שי וינינגר למונייד
צילום: בן קלמר

מניית למונייד התרסקה ב-70% ובחברה דווקא מרוצים - הכיצד?

למונייד רכשה לפני 8 חודשים את Metromile האמריקאית בעסקת מניות בתמורה לחצי מיליארד; אבל ההתרסקות במניית למונייד כיווצה את העסקה ל-145 מיליון דולר - מתחת למזומנים של הנרכשת; אז זו עסקה טובה "בזכות" נפילת המניה - מכאן ועד חגיגה הדרך ארוכה...

נתנאל אריאל | (9)

חברת הביטוח הדיגיטלי הישראלית למונייד  חוגגת היום בהודעה לתקשורת את רכישת חברת הביטוח האמריקאית Metromile. אבל בעוד החברה חוגגת, ההודעה שלה חושפת את המציאות הקשה של למונייד. הנה הודעת החברה, לא נגענו: "תנודות השווקים תרמו לעסקה מוצלחת מעבר לציפיות: בתמורה ל-145 מיליון דולר במניות, למונייד מקבלת מעל ל-155 מיליון דולר במזומן, ולמעלה מ-110 מיליון דולר בפרמיות רכב. במסגרת הרכישה, בעלי המניות של מטרומייל קיבלו כ-7.3 מיליון מניות של למונייד (השווים כ-145 מיליון דולר), בעוד למונייד קיבלה למעלה מ-155 מיליון דולר מזומן, למעלה מ-110 מיליון דולר בפרמיות, חברת ביטוח בעלת רישיון ב-49 מדינות ברחבי ארה״ב ולמעלה מ-100 אלף לקוחות חדשים, לצד למעלה ממיליון וחצי לקוחות קיימים".

עכשיו בואו נסביר את הציטוט של הנהלת למונייד - לפני 8 חודשים למונייד אמרה שהיא רוכשת את החברה האמריקאית ב-500 מיליון דולר. איך חצי מיליארד דולר הפכו ל-145 מיליון דולר, לאן התאדו 350 מיליון דולר? מדובר על רכישת החברה האמריקאית באמצעות מניות של למונייד עצמה. אלא שמאז מניית למונייד התרסקה ב-70%, ממחיר של 68 דולר למניה למחיר של 19.6 דולר בלבד (או אם תרצו משווי שוק של 4.3 מיליארד דולר ל-1.2 מיליארד) ולכן: נפילת מניית למונייד היא הסיבה לכך שבעצם בעלי המניות של החברה האמריקאית יקבלו מניות למונייד בשווי של 145 מיליון דולר, ולא חצי מיליארד דולר. 7.3 מיליון מניות כפול 19.6 דולר, במקום אותו מספר מניות כפול 68 דולר - המניה של למונייד פשוט שווה כעת הרבה פחות.

אז עכשיו למונייד מרוצה וחוגגת, שהיא קנתה במחיר טוב, אבל היא בעצם חוגגת את הנפילה במנייה שלה. האם זה מה שהיא רצתה? האם באמת מדובר על חגיגה, או ניסיון כושל לייצר עסקה טובה? במילים אחרות - העסקה הטובה הזו רק ממחישה עד כמה גרועה מניית למונייד.

כך או אחרת, במסגרת העסקה, למונייד מקבלת חברת ביטוח בעלת רישיון ב-49 מדינות ברחבי ארה״ב, דבר שיאפשר להאיץ באופן משמעותי את פריסת ביטוח הרכב של החברה. למעלה ממאה אלף לקוחות מטרומייל יצטרפו ללמונייד, לצד למעלה ממיליון וחצי הלקוחות הקיימים, אשר יוכלו לרכוש חבילות כיסוי הכוללות ביטוח שכירות, דירה, חיות מחמד וביטוח חיים

 

מטרומייל, מתמחה בביטוח pay-per-mile ומבוסס על בינה-מלאכותית וביג דאטה. ביטוח הרכב  של מטרומייל מותאם אישית לנהג בזמן אמת, ומתומחר על פי שימוש ברכב, וטיב הנהיגה.  לדברי שי וינינגר, מייסד ומנכ״ל משותף של למונייד: ״מספר חודשים לאחר השקת ביטוח הרכב של למונייד, אנו שמחים לבשר על השלמת תהליך רכישת מותג האינשורטק האמריקאי - מטרומייל. הרכישה תאפשר לנו להאיץ את הפריסה של Lemonade Car בארה״ב, ע״י כניסה מיידית למדינות נוספות והצגת מודל תמחור יחודי לנהגים שנוהגים מעט, או בטוח יותר. במיוחד עכשיו, לאור חששות ממיתון בכלכלה האמריקאית, צרכנים רבים מעדיפים לשלם באופן המשקף את השימוש שלהם ברכב, ולא באופן גלובלי, ועל פי ממוצע כללי בין נהגים טובים למסוכנים כפי שמקובל בביטוח מסורתי. במשך עשור, החיישנים של מטרומייל ניטרו מיליארדי קילומטרים של נהיגה תוך איסוף מדוייק של מאות פרמטרים בשניה. כמות המידע שברשותינו מקפיצה את מוצר הרכב שלנו לחזית שוק הביטוח בארה״ב״ 

 

במסגרת הרכישה, צפויים להיקלט בלמונייד רוב עובדי החברה ודן פרסטון, מנכ״ל מטרומייל, ישמש כסמנכ״ל בכיר ליוזמות אסטרטגיות. לדברי פרסטון, ״החיבור בין מטרומייל ללמונייד הוא טבעי ומתבקש. בעוד מטרומייל הייתה בחזית הדאטה והבינה המלאכותית בעולמות ביטוחי הרכב, למונייד יצרה נתיב מקביל למספר קווי ביטוח משלימים. המשימה של מטרומייל היא לחבר את העולם לביטוח מותאם אישית והחיבור עם למונייד מאפשר לנו לקחת את זה צעד אחד קדימה. כעת ולאור איחוד הכוחות, ההבטחה שלנו לצרכנים תתממש מוקדם יותר וטוב יותר״.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    ישראל 25/10/2022 23:05
    הגב לתגובה זו
    הם עשו מליווווונים בזמן שהמשקיעים אכלו אותה
  • 7.
    סמי 31/07/2022 13:16
    הגב לתגובה זו
    אחרי ירידה מפחידה ואחרי שהנרכשת מביאה 110 מליון $ לקופה,אולי למונייד תתאושש קצת.
  • 6.
    מהלימון לימונדה , מה זה כל הסיסמאות האלה, פשוט קרה 29/07/2022 06:23
    הגב לתגובה זו
    מהלימון לימונדה , מה זה כל הסיסמאות האלה, פשוט קרה מה שקרה עכשיו יש רווח יפה בחברה תזרים מזומיש טוב, מכאןנחובת ההוכחה לחברה בהמשך, בהצלחהההה
  • 5.
    נדי 28/07/2022 21:20
    הגב לתגובה זו
    הלימון-ירידת ערך המניה הלימונדה -מחיר עסקה נמוך את השקשוקה אכלו המשקיעים
  • 4.
    לרון 28/07/2022 18:02
    הגב לתגובה זו
    לעיתים אבסורד הוא דבר חיובי
  • 3.
    שמילץ 28/07/2022 17:38
    הגב לתגובה זו
    לא מבין את הנגזר למה מניית לימונייד גרועה יש לה עתיד מזהיר והיא יותר מתשלש את עצמה תוך זמן קצר
  • 2.
    שרון 28/07/2022 16:39
    הגב לתגובה זו
    בעלי המניות מימשו את מטרומייל בחצי מילארד דולר. עדר המהמרים-המשקיעים בלימונייד היפסידו 70% מכספם. למונייד לא שווה מיליארד דולר אם היא מתלהבת מ1.5 מליון לקחות שנוסעים מעט וחוסכים הרבה בפרמיה. בהצלחה.
  • 1.
    מתעניין 28/07/2022 16:20
    הגב לתגובה זו
    כלומר אם מניית ליימונד תרד בעוד 50% (חס וחלילה) שביעות הרצון בחברה תגדל פי שניים ??
  • שמעון דוידי 28/07/2022 22:09
    הגב לתגובה זו
    אם הם יהיו באמצע לרכוש חברה בעסקת מניות והמניה שוב תיפול אז הם יספרו לך שהם הצליחו להוריד את המחיר של החברה הנרכשת. אבל זה כמובן קשקוש שגובל בטמטום או טיפשות
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.