חיסון קורונה
צילום: Daniel Schludi on Unsplash

הקורונה עדיין כאן: החברות מעדכנות את החיסונים

אחרי שמודרנה דיווחה על תוצאות הניסוי שערכה בחיסון הדחף הייעודי שפיתחה נגד זן האומיקרון, פייזר ו-BioNTech מעדכנות כי חיסון הדחף שלהם, מעורר תגובה חיסונית חזקה יותר לזן האומיקרון מאשר החיסון המקורי שלהם
איתן גרסטנפלד | (3)

אם יש משהו שלמדנו בשנתיים האחרונות הוא שאף פעם לא כדאי למהר לקבוע שההתמודדות עם נגיף הקורונה מאחורינו. גם עתה, יותר משנתיים מפרוץ המגפה ואחרי חיסון נרחב של האוכלוסייה, מדינות כמו סין שבו והטילו הגבלות על תושביהם, בשל מה שנראה כהתפרצות מחודשת של הנגיף, כשגם במדינות אחרות ובכללם ישראל נבחנים צעדים שונים להתמודדות עם העלייה המחודשת בתחלואה. 

מי שעשוית ליהנות מכך הן יצרניות החיסונים, שנערכות גם הן להתמודדות עם העלייה בתחלואה ברחבי העולם. אתמול, הודיעו החברות פייזר  PFIZER  ו-BioNTech, כי חיסון הדחף שלהם שנועד להתמודדות עם זן האומיקרון (Omicron) מעורר תגובה חיסונית חזקה יותר לנגיף מאשר החיסון המקורי שלהם.

ההכרזה מגיעה שלושה ימים לפני פגישתם של יועצי החיסונים של מינהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA), שבה יצביע הפאנל בשאלה האם יש לעדכן את החיסונים המאושרים לקראת הסתיו כדי להתמקד בגרסאות שהופצו לאחרונה.

החברות הכריזו במהלך סוף השבוע (ש') על תוצאות מניסויים של שתי גרסאות מעודכנות של החיסון שלהם נגד קורונה. במסגרתם נבדקה גרסה אחת שבחנה באופן בלעדי את הנוסחה המקורית שפותחה נגד האומיקרון, הידועה בשם BA.1, יחד עם מה גרסה דו ערכית המשלבת את החיסון המקורי עם הגרסה הספציפית לאומיקרון (BA.1).

החיסון הספציפי החד-ערכי ל-BA.1 גרם לתגובה חיסונית חזקה יותר לאומיקרון מאשר לגרסה הדו-ערכית - בעוד ששניהם גרמו לתגובות חזקות יותר מהחיסון המקורי, המכוון לזן הראשון של הנגיף שרוצף. ברמת המינון הגבוהה ביותר, החיסון החד ערכי גרם לתגובת נוגדנים מנטרלת ל-BA.1 שהייתה גבוהה פי 3.15 מזו של החיסון המקורי, במבוגרים בני 56 ומעלה. לעומת זאת, החיסון הדו ערכי, גרם לתגובת נוגדנים מנטרלת שהייתה גבוהה פי 1.97 ברמת המינון הגבוהה ביותר שלו.

הזן המקורי של האומיקרון (BA.1) קבר לא קיים למעשה בארה"ב, ובמקומו הופיעו גרסאות אחרות של הנגיף, ובמיוחד תת-הווריאנטים BA.4 ו-BA.5. מחקרים אחרונים הראו ש-BA.4 ו-BA.5 רגישים פחות לנוגדנים הנוצרים הן על ידי חיסונים והן על ידי הדבקות. בהתאם לכך, בהודעת החברות נכתב כי החיסונים המעודכנים אכן נטרלו את BA.4 ו-BA.5, אם כי רמות הנוגדנים היו נמוכות מאלה שפעלו נגד BA.1.

"בהתבסס על הנתונים הללו, אנו מאמינים שיש לנו שני מועמדים חזקים מאוד שעברו שינוי באומיקרון שמעוררים תגובה חיסונית גבוהה משמעותית נגד אומיקרון ממה שראינו עד היום", אמר מנכ"ל פייזר אלברט בורלה בהצהרה. "אנו מצפים לדון בנתונים הללו עם הקהילה המדעית ורשויות הבריאות, כך שנוכל להציג במהירות חיסון דחף שעבר שינוי באומיקרון בהקדם האפשרי אם יאושר על ידי הרגולטורים."

קיראו עוד ב"גלובל"

מוקדם יותר בשבוע שעבר, פרסמה מודרנה MODERNA גם היא נתונים מניסוי שערכה בחיסון דו ערכי המכוון ל-BA.1 ולזן המקורי של הנגיף. בהודעה של החברה נכתב, כי החיסון (mRNA-1273.214) גרם לתגובת נוגדנים חזקה נגד הווריאנטים BA.4 ו-BA.5. מוקדם יותר החודש אמרה החברה, כי החיסון החדש לתגובת נוגדנים חזקה יותר נגד BA.1 מאשר החיסון המקורי שלו.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    Sassi6 27/06/2022 03:14
    הגב לתגובה זו
    הזן המקורי של האומיקרון (BA.1) קבר לא קיים, כי רבים וטובים נכנסו לקבר
  • 2.
    גג 26/06/2022 16:06
    הגב לתגובה זו
    צריך לסרס את חברות התרופות עם סירוס כימי.
  • 1.
    אתר הזה מחפש בכח חהוריד את השוק כתבה מיותרת (ל"ת)
    !! 26/06/2022 15:34
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.