גיימסטופ? פאגאיה שוב מזנקת ב-110% לשווי של 13 מיליארד דולר - זה ייגמר בדם
חברת הפינטק שמוזגה לספאק לפני כחודש ונפלה מאז 75%, מכפילה את עצמה שוב ללא סיבה ומשלימה עלייה של 660% בתוך שבוע - וזה כמובן סימן אזהרה בשביל המשקיעים: אל תיכנסו לזה, זה כנראה לא יסתיים בטוב
מניית פאגאיה התחילה את דרכה בוול סטריט עם התרסקות. חברת הפינטק הישראלית שמוזגה לספאק לפני כחודש לפי שווי מנופח של 8.5 מיליארד דולר הספיקה להתרסק ביותר מ-75% ומאז היא זזה כמו מטוטלת: יום למעלה יום למטה. היום היא מזנקת ב-110% ומגיעה לשווי עצום של 13.2 מיליארד דולר, זינוק של 660% בתוך שבוע. אבל זה הרי לא סביר בשום צורה. אין לכך שום סיבה הגיונית. הרי לא ייתכן שהמשקיעים ידעו להפיל את המניה ופתאום היא מזנקת בצורה כזו. החברה מצדה לא הוציאה שום הודעה שעשויה להסביר את הזינוק המטורף הזה.
אז יום אחד היא מזנקת ב-100% וביום הבא היא נופלת ב-15%. אחר כך זה שוב חוזר על עצמו. וכך זה כבר שבוע. זה לא כלכלי. פאגאיה היא חברת פינטק המשתמשת בלמידת מכונה, אנליזה של נתונים וניתוח נתוני אשראי באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית, כדי לספק אשראי. היא לא אמורה לזנק כך - וזה כמובן סימן אזהרה בשביל המשקיעים: אל תיכנסו לזה, זה כנראה לא יסתיים בטוב.
לכולם כמובן זה מזכיר שוב ושוב את ה'שורט סקוויז' המפורסם שנכנס ללקסיקון כאשר מניות כמו גיימסטופ, AMC, בלאק-ברי ואחרות זינקו במאות אחוזים בתוך זמן קצר - אבל זה כמובן הסתיים באותה צורה בסופו של דבר: בנפילות חדות במניות ובהפסדים גבוהים למשקיעים המסכנים שנהרו אחרי החלום.
אז מה בכל זאת עשוי להסביר את הזינוק המטורף של פאגאיה? ניתן להניח כי מדובר בשורט סקוויז גדול במיוחד. שורט סקוויז הוא תהליך של עליית מחיר חדה, שמתרחש במניה שבה יש היקף גדול של מוכרים בחסר (המכונים "שורטיסטים"). התהליך של שורט סקוויז נפוץ במקרים שבהם יש מלחמת שורטיסיטם, בדרך כלל לאחר עלייה ראשונית של המניה או הודעה חיובית מסיבה כלשהי, השורטיסטים רוצים לסגור את פוזיציה וקונים את הנייר וכך נוצר מבול של קניות ועליית מחיר - ואז זה אפקט שמקפיץ את עצמו שוב, ועוד שורטיסטים צריכים להתכסות על ההפסדים ומנסים לקנות, אבל פשוט אין מי שימכור להם מניות, ואז מחיר המניה טס לשמיים.
- פאגאיה הפתיעה ודיווחה על רווח ברבעון; המניה מזנקת
- Blue Owl רוכשת מפאגאיה הלוואות בהיקף של עד 2.4 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך של שורט מתחיל כאשר השורטיסטים מצפים שמחיר המניה ירד, וכך יוכלו "להתכסות" חזרה במניות שמכרו במחיר נמוך ממחיר המכירה. אך אם מסיבה מסוימת יש עלייה הם נאלצים לקנות. זה יכול להיות גם בשל קריאה של המשאיל, אותו גוף שיש לו מניות והוא השאיל אותן לשורטיסטים. הוא יכול לדרוש את החזרת המניות ואז לשורטיסט אין ברירה, אלא לקנות.
פאגאיה מוזגה כאמור לספאק לפני כחודש בעסקה שלוותה בלא מעט בעיות. החתם המוביל נטש את ההנפקה, בעלי המניות המקוריים של חברת הספאק מיהרו למכור, והמניה, כאמור צנחה. האם מדובר ב"ריבאונד" כשהמשקיעים סבורים שהירידות היו מוגזמות? בינתיים אין כל ידיעה שמסבירה את שינוי המגמה.
- 2.מוריס 27/07/2022 08:26הגב לתגובה זומוצר להרצה
- 1.מוריס 27/07/2022 08:25הגב לתגובה זוזה סרדינים למסחר. כמו שהיתה הרשת החברתית של טראמפ
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
