עליות שערים
צילום: Comstock

החברה הסינית שזינקה 15,000% מאז ההנפקה באמצע יולי ללא כל סיבה

החברה הסינית AMTD דיגיטל הנפיקה לפני שבועיים ומאז מזנקת ללא הפסקה ללא כל הסבר נראה לעין והגיעה לשווי של 150 מיליארד דולר
גיא טל | (4)

חברת AMTD דיגיטל היא חברת הייטק סינית הנפיקה לראשונה לפני כשבועיים את מניותיה בניו יורק. מחיר ההנפקה היה 7.8 דולר, ובעזרת ההנפקה גייסה החברה 125 מיליון דולר. 

מה שקרה מאז לא דימיינו מנפיקי החברה גם בחלומות הוורודים ביותר שלהם, ולמעשה אף אחד, כולל הם עצמם, לא באמת מבינים מה קורה פה. מחיר המניה כיום הוא 1810 דולר, לאחר שקודם לכן הוא זינק עד 2521 דולר, לאחר שגם כיום היא מטפסת בשיעור תלת ספרתי. סך הכל מאז ההנפקה זינקה מניית  החברה בכ-15 אלף אחוזים והיא שווה כיום 150 מיליארד דולר. כדי לסבר את האוזן - יותר מנטפליקס או אינטל. 

החברה בעצם מודה שאין לה מושג מה קורה. "למיטב ידיעתנו, אין שום נסיבות או אירועים שקשורים לעסקי החברה ולפעילות שלה מאז תאריך ההנפקה" נמסר מטעם החברה. 

אחד ההסברים האפשריים הוא כמות קטנה של מניות צפות, 19 מיליון מניות בלבד, וביקוש גבוה עם מיעוט מוכרים. סוחרי הריטייל שמנסים לרכוב על הטרייד מקפיצים עוד יותר את הביקוש, והתוצאה היא מניה שמזנקת ללא כל היגיון כלכלי. 

החברה למעשה טרם סיימה את ההנפקה, שכן למנפיקים יש זכות לממש אופציות במחיר ההנפקה, מה שמגלם רווח אפשרי של 2.8 מיליארד דולר. 

חברות נוספות בעלות אותו שם מזנקות היום במסחר. החברה האם AMTD Idea Group מחזיקה 97.1% ממניות AMTD דיגיטל ומנזקת היום ביותר מ-300%. 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חנני 04/08/2022 16:53
    הגב לתגובה זו
    כל עוד שהמקורבים והבנקאים מרוויחים החוקיים מאד נזילים והחקירות מושתקות
  • 3.
    הסינים חוגגים עם הרצת מניות (ל"ת)
    נרדם בשמירה 03/08/2022 19:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    שימי 03/08/2022 09:54
    הגב לתגובה זו
    איזה בדיחה, איפה הרגולטור? מייצרים הונאות פירמידה והרצת מניות. צריך לעצור מסחר במניה למשך חודש
  • 1.
    נ.ש. 02/08/2022 21:52
    הגב לתגובה זו
    מעניין מתי הם יתעוררו על עצמם ויתחילו לעצור את הרצת המניות הזה. זה פלילי לחלוטין ועל הרבה פחות מזה אנשים סיימו בכלא. פשוט לא הגיוני החוסר תגובה הזאת
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.