לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה
דוחות

רווחי ג'נרל מוטורס צנחו ב-40% ברקע - הפסד בסין ומחסור בחלקים

הרווח הנקי הסתכם ב-1.69 מיליארד דולר לעומת 2.84 מיליארד דולר שנה קודם לכן. בסין נרשם הפסד נדיר של 87 מיליון דולר. שולי הרווח לפני מס בצפון אמריקה הצמצמו מ-10.4% בשנה שעברה, ל-8% השנה; מאשררת את התחזית השנתית
משה כסיף |

התוצאות החלשות של יצרנית הרכב GENERAL MOTORS משקפות שילוב בין אתגרים מתמשכים לשיבושים בשרשרת האספקה, כולל מחסור מתמשך במוליכים למחצה (שבבים). מוקדם יותר החודש, החברה אכן הזהירה כי ירידה בתפוקת כלי הרכב בצפון אמריקה תשפיע על תוצאות הרבעון השני.

הרווח הנקי של החברה ברבעון השני ירד ב-40% לעומת הרבעון המקביל של 2021. עיקר הפגיעה ברווחים נובע מהפסד בסין ומבעיות בשרשרת האספקה, אשר הותירו את יצרנית הרכב עם עשרות אלפי כלי רכב שבנייתם לא הושלמה, ולפיכך לא ניתן היה למכור אותם במהלך התקופה.

חברת הרכב שבסיסה בדטרויט, אמרה היום שהרווח הנקי לתקופה שבין אפריל ליוני הסתכם ב-1.69 מיליארד דולר. זאת לעומת 2.84 מיליארד דולר שנה קודם לכן. מדובר בירידה של מעל 40% ברווחים.

עוד מסרה החברה כי ההכנסות ברבעון השני עלו בכ-5%, והסתכמו בסכום של 35.76 מיליארד דולר. הרווח למניה לפני מס עומד על 1.14 דולר, מתחת להערכת האנליסטים הממוצעת של 1.23 דולר. 

ג'נרל מוטורס הזהירה מוקדם יותר החודש שהירידה בתפוקת כלי הרכב בצפון אמריקה תפגע בתוצאות הרבעון השני. המחסור בשבבי מחשב ובחלקים אחרים, מנע מהחברה את האפשרות להשלים את הייצור ולשלוח 95,000 כלי רכב לסוחרים. יחד עם זאת, החברה מסרה שהיא מצפה לנקות את הצבר הקיים במהלך המחצית השנייה של השנה.

יצרנית הרכב הצהירה היום על התחזית שלה עבור השנה כולה. על פי התחזית, הרווח הנקי יגיע לכדי 9.6 עד 11.2 מיליארד דולר. 

הלחץ של החברה בא לידי ביטוי גם בחלקים אחרים של עסקי החברה כולל בסין, שהיא השוק השני בגודלו של החברה. בסין רשמו עסקי המיזמים המשותפים של ג'נרל מוטורס  הפסד נדיר של 87 מיליון דולר. שולי הרווח לפני מס בצפון אמריקה, שהם המשפיעים העיקריים על השורה התחתונה של GM, ירדו מ-10.4% בשנה שעברה, ל-8% השנה.

המנכ"לית מרי בארה אמרה שהחברה מקצצת בהוצאות, מגבילה את הגיוס ומוכנה להדק את העלויות עוד יותר אם התנאים הכלכליים יחמירו. היא הוסיפה ואמרה שהתחזית למחצית השנייה של השנה היא חזקה, והיא צופה שהייצור יעלה בחדות ביחס למחצית הראשונה של השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

פורד מתכוננת לקצץ כמה אלפי משרות בצפון אמריקה, על מנת לשפר את מבנה העלויות שלה. זאת, כשבטווח הארוך היא מתכוננת לעבור לייצור של רכבים חשמליים.

הסכמים לאספקת חומרי גלם לייצור סוללות לרכבים חשמליים

חברת GM מסרה בהצהרה נפרדת, שהיא חתמה על הסכמים עם ספקים חיצוניים, לאבטחת חומרי הגלם הדרושים לבניית סוללות לרכבים חשמליים. ההסכמים יסייעו לחברה להבטיח לעצמה את חומר הגלם בכמות שתספיק לה להגיע ליעד של מיליון כלי רכב חשמליים בצפון אמריקה עד 2025. 

חומר קתודי לסוללות והמשמעות שלו

חברת LG Chem מדרום קוריאה, הסכימה לספק ל-GM כמעט מיליון טונות של חומר קתודי, אשר משמש לייצור הקתודות של הסוללות לרכבים החשמליים. הקתודות הן מרכיב מרכזי בסוללות EV, כך מסרה יצרנית הרכב. הקתודות עשויות ליתיום, ניקל וחומרים אחרים, המהווים כ-40% מהעלות הכוללת של הסוללה.

GM גם אמרה שהיא חתמה על עסקה עם חברת Livent Corp. שבסיסה בפילדלפיה, לאספקה של ליתיום הידרוקסיד, שגם הוא מרכיב המשמש לייצור הקתודות של הסוללות. אספקת החומר נדרשת לחברה, על מנת להעביר את ייצור הסוללות מדרום אמריקה למתקני ייצור בארה"ב, בהמשך העשור.

גם ג'נרל מוטורס וגם יצרניות רכב אחרות, מקפידות לחשוף יותר בפני המשקיעים בוול סטריט פרטים על האופן שבו הן מתכננות את הייצור של מכוניות חשמליות. התלהבות המשקיעים ממניות הקשורות לרכב חשמלי זינקה בשנה שעברה, על רקע סימנים לכך שכמות כלי רכב המונעים בסוללות צפויה לצמוח במהירות. מאז המניות הללו נסוגו בחדות, בין היתר בגלל החמצת תחזיות הייצור.

כך גם המתחרה, פורד, תיארה בשבוע שעבר כמה צעדים שהיא נוקטת כדי להגביר את הייצור של סוללות ודגמים חשמליים, כולל הסכם למקור סוללות מבוססות ברזל מחברת הטכנולוגיה Amperex העכשווית של סין  .

פורד תדווח על תוצאות הרבעון השני מחר, ואחריה תדווח גם יצרנית הרכב העולמית Stellantis NV, שמתכננת לפרסם את הדו"ח הרבעוני שלה ביום חמישי בתחילת היום

.

אנליסטים העלו תהיות לגבי ההשפעה האפשרית של מחסור עתידי בסוללות על השאיפות של תעשיית הרכב להגדיל את ייצור הרכב החשמלי. גם ג'נרל מוטורס וגם פורד אמרו שהן שואפות לעקוף את טסלה במכירות הרכב החשמלי בארה"ב.

ומה עם כלי הרכב המונעים בדלק?

בינתיים, חברות הרכב המסורתיות מתמודדות עם שורה של אתגרים בעסקי הליבה שלהן, המתבססים על בניית מכוניות עם מנוע בעירה פנימית , אלו שעדיין מתדלקים כמעט את כל הרווחים שלהן.

עליית הריבית עלולה לפגוע בביקוש הצרכנים, בעוד עלויות גבוהות יותר של חומרי גלם שוחקות את הרווחים ומובילות את חברות הרכב להעלות את מחירי הרכב. המחסור בשבבי מחשב ממשיך לטרוף את לוחות הזמנים של יצרניות הרכב, ומסבך את המאמצים לחדש את מלאי הרכבים במגרשי הסוכנויות.

עם רמות מלאי קרובות לשפל של כל הזמנים, המחיר הממוצע ששולם עבור רכב חדש בארה"ב הגיע לשיא של כ-45,800 דולר ביוני, כמעט 15% יותר מאשר שנה קודם לכן.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.