למה האוטובוס מדלג עליכם בתחנה? לא רק מהסיבה שחשבתם
אזרחים רבים משתמשים בתחבורה הציבורית, בין אם זה לעבודה, קניות, ביקורי משפחה וחברים או סידורים במרכז העצבים העירוני. בעיות רבות בתחבורה הציבורית בישראל עליהן אפשר לדבר ארוכות, אבל אחת התופעות המטרידות, המייאשות ושמשאירות אותנו חסרי אונים היא הרגע בו אנו רואים את האוטובוס מתקרב לתחנה, שמחים שבזאת תם הסבל של ההמתנה בתחנה לא מוצלת, ואז האוטובוס מדלג עלינו.
ניפנופי הידיים של "הנה אני כאן" או של "בבקשה תעצור לי, פליז, מתחנן", עדיין לא יפתרו את הסיבה לכך. אז נכון, פעמים רבות האוטובוסים מלאים ולנהגים אין ברירה להמשיך בנסיעה, אבל ישנה סיבה אחת נוספת, מהותית, שתגרום לנו להמשיך לנופף בידיים.
מתווה ההפעלה שסוכם בין מפעילות התחבורה הציבורית למשרד התחבורה נשען על מנגנון של סבסוד לפי ק"מ. נסעת יותר = תקבל יותר כסף. מנגנון שלא שם את הנוסעים כמהותה של הנסיעה חוטא לשימוש בשם תחבורה ציבורית.
חברה המפעילה מערך אוטובוסים כתחבורה ציבורית היא עדיין עסק שתפקידו הוא למקסם רווחים. וכיצד עושים זאת? מוציאים נסיעות - למרחקים ארוכים, והרבה. במצב כזה החברה מפעילה לחץ של לו"ז על הנהגים שלה, שמחויבים לסיים את נסיעת הקו במהרה משום שלאחר מכן כבר שובצה להם נסיעה נוספת. כסף כבר אמרנו? אין לנהגים אינטרס לאסוף אתכם בתחנה, וכמובן שגם אין להם אינטרס להשאיר אתכם שם, האינטרס היחיד של החברה - ושאותו היא כאמור מעבירה לנהגים שלה - הוא עצם ביצוע הנסיעה ובמהירות האפשרית.
- משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס
- הנסיעה ברכבת הקלה מתייקרת: מחיר כרטיס בודד עולה ל-8 שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תארו לכם שמפעילות התחבורה הציבורית היו מסובסדות לפי מנגנון אשר שם את כמות הנוסעים כמרכיב העיקרי; כך היה קורה שהאוטובוסים היו נאבקים על איסוף הנוסעים, מייעלים את הקווים ומשפרים את תחזוקת האוטובוסים לרווחת הנוסעים. וכל זה עוד לפני שדיברנו על אכיפת תיקופי הנוסעים שכן כיום אחוז ניכר מהאוכלוסייה אינו משלם על הנסיעה והנפגעת העיקרית מכך היא המדינה שהרי תשלם את אותו הסכום למפעילת האוטובוס בלי להתחשב בכמות הנוסעים שבו ואם הם שילמו. כך קורה האבסורד שמפעילי האוטובוסים מקבלים תגמול זהה על נסיעה ריקה מנוסעים או על נסיעה מלאה בנוסעים.
בתחקיר שקיימנו בביזפורטל לפני כחודש, מצאנו כי למעלה מ-20% מהנוסעים לא משלמים, נהג באגד: "80% לא מתקפים, מי שכן - במחיר נמוך". לו אותם נוסעים היו משלמים כחוק על הנסיעות היה מצטבר סכום כסף שאיתו היה אפשר למשל לשפר את שאר הבעיות בתחבורה הציבורית, להעלות את שכר הנהגים ועוד (>>>לתחקיר המלא).
- 4.הידען 16/09/2022 10:52הגב לתגובה זוהרבה פעמים אוטובוס כלל לא מגיע בשעה היעודה, פשוט מדלגים על נסיעות ולא מוציאים אוטובוס במועדים הקבועים בלוז. חוצפה !!! ניתן לקנוס את החברות על כך ?
- 3.החביב 15/09/2022 13:37הגב לתגובה זונהגים שלא "שמים" על הנוסעים
- 2.אם כמות הנוסעים הייתה מרכיב עיקרי, קוים דלילים יתפוגגו. (ל"ת)כתב נעל 15/09/2022 13:12הגב לתגובה זו
- 1.מירב מיכאלי 15/09/2022 11:19הגב לתגובה זועוד לא היה-היתה שר-שרה הזוי-ה בזוי-ה כזה-כזאת!
- זרובבל 02/12/2022 21:44הגב לתגובה זואין גבול לטיפשות של מצבעי הליכוד...
- קודם זה היה יותר חמור (ל"ת)יוסי 25/11/2022 12:38הגב לתגובה זו
- יוני 15/09/2022 14:09הגב לתגובה זובארץ אומלל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
MGS6 - D-SUV חשמלי. צילום רונן טופלברגהתחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל החלה בשיווק שני קרוסאוברים חשמליים חדשים ומאובזרים.
ה MGS5 בסגמנט C-SUV במחיר של 149.0 אלף ש"ח
ה MGS6 בסגמנט D-SUV במחיר של 179.0 אלף ש"ח
קבוצת לובינסקי יבואנית דגמי MG לישראל השיקה הבוקר שני דגמי קרוסאובר חשמליים. שני הדגמים ה MGS5 וה – MGS6 מצטרפים לסגמנטים התחרותיים ביותר בשוק היום כשלצידם מחיר תחרותי מעניין, רמת אבזור יחידה וציון מקסימלי במבחן הבטיחות האירופאי EuroNcap.
הדגם הראשון ה MGS5 הוא קרוסאובר בסגמנט C-SUV עם אורך כולל של 4.476 מטר, רוחב של 1.85 מטר, גובה של 1.63 מטר ובסיס גלגלים של 2.73 מטר. העיצוב אינו פורץ דרך אולם נאה לכשעצמו. החומרים בתא הנוסעים נעימים למגע, ואיכות ההרכבה נראית לפחות באולם התצוגה כמצוינת. תא הנוסעים מצויד בלוח מחוונים בגודל ''10.25 ומסך מולטימדיה בגודל ''12.8 עם קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
ה MGS5 משווקת ברמת אבזור יחידה ומפנקת הכוללת קילס מלא, מצלמת 360°, טעינה אלחוטית, מושב נהג חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג פנורמי נפתח ועוד. בתחום הבטיחות בו MG מצטיינת כבר שנים ה MGS5 לא שונה עם חמישה כוכבי בטיחות ב EuroNcap וציון אבזור בטיחות 6 לפי הקריטריונים של 2026, ( או ציון אבזור בטיחות 7 לפי הקריטריונים של 2025).
ה MGS5 מצוידת במנוע חשמלי בהספק של 170 כ"ס ומומנט של 25.5 קג"מ. הסוללה בקיבולת 62.2Kwh ומאפשרת טווח מוצהר של 425 ק"מ בתקן WLTP. טעינה איטית AC בהספק של עד 11Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 150Kw. ל S5 יכולות V2L בהספק של עד 6Kw.
- דגמי IM בישראל - תחרות לטסלה ואקספנג
- אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה MGS5 משווקת במחיר של 148,888 ₪ לרכב בצבע לבן. צבעים מטאליים בתוספת של 1888 ₪, וריפוד פנים בהיר בתוספת של 1555 ₪.
