פולסטר רכב חשמלי
צילום: צילום מסך אתר החברה

פולסטר - חברת רכב חשמלי חדשה עם שווי פעילות גבוה יותר מריוויאן

פולסטר היא ספין אוף של וולוו שתמוזג לספאק, היא בעלת מכירות של עשרות אלפי רכבים בשנה כבר עכשיו עם צמיחה שנתית של מעל 100%, זו הסיבה ככל הנראה שהשוק מעניק לה תמחור נדיב יותר משל חברות הרכב הצעירות המתחרות
גיא טל | (3)

חברת פולסטר היא חברת בת של חברת הרכב וולוו VOLVO AB המתמקדת בתחום הרכב החשמלי. וולוו ביצעה ספין אוף לחברה באמצעות מיזוג ספאק. ההצבעה על המיזוג צפויה ביום חמישי השבוע, ואם היא תאושר החברה החדשה תתחיל להיסחר ביום שישי הקרוב תחת הסימול PSNY. 

העסקה נותנת לחברה החדשה שווי שוק של 21 מיליארד דולר, ובמסגרתה יוזרמו מיליארד דולר לקופת החברה. המספרים הללו מצביעים על שווי פעילות גבוה יותר מזה של ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE . חברת הרכב החשמלי הקצת יותר וותיקה הונפקה בקול רעש גדול וכבר נסחרה בשווי של 150 מיליארד דולר אך מאז התרסקה, והיא נסחרת כעת בשווי של 27 מיליארד דולר בלבד, אמנם גבוה יותר מהשווי הצפוי של פולסטר, אך בניקוי המזומנים מדובר על שווי פעילות של 12 מיליאדר דולר, לעומת שווי פעילות של 20 מיליארד דולר של החברה החדשה (שווי פעילות= שווי שוק בניכוי מזומן וחוב). 

התמחור הצפוי מעניק לפולסטר מכפיל מכירות של 3 על מכירות 2023. לא תמחור נמוך. המכפיל למעשה נדיב יותר משל חברות רכב אלקטרוני צעירות אחרות כמו ריוויאן עצמה, XPENG NIO ,  LI AUTO INC ולוסיד LUCID GROUP . טסלה TESLA INC הגדולה נסחרת במכפיל מכירות גבוה יותר - 6.4 על מכירות 2023.  

השוק, אם כן, מייחס לחברת פולסטר שווי של חברה בוגרת ורצינית. ככל הנראה יש לכך סיבות טובות. הסיבה הראשונה והחשובה ביותר - בניגוד לריוויאן, החברה באמת מייצרת ומוכרת מכוניות, ודי הרבה. ברבעון הראשון של השנה פולסטר מסרה 13,600 מכוניות. היא מצפה למסור 50 אלף יחידות עד סוף השנה ו-124 אלף בשנה הבאה. המספרים של ריוויאן, שקצת יותר מתקשה עם החלק הזה של ייצור ומכירת רכבים בפועל, הם צפי לכ-25 אלף מכוניות השנה ו-86 אלף בשנת 2023, אך ריוויאן הרגילה את השוק לאכזבות, כשפעם אחר פעם היא מפספסת את התחזיות ומורידה צפי מכירות. 

לחברה החדשה יש גם שני מפעלים בסין - שוק יעד מרכזי ביותר לחברות רכבים בכלל ולרכבים חשמליים בפרט. את אחד המפעלים קנתה וולוו בדצמבר האחרון מחברת Geely. החברה הסינית על שלוחותיה השונות מחזיקה בכ-84% מממניות חברת וולוו, וזו בתורה מחזיקה כ-48% מפולסטר. שווי האחזקה שלה הוא כ-10 מיליארד דולר. ניתן לומר שבמידה מסויימת חברת רכב חשמלי סינית נוספת הגיעה לוול סטריט. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לילי 23/06/2022 09:33
    הגב לתגובה זו
    לשוק דרושים רכבים חשמליים וגם רכבי בנזין/סולר/גז . כל חברה תציע רכבים משולבים חשמל ובנזין .
  • 1.
    דניאל 22/06/2022 19:09
    הגב לתגובה זו
    נסחרת בשווי 500 מיליון $ בלבד גם רכב חשמלי + פיתוח סוללות בטכנולוגית פולימר https://finance.yahoo.com/quote/MULN?p=MULN&.tsrc=fin-srch תקראו חברה מעניינת עם פוטנציאל אדיר לשנים הבאות
  • דיברו פעם על כך שהיא פועלת בשותפות עם אפל (ל"ת)
    מה עם FSR...? 22/06/2022 22:38
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.