טווילו
צילום: Tada Images / Shutterstock.com

טווילו תפטר 1,000 עובדים; המניה קופצת ב-6%

עוד יום - עוד תוכנית רה ארגון בחברה לא רווחית. מידי שבוע אנחנו עדים לחברות טכנולוגיה שבשנת 2021 לא התמקדו ברווחיות. על רקע הדרישות השונות של המשקיעים בשנה זו, אנחנו רואים יותר ויותר חברות שמתחילות בתהליכי התייעלות בכדי להרוויח
עומר רוסו |

הפיטורים בהייטק נמשכים. הפעם זו טוויליו TWILIO INC שתפטר 11% מכח האדם של החברה, השווים לכמעט 1,000 עובדים, כחלק מתוכנית רה ארגון בחברה. מטרת התוכנית התוכנית היא לשפר את שולי הרווח התפעולי של החברה, ליצור יכולת להגדיל את הכנסות החברה תוך כדי חיסכון בעלויות התפעוליות.

טווילו, מספקת פלטפורמת תקשורת בענן המאפשרת למפתחים לבנות, להרחיב ולתפעל מעורבות לקוחות בתוך יישומי תוכנה בארצות הברית ובעולם. וכעת, היא חותרת לרווחיות בשנת 2023.

במכתב לעובדים אמר מנכ"ל טוויליו, ג'ף לוסון, כי החברה החליטה לפטר עובדים בכדי להתנהל באופן יעיל יותר ולהתאים את השקעות החברה לסדרי העדיפויות שלה. לדבריו, ההחלטה הייתה קשה ביותר, אך הכרחית.

"טוויליו צומחת בקצב מדהים במהלך השנים האחרונות. זה היה מהיר מדי, וללא מספיק התמקדות בסדר העדיפויות החשוב ביותר של החברה שלנו, שזה רווחים", אמר לוסון במכתב. "אני לוקח אחריות על ההחלטות האלה, כמו גם על ההחלטה הקשה לעשות את הפיטורים".

אמירותיו של המנכ״ל נכונות לחלוטין, טווילו אכן צומחת באופן מרשים, בעקביות, טווילו רושמת בכל רבעון מחדש צמיחה של מעל 30% בהכנסות, במקביל לכך, היא רק מגדילה את ההפסד. כמה אבסורדי זה שהחברה צומחת במעל 40% בהכנסות, והפסדים צומחים באותו השיעור. שימו לב לתמונה הבאה:

ההכנסות, עולות בקצב מרשים כבר מ-2017, בעוד שההפסדים של החברה רק גדלים. ונראה שהמנכ״ל חייב לעשות משהו בנידון. בתמונה כאן למטה מתוך דוח החברה ניתן לראות את הבעיה בבירור : 

קיראו עוד ב"גלובל"

ההכנסות גדלות ל-943 מיליון דולר, איתם גם הוצאות המכר, באופן טבעי. אך שימו לב להוצאות המחקר ופיתוח, שגדלו ב-54%, את הוצאות השיווק והמכירות שצמחו ב-40% ואת הוצאות הנהלה וכלליות שגדלו ב-25%. טווילו חייבת לשלוט על ההוצאות התפעוליות בכדי להגיע לרווחיות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.