך כדי כניסה לעולם הרכב החשמלי. היא נמצאת בתהליך רה ארגון תחת המנכ״ל גים פארליי, תהליך הרה ארגון כולל פיטורים רחבים, העלאת מחירי הדגמים וחלוקה מחדש של יחידות הפעילות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.