טסלה
צילום: אתר החברה

טסלה מסרה פחות רכבים ברבעון, אך יוני היה החודש הטוב בתולדותיה

מדובר בגידול של 27% מאשתקד, אך עדיין ירידה ממספר השיא אותו מסרה החברה ברבעון הראשון - 310 אלף רכבים. הירידה במסירות נבעה בעיקר מפגיעה בשרשראות האספקה. כיצד ישפיעו המסירות על נתוני המניה של החברה עד שתפרסם את הדו"ח?
תומר אמן | (3)

חברת הרכבים החשמליים  TESLA INC  (סימול: TSLA) דיווחה כי ברבעון השני של השנה מסרה כ-254,695 רכבים, גידול של 26.7% לעומת השנה שעברה, אך קיטון של 17.7% מאשר שיא מסירת הרכבים ברבעון הראשון של השנה, אז עמד הנתון על 310,048 רכבים. בזאת קוטעת טסלה רצף של 8 רבעונים של עליה במכירות

לקריאה נוספת:

>>  משבר השבבים בדרך לסיום? איך ניתן להרוויח ממנו

לטענת החברה, סגירת המפעל בשאנגחאי בחודש אפריל ומאי, לצד הפגיעה בשרשראות האספקה שפגעה בכל תעשיית הרכב הובילה לקיטון המדובר. בתחילת הרבעון השני העריכו האנליסטים כי תמסור 295 אלף רכבים, ולאחר מכן הורידו את הציפיות ל-250 אלף רכבים. 

עד כה, ב-7 מתוך 10 הפעמים שבהן מסרה החברה מספר שעקף את תחזיות האנליסטים, המשיך מחיר המניה לעלות בתקופה שבין פרסום דוחות המסירה ועד למועד פרסום הדו"חות הרבעוניים. גם הפעם עברה החברה את תחזיות האנליסטים, אם כי התחזיות המונמכות כאמור. בנוסף, ברוב הפעמים הללו החברה לא ירדה ממספר מסירות השיא שלה, ולכן יהיה מעניין לראות מה תעשה המניה כעת. 

בהשוואה לחברות הרכב הסיניות, מדובר במספרים גבוהים מאוד של מסירות. ביום שישי האחרון דיווחנו כיצד  NIO INC  (סימול: NIO),  XPENG (סימול: XPEV) ו- LI AUTO INC  (סימול: LI) מסרו כל אחת 12,961, 15,125 ו-13,024 רכבים בהתאמה, כאשר עבור Nio מדובר בשיא מסירות רכבים ברבעון וגידול של 60.3% אשתקד. עד כה מסרה Nio כ-217,897 רכבים, פחות מכלל המסירות של טסלה ברבעון הנוכחי. 

יריבותיה של טסלה ממשיכות להיאבק בה על מסירות הרכבים, אך כושלות בשלב זה. ללא קשר, בשנתיים האחרונות התקשו יצרניות הרכב החשמלי לייצר ולייצא מכוניות, בעיקר בעקבות הפגיעה בשרשראות האספקה, משבר השבבים העולמי וסגירה של מפעלים גדולים כתוצאה ממגפת הקורונה.

על  כל פנים מדובר במספרים מעודדים. למרות שלא מדובר בעליה גבוהה מאד מקונצנזוס האנליסטים, ולמרות שמדובר בתחזיות משומנכות, בשוק היה חשש מאכזבה כלפי מטה שלא קרתה בסוף. 

קיראו עוד ב"גלובל"

יותר חשוב מהעבר הוא המבט כלפי העתיד, ופה הדו"ח מספק נתון חיובי במיוחד. ביוני מכרה טסלה הכי הרבה רכבים לחודש אחד בתולדותיה. הדבר מעיד על כך שטסלה מתגברת על הקשיים, ועם חזרת המפעל בסין לפעילות המספרים עתידים לגדול שוב מרבעון לרבעון. זאת במקביל לתהליך קיצוצים מסויים בחברה ושליטה חזקה יותר בהוצאות אמור לשפר את המספרים של טסלה החל מהרבעון השלישי. 

עד כה חווה מניית טסלה שנה קשה עם נפילה של 38% ברבעון השני. החברה נפגעה כמו כל סקטור הרכב מהאינפלציה הגבוהה שפגעה  בשיעורי הרווח ושיעורי הריבית העולים פוגעים בביקוש כיון שרוב כלי הרכב בארצות הברית נקנים באמצעות מימון שנושא ריבית. במקרה של טסלה נראה שהביקוש עדיין עולה על יכולת ההיצע, כך שהדבר לא אמור לפגוע בה, אך היא נפגעה מטלטלה אחרת - העניין שמגלה מנכ"ל החברה אלון מאסק בחברת טוויטר, שלפי חששות המשקיעים יסית את תשומת ליבו מניהול החברה. בנוסף השקעתו בטוויוטר מסתמכת בין השאר על מניותיו בטסלה, ויוצרת השפעה הדדית לא רצויה. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מנחם 03/07/2022 14:07
    הגב לתגובה זו
    תרד לכיוון 400 היא לא שווה יותר מזה החברות הסיניות נוגסות בטסלה שתעלם מהמפה כמובילה כבר בזמן הקרוב
  • 1.
    יהווית 03/07/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    תרדי טסלה, תרדי
  • טסלאי 03/07/2022 12:47
    הגב לתגובה זו
    כבר מחר תראה איזו סטירה אתה חוטף חהחהחהחהחהחה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.