פאגאיה
צילום: דני שם טוב
מעקב ביזפורטל

יש קשר בין ביצועי המניה לביצועי החברה? - המניה ירדה 30% ביום אחד: "אנחנו לא מעוניינים להתייחס"

אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר מייסדי פאגאיה לקחו את הכסף וברחו...

עומר רוסו | (21)

ניסינו להזהיר, אנחנו עדיין מזהירים. פאגאיה זו לא מניה, פאגאיה זה הימור. אם אתם רוצים להמר - סבבה, אבל אם אתם רוצים להשקיע, זה לא המקום בשבילכם. אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר מייסדי פאגאיה לקחו את הכסף וברחו משאלות; מניית פאגאיה קרסה 30% ביום המסחר האחרון והשלימה צניחה של 77% מהשיא שהגיע אחרי זינוק של 1,200%. ככה נראית "מניה מטופלת"

פאגאיה זו חברה שלא מצדיקה את הכניסה לוול סטריט דרך ספאק לפני שלושה חודשים לפי שווי של 10 מיליארד דולר וזו בשעה שהספאקים נכשלים במיזוגים. ההצלחה שלה היא מזל, נס או סיפור גדול (מסריח במקרה הטוב, לא חוקי במקרה הרע)  שעדיין לא נחשף. 

אחרי הכניסה לוול סטריט המחיר קרס. למה? כי החברה לא שווה 10 מיליארד דולר ובסוף הכלכלה מנצחת (אם כי זה יכול לקחת זמן). ואז לפתע פתאום המניה החלה להיות הכוכבת הגדולה של וול סטריט עם זינוק של פי 13 לשווי של מעל 20 מיליארד דולר - החברה הישראלית הגדולה בעולם. 

ואז החלו הנפילות. ביום שישי האחרון המניה קרסה ב-30% והשלימה צניחה של 77% לשווי של כ-5 מיליארד דולר. פאגאיה פאגאיה  עדיין מנופחת, אבל בדרך - המייסדים, אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר מימשו מניות במאות מיליונים (בהמשך למימושים שעשו כשהחברה היתה פרטית) ונפגשו עם סכומי עתק שיחד עם החזקתם הנוכחית מגלם להם (לכל אחד) שווי של מעל חצי מיליארד דולר.   

יש בסיפור הזה הרבה שאלות ואין תשובות. ניסינו לקבל תשובות ממנהלי פאגאיה לגבי המיזוג עם הספאק, רכבת ההרים במניה, ולגבי ההתנהלות מאחורי הקלעים לרבות המימוש שלהם. לא קיבלנו בינתיים תשובות.

קיראו עוד ב"גלובל"

  

האם ישנו קשר בין ביצועי המניה לביצועי החברה, משהו קורה בחברה שהמשקיעים לא יודעים? ״אנחנו לא מעוניינים להתייחס״.

- האם יש הסבר לירידה של כמעט 30% במחיר המניה בסוף השבוע?״אנחנו לא מעוניינים להתייחס״

- האם יש קשר עסקי בין בעלי המניות והמנהלים לגופים שרכשו מניות לאחרונה, ולמה המנהלים מימשו חבילת מניות גדולה?״אנחנו לא מעוניינים להתייחס״

 איך העלאות הריבית משפיעות על החברה, ומה שיעור ההפרשות בגין הפסדי אשראי ברבעונים האחרונים? ״אנחנו לא מעוניינים להתייחס״

בתוך כך נודע שרשות ניירות ערך בישראל הזמינה לעדות או חקירה את האחים פרדו בקשר לפרשת גיבוי - החקירה הזו היתה מחויבת כפי שהצגנו כאן:

 האחים מכרו ליהונתן כהן את השליטה בגיבוי בדיסקאונט של 41% - אין דבר כזה. זה לא קורה בעולם האמיתי. לא מוכרים בדיסקאונט, בטח לא שליטה, אלא אם כנראה יודעים שמשהו לא טוב קורה בחברה. 

מאז התגלה הבלוף - אשראי שנלקח לצרכים אישיים, חשד למעילות וגניבות. רשלנות ומחדלים שהעבירו את גיבוי להסדר חוב. 

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    קצת כמו wirecard 19/09/2022 20:10
    הגב לתגובה זו
    הרבה כמו wirecard, רק טיפה יותר קטן
  • 14.
    חשאי 19/09/2022 19:21
    הגב לתגובה זו
    התפוח לא נופל רחוק מהעץ
  • 13.
    יוניק יוזר 19/09/2022 17:00
    הגב לתגובה זו
    שתיעלםמחיינו במוקדם או במאוחר, כמו מרבית חברות הספאק
  • 12.
    אחדש 19/09/2022 12:49
    הגב לתגובה זו
    נחמד כל הכתבות בלי שום גיבוי, כנראה הכתב עשה שורט , החברה ציבורית והדוחות ידועים , אין משהו מיוחד , ואם השוק היה מתמחר אותם בהתאם לדוחות היא היתה גבוהה יותר
  • ל"אחשוורוש" 19/09/2022 18:28
    הגב לתגובה זו
    תאוריות קונספירציה ללא שום ידע,סתם ספקולציות,המשך
  • 11.
    ציונים אמיתיים 19/09/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב
  • 10.
    משקיע 19/09/2022 10:58
    הגב לתגובה זו
    חברה בלי כלום נסחרת בשווי שוק דמיוני של מיליארדי דולרים - גועל נפש של זוהמה באישור בורסת הנסדק המקוללת.
  • 9.
    רוני 19/09/2022 10:45
    הגב לתגובה זו
    שגונבים אוכל בסופר שרק רוצים להתקיים..
  • 8.
    אייל 19/09/2022 10:42
    הגב לתגובה זו
    כל הכבוד על היכולת הפנומנלית להונות משקיעים. בזה הם אלופים זה גם סוג של מיקצוע. דרך אגב ביז פורטל לא מוכן להאריך את השווי שלהם, אז השווי הריאלי שלהם הו 50 מיליון דולר. (וזה גם הערכה לארגית).
  • 7.
    אמיר 19/09/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
    פעם מסחר תוך יומי היה אסור, עכשיו מותר מסחר בחלקי שנייה. ברגע שיוציאו את הרובוטים מחוץ לחוק הכל יסתדר. חובה להחזיק מניה מינימום 24 שעות. ונגמרה כל חגיגת ההימורים
  • אמירוש 19/09/2022 18:32
    הגב לתגובה זו
    השורטים מסחר יומי וכו" היו תנודות ,1983 ינואר הבורסה ירדה 40% ביום אחד ,דעתך?
  • 6.
    ל 19/09/2022 10:00
    הגב לתגובה זו
    שידריך איפה להשקיע ואיפה לא!
  • 5.
    פופסור ירון בן נון 19/09/2022 09:36
    הגב לתגובה זו
    אנחנו במצב בורסות חדש.בנוסף על האי ודאות ממיתון אינפלציה ועוד..ביידן פשוט הינחה את הפד להוריד את מחיר הנפט על ידי צלילות במחירי הנסדק והדאו בכדי שהנפט רק ירד
  • מאיפה הבאת את הרעיון הזה? (ל"ת)
    שלומי 19/09/2022 18:10
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    רק לגבי הסוף, מוכרים בדיסקאונט אבל של כמה אחוזים בודדים (ל"ת)
    אבישלום 19/09/2022 09:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    פאגיה לקראת ירידה של עוד 80% (ל"ת)
    רון3554 19/09/2022 09:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איתן 19/09/2022 08:47
    הגב לתגובה זו
    בתי משפט רופסים, משטרה חובבנית, רגולטורים רקובים... הפכו את ישראל לחממת עקיצות והונאות
  • טיפש מי שנגע במניה הזאת, שלד בורסאי בשווי 20 מיליארד... (ל"ת)
    טל 19/09/2022 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החל משישי הוסרה חסימת מסחר של מחצית מהכמות שהוחזקה 19/09/2022 08:18
    הגב לתגובה זו
    החל משישי הוסרה חסימת מסחר של מחצית מהכמות שהוחזקה על ידי בעלי המניות
  • מחר יש הסרת חסימה על המניות (ל"ת)
    מחר 20/09/2022 06:53
    הגב לתגובה זו
  • מאיה 20/09/2022 20:55
    הייתה אמורה להיות הסרת חסימה אבל באופן מאד חשוד יש תקלה במערכת שמונעת מכל העובדים למכור את המניות שלהם. חבורה של נוכלים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.