תקציבי פרסום. מחקר אייס ואיגוד השיווק
צילום: iStock

האם הורדת התחזיות עבור פייסבוק וגוגל מוצדקת?

האנליסטים של מורגן סטנלי וקרדיט סוויס מורידים תחזיות ל-Meta ו-אלפאבית האמהות של פייסבוק וגוגל; בכמה ירדו הכנסות הפרסום בעולם והאם התחזיות מוצדקות? ואילו נקודות אור ניתן בכל זאת לראות
משה כסיף | (1)

בריאן נובאק, האליסט של מורגן סטנלי, שומר על דירוג משקל יתר במטא החברה האם של פייסבוק, אך מוריד את תחזיות ההכנסות לשנת 2023 ב-5%. במקביל הוא מוריד את תחזית ההכנסות ל אלפאבית, האמא של גוגל ב-7%. ככל שעונת הדו"חות מתקרבת, האנליסטים ממשיכים להוריד את ההערכות עבור META PLATFORMS ואלפבית GOOGLE, כאשר צפויה ירידה בתקציבי הפרסומות על רקע ההאטה הכלכלית.  בסבב התחזיות האחרון, אנליסטים במורגן סטנלי MS ובקרדיט סוויס הורידו את תחזיות הרווחים שלהם, ויחד איתן גם את מחירי היעד של מטא וגוגל-אלפאבית. עם זאת למרות הפחתת התחזיות, שתי המניות ממשיכות להיות מומלצות . האנליסט של מורגן סטנלי, בריאן נובאק, כותב כי הוא הפחית את התחזית הכוללת שלו להוצאות על פרסום ב-3% לשנה זו וב-6% לשנת 2023. זו לא הפעם הראשונה שהוא מצמצם את התחזית שלו – בתחילת יוני, הוא כבר ביצע הפחתה של התחזיות. לדבריו, "סימנים להיחלשות שוק המאקרו בתחום המודעות ממשיכים להצטבר".  הוא מציין הן את החששות מפני האינפלציה והן את ההיחלשות של אמון הצרכנים בארה"ב ובאירופה. לדעתו, נראה שהמגמות אומנם נחלשו ביולי מיוני,אך המגמה השלילית עדיין נמשכת. נובאק אמנם שומר על דירוג משקל יתר משקל הן במטא והן באלפאבית, אבל הוא  חותך את תחזית ההכנסות שלו לשנת 2023 ב-5% עבור Meta וב-7% עבור אלפאבית. מחירי היעד שלו יורדים מ-300 דולר ל-280 דולר למטא, וממחיר של 150 דולר ל-140 דולר עבור אלפבית. הוא מוסיף ואומר כי לדעתו, תוצאות הרבעון השני לא ישנו הרבה למניות. מה שחשוב הוא איך השוק יקבל את התחזית קדימה. לדעתו מטא מועדפת, והוא חושב שהתחזית רווחים כבר הופחתה מספיק. לדעתו, צמצום ההוצאות שנועד להגן על תזרימי המזומנים צריך לייצר ביצועים טובים יותר למניה מאשר אלפאבית-גוגל. גם האנליסט של קרדיט סוויס, סטיבן ג'ו, שומר על דירוגים גבוהים לשתי המניות, אך גם הוא חותך הן את האומדנים והן את מחירי היעד של שתיהן. עבור אלפאבית, הוא צופה רווח של 5.72 דולר למניה בשנת 2022, ו-6.31 דולר בשנה הבאה. זאת לעומת התחזית הקודמת שלו, שעמדה על 5.92 דולר השנה ו-7.10 דולר בשנת 2023. לגבי מחיר היעד,  הוא חותך את התחזית שלו מ-170 דולר ל-143 דולר. לדבריו, "אנו מפחיתים את התחזיות שלנו לעסקי הפרסום של גוגל, כשאנו מקבלים משוב מהשווקים על ירידה בתקציבים עקב אי ודאות. בעוד שהיקף ההכנסות מפרסומות ברבעון השלישי של 2022 ומעבר לכך נותר מאוד לא ברור. יחד עם זאת, הוא מציין שחלק מהסכומים שהושקעו בפרסומות באופן ישיר עוברים לחיפוש בגוגל, ככל שהמפרסמים מחפשים החזר השקעה גבוה יותר. עבור מטא, ג'ו מפחית את הערכת ה-EPS (הרווח למניה) לשנת 2022 מ-14.25 דולר ל-13.74 דולר. לגבי השנה הבאה הוא צופה כעת רווח של 14.25 דולר, המהווה ירידה לעומת צפי של 15.25 דולר בעבר. מחיר היעד החדש 245 דולר, לעומת מחיר של 273 דולר . גם הוא סבור שתוצאות הרבעון של יוני יהיו בערך בהתאם להערכות בוול סטריט. אבל הוא צופה שהציפיות לגבי המחצית השנייה יהיו ברמות נמוכות יותר, לאור המצב המקרו-כלכלי, ובהעדר צמיחה בתקציב המודעות ברבעון השלישי. עם זאת, הוא חושב שהמודלים של וול סטריט לטווח הארוך יותר הם שמרניים מדי, וממעיטים בפוטנציאל הצמיחה לטווח הארוך של מסנג'ר ווואטסאפ, חנויות פייסבוק וחיפוש בפייסבוק מרקטפלייס. על רקע זה, הוא אופטימי בטווח הבינוני והארוך. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    Yz market YouTube 21/07/2022 17:23
    הגב לתגובה זו
    תחשבו על זה בסוף חברות לא סתם מפרסמות אם כבר הפרסום יניב פיות לקוחות והן ישקיעו יותר בכדי לפרסם את עצמן ולהילחם על הלקוחות ,אם פרסום היה מיותר הוא לא היה קורה מההתחלה ולכן צופה עליה חדה לדעתי תנו עוקב ביוטיוב ל YZ market לעוד מידע
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

מחשוב קוונטי גטי תמונותמחשוב קוונטי גטי תמונות

מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים

ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות שמזנקות כמעט 2,000% בשנה בדרך כלל מספרות סיפור של הצלחה עסקית עם רווחים שמתפוצצים, מוצרים שכובשים את השוק, לקוחות שעומדים בתור. אבל מניות המחשוב הקוונטי שוברות את כל הכללים: הן טסות לשמיים למרות שהרווחים עדיין לא קיימים


ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72%  ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91%  הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.


הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה

תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.


התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.


נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.