נפט
צילום: iStock

מהן ארבע מניות האנרגיה שהמשיכו לעלות, למרות שמחיר הנפט בירידה

הקורלציה בין מניות האנרגיה למחיר הנפט גבוהה, וכשהנפט זינק ל-125 דולר לחבית היה מאוד קל להנות מהעליות במגזר האנרגיה, ״כל מטאטא ירה״, עכשיו, כשהנפט בירידה, צריך לשים לב למניות שמחזיקות מעמד וחזקות למרות ירידת מחיר הנפט
עומר רוסו | (4)

מחיר הבנזין יורד בהתמדה כבר למעלה מחודשיים, זאת על רקע מחיר הנפט שיורד מ-123 דולר ועד ל-89 דולר כיום, ואיתו מניות נפט רבות. כמה ממניות האנרגיה מושפעות באופן ישיר ממחיר הנפט, עד כדי כך שהגרף של שניהם כמעט זהה. ובכל זאת, יש יחידי סגולה, מניות שמאז שהנפט שינה את המגמה ב-16 ביוני, הן המשיכו לעלות. המחיר לגלון דלק בארה״ב הגיעו לשיא עם ממוצע של 5.02 דולר לגלון, כעת, מחיר של גלון הבנזין ירד עד  ל-3.92 דולר.

עוד דפוס מעניין שקורה כעת בשווקים הוא הניתוק בין הנפט שיורד, לגז הטבעי שממשיך לעלות ומגיע לרמה הגבוה ביותר שלו מזה עשור בעקבות מחסור עולמי שנראה שמחלחל אל המשקיעים, שמבינים שבאירופה, החורף לא הולך להיות קל. כתוצאה מכך, חברות המתמקדות בהפקה או בהובלה של גז טבעי הצליחו להציג ביצועים טובים יותר מחברות המתמקדות בנפט.

רק 4 מניות אנרגיה במדד ה-S&P 500 עלו מאז מחיר הנפט הגיע לשיא ב-13 ביוני

קינדר מורגן  KINDER MORGAN, וואן-אוק  ONEOK INC ,וויליאמס  WILLIAMS COMPANIES INC וכמובן, אוקסידנטל גז  OCCIDENTAL PETROLEUM CP . באם נוציא את אוקסידנטל שעולה בשל הרכישות החוזרות של וורן באפט, נקבל 3 חברות שדומות מאוד בעשייתן, הן מפעילות צינורות ותשתיות של גז, כלומר, מחיר הגז הטבעי משפיע על מחיר המניה שלהן יותר מאשר מחיר הנפט. הן מרוויחות כסף על סמך חוזים ארוכי טווח ובנוסף, לשלושתן יש תשואות דיבידנד גבוהות, אשר תורמות ליציבות המניה בזמנים סוערים.

קינדר מורגן - שווי שוק של 42 מיליארד דולר, מכפיל רווח של 17.66, מכפיל מכירות של 2.4, תשואת דיבידנד גבוהה מאוד של 6%, מתחילת השנה עלתה ב-14% וברבעון האחרון רשמה הכנסות בסך של כ-5.15 מיליארד דולר, צמיחה של 54% מהרבעון המקביל. שולי הרווח הגולמי קפצו ברבעון האחרון ל-89%, שולי הרווח התפעולי עומדים על 20%.

וואן-אוק - שווי שוק של 28 מיליארד דולר, מכפיל רווח של 18, מכפיל מכירות של 1.3. גם כאן, תשואת דיבידנד גבוהה מאוד של 5.8%, מתחילת השנה עלתה ב-7% בלבד, וברבעון האחרון רשמה הכנסות בסך של כ-5.4 מיליארד דולר, צמיחה של 77% מהרבעון המקביל. שולי הרווח הגולמי עמדו ברבעון האחרון על 17%, שולי הרווח התפעולי על 12%.

וויליאמס - שווי שוק של 43 מיליארד דולר, מכפיל רווח של 26, מכפיל מכירות של 4, נסחרת בפרמיה קצת יותר גדולה מחברותיה כפי שניתן לראות. גם כאן, תשואת דיבידנד גבוהה של 5%. מתחילת השנה עלתה ב-34% הרבה מעל חברותיה, וברבעון האחרון רשמה הכנסות בסך של כ-2.5 מיליארד דולר, צמיחה של 9% סך הכל מהרבעון המקביל. שולי הרווח הגולמי עמדו ברבעון האחרון על 25%, שולי הרווח התפעולי על 19%.

ביקוש גבוה לגז טבעי כאמור עוזר בבירור לחלק ממובילי צינורות הגז. בשיחת המשקיעים האחרונה של וויליאמס, אמר מנכ"ל החברה, אלן ארמסטרונג, כי הוא לא רואה סימנים להאטה בביקוש לגז טבעי.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    עמי 23/08/2022 19:57
    הגב לתגובה זו
    דיבידנדים בשמיים
  • 3.
    מחיר הנפט הגבוה נועד לפצות על ההפסדים של 2020 (ל"ת)
    ייקח עוד שנה 23/08/2022 11:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ARTICK19 23/08/2022 11:00
    הגב לתגובה זו
    דלק האם עולה בזכות הגז הטבעי של הבת ניו-מד,אבל בבת כוחות השחור מורידות את ניו-מד.בסוף זה יתפוצץ.
  • 1.
    מה הקשר , 23/08/2022 08:50
    הגב לתגובה זו
    השוק יורד כדי שהפריירים יימכרו בנפוך.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.