גיא טל
צילום: משה בנימין
פרשנות

האם הפסימיות בשווקים היתה ידועה מראש ואיך להעריך את המאקרו על ידי המיקרו?

למה יש מניות שנופלות אחרי פרסום דוחות טובים, מהן שיחות וועידה בין מנכ"לים לאנליסטים ומה הן מלמדות אותנו על הכלכלה? וגם - מי באמת יכולות להרוויח בתחום הרכבים החשמליים? 

גיא טל | (12)
נושאים בכתבה מיתון רכב חשמלי

האינפלציה בורחת. הנתון שפורסם אתמול בצהריים הפיל את השוק האמריקאי. שתי עשיריות בלבד של פספוס - 8.3% ולא 8.1% והמדדים קרסו, כשהנאסד"ק נופל 5%. השווקים ציפו להפתעה חיובית והתאכזבו מההפתעה השלילית. הם אומנם ציפו להמשך עלייה בריבית, אבל האינפלציה תכריח את הנגיד האמריקאי, ג'רום פאוול להמשיך בקו העלאות הריבית ואפילו לחזק ולהאיץ אותו. אתמול, לראשונה זה עשרות שנים דיברו כבר על העלאת ריבית של 1% בפעימה אחת. 

הנתונים וההערכות האלו מבטאות פסימיות,  ואפשר היה להריח את זה מדיווחי החברות בחודשים האחרונים. אפשר לגזור מהמיקרו מידע על המאקרו - כלומר ניתן להסיק מדוחות החברות מידע על הכלכלה כולה. בפועל מה שחשוב זה לא רק הדוח עצמו, אלא בעיקר מה הולך להיות בהמשך.   

תכנים קשורים:

האם הריבית תעלה ב-1%?

כשאג"ח ממשלת ארה"ב בתשואה של 4%, למה בכלל לקנות את מניית אפל?

מאקרו - עוד מבט לא מעודד על העתיד

שאלת המפתח בהשקעות היא לא מה היה אלא מה יהיה. חברה יכולה להציג רווחי שיא אך מנייתה יכולה לרדת אחרי הדוחות, כיון שרווחי השיא הללו הם החדשות של אתמול. מה שמעניין את המשקיעים זה לאן החברה הולכת מכאן והלאה ולא מה היא עשתה אתמול, ולכן אם התשובה לכך היא פסימית יותר לאחר הדוחות, כנראה שהשווי הנוכחי של החברה הוא פשוט לא נכון. כך לדוגמה, ראינו לאחרונה את חברת צים הישראלית מציגה רווחי שיא אך נופלת במסחר, כיון שההנחה היא שהמבט לעתיד זרוע בעננים שחורים. 

השוק עולה ויורד לאחרונה בצורה תזיזיתית בהרבה מהממוצע, בעיקר עקב חוסר הוודאות לגבי השאלה מה יהיה. לתחושת חוסר הוודאות מוסיפה גם ההבנה שהמבוגר האחראי, כלומר הכלכלנים שאמורים לנווט את הכלכלה העולמית על פני המים הסוערים טעו בניווט, בראשם, כמובן, הפדרל רזרב שראה את האינפלציה כ"זמנית" יותר מדי זמן ואחר בתגובתו. אולי עקב הטעות הזו ואולי מסיבות אחרות הפד נמנע מהתווית מסלול ברור לגבי המשך מדיניותו ומגיב להתפתחויות מחודש לחודש, כשהשוק מנסה כל פעם מחדש לנחש איך הוא יגיב בחודש הבא, ומכאן תחושת ה"מניה דיפרסיה" בשווקים. מאז אמצע יוני ועד אמצע אוגוסט זינק ה-S&P 500 ב-13.5%, בשבועיים האחרונים של אוגוסט הוא מחק 7.5%, ומאז ועד אתמול, פחות משבועיים נוספים, עלה שוב בכ-4%. ואתמול נפילות על רקע המדד הגבוה. חוזרים לשלב ה"דיפרסיה" במניה דיפרסיה הזו, אך מי יודע מה מחכה בשבוע הבא.  

אינדיקציה נוספת שיכולה לתת כיוון מחשבה הוא הסתכלות על המאקרו דרך המיקרו. לא בדיקה של מה חושבים מנווטי המדיניות המאקרו כלכלית, אלא דווקא אלו שחשים את השוק ברמה היומיומית, במגע ישיר עם העסקים עצמם, כלומר מנכ"לי החברות הנסחרות בבורסה. אמנם לא כל מנכ"ל חברה נהנה מפרספקטיבה רחבה של כל השוק, אך אם הייתה דרך לשקלל את ההשקפות של המנכ"לים השונים לאיזה שהיא קריאת כיוון כללית, הרי שהדבר עשוי לשמש כאינדיקטור חשוב לגבי הערכת המשך המגמה בשווקים, לא פחות מהניחוש מה יגיד ג'רום פאוול במענה לשאלה של עיתונאי כלשהו במסיבת העיתונאים המסורתית שלאחר הכרזת הריבית. 

 לאחר פרסום הדוחות הכספיים נוהגות החברות לנהל שיח פתוח עם עיתונאים ומשקיעים באמצעות שיחות ועידה. המנהלים מציגים את הדוחות והדגשים החשובים להם, עונים לשאלות ומספקים הערכות להמשך ומספקים לא פעם גם הערכות המאקרו כלכליות, הנובעות מהמגע הישיר שלהם עם השטח וההיכרות עם השווקים הפיננסים. לעיתים קרובות מדי מנוצלות השיחות הללו לטפיחה עצמית על השכם על התוצאות "הנהדרות" שהחברה בהנהלתם הציגה ברבעון האחרון. אבל הזאבים של וול סטריט מתוחכמים יותר, יודעים לקרוא היטב את המספרים ולהקשיב למילים החשובות בין השורות, ושם לפעמים ניתן לקבל את קריאת הכיוון עליה דיברנו קודם לכן.   

קיראו עוד ב"גלובל"

בחברת המחקר Factset ערכו בדיקה שיכולה להוות קריאת כיוון מסוימת ועולה מתוך שיחות הוועידה הללו. זוהי לא שיטה חדשה, וכבר נעשה בה שימוש בעבר. הרעיון הוא לעקוב אחר תדירות ההופעה של מילים מסוימות בשיחות הוועידה הללו. הממצאים ביחס לרבעון האחרון לא מעודדים במיוחד. מסקירת שיחות הוועידה של כל חברות ה-S&P 500 שפרסמו את דוחותיהן בין ה-15 ביוני ל-8 בספטמבר עולה כי 240 מתוכן הזכירו את המילה מיתון במהלך המפגש הזה. לשם השוואה, הממוצע החמש שנתי הוא 52 פעמים בלבד. זוהי הכמות הגבוהה ביותר מאז 2010. ברבעון הראשון של שנת 2020, עם תחילת משבר הקורונה, המספר היה 212 פעמים בלבד.

המילה "אינפלציה" כיכבה אף היא עם 412 חברות שהתייחסו אליה בשיחות הוועידה של דוחות הרבעון השני, והמילים "שרשראות אספקה" הופיעו 325 פעמים. בעוד מספר החברות שהזכירו את שני המושגים הללו גבוה יותר מאשר אלו שהזכירו "מיתון", הרי שבשני אלו המגמה היא ירידה קלה מהרבעון הקודם, ואילו לגבי המילה מיתון מדובר ברבעון שני ברציפות שנרשם זינוק בשיעור תלת ספרתי. מ-15 ברבעון הרביעי של שנת 2021, ל-114 ברבעון הראשון של שנת 2022 וכאמור, עד 240 ברבעון האחרון.  

מבחינת הסקטורים, הסקטור הפיננסי מוביל עם 85% מהחברות המדווחות שהזכירו את המילה מיתון, מגזר הנדלן אחריו עם 73%. מגזר היוטליטיס (תשתיות מסוג אספקת חשמל מים או גז ביתיים וכדו') ומגזר הבריאות, שני מגזרים שפחות חשופים להשפעה של מיתון, נמצאים בתחתית הרשימה עם 22% ו-14% בהתאמה. 

אז אמנם זה רק אינדיקטור אחד, ובסופו של דבר נובע מראיה סובייקטיבית למדי של חברות שפעילות בסקטורים מסוימים, וכמו כן מעורבים פה גם אינטרסים של אותן חברות, להצדיק ירידה מסוימת בביצועים או להוריד את ציפיות השוק כדי "להפתיע" יותר מאוחר, אולם כדאי לכל הפחות לקחת אותו בחשבון כשמנסים להבין מה התשובה לשאלת המפתח "מה יהיה". 

מיקרו - מי תהיה ה"ליוויס" של הבהלה לזהב המכוניות החשמליות?

מהבהלה לזהב בקליפורניה של המאה ה-19 לא נותר הרבה במאה ה-21, אבל ישנו מוצר אחד שנולד אז בערבות המערב הפרוע ונשאר עמנו עד היום. הכורים היו זקוקים לבגדי עבודה מבד חזק ועמיד, ולווי שטראוס, המהגר היהודי, סיפק להם אותו. לחברה שהקים קראו  LEVI STRAUSS & CO. CL A ולמוצר החדש שהוא ייצר שענה על הצורך המסוים הזה אנו קוראים היום ג'ינס. מחקרים מראים שבתקופת הבהלה לזהב, המרוויחים הגדולים לא תמיד היו מחפשי הזהב עצמם אלא דווקא אלו שסיפקו להם את הציוד - אתי חפירה, מסננים, בגדים מתאימים וכדו'. 

לעיתים קרובות ישנו מוצר נוצץ שתופס הרבה תשומת לב מצד המשקיעים אך מי שמייצר לא פחות ערך, ולעיתים אף יותר, הן דווקא החברות שמספקות מוצרים משלימים או חומרי גלם לאותו מוצר נוצץ. כך לדוגמה, מבום ההיטק בישראל, שיצר לא מעט חברות מפסידות או מדשדשות, נהנו לא פחות מחברות ההיטק עצמן חברות הנדל"ן  המניב שמשכירות להן משרדים. 

אחד המוצרים הלוהטים בשנים האחרונות הוא רכב חשמלי. הסקטור הזה יצר חברות בעשרות ומאות מיליארדי דולרים, ובין השאר גם את האיש העשיר בעולם כיום אלון מאסק. גם חברות הרכב המסורתיות שנאבקו במשך שנים ארוכות, וחלקן אף עמדו על סף פשיטת רגל, מיהרו להצטרף לטרנד הלוהט והכריזו על תוכניות עסקיות במיליארדי דולרים. בינתיים, עם זאת, לא מעט מהכוכבות הללו נתקלות בקשיים לא מועטים. טסלה TESLA INC אמנם מוכרת היטב אך עדיין נסחרת במכפילים דימיוניים, וחברות כמו ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE או ניקולה NIKOLA CORPORATION הסבו לא מעט אכזבות למשקיעים. חברת פולסטר (סימול PSNY), החברה הבת של וולוו שמתמקדת ברכב החשמלי כבר איבדה מעל 20% מההנפקה למרות שהיא מוכרת במספרים יפים. נזכור גם את התחרות המתגברת מצד הסיניות (בהן גם ניתן להשקיע כמובן, למי שלא חושש מהשקעה בחברות שמקורן במדינות דיקטטוריות), ונבין שבינתיים התשואות בסקטור, למעט טסלה, אינן מרקיעות שחקים. קרוב לוודאי עם זאת, שתחום הרכב החשמלי יחליף לחלוטין את עולם הרכב המסורתי, ולכן ייתכן שגם התשואות עוד יגיעו בהמשך. 

יחד עם זאת, כדאי לבדוק גם את הסנשו פנשה של הרכב החשמלי, או הלווי שטראוס שלו. מי עוד יכול להרוויח מהתחום המתפתח? ברור למדי שיצרניות הסוללות החשמליות או אפילו חומרי הגלם כמו ליתיום צפויות ליהנות מהתגברות מגמת החשמול בשווקי הרכב. ישנן תחומים שעדיין נופלים תחת הגדרת החלום כמו כבישים מטעינים ( אלקטריאון 0% או יריעות סולאריות שנפרשות על הרכבים. אלו תחומים ספקולטיבים מאד שעוד לא הוכיחו כדאיות כלכלית. 

ייתכן שהסקוטי פיפן האמיתי של המיקל ג'ורדן הזה (כן, דימוי נוסף של אותו רעיון...) הוא תחום עמדות הטעינה שייהנה מפריחת הרכב החשמלי. התחום הזה גם מורכב מתתי תחומים. ישנן עמדות טעינה בכבישים שנועדו לנסיעות ארוכות יותר, והמודל העסקי בנוי על גביית דמי מנוי או תשלום על החשמל הנצרך. חברות אחרות מייצרות את עמדות הטעינה הציבוריות הללו ומוכרות לחברות המתקינות והמתפעלות. ישנן גם כאלה הבונות עמדות ביתיות ומרוויחות ממכירה והתקנה של עמדות כאלה. עוד תת סקטור הוא פיתוח תוכנה כדי לתמוך בתשלומים או באופטימזצייה של הטעינה ועוד. על כל פנים נראה שהצורך בשרותים ומוצרים מסוג זה כמו גם מגוון המוצרים והפיתוחים רק יגדל. 

יחד עם זאת, יש לציין שישנם גם סיכונים לא מועטים בתחום. עם עלית טווח הנסיעה הצורך בהטענה בדרכים ילך ויפחת, וחברות המסתמכות על תשלומים על הטענה או דמי מנוי תפגענה. בנוסף, חברות הרכב עצמן מפתחות לעיתים גם עמדות טעינה, ויתכן שיתרחש קנבילזם בתחום, כשהחברות הגדולות יעדיפו לסבסד התקנה של עמדות כאלה כדי למשוך לקוחות, ויפגעו בשחקניות הפועלות באופן עצמאי. באופן כללי ניתן לומר שכל שוק שנמצא בחיתוליו קשה להעריך באיזה אופן הוא יתקדם ולאו ייקחו אותו הפיתוחים העתידיים. מי יודע, אולי אלקטריאון בסוף כן תצליח לחשמל את כל הכבישים בעולם ולא יהיה צורך בטעינה כלל? יחד עם זאת, התרחיש הסביר הוא שנראה את החברות הללו כאן לעוד שנים רבות. תחזיות שונות מדברות על צמיחה שנתית של מעל 40% עד שנת 2026. נציין גם שהנשיא ביידן מעוניין לתמרץ את התחום עם בניה של תחנות חדשות בשווי 15 מיליארד דולר בשנים הקרובות. 

נזכיר כמה מהחברות המובילות בתחום. יחד עם זאת נציין שחברות הטעינה הגדולות ביותר הן מחלקות בתוך חברות אחרות, כאלה המתמקדות ברכבים (טסלה), באנרגיה (שנייידר אלקטריק) או במוצרים (סימנס), ובינתיים השחקניות ה"טהורות" בתחום לא מציגות ביצועים מלהיבים במיוחד. 

 BLINK CHARGING CO החברה מחזיקה אלפי עמדות טעינה ברחבי ארצות הברית. היא מייצרת בעצמה את עמדות הטעינה ומתנהלת בסוגים שונים של שותפויות עם בעלי המיקומים בהם היא פועלת - בתי מלון, שדות תעופה, בתי חולים ועוד. המערכת עצמה מצטיינת בנוחות שימוש ובשקיפות ומאפשרת גישה בענן לנתוני המשתמש.

שווי השוק של החברה עומד על 1.15 מיליארד דולר. החברה עדיין לא מציגה רווחים בשורה התחתונה כשבמקביל לצמיחה עקבית בהכנסות נרשמת גם צמיחה בהפסדים. 

CHARGEPOINT HOLDINGS חברה אמריקאית המחזיקה בפעילות בינלאומית בכ-14 מדינות ברחבי העולם, בין השאר מקסיקו, אוסטרליה, קנדה וכמובן ארצות הברית. היא מכרה כבר 114 אלף עמדות הטענה ועוסקת במכירת הציוד אך לא בתפעול השוטף.

החברה בעלת שווי שוק של 6.2 מיליארד דולר. בשנת 2021 הכנסותיה הגיעו ל-241 מיליון דולר, צמיחה של 65% משנת 2020, אך ההפסדים הסתכמו ב-132 מיליון דולר. 

EVGO INC טוענת לכתר חברת ההטענה המהירה  הציבורית הגדולה בארצות הברית עם יותר מ-850 עמדות טעינה מהירה. היא בעלת שווי שוק של 2.4 מיליארד דולר, ההכנסות בשנת 2021 הסתכמו ב-22 מיליון דולר בלבד וההפסד ב-6 מיליון דולר. 

אז כפי שניתן לראות, החברות הציבוריות של טעינת רכבים חשמליים עדיין מציגות תמחור של חברות חלום ולא מצליחות להציג שורה תחתונה חיובית, כך שלא נראה שיש השקעה "טהורה" בתחום שכרגע נראית מעניינת, והסקטור נבלע בתוך החברות הגדולות יותר. כדי להפחית סיכון ניתן גם להשקיע בתעודת סל העוקבת באופן ספציפי אחר חברות הטענה ברחבי העולם. התעודה מבית חברת HANetf נקראת The Electric Vehicle Charging Inrastructure Equity UCIT ETF ונסחרת תחת הסימול ELEC בבורסות שונות באירופה. דמי הניהול עומדים על 0.65% והיא מחזיקה ב-12 חברות מתחום ייצור עמדות ההטענה או מתחום התפעול. לדברי חברת HANetf כיום 3% משוק  הרכב העולמי מורכב ממכוניות חשמליות, בעוד בשנת 2040 הנתון צפוי לצמוח ל-40%. 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    סובב לו סביבון 15/09/2022 18:57
    הגב לתגובה זו
    ירצו יאכלו נשמע הגיוני מדי ידידי דן בן אמוץ עיוור הוא לכשל הלוגי במשפטו הוא זו כמו דמגוגיה חסרים חלקים שישלימו את התסריטים זה כמו לפתור מלחמות במילים
  • 10.
    לרון 14/09/2022 10:20
    הגב לתגובה זו
    בחירת מניות,העולות מתממשות על ידי בחלק היורדות מוספות בחלק,שאלו אותי פונדמנט?,לא יודע,מחירי מדדים לא ממש מעניין,טכני ממש לא ,גרינברג הגורו כתיבה רבה מידי על מעט מידי,מעקב אחר CNN FEAR AND GREED כשערכו 90 זמן למכור כשערכו 8 זמן לקנות,אין צורך בתודה על ההדרכה!
  • 9.
    חיים 14/09/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
    אך אף אחד לא מזכיר את המלחמה בין רוסיה ואוקראינה הגורמת לבעיית הספקת חומרים חיוניים לתעשייה הכבדה והמתכת ליתיום. זו אינפלציה הנובעת התייקרות חומרים בעקבות מלחמה, ולא בעקבות עלייה או ניפוח צריכה
  • 8.
    אתמול ערכנו קניות אפל גוגל טסלה פייס.יעלו (ל"ת)
    יצחק 14/09/2022 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    גיא כתבה מצוינת. תודה רבע (ל"ת)
    אלי בי 14/09/2022 09:41
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 14/09/2022 09:34
    הגב לתגובה זו
    יש מניות מסוכנות כמו קוויק אריקה בי ,רב בריח משום מה, ואחרות,לעומתן אקרשטיין,אורמת,ורידיס,שאמנם תנודתית,עדיפות
  • 5.
    לרון 14/09/2022 09:32
    הגב לתגובה זו
    הן לרוב מסוכנות עם ביתא גבוהה,NIO,BLINK וכדו',מה בדבר למשל CAT. שאולי היגיעה ליום בו ביצועיה ישתפרו?לא המלצה כמובן
  • 4.
    לרון 14/09/2022 09:28
    הגב לתגובה זו
    בתקופה דוגמת העכשוית ,השלילית,הפסימיות היתה אכן צפויה,אני מיממשתי "על הדרך" וביום כמו אתמול אני תמיד קונה,כי יש דם ברחובות,עוד מעט באפט יקנה,שמע ממני!
  • 3.
    לרון 14/09/2022 09:26
    הגב לתגובה זו
    אך ראו את הטכני המתייחס למחזורים ומחירים ולא פונדמנט,גם האלוגריתמים בנויי מחיר כך שלא כל מה שכלכלה ופונדמנט משפיע ולא כל תנודת טווח קצר ראויה להתייחסות
  • 2.
    1929 כאן !!! (ל"ת)
    דן 14/09/2022 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    את החברות הרווחיות והמניות הטובות לכאורה כולם קוני 14/09/2022 08:36
    הגב לתגובה זו
    את החברות הרווחיות והמניות הטובות לכאורה כולם קונים , ולכן הן יורדות או לא מתרוממות כי רוב הציבור מושקע בהן . דווקא מניות עם חדשות רעות או צפי נמוך הם אלו שפתאום עולות כי אף אחד כמעט לא מחזיק בהן . וככה עובד הקזינו
  • לרון 14/09/2022 10:35
    הגב לתגובה זו
    הנודתיות גבוהה סיכון גבוה סחירות נמוכה לכן "קזינו" בסופו של דבר גם כלכלה
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

האגיס
צילום: יח"צ
הטור של גרינברג

העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי

הרכישה של יצרנית הטיילנול Kenvue בידי קימברלי קלארק תמורת קרוב ל-50 מיליארד דולר תסייע לשני הצדדים - המותגים של Kenvue "יתעוררו" וקימברלי תקבל חיזוק משמעותי שיכול למצב אותה בעמדת הובלה בשוק שהתחזיות צופות לו מכירות של 632 מיליארד דולר ב-2032. וגם: מיהי מטסרה, יצרנית התרופה להשמנת יתר שנמצאת במוקד הקרב בין פייזר לנובו נורדיסק 



שלמה גרינברג |

בתחילת השבוע ראינו (שוב) את מסלול הייסורים שצריכים המשקיעים לעבור בשנים האחרונות. ביום ג' הובטח להם, באמצעות כל אתרי התקשורת מניו יורק ועד טוקיו דרך ת"א, שהמשבר הגדול מתחיל בגלל ההערכות המטורפות ועוד כל מיני סיבות. ביום ד', כשהמשקיעים התעוררו בחרדה ממה שנראה להם כחזרה של משבר 1929, התגלה להם שכלום לא קרה. אפילו מופע האימים של ראש העיר השיעי החדש של ניו יורק ומלחמותיו בטראמפ, בביל אקמן ובמיליארדרים נוספים (שאפילו כלי התקשורת המכובדים ביותר טענו ביום ג' שתרומתו למשבר שמתפתח רצינית) לא הפריע לשוק לעלות בעוצמה.

למה חשוב לציין זאת? ראשית, כי המשקיעים, ברובם, אינם מטומטמים כפי שהתקשורת נוטה להאמין. הם רואים את התוצאות העסקיות, מבינים לאן מכוון הנשיא ומנתחים נכון את התוצאות. תיקון בהחלט מתחייב בגלל ההערכות המטורפות, אבל משבר? למה? הבעיה היא שאפילו תיקונצ'יק לא מתאפשר בגלל שמי שקורא נכון את המפה הכלכלית מבין שכרגע המניות הן עדיין המשחק המועדף בעיר לטווח הבינוני והארוך, והבעיה היחידה היא המחיר. אבל מה לעשות כשיש מספיק משקיעים, במיוחד מדורות ה-X,Y ו-Z, שמוכנים להיכנס אפילו בתיקון קטנטן. דעתי היא שמתחייב תיקון ערכים גדול בהרבה מ-2%, אבל לצורך כך מתחייב "זרז" רציני ולא שטויות מהתקשורת.

משקיעים אקטיביסטים ציפו לעסקה

מדוע קימברלי קלארק (סימול:KMB) רוכשת את Kenvue (סימול:KVUE), יצרנית הטיילנול? האמת, לא הופתעתי לראות את עסקת הרכישה הזאת בשווי של 48.7 מיליארד בשילוב של מניות ומזומן. לא הופתעתי כי מאז הונפקה KVUE, יצרנית התרופה הנפוצה בעולם לשיכוך כאבים והורדת חום, במאי 2023, היו דיבורים רבים בוול סטריט על האפשרות של מיזוג בין החברות. Kenvue הייתה מטרה של משקיעים אקטיביסטים שאינם מרוצים ממסלולה של החברה ווול סטריט. בנוסף הם ציפו שקימברלי-קלארק הוותיקה תבצע פעילות M&A משמעותית מאחר שבחמש השנים האחרונות היא לא סיפקה את הסחורה לבעלי מניותיה לאחר שבין 2009 ל-2020 שילשה המניה את ערכה.

אני הכרתי היטב את Kenvue עוד בטרם הונפקה, כשהייתה חלק מענקית התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול:JNJ). ג'ונסון אנד ג'ונסון הנפיקה את החברה במאי 2023. ההנפקה אמנם הצליחה, החברה גייסה 3.8 מיליארד, והמניה פתחה את דרכה הציבורית בעלייה שאיפשרה ל-JNJ למכור את כל המניות שברשותה בשוק. אבל מניית KVUE לא שימחה את בעליה כי מאז ההנפקה ירדה בקרוב ל-50%. הירידה נבעה מירידה במכירות שלוותה בירידה חדה יותר ברווח למניה, מ-1.09 דולר ב-2022 ל-54 סנט ב-2024. 

האנליסט קונהי קים מהמורנינג סטאר, שאני עוקב אחרי הניתוחים שלו בתחום הרפואה ושמכסה את קימברלי, כתב שלדעתו מסעה הקצר והבלתי מוצלח של Kenvue כחברה ציבורית נבע בחלקו מביצוע לקוי וחוסר ניסיון בפעילות כעסק עצמאי. הוא כתב שחברת מוצרי צריכה מבוססת יותר, כמו קימברלי-קלארק, יכולה לסייע בהעלאת ערכה של Kenvue, מה שיתרום משמעותית לרוכשת. הסיבה שקימברלי רכשה את Kenvue במחיר כזה - פרמיה של 46% אבל במחיר שלמעשה מייצג את מחיר ההנפקה ב-2023 - קשורה לכך.