פולסטר רכב חשמלי
צילום: צילום מסך אתר החברה

פולסטר - חברת רכב חשמלי חדשה עם שווי פעילות גבוה יותר מריוויאן

פולסטר היא ספין אוף של וולוו שתמוזג לספאק, היא בעלת מכירות של עשרות אלפי רכבים בשנה כבר עכשיו עם צמיחה שנתית של מעל 100%, זו הסיבה ככל הנראה שהשוק מעניק לה תמחור נדיב יותר משל חברות הרכב הצעירות המתחרות
גיא טל | (3)

חברת פולסטר היא חברת בת של חברת הרכב וולוו VOLVO AB המתמקדת בתחום הרכב החשמלי. וולוו ביצעה ספין אוף לחברה באמצעות מיזוג ספאק. ההצבעה על המיזוג צפויה ביום חמישי השבוע, ואם היא תאושר החברה החדשה תתחיל להיסחר ביום שישי הקרוב תחת הסימול PSNY. 

העסקה נותנת לחברה החדשה שווי שוק של 21 מיליארד דולר, ובמסגרתה יוזרמו מיליארד דולר לקופת החברה. המספרים הללו מצביעים על שווי פעילות גבוה יותר מזה של ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE . חברת הרכב החשמלי הקצת יותר וותיקה הונפקה בקול רעש גדול וכבר נסחרה בשווי של 150 מיליארד דולר אך מאז התרסקה, והיא נסחרת כעת בשווי של 27 מיליארד דולר בלבד, אמנם גבוה יותר מהשווי הצפוי של פולסטר, אך בניקוי המזומנים מדובר על שווי פעילות של 12 מיליאדר דולר, לעומת שווי פעילות של 20 מיליארד דולר של החברה החדשה (שווי פעילות= שווי שוק בניכוי מזומן וחוב). 

התמחור הצפוי מעניק לפולסטר מכפיל מכירות של 3 על מכירות 2023. לא תמחור נמוך. המכפיל למעשה נדיב יותר משל חברות רכב אלקטרוני צעירות אחרות כמו ריוויאן עצמה, XPENG NIO ,  LI AUTO INC ולוסיד LUCID GROUP . טסלה TESLA INC הגדולה נסחרת במכפיל מכירות גבוה יותר - 6.4 על מכירות 2023.  

השוק, אם כן, מייחס לחברת פולסטר שווי של חברה בוגרת ורצינית. ככל הנראה יש לכך סיבות טובות. הסיבה הראשונה והחשובה ביותר - בניגוד לריוויאן, החברה באמת מייצרת ומוכרת מכוניות, ודי הרבה. ברבעון הראשון של השנה פולסטר מסרה 13,600 מכוניות. היא מצפה למסור 50 אלף יחידות עד סוף השנה ו-124 אלף בשנה הבאה. המספרים של ריוויאן, שקצת יותר מתקשה עם החלק הזה של ייצור ומכירת רכבים בפועל, הם צפי לכ-25 אלף מכוניות השנה ו-86 אלף בשנת 2023, אך ריוויאן הרגילה את השוק לאכזבות, כשפעם אחר פעם היא מפספסת את התחזיות ומורידה צפי מכירות. 

לחברה החדשה יש גם שני מפעלים בסין - שוק יעד מרכזי ביותר לחברות רכבים בכלל ולרכבים חשמליים בפרט. את אחד המפעלים קנתה וולוו בדצמבר האחרון מחברת Geely. החברה הסינית על שלוחותיה השונות מחזיקה בכ-84% מממניות חברת וולוו, וזו בתורה מחזיקה כ-48% מפולסטר. שווי האחזקה שלה הוא כ-10 מיליארד דולר. ניתן לומר שבמידה מסויימת חברת רכב חשמלי סינית נוספת הגיעה לוול סטריט. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לילי 23/06/2022 09:33
    הגב לתגובה זו
    לשוק דרושים רכבים חשמליים וגם רכבי בנזין/סולר/גז . כל חברה תציע רכבים משולבים חשמל ובנזין .
  • 1.
    דניאל 22/06/2022 19:09
    הגב לתגובה זו
    נסחרת בשווי 500 מיליון $ בלבד גם רכב חשמלי + פיתוח סוללות בטכנולוגית פולימר https://finance.yahoo.com/quote/MULN?p=MULN&.tsrc=fin-srch תקראו חברה מעניינת עם פוטנציאל אדיר לשנים הבאות
  • דיברו פעם על כך שהיא פועלת בשותפות עם אפל (ל"ת)
    מה עם FSR...? 22/06/2022 22:38
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

אסיסי נשיא מצרים
צילום: מצרים

מצרים מפחיתה ריבית בפעם החמישית השנה: האינפלציה בירידה

האינפלציה במצרים 12.3%, הריבית על הלוואות כ-20%

משה כסיף |
נושאים בכתבה ריבית מצרים

הבנק המרכזי של מצרים הודיע על הפחתת ריבית חמישית בשנת 2025, לאחר שהאינפלציה הפתיעה כלפי מטה ואפשרה למעשה מדיניות מוניטרית מקלה יותר. הריבית על פיקדונות ירדה ב-100 נקודות בסיס לרמה של 18%, והריבית על הלוואות ירדה באותו שיעור ל-21%.

המהלך, של הבנק המרכזי שיצר הפתעה בקרב חלק מהכלכלנים, משקף את ניסיונה של קהיר לאזן בין הורדת עלויות המימון של המדינה והמערכת הבנקאית לבין שמירה על יציבות מחירים. למרות שהאינפלציה עדיין נמצאת ברמה דו-ספרתית, ההאטה האחרונה בקצב עליית המחירים מאפשרת לבנק המרכזי להמשיך בהדרגתיות במסלול ההורדות.

אינפלציה נמוכה מהצפוי

הגורם המרכזי שהביא להורדת הריבית הנוספת הוא ירידת האינפלציה הכללית ל-12.3% בנובמבר, נתון מפתיע לנוכח קיצוץ בסובסידיות הדלק שנעשה כחלק מרפורמות בתמיכת קרן המטבע. הבנק המרכזי ציין כי עדיין קיים לחץ מתמשך באינפלציה שאינה מזון, כמו עלויות שירותים וסחורות שאינן בסיסיות, וכן מתיחות גיאופוליטית עולמית כגורמי סיכון. המסר הוא שהקיצוץ מהווה התאמה זהירה לנתונים ולא שינוי מהותי במדיניות.

נזכיר כי בתחילת 2024, מצרים העלתה את הריבית לשיא והפחיתה את ערך המטבע בכ-40%. צעדים אלו היו חלק מתיקון רחב שנועד לייצב את שוק המטבע, לצמצם עיוותים ולאפשר כניסת מימון חיצוני. במקביל, מצרים קיבלה חבילת תמיכה גלובלית בהיקף של כ-57 מיליארד דולר כדי להתמודד עם לחצים חריפים כמו מחסור במטבע זר ותשלומי ריבית כבדים על התקציב. כל שינוי בריבית נבחן גם דרך הפריזמה של שירות החוב: ריבית גבוהה מדי מכבידה על המדינה, אך ריבית נמוכה מדי עלולה לפגוע ביכולת למשוך הון זר.

המטרה: אטרקטיביות למשקיעים זרים

מאז תחילת 2025, מצרים מבצעת הורדה הדרגתית בריבית תוך שמירה על פער מספיק גדול כדי להישאר אטרקטיבית למשקיעים זרים באפיקי חוב מקומיים. זהו איזון מורכב: הורדת הריבית מקלה על התקציב ועל פעילות עסקית, אך אם היא מהירה מדי, עלולה להתחדש לחץ על המטבע ועל האינפלציה.