לוסיד רכב חשמלי
צילום: Lucid Motors- אתר החברה
דוחות

רווחי ג'נרל מוטורס צנחו ב-40% ברקע - הפסד בסין ומחסור בחלקים

הרווח הנקי הסתכם ב-1.69 מיליארד דולר לעומת 2.84 מיליארד דולר שנה קודם לכן. בסין נרשם הפסד נדיר של 87 מיליון דולר. שולי הרווח לפני מס בצפון אמריקה הצמצמו מ-10.4% בשנה שעברה, ל-8% השנה; מאשררת את התחזית השנתית
משה כסיף |

התוצאות החלשות של יצרנית הרכב GENERAL MOTORS משקפות שילוב בין אתגרים מתמשכים לשיבושים בשרשרת האספקה, כולל מחסור מתמשך במוליכים למחצה (שבבים). מוקדם יותר החודש, החברה אכן הזהירה כי ירידה בתפוקת כלי הרכב בצפון אמריקה תשפיע על תוצאות הרבעון השני.

הרווח הנקי של החברה ברבעון השני ירד ב-40% לעומת הרבעון המקביל של 2021. עיקר הפגיעה ברווחים נובע מהפסד בסין ומבעיות בשרשרת האספקה, אשר הותירו את יצרנית הרכב עם עשרות אלפי כלי רכב שבנייתם לא הושלמה, ולפיכך לא ניתן היה למכור אותם במהלך התקופה.

חברת הרכב שבסיסה בדטרויט, אמרה היום שהרווח הנקי לתקופה שבין אפריל ליוני הסתכם ב-1.69 מיליארד דולר. זאת לעומת 2.84 מיליארד דולר שנה קודם לכן. מדובר בירידה של מעל 40% ברווחים.

עוד מסרה החברה כי ההכנסות ברבעון השני עלו בכ-5%, והסתכמו בסכום של 35.76 מיליארד דולר. הרווח למניה לפני מס עומד על 1.14 דולר, מתחת להערכת האנליסטים הממוצעת של 1.23 דולר. 

ג'נרל מוטורס הזהירה מוקדם יותר החודש שהירידה בתפוקת כלי הרכב בצפון אמריקה תפגע בתוצאות הרבעון השני. המחסור בשבבי מחשב ובחלקים אחרים, מנע מהחברה את האפשרות להשלים את הייצור ולשלוח 95,000 כלי רכב לסוחרים. יחד עם זאת, החברה מסרה שהיא מצפה לנקות את הצבר הקיים במהלך המחצית השנייה של השנה.

יצרנית הרכב הצהירה היום על התחזית שלה עבור השנה כולה. על פי התחזית, הרווח הנקי יגיע לכדי 9.6 עד 11.2 מיליארד דולר. 

הלחץ של החברה בא לידי ביטוי גם בחלקים אחרים של עסקי החברה כולל בסין, שהיא השוק השני בגודלו של החברה. בסין רשמו עסקי המיזמים המשותפים של ג'נרל מוטורס  הפסד נדיר של 87 מיליון דולר. שולי הרווח לפני מס בצפון אמריקה, שהם המשפיעים העיקריים על השורה התחתונה של GM, ירדו מ-10.4% בשנה שעברה, ל-8% השנה.

המנכ"לית מרי בארה אמרה שהחברה מקצצת בהוצאות, מגבילה את הגיוס ומוכנה להדק את העלויות עוד יותר אם התנאים הכלכליים יחמירו. היא הוסיפה ואמרה שהתחזית למחצית השנייה של השנה היא חזקה, והיא צופה שהייצור יעלה בחדות ביחס למחצית הראשונה של השנה.

קיראו עוד ב"גלובל"

פורד מתכוננת לקצץ כמה אלפי משרות בצפון אמריקה, על מנת לשפר את מבנה העלויות שלה. זאת, כשבטווח הארוך היא מתכוננת לעבור לייצור של רכבים חשמליים.

הסכמים לאספקת חומרי גלם לייצור סוללות לרכבים חשמליים

חברת GM מסרה בהצהרה נפרדת, שהיא חתמה על הסכמים עם ספקים חיצוניים, לאבטחת חומרי הגלם הדרושים לבניית סוללות לרכבים חשמליים. ההסכמים יסייעו לחברה להבטיח לעצמה את חומר הגלם בכמות שתספיק לה להגיע ליעד של מיליון כלי רכב חשמליים בצפון אמריקה עד 2025. 

חומר קתודי לסוללות והמשמעות שלו

חברת LG Chem מדרום קוריאה, הסכימה לספק ל-GM כמעט מיליון טונות של חומר קתודי, אשר משמש לייצור הקתודות של הסוללות לרכבים החשמליים. הקתודות הן מרכיב מרכזי בסוללות EV, כך מסרה יצרנית הרכב. הקתודות עשויות ליתיום, ניקל וחומרים אחרים, המהווים כ-40% מהעלות הכוללת של הסוללה.

GM גם אמרה שהיא חתמה על עסקה עם חברת Livent Corp. שבסיסה בפילדלפיה, לאספקה של ליתיום הידרוקסיד, שגם הוא מרכיב המשמש לייצור הקתודות של הסוללות. אספקת החומר נדרשת לחברה, על מנת להעביר את ייצור הסוללות מדרום אמריקה למתקני ייצור בארה"ב, בהמשך העשור.

גם ג'נרל מוטורס וגם יצרניות רכב אחרות, מקפידות לחשוף יותר בפני המשקיעים בוול סטריט פרטים על האופן שבו הן מתכננות את הייצור של מכוניות חשמליות. התלהבות המשקיעים ממניות הקשורות לרכב חשמלי זינקה בשנה שעברה, על רקע סימנים לכך שכמות כלי רכב המונעים בסוללות צפויה לצמוח במהירות. מאז המניות הללו נסוגו בחדות, בין היתר בגלל החמצת תחזיות הייצור.

כך גם המתחרה, פורד, תיארה בשבוע שעבר כמה צעדים שהיא נוקטת כדי להגביר את הייצור של סוללות ודגמים חשמליים, כולל הסכם למקור סוללות מבוססות ברזל מחברת הטכנולוגיה Amperex העכשווית של סין  .

פורד תדווח על תוצאות הרבעון השני מחר, ואחריה תדווח גם יצרנית הרכב העולמית Stellantis NV, שמתכננת לפרסם את הדו"ח הרבעוני שלה ביום חמישי בתחילת היום

.

אנליסטים העלו תהיות לגבי ההשפעה האפשרית של מחסור עתידי בסוללות על השאיפות של תעשיית הרכב להגדיל את ייצור הרכב החשמלי. גם ג'נרל מוטורס וגם פורד אמרו שהן שואפות לעקוף את טסלה במכירות הרכב החשמלי בארה"ב.

ומה עם כלי הרכב המונעים בדלק?

בינתיים, חברות הרכב המסורתיות מתמודדות עם שורה של אתגרים בעסקי הליבה שלהן, המתבססים על בניית מכוניות עם מנוע בעירה פנימית , אלו שעדיין מתדלקים כמעט את כל הרווחים שלהן.

עליית הריבית עלולה לפגוע בביקוש הצרכנים, בעוד עלויות גבוהות יותר של חומרי גלם שוחקות את הרווחים ומובילות את חברות הרכב להעלות את מחירי הרכב. המחסור בשבבי מחשב ממשיך לטרוף את לוחות הזמנים של יצרניות הרכב, ומסבך את המאמצים לחדש את מלאי הרכבים במגרשי הסוכנויות.

עם רמות מלאי קרובות לשפל של כל הזמנים, המחיר הממוצע ששולם עבור רכב חדש בארה"ב הגיע לשיא של כ-45,800 דולר ביוני, כמעט 15% יותר מאשר שנה קודם לכן.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


וול סטריט - משקיעים וסוחרים מעבירים פקודות (AI)וול סטריט - משקיעים וסוחרים מעבירים פקודות (AI)

אנבידיה מזנקת 3.2%, TSMC מוסיפה 2%, מאנדיי צונחת 19% - מה עושים החוזים העתידיים?

הפתיחה בוול סטריט צפויה להיות ירוקה: החוזים העתידיים מטפסים על רקע ההתקדמות בסנאט לקראת סיום ההשבתה הממשלתית; גם אנבידיה וחברות השבבים רושמים התאוששות; טסלה מטפסת בעקבות אישור חבילת השכר למאסק - ומי עוד בולטות?

מנדי הניג |

פתיחה חיובית מצפה לנו מעבר לים. החוזים העתידיים בוול סטריט עולים כשברקע מתגבשת בוושינגטון יוזמה לסיום ההשבתה הממשלתית שנמשכת כבר 4 שבועות ומעיקה על הכלכלה האמריקאית. זה נותן "בוסט" לסנטימנט וזה מגיע אחרי שבוע תנודתי במיוחד שבו נרשמו ירידות חזקות במניות הטכנולוגיה. החוזים על הדאו עולים בכ-0.5%, החוזים על ה-S&P 500 מתחזקים בכ-1%, והחוזים על הנאסד"ק רושמים זינוק של כ-1.5%, זה אחרי שבשבוע שעבר המדד הטכנולוגי צנח בכ-3%  הירידה השבועית הכי גדולה שלו מאז תחילת אפריל.

כמו שאמרנו הגורם המרכזי לאופטימיות הזאת היא ההתקדמות המשמעותית בסנאט, שאישר הלילה הצעת ביניים ברוב של 60 מול 40 קולות לקראת הסכם דו-מפלגתי שיאפשר את פתיחת הממשל מחדש. שמונה סנאטורים דמוקרטים הצטרפו להצבעה בעד, אבל התהליך עוד לא הושלם ויגיע לאישור סופי בסנאט ובבית הנבחרים. לפי הערכות, ההסכם שנרקם יאפשר תקצוב ממשלתי עד לינואר הקרוב, וגם יבטל חלק מצעדי הפיטורים האחרונים בשירות הציבורי. גורמים המעורים בנושא מציינים שלמרות שהפשרה הנוכחית אינה כוללת את דרישת הדמוקרטים המרכזית להמשך סבסוד ביטוח הבריאות, היא עשויה לסלול את הדרך לפתרון רחב יותר כבר בימים הקרובים.

השווקים מקבלים את המהלך הזה באופטימיות גם בגלל שסיום ההשבתה עשוי להחזיר את פרסום הנתונים הכלכליים, שנעצר בשבועות האחרונים. השבוע צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה והאבטלה לחודש אוקטובר, ובהמשך גם נתוני המכירות הקמעונאיות ומדד המחירים ליצרן. המשקיעים מחפשים אינדיקציות שיסייעו להעריך את הכיוון הבא של מדיניות הריבית של הפד'. במקביל, תשואת האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים מטפסת קלות ל-4.15%, אחרי עלייה מתונה בסוף השבוע.

לצד ההתפתחויות הפוליטיות, השוק מתמקד גם בדוחות של החברות שיתפרסמו השבוע, ובהם של דיסני, סיסקו, אפלייד וחברות טכנולוגיה נוספות. זה לאחר שבוע קשה במיוחד למניות ה-AI בו היה נראה שהמשקיעים שוקלים מחדש את התמחורים של המניות בתחום ובראשם פלנטיר, ביתניים נראה שהשוק מנסה לפתוח את השבוע בטון יותר חיובי.


המניות הבולטות בוול סטריט

אנבידיה NVIDIA Corp. 0.04%  מזנקת בכ-3.5% במסחר המוקדם, כשהמשקיעים מגלים אופטימיות מחודשת לגבי סוף ההשבתה הממשלתית. מניית יצרנית השבבים לבינה מלאכותית ירדה בשבוע שעבר בכ-7%, הירידה השבועית החדה ביותר שלה מאז אפריל, על רקע חששות בשוק מתמחור גבוה מדי של מניות הטכנולוגיה הגדולות. יחד עם אנבידיה, גם פאלנטיר PLTR, שמפתחת תוכנות ניתוח נתונים מבוססות בינה מלאכותית, רושמת התאוששות של 3.6% לאחר ירידה של 11% בשבוע שעבר.