הפחד לקח את ההובלה בשוק - אבל זה יכול להשתנות מהר מאוד
השווקים הגיעו לתיקון במדדים המובילים - ואפילו לרמה דובית במדד הנאסד"ק, אבל האם המשבר יימשך לאורך זמן? לא בטוח. פרשן וול סטריט שלמה גרינברג מצביע על הסיבות לנפילות ובעיקר - מסביר מדוע הוא אופטימי ומה הסימנים שיכולים לחפש המשקיעים כדי לראות עליות בשווקים.
לדבריו, צריך שיקרה משהו מחוץ לכלכלה כדי שהמשקיעים בעצם יבינו שחברות רבות שקרסו בעשרות אחוזים - בעצם חזרו לרמות תמחור טובות. על אלו סקטורים הוא ממליץ ומדוע? צפו בראיון המלא - חלק א' (לחצו כאן לצפייה בחלק ב')
- 10.רונן 17/05/2022 23:11הגב לתגובה זוכל הסימנים מראים שייתכן מאוד והגענו לתחתית התיקון ועכשיו עומדים בפני שינוי מגמה ועליות שערים
- 9.לרון 17/05/2022 16:28הגב לתגובה זועל דבריו של דוד בלומברג במשבר קודם,כשהשווקים יורדים בחדות זה סימן ברור לכניסה למיתון,והפעם כתוספת שלי סטגפלציה
- 8.לרון 17/05/2022 16:24הגב לתגובה זומס' 3 הבנתי את הרעיון ויצאתי
- 7.לרון 17/05/2022 16:15הגב לתגובה זוהמראיין לא מבין את מהות העניין שהיא סיבוך המצב בסגנון "צרות באות בצרורות" כך שלמעשה גם איש בעל ניסיון כגרינברג לא יכול בשלב זה לנבא עתיד,הסיבוך גדול מידי
- 6.לרון 17/05/2022 16:11הגב לתגובה זוו VIX אלה המדדים הידועים ,מלבד הפחד נוסף כעת למשוואה פרמטר ה א מ ו ן,האמון נשבר ויש ליצור מדד חדש שיבטא את אמון השוק בכלכלה ובבורסה
- 5.אלי 17/05/2022 12:52הגב לתגובה זואותו מצב בדיוק והפוך בשוק יורד. אנשים לא שמים ז.. על שווי שוק רווח, פי אי, ערך אינטרינזי, רווח עתידי ועוד ירקות.
- 4.לילי 17/05/2022 12:35הגב לתגובה זוהיוון נכסים בריבית גבוהה תיצור הפסדי שיערוך . עליית תשלומי הריבית יקטינו את הרווח . לא נתן ליבלום אינפלציה של 8.5% עם ריבית פחותה מ10%
- 3.דוד 17/05/2022 12:12הגב לתגובה זוNVDA אכן זולה , מכפיל 25.6 לשנת ל2024 וזאת כשאנו יודעים שהחברה מכה את התחזיות רבעון אחר רבעון . לטווח אפשר להתחיל לקנות בחלקים (DCA) .
- עידן 18/05/2022 00:36הגב לתגובה זואך בהחלט מחכים להמשך
- 2.איפה חלק ב? (ל"ת)8 17/05/2022 11:34הגב לתגובה זו
- 1.ישראל 17/05/2022 11:17הגב לתגובה זוהשתדל להשחיל כמה שפחות שאלות, וגם אלו שיהיו קצרות - כשאתה מראיין את מר גרינברג, וזאת בגלל שזמן הראיון בטח קצוב, ודעותיו של גרינברג מעניינות מאוד הרבה יותר מהשאלות הארוכות. נסה להיות יותר מתומצת, בפרט כלפי בייחס להזכרת נתונים שכולם כבר יודעים.
- צופה 20/05/2022 13:42הגב לתגובה זוטוב ששואלים שאלות קשות
- בן 17/05/2022 16:17הגב לתגובה זותן לשמוע את המאסטרו בבקשה עם כמה שפחות הפרעות. אל תיקח את אישית אנו פשוט צמאים לדעה של מקצוען. מבחינתי הפך מזמן לסוג של גורו שוק ההון.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
