שוק דובי
צילום: DNY59

מה ניתן להסיק מהשווקים הדוביים ב-S&P לאורך ההיסטוריה?

בחינה האפיזודות של שווקים דוביים בעבר במדד ה-S&P 500 מראות טווח רחב, החל מהתרסקות של 50% (התרחיש הפחות סביר) ועד סיום הירידות בטווח הקצר. באמצע יש את האפשרות של ירידות עד 30% - שרבים מסמנים כסבירה
גיא טל | (15)

ה-S&P 500, המכונה 'סנופי', עוד לא שם, אבל הוא כבר ממש קרוב. לאחר ההתרסקות של 4% במדד אמש מדד הדגל של הבורסה האמריקאית נמצא כבר במרחק 18% משיא כל הזמנים. ההגדרה ה"רשמית" המקובלת בשוק לשוק דובי היא ירידה של 20% מהשיא. אבל - בקצב המסחר של הימים אחרונים זה יכול לקרות בכל יום. 

איך משקיעים ב-S&P500 ומהן היתרונות בהשקעה במדד?

איך התנהגו השווקים הדוביים בעבר?

בבנק אוף אמריקה מצאו שב-19 הפעמים בהם היה שוק דובי ב-140 השנים האחרונות, הירידה המוצעת הגיעה ל-37%. אם בוחנים את 12 הפעמים בהם היה שוק דובי מאז סוף מלחמת העולם השניה הרי שב-9 מתוכם הירידות הגיעו ללפחות 25% משיא כל הזמנים, וממוצע הירידות דומה - 38%. בשוק הדובי של 1973, 2000 ו-2007 הירידות היו מעל 40%.

אם נוציא מהממוצע את השנים הללו נקבל ממוצע ירידות של 31%. האנליסט מרטין רוברג' מסביר שזו הסיבה שרבים מסמנים את ה-30% כיעד הירידות הסביר במקרה הנוכחי. מצד שני, בחמש פעמים נוספות הסנופי התקרב מאד להגדרה של שוק דובי, אך לא נגע ב-20%. אם נחווה תרחיש דומה במקרה הזה הרי שאנו ממש קרובים לסוף הירידות. לעומת זאת, אם התרחישים של שלוש השנים הגרועות פה, הרי שנכונה לנו עוד תקופה כואבת. 

סכנת מלכודת הדובים

בתוך שוק דובי, לעיתים קרובות מתרחש מה שמכונה "מלכודת דובים". הכוונה לאפיזודות קצרות של עליות, שנותנות תחושה שהשוק הדובי הסתיים, מה שמדרבן משקיעים רבים לנסות לתפוס את ההזדמנות ולהיכנס בשפל, רק כדי לראות את המגמה השלילית חוזרת בצורה חריפה יותר. לעיתים האפיזודות האלו אף אורכות חודשיים שבהם נראה שהכל כשורה והשוק מתאושש עד שמגיעה המכה. 

יש מקרים שבהם אין שום הקלה כזו, כך היה בנפילות של 1987 ו-2020. במקרה כזה להערכת רוברג' הירידות ימשיכו עוד 10% עד 15% עד שיגיעו לתחתית בסביבות יוני. 

התרחיש הגרוע - פחות סביר

התרחיש הגרוע ביותר הוא כמובן זה של 1973, 2000 ו-2007. אז ממוצע הירידות הגיע ל-51% והשוק הדובי נמשך כמעט שנה, או ליתר דיוק 258 ימים מרגע שנרשמו ירידות של 20%. אם אנו במצב דומה, הרי שהירידות לא יפסקו עד הרבעון השני של שנת 2023. רוברג' לא חושב שאנו קרובים לתרחיש כזה: "בכנות, אנו מפקפקים באפשרות ששוק דובי של ירידות של מעל 50% תתממש, כיון ששיעור הריבית קצרת הטווח וארוכת הטווח נמוכה בהרבה בימינו (לעומת המשברים הגדולים בעבר)". יחד אם זאת הוא  לא שולל לחלוטין את האפשרות. "לא מדובר בסיכוי של 0%". 

השוק עדיין יקר?

גורמים נוספים עשויים להוסיף לדאגת המשקיעים מפני הימשכות השוק הדובי. ראשית, ואולי החשוב מכל, לפני תחילת הירידות השוק היה יקר באופן קיצוני, והוא עדיין נחשב כזה לאחר ירידות של 18%. בשווקים דוביים קודמים השפל נרשם כשמכפיל הרווח של הסנופי היה 12. במצבו הנוכחי ה-S&P 500 צריך לרדת עוד 30% כדי להגיע לרמת מכפילים כזו, אפילו אם רווחי החברות לא יפגעו. 

מדיניות הפדרל רזרב

עוד גורם יוצא דופן בשוק הנוכחי הוא עמדת הפד, שממשיך לדבוק בתוכניתו להעלאות ריבית אגרסיביות למדי אל תוך השוק הדובי. ג'רום פאואל חזר השבוע על האמירה שהבנק המרכזי נחוש בהחלטתו למתן את האינפלציה מבלי להתחשב במצב השווקים. בשווקים הדוביים בעבר, לעומת זאת, הפד כמעט מעולם לא נקט בעמדה של העלאת ריבית. הפעם היחידה בה הייתה העלאת ריבית לתוך שוק דובי הייתה בשנת 1974. בזמן העלאת הריבית השוק היה רחוק 22% מהשיא, וממנה והלאה הוא המשיך לרדת במשך 6 חודשים נוספים והגיע להפסד של 48%. מדיניות הפד הנוכחית, שמוצדקת לאור ההתפרצות האינפלציונית החריפה, מדאיגה את המשקיעים בשוק ההון, וכל הערה או נאום של אחד מבכירי הפד יכולים להזיז את השווקים הרגישים באופן משמעותי.

קיראו עוד ב"גלובל"

אז מה לעשות?

העבר אינו קובע את העתיד. קשה לקבוע או לנחש מתי יסתיים השוק הדובי או האם אנו בתחילתו, אמצעיתו או סופו. מעטים מאד המשקיעים, אם בכלל ישנם כאלה, שמצליחים לתזמן את השוק באופן מוצלח, לקנות בשיא הירידה או קרוב לה, ולמכור בשיא העלייה או בסמיכות לה. לרוב המשקיעים חשוב לעקוב אחר הכלל הבא: אין להשקיע בשווקי המניות כסף לו נזדקק בטווח הקצר. כסף שניתן להשקיע לטווח הארוך לעומת זאת מומלץ להשקיע במדדי מניות לאורך זמן ללא התחשבות במצב השוק. לעיתים קרובות ירידות חדות בשווקים גורמות לפאניקה ולהוצאת הכסף רק כדי לראות את המדדים מתקנים לאחר מכן, וכך גם נפגעים מהירידות וגם לא נהנים מהעליות. הימצאות בשוק באופן קבוע על פי רוב מבטיחה תשואה עודפת לאורך זמן על אפיקי השקעה אחרים. 

חשיפה למדד ה-S&P 500

מדד ה-S&P 500 הוא המדד המרכזי שמאפשר חשיפה לכלכלה האמריקאית וכן לכלכלה העולמית. מדובר במדד מגוון יותר מאשר הנאסד"ק שמרוכז יותר במניות טכנולוגיה והוא אחד האהובים על המשקיעים הפאסיביים. 3 מארבע תעודות הסל הגדולות בעולם עוקבות אחר מדד ה-S&P 500 ועושות זאת בעלות מינימלית. בלינק הזה תוכלו למצוא סקירה של הדרכים להשקעה במדד זה.  

אפשרויות השקעה נוספות בתעודות סל:

>>>מהן תעודות הסל המעניינות שעוקבות אחר השווקים באירופה?

>>>מהן תעודות הסל (ETF) המציעות חשיפה ישירה או עקיפה לתחום הקריפטו?

>>>תעודות הסל החשובות ביותר בעולם עם טוויסט

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    משה קציר 20/05/2022 17:17
    הגב לתגובה זו
    הפד החליט לצמצם את כמות הכסף ולהעלות ריבית כדי לעצור את האינפלציה. המשמעות היא שהשוק ימשיך לרדת כל עוד התהליך נמשך עד שהאינפלציה תיתיצב. לכן השאלה הנכונה היא כמה זמן השוק ירד, ולא לאיזה עומק.
  • 11.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 20/05/2022 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    Sassi6 20/05/2022 05:38
    הגב לתגובה זו
    חברים, בבנק אוף אמריקה מצאו שהירידה הממוצעת הגיעה ל-37% ב-140 השנים האחרונות, עוד אך ורק אחוז אחד בלבד לחיתוך יחס הזהב = -38.196601125010515179541316563436%-
  • 9.
    אוהד 19/05/2022 16:55
    הגב לתגובה זו
    כל פעם אותו סיפור :)
  • 8.
    נ.ש. 19/05/2022 16:50
    הגב לתגובה זו
    בשוק יורד. מתחילת 22 עברנו משוק עולה לשוק יורד. ולכן כל עליה היא לצורך ירידה. לא משנה כמה עולה. וברור שיהיו הפוגות ותיקונים לצד העולה שיראה כאילו זה תיקון שנגמר.
  • 7.
    התרחיש הסביר הוא מינוס 50%- גיא אתה לא בעניינים... (ל"ת)
    טייגר 7 19/05/2022 16:49
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    משקיע אמיתי 19/05/2022 16:30
    הגב לתגובה זו
    כל הירידות האלו זה הזדמנות שלא תחזור לקנות מניות דיבידנד עם תשואות גבוהות. תקנו 10-15 כדי שתוכלו לבצע התאמות ותכנו את הטיול הבא שלכם במדינה מזרח אירופית. בתוך הקורונה נכנסתי לאגחי"ם, והכל עף בטירוף. קניתי לי בית בוילנה ויש לי איזה 3-4 סטודנטיות על מלגה - מה יותר חשוב מחינוך
  • Sassi6 20/05/2022 05:36
    הגב לתגובה זו
    לקנות מניות דיבידנד עם תשואות גבוהות, ועם ירידות גבוהות ששורפות את ...התשואות הגבוהות
  • 5.
    קיס 19/05/2022 16:19
    הגב לתגובה זו
    עד כה.
  • 4.
    א 19/05/2022 16:19
    הגב לתגובה זו
    מי מתזמנים את השווקים כך ומי המחליטים מתי השוק יהיה דובי ומתי שורי. כל התירוצים על "ריבית" אינפלציה" וכו' אלו סיבות שנועדו להבניית הפחד והתירוץ לירידות. הבנייה זו נמשכת משך מספר חודשים, בשיתוף כתבי כלכלה, כדי להכין את הקרקע לירידות. לכאורה, מצב הכלכלה, בעולם בכלל ובישראל בפרט, הוא טוב. יש צמיחה, האבטלה בשפל. אז נכון שיש אינפלציה, אבל כולם יודעים שהיא זמנית ועם נסיבות זמניות.
  • 3.
    דיבון 19/05/2022 16:09
    הגב לתגובה זו
    לא צריך לבדוק מה היה בעבר. מספיק לחשב מה ייקרה כשהבנק המרכזי יחסל את תיק הנכסים שלו ששווה טריליונים. השערים שנראו בשנת 2008 הם יעד סביר מאוד והגיוני מאוד. אי אפשר לנפח את הבלון בלי שיחזור לעולם לגודלו המקורי.......
  • 2.
    פסימיסט 19/05/2022 15:40
    הגב לתגובה זו
    ריבת עולה ,אינפלציה,שוק יקר, מלחמה ומחסור בסחורות.. לא זמן להרתפקאות
  • 1.
    דר' דום 19/05/2022 15:30
    הגב לתגובה זו
    ירימו את הריבית לתוך המיתון, וככל שיעכבו את ההידוק אז יאלצו להגיב חזק יותר בהמשך. נכנסנו למשבר הגדול ביותר בעת המודרנית: עם בועת נכסים קיצונית, עם יחס חוב תוצר גלובאלי כולל של מעל 300% לתוצר, אחרי ריבית אפס שלא היתה בהיסטוריה, 13 שנים תמימות. החגיגה נגמרה חברים
  • נאלץ להסכים איתך, זה עובדתי… (ל"ת)
    באפט 20/05/2022 16:46
    הגב לתגובה זו
  • יפה מאד הסבר מעולה (ל"ת)
    פרופ' קיס 19/05/2022 16:50
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.